K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-05-2017, 18:23   #1
Hoptimisten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2016
Lokation: Østjylland
Alder: 55
Indlæg: 4
Styrke: 0
Hoptimisten er ny på vejen
Question Fleksjob født med progression

Jeg arbejder i fleksjob nye regler 2 timer om ugen.
Nu har jeg modtaget et brev fra kommunen om et møde som kommunen og jeg skal afholde med arbejdsgiver kaldet " fleksjob født med progression".
Jeg føler mig stresset, da jeg ikke ved om man vil tvinge mig til flere arbejdstimer, men sådan virker det på den skrivelse jeg har modtaget.
Er glad for mit lille job, men kan ikke holde til mere, desværre 😳
Er der nogen som har været til denne samtale / kommune som er med i det projekt ?
Hoptimisten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2017, 05:36   #2
Laz
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
Laz er ny på vejen
Hej
Du kan læse lidt om det her.

http://star.dk/da/Om-STAR/Publikatio...ogression.aspx
Laz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2017, 11:13   #3
Hoptimisten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2016
Lokation: Østjylland
Alder: 55
Indlæg: 4
Styrke: 0
Hoptimisten er ny på vejen
Hej Laz.
Tak for din henvisning, som jeg lige har læst, så er jeg mere forberedt .

Det virker bare underligt, at skulle tale om forøgelse af timer, når jeg i september 2016 måtte holde i mit gamle fleksjob( efter gamle regler siden 2012 som blev etableret der hvor jeg havde mit ordinære arbejde ) pga af helbredsmæssige årsager. Læger, Smerteklinik og behandlere mener at jeg ikke kan holde til at arbejde, men det betyder bare rigtig meget for mig at arbejde og føle at jeg stadigvæk bidrager med noget og ikke mindst er en del af et arbejdsfællesskab .
Jeg fandt selv mit nuværende job på 2 timer efter 1 1/2 mdr på ledighedsydelse.
Rigtig god søndag
Hoptimisten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2017, 15:37   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Måske kan du have glæde af Stars nye skrivelse om ressourceforløb, eller i hvert fald den del af den som omhandler minifleksjob:

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...69jxPMrASPw3-g
Citat:
Snitflade til fleksjob på få timer
Krav om udviklingsperspektiv inden for rimelig periode.
Fleksjob kan gives med meget få timer til personer med en aktuelt meget begrænset arbejdsevne, hvis det vurderes, at arbejdsevnen kan blive udviklet inden for en rimelig periode. Den ”rimelige periode”, som borgerens arbejdsevne skal udvikles indenfor, er ikke nærmere fastsat i loven. Hvis arbejdsevnen er meget lille, og det ikke vurderes, at den kan udvikles, bør kommunen overveje, om der bør gives førtidspension. Visiteres en borger med en aktuelt meget begrænset arbejdsevne ind i fleksjobordningen, skal der altid anlægges et udviklingsperspektiv. Det skal fremgå af borgerens sag, at kommunen har vurderet, at der er mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles inden for en rimelig periode.
Det bør endvidere fremgå, hvad det konkrete udviklingsmål er.
Kommunen skal løbende følge op på, om borgerens arbejdsevne udvikler sig som forudsat. Hvis arbejdsevnen ikke udvikles som forventet, skal kommunen overveje, om der skal indledes en sag om førtidspension.
Hvis borgeren i sådanne sager selv ønsker at fastholde en tilknytning til arbejdsmarkedet i et fleksjob, uanset at borgerens arbejdsevne er meget begrænset, og der ikke er mulighed for udvikling, vil borgeren kunne fortsætte i fleksjobbet på få timer.
Borgerens egen motivation og ønsker bør således tillægges afgørende vægt, når kommunen vurderer, hvorvidt borgeren kan fortsætte i fleksjobbet, selvom der ikke er sket en udvikling.
Fandt en meget kort tråd her på K10 fra 2015 om fleksjob født med progression som du måske også kunne have interesse i at læse
https://www.k10.dk/showthread.php?p=324395

Samt en analyse fra Deloitte fra december 2014 som også omhandler fleksjob født med progression
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...BHFHvT6wE4MtTw

Edit
Selvfølgeligt er det underligt at de kigger efter forbedringer i arbejdsevnen nu hvor du lige måtte gå ned i tid, men er alt hvad kommuner gør efterhånden ikke uforståelig for almindelige mennesker?

Sandsynligvis har det blot noget at gøre med at du har et minifleks og der skal være en sandsynlighed for fremskridt i arbejdsevnen ellers burde du i stedet have haft pension.

Læs den del af Stars skrivelse om ressourceforløb, som omhandler fleks, det er den præcisering af loven som har været diskuteret i medierne mange gange at ministeren ville sende ud, så er du lidt bedre forberedt.

Sidst redigeret af Nørd; 14-05-2017 kl. 15:45. Årsag: Tilføjelse
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2017, 16:18   #5
Hoptimisten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2016
Lokation: Østjylland
Alder: 55
Indlæg: 4
Styrke: 0
Hoptimisten er ny på vejen
Hej Nørd
Rigtig mange tak for dit indlæg, som jeg lige vil have nærlæst.

Jeg har det bedst med at være forberedt, så der ikke bliver talt hen over hovedet på en.
Jeg har det også sådan, at hvis jeg kan bidrage med en arbejdsindsats om den så er lille, så vil jeg helst det. Det er vel også sådan fleksjob ordningen skulle fungere, at vores fleksjob time antal skal svare til et fuldtidsjob ( håber kun det er få, som udnytter systemet ). Så for mig personligt betyder det meget at komme afsted de 2 timer om ugen i stedet for en førtidspension, men sådan er vi jo forskellige.
Nogen gange syntes jeg bare der holdes møder for mødernes skyld og ikke når det er relevant , men har også erfaret, at det er meget forskelligt i kommunerne.
Hoptimisten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2017, 18:19   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg synes naturligvis at det er en fin indstilling til arbejde, jeg synes bare at kommuner bruger for meget energi på holde øje med om minifleksjobbere nu kunne komme 5 minutter længere op om ugen, i stedet for at lade dig selv vælge om du vil være fleksjobber eller pensionist.
Jeg er overbevist om at hvis du vælger fleksjobbet ud af egen motivation så arbejder du også alt det du kan og sætter tiden op hvis det er muligt, især hvis du uden brok fra kommunen også selv kan sætte den ned igen hvis det går galt.

Jeg har set flere tråde hvor pensionister som enten har fået det en smule bedre efter pensioneringen eller håber at få det bedre med tiden, diskuterer muligheden for at arbejde lidt uden at miste sin surt tilkendte pension.
Hvilket betyder at også pensionisterne ønsker at yde deres lille del, men efter en årelang kamp i systemet er de bange for at miste pensionen og så ikke kunne klare fleks og være tilbage i skidtet.

Men naturligvis hvis tvangen forsvandt og borgere med nedsat arbejdsevne under måske 5-10 timer selv kunne vælge, så blev en del sagsbehandlere nok arbejdsløse, og det skal man jo forhindre for enhver pris.

Jeg tror ikke at der er bevidst snyd fra de lediges side, men der var, så vidt jeg husker, en periode omkring 2014 hvor mange arbejdsgivere begyndte kun at udbyde minifleksjob, formodentligt fordi der blev givet tilskud til oprettelse af minifleksjob.
Selv kommuner misbrugte ordningen og oprettede midlertidige minifleksjob og puttede ledige fleksjobbere som nærmede sig den grænse hvor kommunen selv stod for udgiften ind i disse minifleksjob, også folk med en højere arbejdsevne.
Kommunen indkasserede dermed bonussen og samtidigt skiftede fleksjobberen status fra langtidsledig til nyledig når fleksjobbet stoppede efter de 6 måneder, og vupti var det igen staten der skulle betale og ikke kommunen.

Sidst men ikke mindst findes der også fleksjobbere som har en varierende arbejdsevne, f.eks. har smertepatienter som jeg ofte varierende smerte niveau. Selv har jeg stærkere smerter når vejret er fugtigt og færre smerter i tørt vejr og andre har flere smerter når det er koldt og bedre i varme. På denne måde har man måske mere arbejdsevne i sommervarmen og mindre i vinterkulden og hvordan visiterer man lige det?

Edit:
Naturligvis er det altid bedst at være forberedt og jo bedre forberedt du er jo mindre sandsynligt er det at kommunen tager rø... på dig.

Sidst redigeret af Nørd; 14-05-2017 kl. 18:20. Årsag: Tilføjelse
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2017, 19:22   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
min mand har lige fået fleks job, han blev godkendt den 9/1 og startede 8 dage efter i job, han er godkendt til mini fleks 2 timer ugeligt, og arbejder 3 med 2 timers løn.

han skal også til den samtale, virker underligt at folk der lige er blevet godkendt skal tjekkes om det lige kan presse 1 time op
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2017, 19:46   #8
Hoptimisten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2016
Lokation: Østjylland
Alder: 55
Indlæg: 4
Styrke: 0
Hoptimisten er ny på vejen
Jeg tror vi er mange som kan blive enige om, at det ikke altid er nemt at gennemskue reglerne som kommunerne er underlagt.

Selvom man prøver at samarbejde og være positiv, så kan man godt føle sig som et jaget stykke kvæg. Det kunne være rart at få lidt ro til både at klare sit arbejde ( uanset time antal ) og sine helbredsmæssige problemer og smerter. Hvis dette kunne lade sig gøre tror jeg at folk af sig selv nok skulle melde ud hvis de kan klare flere timer.
Hoptimisten er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension