K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-04-2008, 07:04   #1
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Kræmmermentalitet har taget over

http://www.fyens.dk/article/977931:D...har-taget-over


Langtidssyge: Under det seneste folketingsvalg blev vi som vælgere bedt om at tage stilling til, om vi ville have skattelettelser eller velfærd. "I kan få begge dele", lød det letkøbte, men desværre også misvisende svar fra den siddende regering.

Når jeg ser på de vilkår, vi som selvudnævnt velfærdssamfund byder vores langtidssyge, bliver det tydeligt for mig, at kræmmermentaliteten i stigende grad tager over. Myndighederne pisker svage mennesker igennem et uoverskueligt og umenneskeligt sygedagpengesystem, som er drevet af målsætningen om, at det skal koste så lidt som muligt - ikke et reelt ønske om at hjælpe medborgere i nød.

De nuværende regler på området betyder, at ganske almindelige lønmodtagere efter kun et år på sygedagpenge kan ryge igennem det såkaldte "sociale sikkerhedsnet".

Langtidssyge kan kun modtage sygedagpenge i et år, og derefter er der kun kontanthjælpen tilbage. Det er imidlertid langt fra alle mennesker i dette land, der har ret til kontanthjælp.

Er du gift, og tjener ægtefællen mere end kroner 24.500 kroner om måneden, klapper den offentlige kasse helt i. Det samme gælder, hvis man har en likvid formue på over 10.000 kroner. Efter seks måneder på kontanthjælp gøres der sågar indhug i borgernes kapitalpensioner, hvis de har været så letsindige at spare op til alderdommen.

Det er en beskæmmende fremfærd mod en meget svag gruppe, og det viser, at det liberalistiske idealsamfund, som regeringen skubber vores land i retning af, har nogle grimme skyggesider.

Liberalisme bygger som bekendt på den enkelte borgers frihed, men hvori består friheden for den borger, der ud over at blive ramt af sygdom, også får ødelagt sit eksistensgrundlag?

Som borger ønsker jeg den tryghed, der ligger i, at verden ikke bryder sammen, hvis jeg eller mine nærmeste rammes af en alvorlig sygdom. Den tryghed vil jeg gerne være med til at betale for.

Min klare opfordring til vores politikere er, at der nu lægges en langt mere humanistisk linje i lovgivningen på dette område, at begrænsningsreglerne på sygedagpengeområdet revideres eller helt fjernes.

Grænsen for, hvad vi kan byde samfundets svageste, er nået og overskredet.

Martin Rasmussen er afdelingsformand i HK Midt
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Boligsikring taget Frejth Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 01-11-2012 19:46
Taget ved næsen..... Frk. Horsens Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 07-01-2012 16:08
Jeg har taget en beslutning .... pallepunk Spørgsmål ang fleksjob 54 02-09-2011 15:24
Jeg har taget en beslutning! Maybe Alt det andet 4 05-12-2009 00:01
Hvordan får man taget hul? Silly Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 18-08-2009 11:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension