K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-11-2008, 03:06   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Hjælp i hjemmet

Læs nedenstående, hvis din kommune påstår, at din ægtefælle eller hjemmeboende børn skal klare ALT.



Citat:
NORDJYLLAND: Ifølge Serviceloven skal kommunerne tilbyde støtte til familier, hvor den ene voksne har nedsat funktionsevne på grund af kronisk sygdom eller handicap. Men tit er kommunerne ikke klar over den forpligtelse, fortæller ledende socialrådgiver i Scleroseforeningen, Bente Röttig.

- Kommunerne bruger i stedet hjemmehjælpsreglerne for ældre, der siger, at når den ene ægtefælle er rask, skal vedkommende hjælpe den anden. Men i tilfælde med ældre pensionister er begge jo hjemme, den ene skal ikke ud af huset og de har ikke børn at tage sig af, pointerer Bente Röttig.
http://www.nordjyske.dk/aalborg/fors...c5%2c4&count=1

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2008, 04:18   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Zuza den var da god og håber at nogen af dem der har fået afslag på hjælp i hjemmet vil bruge den.....

Og selvfølgelig er det ikke fair at man skal lave det hele i huset hvis man har arbejde og skal sørge for alt i huset tillige der er jo noget der hedder opgavefordeling ...

så skide god artikel .. den kan komme til nytte ....

Jeg har kun oplevet det i forhold til en jobkonsulent der ikke mente at det skulle være noget problem hvis jeg blev helt udarbejdet og ikke kunne mere, hvis ikke jeg kunne lave mad eller handle så var jeg jo så heldig at have en 12 årig der kunne gøre disse ting for mig (og det har jeg på optagelse )

Kan kun sige at det ville jeg aldrig byde min datter og at den jobkonsulent sq aldrig har mødt min datter, det ville være verdens dyreste indkøbstur at sende hende af sted er først ved at lære hende at der er billige vare og dyre...he he ....

Lad os se om vi kan finde noget mere om det her emne ..

bemærk lige at lov om social service som vi har under nyttige link er historisk det vil sige at den ikke kan bruges jeg har skrevet til web om det og så kommer den gældene på ....

indtil da og hvis nogen vil læse om det så kan i bruge dette link http://www.social.dk/lovgivning/regl...ice.html#loven
  Besvar med citat
Gammel 02-11-2008, 08:33   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Den gældende lov er hermed kommet på under nyttige links...

Den er desuden her: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=121091
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2008, 09:22   #4
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Fundet et link af stor betydning - og som mange (blandt andet mig) aldrig ville have fundet selv!

til Zuza den lille internet-mus

Citat:
Hvis der er andre voksne i husstanden der kan udføre de praktiske opgaver, kan der som udgangspunkt ikke ydes støtte til praktiske opgaver. Personer over 18 år betragtes som voksne.
Gæt hvilken kommune?

http://www.odense.dk/home/Topmenu/Vo...20opgaver.aspx

Sidst redigeret af Stezu; 02-11-2008 kl. 15:02. Årsag: 2 indlæg slået sammen - huske at bruge REDIGER-funktionen ved tilføjelser
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2008, 11:56   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det er faktisk et stort problem det der, også selv om at klienterne gør det MEGET tydeligt hvilken § de søger efter og har sørget for at forlange at der bliver brugt et samtaleskema til at klarlægge hvilke behov man har.

Jammen du er jo gift, eller er samboende, så må det være den persons problem.

For sådan en som mig, er det ekstra svært, fordi jeg er født med mit handicap (ADHD) dvs jeg har ikke en jordisk chance for at vide hvad jeg har af ekstra ting, i forhold til andre mennesker. Jeg ved at jeg har brug for ekstra hjælp til rengøring, men at skulle have en der kommer og gør det, vil jeg ikke kunne forlige mig med, jeg ville blive totalt stresset, og forlange af min familie, at de hjælper med at gøre hovedrent med tandbørster, inden en rengørings dimmer sætter sine fødder inden for, og så er jeg jo lige vidt. Her ville vi skulle have manden lidt fri, til at hjælpe med rengøringen, dvs en havemand (som også ville kunne male save træ ol forfaldende) og vinduespudser ville være en genial hjælp her, for så ville manden have så han kunne hjælpe her inde. Men næ næ du, for der har jeg jo ingen problemer, så den går ikke, dvs stort set det eneste sted jeg ved jeg har behov for hjælp, kan jeg ikke få det.
Nu har jeg fået en ide til hvordan jeg kan belyse at manden ikke bare kan klare de ting:
Lave en tidsline, på ens ægtefælde, der belyser hvad vedkommende gør pt, dvs står op tager på arbejde handler kommer hjem, laver mad osv osv, og sammen med belyse at vedkommende altså har en familie, at det rammer parforholdet og ikke mindst evt børn, at ægtefælde altså også har brug for at slappe af ind i mellem, for ikke at gå ned med stress.

Nu har jeg endnu ikke forsøgt mig med en § 100, jeg opgav da de sendte et skema der gik på vores økonomiske formåen, godt nok fandt jeg noget tam tam (tror det var folketinget) der sagde at de skulle tage § som 1 protiet, og så tage andre hvis man ikke kunne få efter den, så jeg havde en god sag, men jeg orkede simpelthen ikke.
En anden grund er at jeg har edder svært ved at finde ud af hvad jeg reelt har behov for, og endnu værre at få det belyst, det der samtale skema sys jeg ikke er særlig brugbart.

Jeg ved der er penge til medicin, jeg ved rengøring og jeg ved at børnepasning i ny og næ bestemt ikke ville være af vejen, så vi bare en gang i mellem ville kunne dyrke os, og jeg ved at jeg bør få stoppet noget ind, med kursus, men jeg ved også at der er mere end det, jeg ved bare ikke lige hvad, og jeg formår ikke at skrue det sammen oppe i hovedet så jeg tydeligt kan få belyst at det er lige DET! jeg har behov for, foruden at jeg jo skal gøre det meget tydeligt at det lige så vel handler om at vi skal have plads til et parforhold... fx gruer jeg for at de kan finde på at sige at manden så må holde op i beredskabet, jammen for pokker det er hans fristed, det er der han lader op, eller for den sags skyld siger han skal stoppe med at gå i motionscenter... jammen altså manden er overvægtig, og har en unaturlig krops form, det vil kunne gøre ham meget syg, at stoppe der, han er i fare for sukkersyge fare for blodpropper og og og, det siger en hver undersøgelse.

Ej jeg syntes det er svært, meget svært, og der er åbenbart ikke rigtigt nogen der kan hjælpe, for dem (ADHD) der har fået § 100 har fået det så let som at klø sig i rumpetten, dvs de har bare sagt at de har behov for x x og x, og så fået det uden nogen dikkedarer, også ting hvor jeg tænker, at det måske liiiige var at strække den, mens dem der ikke har, ja de har jo bare fået afslag på afslag, og har opgivet det ret hurtigt, så der er ingen der tydeligt kan fortælle hvordan man godtgør for ens behov, så det forståes.
Det må jeg indrømme også holder mig tilbage, det her er en fattig kommune, med et af landes højeste skatteprocenter, og den bliver sat op til næste år, og samtidig er det her en af de få der ikke bliver straffet for at sætte den op (fordi det er så slemt) så her skal man ikke tikke ved dørene, og tro man får tingene leveret som pakkepost.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2008, 14:03   #6
barop
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2008
Indlæg: 8
Styrke: 0
barop er ny på vejen
Hej LUM jeg kan da lige rette dig i at det altså ikke er så nemt som at klø sig i rumpetten som du skriver, at få godkendt udgifter under §100 som ADHDer.
barop er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2008, 15:53   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg tror ikke jeg har udtrykt mig tydeligt.

Jeg mener at dem af ADHD´rene som har fået 100 (og som jeg har hørt om ind til nu) er kommet nemt til det, mens de ADHD´re der 1 gang har fået afslag, aldrig får 100, eller skal kæmpe meget intenst for at få det.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2008, 17:16   #8
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hej...

Jeg fik faktisk en brochure fra kommunen hvor der også står følgende:

Ifølge Serviceloven skal kommunerne tilbyde støtte til familier, hvor den ene voksne har nedsat funktionsevne på grund af kronisk sygdom eller handicap.

Men da så jeg ringede til visitatoren så sagde hun til mig at jeg skulle vide at som udgangspunkt så kunne jeg ikke få hjemmehjælp (hjælp til rengøring) når der var en rask person i hustanden, men de skulle vurdere individuelt..Så det troede jeg selvfølgelig på.

Men ved nærmere eftertanke og genlæsning af loven, vil jeg da ikke finde mig i at blive spist af på den måde hvis jeg ingen hjælp for.

HIlsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2008, 20:30   #9
Lynge
Føler sig hjemme på K10
 
Lynges avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-09 2008
Lokation: Viborg
Alder: 58
Indlæg: 35
Styrke: 16
Lynge er ny på vejen
Ifølge Serviceloven skal kommunerne tilbyde støtte til familier, hvor den ene voksne har nedsat funktionsevne på grund af kronisk sygdom eller handicap.

Ja det er også meget godt, men de vil nu gerne uden om dette jeg har været det hele igennem uden at få noget ud af det.
Fik kun den besked at de ikke har noget udstyr til mig, altså til en der kun kan bruge sin venstre arm, det kan jeg ikke forstå jeg er den eneste person i hele Region midt som er en armet.
Men jeg kunne ikke få noget som kunne hjælpe mig når jeg skal vaskes eller spise komme i tøj, det var bla. til sådan ting jeg vil have noget, og det er der hvis mange der bruger sådan ting til det.
Jeg er efterhånden rigtig godt træt af at få de samme svar på kommunen, og derfor er jeg begyndt at tage reglerne med hver gang jeg er der nede, og jeg sætter mig lidt ind i dem først så jeg kan svare igen, og har fået dem til at se på min sag igen.
Men mange tak for et godt link.
__________________
KÆRLIG HILSEN
LYNGE
Lynge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2008, 20:49   #10
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
hjælpemidler

har du kigget inde på HMI-basen

Der er mange hjælpemidler
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jobafprøvning i hjemmet Webneren Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 15-08-2013 07:58
funktionsbeskrivelse i hjemmet Garfield Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 05-12-2011 16:25
har brug for støtte i hjemmet- en blir nægtet hjælp! kandelsdorff Alt det andet 17 04-08-2011 12:01
Aktiveres i hjemmet sun-lady Fremtiden for fleksjob og førtidspension 18 26-06-2009 00:20
UDE OG HJEMMET Lynge Dit og Dat 11 16-12-2008 08:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension