K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-11-2011, 18:30   #1
Teletrold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2008
Lokation: jeg er fra havnen
Indlæg: 88
Styrke: 16
Teletrold er ny på vejen
tilbagekaldelse af samtykkeerklæring

Hey der

Hvis man ønsker at annulere de samtykkeerklæringer som man har afgivet til diverse sagsbehandlere osv. skal der så udfyldes en speciel erklæring,eller sender jeg bare en mail til sagsbehandler og jobkonsulent mv,hvor jeg skriver at jeg pr. d.d. ønsker at tilbagekalde samtlige samtykkeerklæringer?

På forhånd mange tak

mvh. steff
Teletrold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 18:48   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
problemet er du har skrevet under og den gælder et år, fra den dag du skriver under

men hvad er dog grunden til du har fortrudt. For det viser jo netop man er åben og ikke vil lave en forhindring i sin sagsbehandling.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 18:58   #3
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Teletrold Se meddelelser
Hey der

Hvis man ønsker at annulere de samtykkeerklæringer som man har afgivet til diverse sagsbehandlere osv. skal der så udfyldes en speciel erklæring,eller sender jeg bare en mail til sagsbehandler og jobkonsulent mv,hvor jeg skriver at jeg pr. d.d. ønsker at tilbagekalde samtlige samtykkeerklæringer?

På forhånd mange tak

mvh. steff
Den er annulleret så snart du sender den.

Du skal så bare være klar over at du mister al indflydelse på din sag, da ALLE vigtige afgørelser så bliver truffet uden at de henter nye oplysninger. Og det kan jeg næppe tro at nogen (du) er interesseret i...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 21:01   #4
Teletrold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2008
Lokation: jeg er fra havnen
Indlæg: 88
Styrke: 16
Teletrold er ny på vejen
tak for de hurtige svar.
Jeg har som sådan ikke noget problem med at der indhentes oplysninger omkring min tilstand osv,når det gælder oplysninger til brug for belysning af min sag,men jeg har desværre oplevet at samtykkeerklæring bliver brugt ud over det som var tiltænkt,og derfor ønsker jeg at tilbagekalde samtykkeerklæring.Jeg har desværre konstateret at der på flere af mine samtykkeerklæringer ikke er klart defineret,hvem oplysningerne må videregives til,og der er også flere af dem hvor der under "indhentning af oplysninger fra" ud over læger,speciallæger og sygehus,også står mv. Og "med videre" kan jo i denne sammenhæng dække bredt. Jeg har så også oplevet en samtykkeerklæring som aldrig er blevet underskrevet af mig og aldrig sendt retur til sagsbehandler,som åbenbart virker ved, at sagsbehandler påstår at jeg så nok har givet mundtligt samtykke. Det jeg egentligt gerne vil er at jeg selv har styr på hvem der må indhente oplysningerne og hvem de må videregives til.
/ steff
Teletrold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 21:32   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg har selv haft lignende tanker, som Teletrold, mens min sag kørte.

Min tanke var, at de lægeoplysninger o.l. som kommunen evt. kan indhente, dem kan jeg vel også selv indhente, evt. ved aktindsigt.

Så hvis der er lægeoplysninger, som kommunen er interesseret i kan de vel bare bede borgeren om, selv at indhente dem.

Eller er det noget jeg ikke har taget højde for?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 21:39   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg har selv haft lignende tanker, som Teletrold, mens min sag kørte.

Min tanke var, at de lægeoplysninger o.l. som kommunen evt. kan indhente, dem kan jeg vel også selv indhente, evt. ved aktindsigt.

Så hvis der er lægeoplysninger, som kommunen er interesseret i kan de vel bare bede borgeren om, selv at indhente dem.

Eller er det noget jeg ikke har taget højde for?

Det eneste du kan indhente som patient er journaloplysninger...
F.eks. er der på en statusattest specifikke spørgsmål til lægen om borgeren, det er nok lidt svært at gætte de spørgsmål

Teletrold: Hvilke oplysninger der det du mener de har indhentet uden grund?
Udelukker det skam ikke, men udfra min erfaring er det ikke noget man begynder på, for indhentelse af oplysninger er noget af det som forsinker en sag aller mest...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 21:50   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Det eneste du kan indhente som patient er journaloplysninger...
F.eks. er der på en statusattest specifikke spørgsmål til lægen om borgeren, det er nok lidt svært at gætte de spørgsmål
Jeg tænkte jo nok, at der var noget jeg ikke havde taget højde for.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2012, 02:10   #8
Lotte68
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2010
Indlæg: 318
Styrke: 14
Lotte68 er ny på vejen
Kan man ikke bare give samtykker enkeltvis, så man ved hvilke oplysninger Jobcenter indhenter om en?

Jeg har også oplevet at mine sundhedsoplysninger groft misbrugt af Jobcenters visitationsteam.

Jeg tænker når Jobcenter i forvejen har alle ens sundhedsoplysninger, og meddeler at de blot vil indhente en erklæring fra ens egen læge på man er for syg til personligt fremmøde i Jobcenter, så skal man vel ikke føle sig tvunget til at underskrive en standard samtykkeerklæring, der giver Jobcenter ubetinget adgang til ens sundhedsoplysninger, herunder alt der står listet af private oplysninger på sundhed.dk, som det ikke er lovligt for dem at kigge i, hvis ikke det vedrører ens sag, men de kan ikke undgå at se alle ens sygdomme på listen derinde.
Man giver dem ved ubegrænset samtykke, adgang til at snage i alt hvad man foretager sig på det sundhedsmæssigt plan i offentligt regi, ting som måske slet ikke angår dem, det heder vist "dyneløfteri."


De lægelige oplysninger af mine der blev indhentet og misbrugt, var ting der ikke vedkom dem, men som de fik vendt 180 grader, og de straks var jeg mistænkt for at være en uærlig person igen, igen, som vi jo alle straks er, hvis vi bliver syge.

Jeg har måtte modbevise dette ved igen at gennemgå en ubehagelig undersøgelse, hvilket på ingen måde kan siges at være i orden.
Lotte68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2012, 08:12   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde

Du kan ganske rigtigt tilbagekalde din samtykkeerklæring til enhver tid, såvel mundtlig som ksriftlig, og vil gælde fra den dag du tilbagekalder den! Det vil dog være godt, at gøre det skriftligt, idet du derved har dokumentation på at fra hvilken dato det gælder.

Ricky skriver flg.:
Citat:
Du skal så bare være klar over at du mister al indflydelse på din sag, da ALLE vigtige afgørelser så bliver truffet uden at de henter nye oplysninger. Og det kan jeg næppe tro at nogen (du) er interesseret i...
Dette er ikke korrekt! Du har altid iflg. §4 mulighed for at samarbejde omkr. din sag, som skal imødekommes.

Det er desværre en meget kedelig tendens hos SB'ere, at de faktisk truer mange til at underskrive de generelle samtykkeerklæringer under forks. former for trusler, f.eks. så kan vi ikke behandle din sag ect. Dette er IKKE korrekt.

Kommunen har uanset om du har givet samtykke ret til at indhente visse oplysninger, så som kontrol af din indtægter ect. Hvis det er en SDP-sag kan de også indhente oplysninger, som vedr. dette dog med begrænsinger.

Hvis du finder det fornuftigt, at kommunen kan indhente relevante lægefaglige oplysninger kan du udfærdige én sådan fuldmagt samtidig med din tilbagekaldelse af den eft. min mening alt for generelle samtykkeerklæring. Du skal bare være opmærksom på at udforme den meget konkret, idet den vil blive betragtet som et juridisk dokument, som vil blive læst bogstaveligt.

Man kan også som Lotte68 give enkelt samtykke, hvilket selvfølgelig er mere besværrligt for såvel en selv som kommunen.

Det er yderligere central, at skelne mel. indhente og videregivelse, hvor der i gennerelle samtykkeerklæringer indgår begge dele.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2012, 10:21   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Vi rydder lige op i lidt begreber og forvirring:

Når du er sygemeldt eller på kontanthjælp har du underskrevet et oplysning skema, og dette er samtidig samtykke til indhentelse af oplysninger. Det er kun økonomiske oplysninger TIL BRUG I EN SAG som lovgivningen giver ret til at hente uden samtykke.

En kommune vil ALDRIG hente dine oplysninger via sundhed.dk, de har slet ikke adgang til den portal, eller jo som borgere, men de kan ikke logge ind og hente nogle oplysninger derinde.

Der står udtrykkeligt i diverse love at man kun skal hente det absolut nødvendige information, for at kunne vurdere en sag.

Vedr. lægelige oplysninger kan der hentes:

Journalnotater fra sygehuse, speciallæger, privathospitaler. (Disse bruges til at som regel til at vurdere på hvilken behandling der har været på akutte lidelser)

Statusattest fra behandlende læge/sygehus: I denne kan man stille brede spørgsmål, men man kan ikke gå helt i dybden, dette kan man med:

Specifik Helbreds attest: Den er til så man kan få oplysninger og prognoser på specifikke og snævre spørgsmål, gælder ikke ved flere diagnoser, eller mange diffuse symptomer, der bruger man:

Generel Helbredsattest: Som ordet siger, den dækker det hele (hele kroppen, både fysisk, psykisk, med diagnoser, og prognoser) som regel følger hele sygehistorien med her. Det er den mest omfattende, og bruges ikke så tit. Lægen SKAL foretage en helbredsundersøgelse i forbindelse med en sådan.

Speciallæge erklæring: Som ordet siger, en udtalelse fra en speciallæge (herunder psykiatere) med fokus på deres special område, med evt. diagnoser og prognoser.

Udtalelser: Fra fys, ergo, psykologer og lignende. Bruges ikke særligt tit, og psykolog udtalelser vægter ikke særligt tungt (med mindre den er positiv for kommunen), tendensen er at hvis psykolog udtalese indikerer længere tids sygemelding, så vil kommunen have en psykiater ind over
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
tilbagekaldelse af ansøgning om førtidspension bj39 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 24-09-2013 00:26
Samtykkeerklæring Doth Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 19-06-2007 22:36
Samtykkeerklæring AIDA Din historie 1 05-02-2007 16:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension