K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-04-2008, 15:13   #1
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Eftergivelse...

Hej dejlige mennesker

Jeg vil lige høre om nogen er jer har noget erfaring med førtidspension og eftergivelse af SU-lån? Jeg har læst mig frem til at er man ftp eller flekser så kan man søge eftergivelse. Har nogen af jer prøvet det? og hvordan gik det?

Til jer alle fra en meget glad mimse
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2008, 15:33   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja det havde jeg også hørt noget om , og her er hvad jeg har kunne finde om det..



Citat:
IC kan eftergive den studiegæld, som du ikke kan tilbagebetale med passende ydelser i løbet af en 15-årig tilbagebetalingsperiode.

Vi kan tidligst behandle en ansøgning om eftergivelse af studiegæld 9 år efter, at uddannelsen er afsluttet eller afbrudt. Hvis du får førtidspension eller invaliditetsydelse, eller hvis din erhvervsmæssige situation kan sidestilles hermed, kan du søge straks.

Ved vurderingen af, om studiegæld kan eftergives, ser vi på, om du hidtil har betalt tilstrækkeligt på studiegælden, og om du kan betale mere på gælden inden udløbet af 15-års perioden.
du kan læse om det hele her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=334480

til alleandre belæste mennesker så er det værd at bemærke at der også står dette ...

Citat:
Dispensation

Selvom der ikke er gået 9 år, kan IC behandle ansøgningen, hvis du opfylder en af følgende betingelser:

* Du modtager førtidspension eller invaliditetsydelse eller er bevilget flexjob.

* Din erhvervsevne er nedsat i samme omfang, som hvis du modtog førtidspension. Det kan være tilfældet, hvis du er arbejdsløs og har opbrugt din ret til arbejdsløshedsdagpenge eller udelukkende har modtaget kontanthjælp i mindst 4 år.
* Du har overtaget studiegælden efter en afdød ægtefælle, forældre eller barn.
Jeg søgte lidt videre for at se hvilke regler der gælder og jeg faldt over noget der hed aktion eftergivelse http://www.folketinget.dk/samling/20...424/368362.HTM her er også kontanthjælpsmodtagere og flekser nævnt men jeg har godt nok aldrig mødt nogen der har været udsat for den aktion

underligt ikk
prøv at følge linket det lyder intressant

der står blandt andet


Citat:
SKAT kalder den landsdækkende aktion om eftergivelse for ”Aktion Eftergivelse”. Aktionen vedrører eftergivelse af beløb, der skyldes af fysiske personer (i modsætning til juridiske personer, f.eks. selskaber). Formålet er at eftergive de omfattede skyldnere al gæld til det offentlige. I svaret på spørgsmål 2 beskrives, hvilken personkreds der vil blive omfattet af aktionen.



”Aktion Eftergivelse” er planlagt til at starte i løbet af maj 2007. Der er derfor endnu ikke udsendt breve til borgere, der er i restance til det offentlige. SKAT arbejder i øjeblikket på at færdiggøre dels en arbejdsbeskrivelse vedrørende selve gennemførelsen af aktionen, dels de breve, der skal anvendes i forbindelse med aktionen.

Det overordnede princip for ”Aktion Eftergivelse” er, at eftergivelse sker i overensstemmelse med betingelserne i opkrævningslovens §§ 15 – 15 b og i øvrigt ligger indenfor gældende praksis på området.



SKAT har valgt følgende indkomst- og formueforhold som kriterier for, hvilke fysiske personer der vil blive udsøgt fra SKATs it-systemer til nærmere vurdering af, om de kan blive omfattet af ”Aktion Eftergivelse”:












Citat:
Persongruppe

Folkepensionister.

Førtidspensionister.

Modtager af

Efterløn.

Modtager af

flexydelser.
Citat:
Formueforhold

Under 100.000 kr. i nettoindkomst.*

Under 20.000 kr. i formue pr. 31. december 2006.

Ejer ikke fast ejendom.
Citat:
Gældsforhold
Samlet restance til det offentlige på mindst 25.000 kr.

Gæld til private kreditorer på under 30.000 kr.
Det er nok mest relevant for dem der har førtidspension , men det er da værd at tjekke ud når nu skattevæsnet "glemmer" at kontakte selv
  Besvar med citat
Gammel 30-04-2008, 11:12   #3
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 47
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Hvad betyder det når Skat skriver 15-årig betalingsperiode ? Hvad sker der når den er forbi ?

Jeg har et studielån der kører. Jeg er førtidspensionist. Jeg har fået lov til at undlade at betale det "indtil videre" (henstand) og i brevet står der "indtil min økonomi ændres". Men det gør den jo ikke. Jeg nærmer de 15 år de snakker om... hvad sker der så ?
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2008, 10:13   #4
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 47
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Er der slet ikke nogen der kan vejlede mig ?

amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2008, 10:20   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Sorry amik dit indlæg var smuttet i varmen

der står

Citat:
IC kan eftergive den studiegæld, som du ikke kan tilbagebetale med passende ydelser i løbet af en 15-årig tilbagebetalingsperiode.

Vi kan tidligst behandle en ansøgning om eftergivelse af studiegæld 9 år efter, at uddannelsen er afsluttet eller afbrudt. Hvis du får førtidspension eller invaliditetsydelse, eller hvis din erhvervsmæssige situation kan sidestilles hermed, kan du søge straks.

Ved vurderingen af, om studiegæld kan eftergives, ser vi på, om du hidtil har betalt tilstrækkeligt på studiegælden, og om du kan betale mere på gælden inden udløbet af 15-års perioden.
Jeg vil ud fra det der er skrevet formode at din gæld af sig selv udløber når den er 15 år gammel , det er sådan jeg læser det...

men da det er skat ville jeg aldrig tage noget for givet og jeg ville skrive til dem sætte et på der er her og bede dem om nærmere information om hvad der vil /kan ske når du når de 15 år. (om du evt skal ansøge om at få slettet gælden eller det går pr automatik)

er du overhovdet blevet vejledt i dette, jeg mener da du fik førtidspension blev du da oplyst om at du kunne søge om at få slettet din gæld ?

nu har jeg spurgt rigtig mange om de har fået oplyst at de kan søge om at få slettet deres offentlige gæld og for alle er svaret nej...

Det vil sige at skat ikke oplyser dig om hvordan det forholder sig, jeg kender endda førtidspensionster der betaler op til 1000 kr om måneden på offentlig gæld af div varianter ..

Så for alle førtidspensionister gælder det at det nok kan svare sig lige at sende et brev til skat og høre hvordan de skal forholde sig med de forskellige gældsposter ...

MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 08-05-2008, 13:22   #6
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 47
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Betyder de 15 år så 15 år efter jeg afsluttede min uddannelse, eller 15 år efter den overgik til Skat ? Jeg er forvirret....

Jeg afsluttede min uddannelse i 1998 og begyndte at betale tilbage 1. januar 2000.

Jeg har dog misligeholdt min gæld pga dårlig økonomi og derfor røg den til inddrivelse og så til Skat, hvor den er nu. Nu har jeg henstand. Min gæld er på lidt over 10.000 kr.

Jeg fik ingen vejledning om gæld da jeg fik pension.

Jeg har svært ved at tro de vil glemme mine sølle moneter...
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2008, 15:03   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
amik det må jeg indrømme at det ved jeg ikke, men det er jeg sikker på at de kan opklare for dig oppe hos skat...

Du får pt henstand du er førtidspensionist det er der ikke mange muligheder for at komme ud af, hvis du ringer til dem og siger at du har læst (læs det i første indlæg højt for dem) sig at du ikke kan forstå at du ikke er blevet informeret om dette, hør dem så hvor du skal henvende dig for at søge at få eftergivet den gæld og om de 15 år gælder fra slut på uddannelsen eller hvad...

jeg tror at du har en god chance for det netop fordi det er så lille en gæld ...

og loven gælder for dig som for alle andre , de ved godt at det er noget nær håbløst at få de penge ud af dig, kan du ikke betale nu så er der heller ikke de store muligheder i fremtiden ....

mvh
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 11:54   #8
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 47
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Ja det var da en mulighed... jeg har det bare så træls med at kontakte dem. Sidst jeg kontaktede dem i forbindelse med mit studielån (nogle renter der var rendt på og tilbegeholdt skat de havde taget) begyndte hende damen jeg talte med at snakke om at jeg da vist godt kunne betale igen. Hun mente min henstand skulle ophæves så hun ville lige sende et budget jeg skulle udfylde...

Det har jeg jo gjort før....

Jeg sagde til hende at jeg ikke havde en krone at betale med og at min situation ikke var ændret. Pension er det samme som sygedagpenge (mht okonomi) sagde jeg til hende. Hun sendte ikke et nyt budget.

Jeg er derfor nervøs for at ringe igen. Tænk hvis jeg skal samme snak igennem igen.

Jeg kan godt udfylde et budget igen, men så går der 3-6 måneder hvor de sylter én igen pga travlhed....
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 12:14   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
amik det kan jeg godt forstå , men det kan du komme udenom ved at skrive til dem.

se eksempel herunder

Citat:
Til (stil brevet til told og skat hvor du bor)

Jeg har erfaret at der i loven står følgende.

IC kan eftergive den studiegæld, som du ikke kan tilbagebetale med passende ydelser i løbet af en 15-årig tilbagebetalingsperiode.

Vi kan tidligst behandle en ansøgning om eftergivelse af studiegæld 9 år efter, at uddannelsen er afsluttet eller afbrudt. Hvis du får førtidspension eller invaliditetsydelse, eller hvis din erhvervsmæssige situation kan sidestilles hermed, kan du søge straks.

Ved vurderingen af, om studiegæld kan eftergives, ser vi på, om du hidtil har betalt tilstrækkeligt på studiegælden, og om du kan betale mere på gælden inden udløbet af 15-års perioden.

Dispensation

Selvom der ikke er gået 9 år, kan IC behandle ansøgningen, hvis du opfylder en af følgende betingelser:

* Du modtager førtidspension eller invaliditetsydelse eller er bevilget flexjob.

* Din erhvervsevne er nedsat i samme omfang, som hvis du modtog førtidspension. Det kan være tilfældet, hvis du er arbejdsløs og har opbrugt din ret til arbejdsløshedsdagpenge eller udelukkende har modtaget kontanthjælp i mindst 4 år.
* Du har overtaget studiegælden efter en afdød ægtefælle, forældre eller barn.

Det er med beklagelse at jeg må konstatere at dette ikke er mig oplyst af hverken pensions kontoret hos kommunen eller skattevæsenet trods det at emnet studie gæld flere gange har været oppe og vende..

Da jeg nu har fundet ud af dette vil jeg bede jer om at oplyse mig om hvordan jeg skal forholde mig i forhold til det at få eftergivet min su-gæld da jeg ikke nu ej heller i fremtiden vil være i stand til at betale noget af gælden da jeg er på førtidspension pga varig sygdom uden mulighed for at komme tilbage på arbejdsmarkedet.

Da der både er gået 9 år (snart 15 år) samt at jeg er på førtidspenion vil jeg mene at det er oplagt for mig at søge at få eftergivet min gæld.

Jeg ser derfor frem til at få information omkring hvordan jeg skal forholde mig, der kan skrives til mig på enten adresse (skriv din adresse)

Eller på mail (skriv din mail adresse)


Med venlig hilsen..
det kunne være en ide at sende en skrivelse ala det til skattevæsenet eller at du i stedet for skattevæsenet prøver at se om du kan få hjælpe på pensionskontoret ...

men jeg ville klart sende et sådan brev til skattevæsenet de har pligt til at råde og vejlede dig, jeg har en bekendt de skal søge eftergivelse af noget offentligt gæld, men da det er børnepenge så er det noget med at det er et helt andet sted han skal søge, og så er der nogen bøder og det er igen et helt trejde sted, vi agter også at sende anmodning om hjælp pr brev , da det ikke er så nemt at komme udenom med en sludder for en sladder som det er hvis man ringer og der er ikke nogen kloge åger der kan sidde og prøve at presse en afdragsordning du ikke har råd til ned over hovdet på dig...

og hvorfor ikke se om du kan få gælden ud af verden og dermed lidt mere fred (der findes ikke noget værre end u afklarede gæld )
  Besvar med citat
Gammel 11-05-2008, 13:22   #10
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 47
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Det er du da bare super til !!!

Det lyder da vildt godt det du har formuleret dér.

Men du mener jeg skal sende det til Skat i min kommune selvom det er Inddrivelsescentret i København jeg normalt taler med i telefonen ? Det er altså Skat i min egen kommune der skal rådgive mig om eftergivelse ?

Til nytår er det 10 år siden jeg afsluttede min uddannelse. og da stod gælden på over 32.000 kr så jeg har betalt 2/3 af den.

Det er rigtigt det du skriver, med at når man sidder med dem i telefonen, kan de nemt presse en eller anden afdragsordning ned over hovedet på én, man reeelt ikke kan opfylde. Jeg mister helt evnen til at svare for mig selv, når jeg får en skrankepave i røret.

Du er en helt uvurderlig hjælp Hejdien, ved du godt det ?
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Eftergivelse af SU-Lån Tsobo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 24-01-2013 20:20
Ansøgning om eftergivelse MissSwitchie Dit og Dat 26 20-08-2012 09:12
Eftergivelse af su-lån skyggepigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 30 29-06-2012 18:20
Eftergivelse af SU-lån MissSwitchie Dit og Dat 25 08-02-2012 02:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension