K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-03-2016, 23:33   #41
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dds Se meddelelser
Jamen:


"Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om der kunne tilkendes pension efter lov om social pension til en ansøger, der havde fået bevilget midlertidigt ophold efter udlændingelovens § 7 eller § 8."

Sådan som jeg læser den , han/hende (HH) fik pension mens HH var på midlertidigt ophold her i landet, vil du argumentere at min periode i mere af 3 år her i landet med midlertidigt ophold efter paragraf 7 var ligegyldigt med hensyn til bopælsberegning til min brøpension, fordi jeg fik til sidst *fast* opholdstilladelse efter § 9.2.6 ?
Ja, jeg er alvorligt bange for, at det forholder sig sådan Men lige her, vil jeg med glæde tage fejl.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2016, 03:58   #42
dds
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 117
Styrke: 15
dds er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Ja, jeg er alvorligt bange for, at det forholder sig sådan Men lige her, vil jeg med glæde tage fejl.
Men ansøgerens midlertidigt opholdstilladelse efter paragraf 7 forudsagde ikke hvad vil ansøgeren få til sidst - dvs. han/hende kunne sagtens får afslag, og bagefter en anden opholdstilladelse type efter anden paragraf, eller udvisning - whatever? Ifølge ankestyrelsen, det faktum - at ansøgeren på det tidspunkt det blev søgt førtidspension havde et *midlertidigt opholdstilladelse efter paragraf 7 eller 8 * var et god grundlag til at få pension? Hvorfor i mit tilfælde denne periode kunne ikke indgå i bopæsberegning?


Hvi vi læser en anden princip afgørelses konklusion (40-09)- [1] skrives det i konklusion:

"Kvinden måtte anses for at have fast bopæl i Danmark fra juli 1996. På dette tidspunkt havde hun fået opholdstilladelse og blev tilmeldt folkeregisteret."


Læg mærke til igen, det blev ikke nævnt om opholstilladelse var varig eller midlertidigt?
Jeg var tilmeldt i Folkeregister 22.12.1994 og var i besiddelse af et midlertidigt opholdstilladelse udstedt efter paragraf 15 i "Jugoslaverloven" .


Tja det er måske kun mig det tolker regler og lover forkert


Hilsen,

dds
dds er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2016, 16:22   #43
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har på fornemmelsen, at det er §§'erne ved den endelig afgørelse der bliver den vejledende for, hvad der skal ske fremadrettet.

Kommer man fx til Danmark på §7 og bor her X antal år, med eller uden permanent opholdstilladelse, så er det først når sagen er helt afgjort, at man ved om man fortætter efter §7, eller man fortsætter efter fx §9.

De fleste der kommer hertil, kommer næsten alle sammen på §7, men de ender som regel på §9. Dette TROR jeg kan hænge sammen med, at hjemlandet i mellemtiden kan være sikkert at vende tilbage til og/eller, at det i sagen på et tidspunkt oplyses, at der fx er familie i Danmark eller andre tilknytningsforhold der gør sig gældende, så man ender med §9.

Vores gamle palæstinensere fortsatte typisk efter §7. Også en stor del af de libanesere der kom hertil i 80'erne fik permanent opholdstilladelse på den baggrund.
Men kom de i dag, ville de nok ende med §9 som familiesammenførte, fordi vi i dag ser på tilknytningsforholdene. Er der ikke tilknytningsforhold, kan det ende med en udvisning eller midlertidigt ophold og til tider (tålt ophold). Men har de familie her og kan påpege, at Mor, Far, bror, søster mf allerede ér her, så tager sagen en anden drejning...og ender med §9.

Det hele er temmelig bøvlet, og mange kommer i klemme, eller oplever, at de ikke har samme rettigheder som andre

Håber i hvert fald, du finder noget der kan falde ud til din fordel.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2016, 19:03   #44
Vivirita
Vivirita
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
Vivirita er ny på vejen
Citat fra : Ordførertale i Folketinget 36 Sjúrður Skaale (JF) Kl.14:13 . En redegørelse om det nordiske samarbejde i Folketing sal (JF) :R 2 Ministeren for nordisk samarbejdes redegørelse om det nordiske samarbejde 2012-2013. For få år siden blev borgere fra Færøerne sidestillet med borgere fra tredjelande, når det gjaldt optjeningsprincippet i forbindelse med diverse sociale ydelser. Det er nu blevet rettet – tak for det – men dette eksempel viser, at når Danmark justerer sin lovgivning i henhold til EU, kan Færøerne og Grønland nogle gange blive sat ud på et sidespor. "I det eksempel lavede man et optjeningsprincip, som gjorde, at folk skulle have boet i Danmark i så og så lang tid for at kunne få ret til sociale ydelser for at undgå, at Danmark blev et socialkontor ", hvor f.eks. folk fra Østeuropa kom og hævede ved kasse et fra dag et".

Så lavede man et optjeningsprincip, men man glemte at tænke på Færøerne og Grønland, og så endte danske rigsborgere i samme kategori som borgere fra Polen osv. Det skal man lige have i tankerne, når man lovgiver. Derfor er det meget positivt og meget tiltrængt, at aftalen, som blev indgået mellem partierne og regeringen, også indbefatter Grønland og Færøerne.

Folketinget - R 2 - 2013-14 (forhandling): Om det nordiske samarbejde 2012-2013.

36. Sjúrður Skaale (JF) Kl.14:13 Ordførertale http://www.ft.dk/samling/20131/redeg...=-1&noThread=1


Jeg hæfter mig ved dette Citat fra Sjúrður Skaale:

"I det eksempel lavede man et optjeningsprincip ( brøkpension)
, som gjorde, at folk skulle have boet i Danmark i så og så lang tid for at kunne få ret til sociale ydelser for ""at undgå, at Danmark blev et socialkontor "", hvor f.eks. folk fra Østeuropa kom og hævede ved kasse et fra dag et".

Sjúrður Skaale Citat. Giver en forklaring på hvorfor det er et optjeningsprincip , til EU Vandrende arbejdstager " og §9 familiesammenførte .

Optjeningsprincippet for førtidspension er udformet således, at der er ret til fuld pension for personer under 65 år, hvis den faktiske bopælstid ved tilkendelse af pension udgør mindst 4/5 af perioden fra det fyldte 15. år og til det tidspunkt, hvor der ydes pension (teoretisk mulig bopælstid).

Ret til fuld dansk folkepension er betinget af 40 års bopæl her i landet mellem det fylde 15 år og 65 år .

Jeg undre mig hvorfor har "Brøk førtidspensionister" ikke samme rettigheder som andre borger i Danmark, da Brøk førtidspensionister kan ikke brug alle de år de har boet i Danmark til ny beregning af deres folkepension??

Hvad har vi Brøk førtidspensionister lavet forkert? At blive kronisk syge og fået tildelt (brøk) førtidspension.

Sidst redigeret af Vivirita; 07-03-2016 kl. 19:38.
Vivirita er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2016, 19:33   #45
Vivirita
Vivirita
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
Vivirita er ny på vejen
Der er ingen europæisk eller nordisk koordinering af afgørelsen førtidspensionering.

Hvert land, hvor en personen har arbejdet under deres professionelt aktive år, hvilket gør en separat vurdering fra deres regler.

Med I betragtning af, at landene har meget forskellige regler på dette område, der fører dette er ofte, at en person gives førtids pension fra hvilket som helst land, men få afvist i andre lande. Konsekvensen kan blevet en blive en meget reduceret indkomst.

Læs “Historien om Jyrki och Jóhanna – en vanlig familjs liv i ett Norden med gränser”

Historien om Jyrki och Jóhanna er skuffende og giver følelsen af, at det ville være bedre at blive hjemme i sikkerhed, - end vove sig ud i de nordiske lande , i EU eller uden for EU , - for at studere eller arbejde.

http://www.nordicinnovation.org/Glob...ANP2011727.pdf

Sidst redigeret af Vivirita; 07-03-2016 kl. 19:45.
Vivirita er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brøkpension OBS AST 164-11 Ragdoll Alt det andet 0 19-10-2011 13:26
brøkpension hazim Spørgsmål ang fleksjob 2 19-08-2011 08:27
forkert beregning af brøkpension skytten 17 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 03-03-2011 19:24
brøkpension? Den ulykkelige Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 16-01-2011 22:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension