K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2011, 13:02   #1
RTM
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-01 2011
Indlæg: 1
Styrke: 0
RTM er ny på vejen
Exclamation økonomi for selvstændige syge

Jeg læste et indlæg angående økonomi for enlige mødre og dette fik mig til at vise et eksempel på reglerne for sygemeldte selvstændige, som foregår i nærheden af mig.
Nystartet: store invisteringer og indskud af værdier. Indkøb af entreprenør småmaskiner og et hus med restgæld til udlejning, som blev indskrevet i firmaet for sikkerhed i erhvervslån. I alt gæld og værdier for ca en mil. før krisen... ingen ansatte...
Da firmaet havde eksisteret ca. et år bliver ejer syg og henvender sig til sin fagforening for hjælp. Der er ikke noget at hente, når man ikke har lukket firmaet, heller ikke hjælp til, hvad man så skal. (Krisen startede). Efter noget tid fik han tilfældigt af vide, at man kunne sygemelde sig på kommunen og få sygepenge derfra, så det blev gjort. De beder om dit årsregnskab, tager overskud fratrækker afskrivninger og dividere med 12 (måneder) det er hvad man kan få udbetalt om måneden. I hans tilfælde 72.000/12=6000... det dækker ikke mange udgifter... Så undersøges muligheden for at afhænde firmaet, for så havde man jo betalt til fagforening og dagpenge er jo mere, men så skal man raskmeldes.
Men eftersom krisen nu er sat ind, kan firmaet ikke sælges og værdierne er faldet så meget så gælden vil blive stor, hvis man erklærer sig konkurs, men det kan måske lade sig gøre at betale af med dagpenge og senere job, men er stadig sygemeldt.
Det skal siges, at undersøgelserne på diverse sygehuses afdelinger er mange og der er til dato ingen dianose. Men nogle dage kan han ikke bevæge sig andet end det mest nødvendige andre går fint, dog altid med store smerter og så ind imellem falder han om med hjerteanfalds symtomer.
Så falder han tilfældigt over en aktikkel, om en der var selvstændig og gået konkurs i krisen, i 30 år havde han betalt til fagforening og nu efter lukning kunne han ikke få dagpenge. Hvorfor: Jo, for fagforeninger bruger samme formel som kommunen og man går jo ikke konkurs med overskud, man prøver virkelig på at få det til at køre. Dvs. underskud=ingen dagpenge. Påstanden undersøgte straks og korrekt det er samme formel...
Mulighederne er ved at være brugt op kommunen presser på for, at han skal komme ud af sygemeldingen, flexjob kan ikke lade sig gøre i ejet firma og ikke i andet når man har firma. Pension ikke relavant uden dianose. Revalidering heller ikke. Men da perioden for slut på sygedagpenge er ligeved at udløbe, kommer en aftale istand på "for-revalidering" og på revalideringsydelse, et forløb på 4 mdr. Indkomsten skal stige til ca. 16000 før skat, det er jo en formue. Men der går ikke mere end en lille uges tid, før der modtages et brev om der skal afleveres lønsedler for de sidste 3 mdr. for at kunne beregne udbetalings beløbet. Der ringes, for at høre nærmere og forklare at revaliderings ydelse var beviliget. Damen i den anden ende ville ikke høre, men sagde at hun var ligeglad med hvad der var bevilliget, for det var hende der bestemte, hun sad på pengekassen. Sygemeldte ringer så til hende, der har godkendt "for-revalideringen"... og det er så der den ligger nu, hun er nemmelig syg denne uge...
RTM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 17:23   #2
Phönix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Phönixs avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2008
Lokation: Tølløse
Alder: 72
Indlæg: 162
Styrke: 17
Phönix er rigtig godt på vej
Se der rodede jeg vist i det...........gg
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig

Førtidspensionist 1/12-2010

Sidst redigeret af Phönix; 05-01-2011 kl. 17:29.
Phönix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 17:27   #3
Phönix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Phönixs avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2008
Lokation: Tølløse
Alder: 72
Indlæg: 162
Styrke: 17
Phönix er rigtig godt på vej
Først vil jeg sige velkommen til k10. Håber du kommer til at få en masse nyttige oplysninger og hjælp herinde ligesom jeg har fået.

Jeg ved hvordan den mand har det for har selv været selvstændig, hvor jeg blev syg og økonomien røg ad ******* til.

Efter flere psykiske nedture fordi jeg konstant løb panden mod en mur, sagde jeg stop.

Jeg gik til told og skat og afmeldte firmaet uanset gæld. Jeg erklærede mig ikke konkurs, lukkede bare firmaet. Om det er bedre med en konkurs ved jeg dog ikke.

Hvis han ikke kan fortsætte på sygedagpenge, kan han muligvis få kontanthjælp og mens han er på det er der ingen kreditorer, hverken private eller offentlige der kan kræve nogen penge af ham.

Det giver trods alt et pusterum mens han finder ud af, hvad der videre skal ske. Hvis han er syg og kan få kontanthjælp kan han placeres i match 4 mens hans sygdomsforløb bliver gennemarbejdet i kommunen.
Så det er både ture til speciallæger, arbejdsprøvning, møder i kommunen (hvis de gider se ham) og meget andet.

DET er IKKE noget der går hurtigt dog, for kommunerne rider ikke samme år som de sadler.

Efter flere ture i fogedretten, hvor jeg hver gang er blevet erklæret insolvent har jeg endelig fået min førtidspension og er nu i gang med at søge gældssanering.

Jeg håber du kan bruge mit indlæg til noget og hjælper gerne fremover, hvis det er muligt.

Held og lykke til ham

Phönix
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig

Førtidspensionist 1/12-2010
Phönix er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Topledere og selvstændige står for næsten alt snyderiet med den almindelige skat Webmaster Politik og Samfund 3 31-01-2013 21:41
Farvel til fleksjob for rige og selvstændige Webmaster K10 Nyheder 0 28-02-2012 20:50
De mest syge og de mindst syge bliver fritaget for aktivering. Gizmo Politik og Samfund 7 30-03-2011 08:13
Psykisk syge får nu samme rettigheder som fysisk syge Thelma Nyt om loven 4 28-10-2008 02:17
syge studerende giver syge læger kurttrold Politik og Samfund 1 20-09-2008 09:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension