K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-09-2013, 20:30   #1
Bruger9
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
Bruger9 er ny på vejen
Kronisk syg og Arv

Hej

Her er min sag kort:

Jeg har været på kontanthjælp de sidste 4 år imens hospitalet har prøve at finde ud af hvad jeg fejler. Her sidste måned fik jeg så endelig en diagnose.
Det er sjælden sygdom som vel bedst kan beskrives som kronisk galdestensanfald. Der er ingen måde at helbrede det på (eller det er der, men det frarådes da der kun er 8% chance for at det virker, samt at operation kan være dødelig)
Jeg står pt. som klasse 3 (det har et andet navn som jeg ikke lige kan huske, men det er ikke arbejdsklar).

Her er så mit problem:

Jeg skal op og snakke med min sagsbehandler her om et par dage. De har indhentet journalen fra hospitalet, så de burde have dokumentation nok.

I Journalen står der: Citat : "På det foreliggende vurderer jeg, at sandsynligheden for at ERCP med spinctherotomi vil medføre symtombedring er lille sammenhold med de risici der er ved proceduren, finder jeg ikke, at der er indikation for dette"

Her i søndags døde et familie-medlem og jeg står så til at skulle arve. Jeg ved, at jeg ikke må have mere end 10.000 kr på kontanthjælp. Men nu hvor jeg endelig har fået en diagnose skal jeg vel videre i systemet?

Her er mine spørgsmål:

Jeg fornemmer at Førtidspension er svært at få. Er det rigtigt? Og kan man komme ud af det igen?
Hvad indebære revilidering?
Hvilke andre muligheder er der, der ville passe til min situation? Jeg ville gerne beholde mig arv så jeg kan betale gæld. Jeg har læst at man gerne må have arv nogle steder og andre steder må man ikke. Ved i hvilke?

Jeg vil gerne vide hvilken retning jeg skal gå, når jeg skal mødes med min sagsbehander.

På forhånd tak og mange tak for et godt forum.

Sidst redigeret af Bruger9; 09-09-2013 kl. 20:33.
Bruger9 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2013, 21:10   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg ved faktisk ikke om revalideringsydelse reguleres af formue og ægtefælleindkomst...jeg mener det ikke...men er som sagt ikke sikker...

Men ledighedsydelse og ressourceforløbsydelse bliver ikke reguleret af formue...

Om førtidspension er svær at få...ja det tror jeg rigtig mange herinde kan skrive under på...

Men alle har muligheden for at bede om at de tager stilling til om man er berettiget til en førtidspension....

Hvis man ansøger efter §17 på det foreliggende grundlag....så vil din sag skulle en tur forbi rehabiliteringsteamet hvor de så indstiller dig henholdvis positivt eller negativt....og derefter skal kommunens pensionsnævn tage den endelig beslutning...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2013, 21:32   #3
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Arv er formue.. Formue modregnes ikke i revalideringsydelsen.

Modregning sker typisk kun af arbejdsindtægter.

Sidst redigeret af mik16; 09-09-2013 kl. 21:36.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2013, 23:17   #4
Bruger9
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
Bruger9 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Om førtidspension er svær at få...ja det tror jeg rigtig mange herinde kan skrive under på...

Men alle har muligheden for at bede om at de tager stilling til om man er berettiget til en førtidspension....

Hvis man ansøger efter §17 på det foreliggende grundlag....så vil din sag skulle en tur forbi rehabiliteringsteamet hvor de så indstiller dig henholdvis positivt eller negativt....og derefter skal kommunens pensionsnævn tage den endelig beslutning...
Tak for jeres svar.

Ved I hvilke kriterier der måles efter i rehabiliteringsteamet? Jeg har som sagt denne sygdom resten af mit liv. Ser de på mulighed for at komme i arbejde igen eller om hvor stærke smerter man har f.eks.? Hvilke sygdomme får normalt ja til førtidspension (bare så jeg ved om man nærmest skal være cancer-ramt for at få det eller det er helt kommer an på hvilken kommune (Københavns kommune) osv.

Og de samme spørgsmål gælder for pensionsnævnet. Hvad ser de efter?

På forhånd tak.

Ps.: Min sygdom er sådan at jeg ca. 3-4 gange om ugen får stærke smerteanfald som vare fra 1 time op til 8 timer.
Bruger9 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2013, 23:39   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Kommunen ser ofte på det ud fra en arbejdsprøvning.. og ikke ud fra de enkelte sygdomme i sig selv.

Der er jo forskellige sværhedsgrader, og de påvirker folks erhvervsevne forskelligt.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2013, 00:18   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja man plejer at få målt sin arbejdsevne...den og det samlede sygdomsbilled gør at de vil træffe en afgørelse...

Det skal lige siges at det er sjældent at folk får en førtidspension uden først at have været i en arbejdsprøvning...

Med de nye regler...ja der vil de helst ikke give pension til folk under 40 år....

Du kan læse hvad der kræves i loven om socialpension https://www.retsinformation.dk/forms...id=145406#Kap3
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2013, 12:12   #7
Bruger9
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
Bruger9 er ny på vejen
Mange tak for svar - det er en stor hjælp.

Nu har jeg læst https://www.retsinformation.dk/forms...id=145406#Kap3 igennem og har lidt spørgsmål.

Som jeg ser det opfylder jeg §16, da jeg er over 40 år og sygdommen er varig.

Men i §16 stk. 2. 2)

Citat:
2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at den pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
"ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde." - hvad indebære det? Da jeg har anfald mange gange per uge kan det vel ikke være fuld-selvforsørgelse. Jeg har endda svært ved at forestille mig et fleksjob hvor man kan være syg flere gange om ugen. Hvad siger i?

I §18 står der:

Citat:
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved deltagelse i ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger, jf. dog § 17, stk. 2.
Det springende punkt her virker som at arbejdsevne ikke kan forbedres. Da sygdommen ikke kan helbredes, burde det vel også være lige til eller?

§19 er nærmest bare en check-liste. Så de punkter hvor jeg er usikker er hvad selvforsørgelse betyder og hvad de mener med arbejdsevne. Og hvad er en arbejdsprøvning mere præsis?

På forhånd mange tak.

Sidst redigeret af Bruger9; 10-09-2013 kl. 12:15.
Bruger9 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2013, 14:54   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Selvforsørgelse betyder at hvis du kan bestride et fleksjob i få timer om ugen, kan du ikke få pension.

Fleks tilkendes ned til 2 timer efterhånden.. og det vurderes oftest ud fra en arbejdsprøvning.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2013, 16:04   #9
Bruger9
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
Bruger9 er ny på vejen
Kan man så arve hvis man er i fleksjob?

Jeg har prøvet at finde svar rundt omkring, men får lidt blandet svar:

Fra 2009: http://ugeavisensvendborg.dk/article...leksjob-og-arv

Citat:
Det er rigtigt, at der er et loft over den tilladte formue, når man søger kontanthjælp, nemlig 10.000 kr. for enlige og 20.000 kr. for ægtefæller. Det samme gælder ikke ved fleksjob. Det skyldes bl.a., at det offentlige tilskud til en fleksjob-ordning gives på grund af nedsat arbejdssevne hos personer, der ikke kan revalideres. Det får altså ingen betydning for fleksjobbet eller tilskuddet, hvis man modtager arv.
Fra 2008: http://www.depnet.dk/universe5/mailb...7/default.aspx

Citat:
Kommunen skal ikke have andel i arven, fordi du har et fleksjob.
Fra 2006: http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...ar.asp?id=1264

Citat:
Hvis du er på kontanthjælp nu, vil du ikke ocvergå til ledighedsydelse, når du visiteres til fleksjob. Du vil modtage det , der hedder særlig ydelse. Denne ydelse svarer til kontanthjælpen, og du vil stadig være underlagt de samme regler, som på kontanthjælp. Den eneste forskel er, at du ikke skal deltage i aktivering, men stå til rådighed for fleksjob. For fuldstændighedens skyld vil jeg samtidig oplyse, at hvis du var på ledighedsydelse, ville en formue - altså også en arv - ikke have betydning, da det kun er arbejdsindtægter, som modregnes i ledighedsydelse.
Fra 2003: http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=187

Citat:
Arv er ifølge Aktivloven likvid formue, som man kan leve af. Dog skal man se bort fra en formue på 10.000kr. Hvis din kærestes arv derfor er under 10.000 kr, vil der ikke ske noget. Er den større, vil hun skulle klare sig selv i en periode, der svarer til det overskydende beløb. Jeg er i besvarelsen opmærksom på, at din kæreste er på forrevalidering, men Den Sociale Ankestyrelse har i en afgørelse, der hedder SM A-44-01 slået fast, at man under forrevalidering beholder sit hidtidige forsørgelsesgrundlag, og da det for din kærestes vedkommende er kontanthjælp, gælder formuereglerne for kontanthjælp altså for den ydelse, som udbetales under forrevalideringen. Vær dog opmærksomme på, at kommunen først kan foretage modregning, når arven er beregnet og til disposition.
Synes ikke rigtigt jeg kan finde hoved eller hale i det
Bruger9 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2013, 16:07   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du tilkendes fleks, bliver arv ikke modregnet.. det er kun på kontanthjælp..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kronisk hjertesvigt.. lisstaub Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 29 07-07-2010 13:08
kronisk Bassemanden Alt det andet 9 07-07-2010 09:44
Kronisk træthedssyndrom.. Randerspigen73 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 29-06-2010 12:27
kronisk nyresvigt mlaa32 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 33 11-06-2010 01:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension