K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2011, 11:10   #1
Bato
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2010
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Bato er ny på vejen
Helbreds- eller Personligtillæg/engangsydelse?

Hej,

Jeg fik tildelt førtidspension tidligere på året, grundet mine mange helbredsproblemer. Et af disse er også mine tandproblemer, hvor jeg nu i over et år har haft enorme smerter i tanderne/tandkødet. Dette har bl.a. resulteret i at jeg var nødt til at få fjernet et par tænder, der lå lige ved siden af hinanden. Nu har jeg fået en voldsom infektion og betændelse som jeg pt. er i medicinsk/pencilin m.m. behandling for. I samråd med min tandlæge, blev vi enige om, at jeg nok skal have lavet enten implantater eller en såkaldt brobehandling hvis jeg skal bevare min tyggefunktion og nogenlunde være i stand til at spise normalt. Det drejer sig om et beløb på mellem 17.000 og 20.000. Det har jeg selvfølgelig ikek råd til, da jeg ingen anden formue end FtP har

Derfor vil jeg gerne høre om man kan ansøge om hjælp til tandarbejde hos kommunen? På deres hjemmeside læste jeg om bl.a. 'Ansøgning om helbredstillæg' samt 'Ansøgning om personlig tillæg', men hvilken af de to kan jeg benytte mig af? Er der andre papirer de gerne vil have vedlagt sådan en ansøgning? Er der noget der stadigvæk hedder 'engangydelse'? Jeg skal understrege, at jeg ikke få andet end alm. førtidspension, hverken medicin-, varme og el-, eller boligtillæg.

Håber I kan vejlede mig idet jeg føler mig ret desperat og deprimeret over manglende evne til at tygge maden og dermed bevare mit allerede skrantende helbred.

På forhånd tak,
B
Bato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 11:46   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du skal i al fald have en personlig tillægsprocent over 0.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 12:03   #3
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
helbredstillæg er det de går ud efter for FP fra før 2003 og den skal også være over nul her kommer samlever indkomst osv ind og spiller en rolle hvis= 0 så intet at hente
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 12:09   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Da du har førtidspension efter 2003, bør du søge det som enkeltydelse. (helbredstillæg er kun for dem der har den gamle førtidspensionsordning fra før år 2003)

Du kan udfylde den her blanket som enkeltydelse til din tandlægeregning (der skal søges før behandling starter):
http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/ko536.pdf

Ansøgningen kan så afleveres til den sociale afdeling i din kommune eller til borgerservice.

Ring også gerne til din sagsbehandler som har med førtidspension at gøre. De må kunne rådgive dig.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 12:10   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tror du skal gå ind og kigge på §100, der er vist mulighed for at give til de ting, der før var dækket ind under helbredstillæg...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 12:16   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Tror du skal gå ind og kigge på §100, der er vist mulighed for at give til de ting, der før var dækket ind under helbredstillæg...
§ 100 er kun til VARIG lidelser/funktionsnedsættelse... Det gælder ikke tandlægeregninger.

Men ellers andre ting ja, god idé, hvis Bato søger mere hjælp til andet også. (medicin kan man søge efter § 100)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 12:28   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nåh ja... det er selvfølgeligt rigtigt...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 13:12   #8
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Du skal søge kommunen om en enkeltydelse - og en evt. bevilling er afhængig af en økonomisk beregning, og du kan enten få afslags, delvis bevilling eller fuld bevilling.

For at søge, skal du have et overslag fra din tandlæge klar - denne skulle gerne vide, hvordan det laves, og det koster ca. en 800kr, som du skal være forberedt på selv at betale.
Når du har denne, skal du indsende en udfyldt ansøgning om enkeltydelse, lægge overslaget ved, samt en udskrift fra din bank om dit engagementsoversigt, 3 måneders kontoudtog og dokumentation for dine faste udgifter (f.eks. pbs udskrifter).

Som førtidspensionst har du som udgangspunkt en god sag, hvis det er din eneste indtægt, så det skulle nok være værd at satse de penge det koster at få et overslag.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 21:12   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
For at søge, skal du have et overslag fra din tandlæge klar - denne skulle gerne vide, hvordan det laves, og det koster ca. en 800kr, som du skal være forberedt på selv at betale.
Jeg har flere gange fået lavet et overslag hos min tandlæge, til brug ved ansøgning om enkeltydelse, og jeg har aldrig betalt for det.

Resten er jeg helt enig i, men vil blot tilføje, at et evt. afslag bør ankes, da de ofte gives ud fra devisen "går den, så går den".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 22:13   #10
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Ok, jamen fedt hvis en tandlæge gider gøre det gratis Det kan så åbenbart godt betale sig at se sig omkring indenfor det fag også i den forbindelse!

Og ja, du har ret, altid en god ide at anke afgørelser, hvis man ikke er enig, men ja især også ift. økonomiske grundlag - ikke fordi jeg mener at tanken "går den så går den" gælder, men fordi der ikke er fastsat egentlige økonomiske rammer, og skønnet derfor kan være meget forskelligt mellem kommunerne.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Snart smidt ud a systemet pga helbreds undersøgelser igang så ingen sygedagpenge MorsBeskytter Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 13-10-2011 19:55
Engangsydelse fra kommunen supersus Dit og Dat 1 02-02-2009 22:57
generel helbreds attest lunamaria Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 14-04-2008 11:31
Købt eller Solgt?? Skal jeg gine eller gæde? Rikke H Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 29-01-2008 02:15
Helbreds-orienteret køretest til Handicapbil majs Hjælpemidler til handicappede 8 11-12-2007 22:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension