K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-03-2016, 14:42   #1
Frk. Olsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Lokation: Stevns
Indlæg: 5
Styrke: 0
Frk. Olsen er ny på vejen
18 år og flexjob

Jeg er helt rundtosset, efter et møde med min datters sagsbehandler i ungecenter.
Sagen er at min 18 årige datter er sygemeldt og udmeldt af produktionsskolen, som hun har været på siden sommeren 15.
Vores mistanke er at hun lider af ADD, som storesøster også har.
Min datters højeste ønske er bare at få lov at sidde bag en kasse i et supermarked, hvor hun kun har ansvar for den og intet andet. Hun er ikke i stand til at arbejde fuldtid, som hun har det nu.

Der hvor jeg nu er helt rundtosset er pga. sagsbehandleren, meget kontant fortalte at min datter SKULLE blive uddannelsesparat og flexjob var der ikke noget der overhovedet hed for hendes vedkommende.

Jeg kom noget til kort pga. hendes meget frembusende facon, hvilket da også fik min datter til at bryde helt sammen.

Jeg har brug for at vide:

Hvordan får man hjælp til en på 18 år, som pt. ikke er uddannelsesparat, men bare gerne vil have et kassejob?

Hvordan får man en på 18 igennem et ressourceforløb, for at få fastslået om det vil være bedst for hende at have et Flex job (det var her at hun mente at det er bare ikke en mulighed, ALLE kan blive i stand til ar arbejde fuldtid)?????????????

ER der nogen der kan give mig noget opmuntrende at forholde mig til, eller skal min datter bare ud af finde sig et 15 timers job, og så leve af det resten af sine ungdomsår, indtil hun bliver 30 og ikke er uddannelsesparat mere ?????
Frk. Olsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 15:03   #2
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Nu får du et svar du nok ikke helt kan lide - undskyld...

MEN - uddannelse til feks salgsassistent kan faktisk godt tages på deltid, både skoledelen, der kan tilrettelægges MED skånehensyn (her i form af nedsat tid) OG selve praktikken, der via en revalidering vil kunne tages på samme måde (nedsat tid).

Sandsynligvis derfor du får dette svar fra SB.
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 15:12   #3
Frk. Olsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Lokation: Stevns
Indlæg: 5
Styrke: 0
Frk. Olsen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gana Se meddelelser
Nu får du et svar du nok ikke helt kan lide - undskyld...

MEN - uddannelse til feks salgsassistent kan faktisk godt tages på deltid, både skoledelen, der kan tilrettelægges MED skånehensyn (her i form af nedsat tid) OG selve praktikken, der via en revalidering vil kunne tages på samme måde (nedsat tid).

Sandsynligvis derfor du får dette svar fra SB.
Det svar kan jeg rigtig godt lide
For det var faktisk et af mine spørgsmål til hende. Hvis min datter ville vælge at få en salgsassistent uddannelse om det så kunne tages på nedsat tid. Dertil var svaret klart NEJ !!!!

Så jeg kan forstå at det ikke er rigtigt ???
Frk. Olsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 15:56   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Fleksjob kræver at man er udredt og færdigbehandlet. Dvs at man er på et punkt, hvor der ikke kan gøre mere.

Dernæst skal arbejdsevnen afklares. Dvs arbejdsprøvninger.
Så kan de komme frem til, ud fra hvor mange timer man kan klare, om man er i målgruppen for fleksjob.

Jeg har selv ADD og nogen andre diagnoser, og er 24 år gammel. Du er velkommen til at skrive privatbesked til mig, ang erfaringer med den diagnose og at klare en hverdag.
Hav dog lige i mente, at en diagnose ikke er ensbetydende med at ens situation er ens. Den ene med ADD kan være velfungerende og arbejde fuld tid, mens den anden måske kun kan arbejde få timer
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 16:45   #5
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Super

Den handelsskole din datter skal gå på (efter jeres valg) vil kunne hjælpe jer videre.
Tag kontakt og spørg og bed om hjælp der... det er en stor fordel hvis du som mor er med i forløbet, både for din datter, for skolen og for dig

Uddannelseshjælp fra kommunen er på niveau med SU (men med SU har hun mulighed for at tage lån ved siden af).

Hvis de "går i baglås" på skolen, og siger det ikke er muligt, så skriv her igen... så vil jeg prøve at hjælpe jer videre.

Sagsbehandlere siger så meget vrøvl, så det kan du ikke regne med
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 16:49   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gana Se meddelelser
OG selve praktikken, der via en revalidering vil kunne tages på samme måde (nedsat tid).
Men spørgsmålet er om hun så er berettiget til en revalidering.
Så vidt jeg har forstået, er målet der at man kan blive selvforsørgende. Men om det er kommunens egne selvskrevne regler, ved jeg ikke.
(tænker jeg at du måske tilgengæld ved noget om, i tilfælde af at sagsbehandler kommer med det argument)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 17:14   #7
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
En revalidering er som udgangspunkt med henblik på at blive selvforsørgende.

Herunder også selvforsørgende i fleksjob!

og ja det er kommunernes selvskrevne regler der meget ofte stopper det, for rent juridisk (også ifølge ankestyrelsen) er det IKKE holdbart at nægte en revalidering, fordi man ikke forventer fuldtidsarbejde efterfølgende.

Jeg tænker at det lige nu er vigtigst at få skoledelen på plads - især da det på normale vilkår vil være en 2årig periode der er i spil.

Som "nødløsning" - hvis man opgiver at bokse med kommunen om en revalidering til resten af uddannelsen, vil man feks efter skoledelen kunne søge almindeligt ufaglært arbejde på de timer man nu kan magte (og har råd til at nøjes med! ufff) og når man fylder 25år vil man så have mulighed for at blive faglært/ få svendebrev via den ordning der findes for tillærte (aarrgghh kan ikke huske præcis hvad det hedder!)

Siden UG.dk har mange gode oplysninger

Desuden tænker jeg at der pr automatik er tilknyttet en UUvejleder og denne vil også kunne hjælpe videre. evt også i form af tilknytning til en mentor...

UU-vejleder findes feks via dette link:

https://www.minvejleder.dk/

Men helt grundlæggende tænker jeg at det her handler om, at det ikke er kommunen, men uddannelses systemet man skal/bør henvende sig til - da det er den vej der er optimal for et så ungt menneske.

Dette burde SB have oplyst om og hjulpet med at finde vej til start...

spørg igen hvis behov
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 17:23   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Kom lige i tanke om dem her: http://www.spsu.dk/
De kan måske også hjælpe med hvilke former for støtte og hjælp der er i forbindelse med uddannelse

Tænker at noget mentor/lektiehjælp kan være en god idé. Ikke fordi man ikke er fagligt god nok, men som støtte til at lære materialet på måder der er mest optimale ift koncentrationsbesvær.
Mener også jeg læste, at man anbefalede hvis læreren i starten af timen lige kunne lave en liste med "det her skal vi i dag", og så slutte timen af med at lige, under 4 øjne, høre eleven: "har du fået noteret hvilke lektier du har for" og den slags. For lige at samle op på det.

Prøv at låne/finde bogen "forklædt som normal" skrevet af Caroline Lilja Dam og Christina Wex.
Jeg er endnu ikke selv helt færdig med den, men jeg har fået en del ud af at læse den
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension