K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-02-2014, 23:51   #11
sepsep
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Lokation: gladsaxe
Indlæg: 21
Styrke: 11
sepsep er ny på vejen
hej igen
skal jeg skrive de paragraffer ned, og gi det som brev ??
har også tænkt mig at give dem en aktindsigt
sepsep er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2014, 23:57   #12
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.789
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, god ide....

... øv dig på at skrive et udkast til din sagsbehandler i Jobcentret og læg det ud i din tråd her.

Du skal forstå regnestykket og sammenholde det med hvad der nævnes i loven stk.2

"Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus"

Hvis andre er uenige i min fortolkning er det nu der skal gøres indsigelser.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 00:03   #13
evelyn
Hvor skulle jeg ellers være
 
evelyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2013
Indlæg: 194
Styrke: 12
evelyn er ny på vejen
Godt gået peter ingen indsigelser.
hurtigt og effektivt.


sepsep
Må jeg indsette link gladsaxe tråden? se indleg nr 3
vh evelyn

Sidst redigeret af evelyn; 21-02-2014 kl. 00:06.
evelyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 01:35   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Er helt enig med Peter!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 02:00   #15
sepsep
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Lokation: gladsaxe
Indlæg: 21
Styrke: 11
sepsep er ny på vejen
1000 tak nu er lidt mere rolig :-)

selvfølgelig må du indsætte et link til Gladsaxe tråden

Til jobcentret i Gladsaxe
Att. Socialrådgiver xxx xxxx


Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengene, efter stk. 1,nr 3 ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på offentligt sygehus.

Vente periode 1.
Fra den dag lægen beslutter at jeg skal opereres d.18/7-2013, til den dag jeg blev opereret 4/9-2013 og der går 7 uger.

Vente periode 2.
Fra den dag lægen beslutter at jeg skal opereres om på grund af operations fejl 31/1-2014, til den dag jeg bliver opereret 17/3-2014 og der kommer til at gå 6uger og 2 dage.

Sammenlagt vente tid bliver 13 uger og 2 dage.

Det vil sige, at de dage hvor jeg har ventet frem til indlæggelsen, skal lægge til de første 52 uger, som jeg er berettiget til.

Ventetid (13uger og 2 dage) + de 52 uger =65 uger og 2 dage.

Mvh. xxx xxxx
sepsep er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 08:45   #16
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.789
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Send ikke brevet endnu..

Kære Sepsep.

... men først skal du vide, at vi/jeg har glemt at sige til dig, at vi skal undgå navne i det offentlige rum. Også dit eget.

Så nu beder jeg Web om at sætte XXXX XXXX ind i stedet for navne.

Men når du læser mine råd, tænker du måske at der er vel nok en dygtig rådgiver, der ved alt?

Intet kan være mere forkert. Jeg har været år om at forstå sygedagpengestop-lovgivningen. Jeg kunne ikke forstå at når borgeren var syg, så skulle man jo ikke være på kontanthjælp.

Men ordet "sygedagpenge" har intet med om du er syg eller ej.

Kommunen ønsker, at du hurtigst muligt skal væk fra sygedagpenge.

Kommunen er særdeles velinformeret om du kan, eller ikke kan, modtage kontanthjælp. Den information om du kan komme under forsøgelsesgrundlag af din samboende, den svigter aldrig.

Bemærk, hvad lægen skriver i din statusrapport:

"Det oplyses i statusattesten af 30/01-14 fra Glostrup sygehus, at jeg med overvejende sandsynlighed vil kunne komme tilbage i beskæftigelse"

Det oplyser lægen, fordi vedkommende kender reglerne. Han ved godt at hverken han eller andre kan udtale sig om din arbejdsevne, hverken efter 6 uger eller FØR en operation i ryggen.

Hvilket din situation jo er et tydeligt bevis for.

Men lægen forsøger at fortælle kommunen, at der kan godt forlænges sygedagpenge, fordi efter bedste viden, kommer du i arbejde igen.

Alene det skulle være nok for en forlængelse af sygedagpenge.

Prøv at læse og forstå Evelyn`s råd, hvor hun fremhæver:

"2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,"


Denne tekst kender din læge godt, fordi han nævner jo netop at:

"at jeg med overvejende sandsynlighed vil kunne komme tilbage i beskæftigelse"

Men nu går kommunens sagsbehandler ind og påstår, at den udtalelse ikke er god nok, fordi du varsles nu sygedagpengestop.

En fantastisk situation, hvor en sagsbehandler, sagsformidler eller socialrådgiver er så fremsynet og dygtig at kunne forudse din fremtid, udelukkende med det mål for øje: at stoppe dine sygedagpenge.

Så den tekst Evelyn har fremhævet skal du også have med i brevet.

OBS!

Når du fremover modtager en afgørelse, findes der en ankemulighed inden for 4 uger = 28 dage der skal overholdes, som du skal overholde på minuttet.
Ellers mister du ankemuligheden.

Fremover gemmer du konvolutter, med poststempel, som bevis på hvornår du har modtaget brevet. Ombudsmandens råd.

Bedste hilsner

Peter

PS jeg kører denne historie over i "Ryghistorier" http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830
Fordi der i Sepsep`s situation er sket skader under operation og der sandsynligvis vil ske en udvikling i sagen, som andre kan have glæde af.

Sidst redigeret af phhmw; 21-02-2014 kl. 10:59.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 10:25   #17
evelyn
Hvor skulle jeg ellers være
 
evelyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2013
Indlæg: 194
Styrke: 12
evelyn er ny på vejen
Kære sepsep m. flere


Denne historie er et skole eksempel på hvordan kommunen har kvajet sig, brud på sygedagpengeloven, brud på kommunens klare pligt til at informer borgerne om aktuel lovgining, samt brudt med regeringens klare mål om aktiv beskæftigelsesindsats

Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=146382

Afsnit I

Formål, målgrupper m.v.

Kapitel 1

Formål

§ 1. Formålet med denne lov er at bidrage til et velfungerende arbejdsmarked ved at
1) bistå arbejdssøgende med at få arbejde,
2) give service til private og offentlige arbejdsgivere, der søger arbejdskraft, eller som vil fastholde ansatte i beskæftigelse,
3) bistå kontanthjælpsmodtagere og ledige dagpengemodtagere til så hurtigt og effektivt som muligt at komme i beskæftigelse, således at de kan forsørge sig selv og deres familie, og
4) støtte personer, der på grund af begrænsninger i arbejdsevnen har særlige behov for hjælp til at få arbejde.


Har vi som borgere i dette land gavn af dette?
NEJ, det har vi ikke, de der kommer til at betale regningen for denne mangelfulde indsats, er våre efterkommere. Her er det også tale om en borger der, med stor sandsynlighed kan vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Dette er da guf for journalister. Og lige til højrebenet for satire programmerne i DR. P 1
Man kan stille spørgsmålet om dette ikke også er klare indicier på ren kasse tænkning, hvor resultatet godt kan have modsat fortegn.
Så kære sepsep bliv på denne tråd og hold oss opdateret.
Det er lige før jeg anbefaler en diktafon eller lignende til din parts høring, i det mindste en bisidder
Hel lykke
Vh. Evelyn

Sidst redigeret af evelyn; 21-02-2014 kl. 10:44.
evelyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 16:03   #18
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Hej Sepsep

Som jeg forstår det, så stopper dine sygedagpenge den 28-2-2014. Hvis det var mig, så ville jeg for en sikkerhedsskyld søge om pension på det foreliggende grundlag efter § 17. Selvom du har skrevet til dem, at du skal forlænges med den tid, du har ventet på behandling, så er det jo ikke sikkert, at de er enig med dig i dette. Og du kan risikere, at de ikke forlænger dine sygedagpenge af den grund.

Som jeg ser det, har du brug for at købe dig lidt tid. Hvis du søger pension på det foreliggende grundlag, så SKAL du forlænges efter § 27 stk. 7. Det tager ca. 3 måneder at behandle din ansøgning om pension. (som du helt sikkert vil få afslag på).

Når du får afslag på din pensionsansøgning, kan lægerne forhåbentlig til den tid, sige noget mere omkring din tilstand til, at du evt. kan forlænges efter stk. 3 til den tid. Men lige nu handler det om at købe dig lidt tid indtil operationen (og evt. genoptræning) er overstået. Og dette er den sikre måde, du kan vinde tid på. Du skal huske, at kommunen skal have din ansøgning INDEN den 28-2-2014, for det skal være, inden du falder for varighedsbegrænsningen. Bare en dag for sent, er nok til, at du ikke kan blive forlænget, da pensionssag skal være påbegyndt INDEN sygedagpengestop for at blive forlænget efter stk. 7.

Held og lykke med operationen og din fremtidige kamp med kommunen. Det får du brug for. (Jeg kæmper selv nu på 5. år)

Vh Sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 17:13   #19
sepsep
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Lokation: gladsaxe
Indlæg: 21
Styrke: 11
sepsep er ny på vejen
Hej igen
Så har jeg været til partshøring, i følge socialrådgiveren kan jeg ikke få forlænget mine sygedagpenge, da lægen siger at jeg med OVERVEJENDE sandsynlighed kan kommer tilbage i beskæftiglse, og når man bruger ordet overvejende, så er det, det samme som at, sige at der ikke er nogle sikkerhed for at jeg kommer i beskæftigelse igen.
Og med hensyn til aktivering, flexjob osv. Brugte hun det at jeg skal ind og operaers, så det kan man ikke tage stilling til før efter operationen, og der er jeg jo ikke på sygedagpenge længde.

Med hensyn til stk.2 Ved forlængelse af sygedagpenge efter stk,1 nr 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygmeldte venter på behandling fra offentligt sygehus.
Der mente hun at ventetiden var med i de 52 uger, men hun ville dog se på det.

Men jeg skal ind og tale med den lægen, som har udtalt sig til kommunen d.3/3, og der vil jeg prøve at få ham til at ændre, hans valg af ord. Tak for hjælpen indtil vidrer :-) jeg har også tænkt mig, at prøve at, kontakte en advokat.

God weekend til alle :-) Tak, jeg går i gang med at søge pension med det samme :-)
sepsep er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 17:49   #20
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.789
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Et hurtigt råd...

..... jeg ville tælle til 3, før jeg afsender en ansøgning om FØP iht §17, på det foreliggende grundlag.

Prøv at tænke lidt om hvad du vil opnå?

En hurtig afgørelse?

Prøv at gøre dig nogle tanker om, præcis hvilke forventninger du vil få indfriet ved en ansøgning nu.

Har du aktindsigt i alt, 100% fra alle læger, speciallæger, hospitaler og kommunen?

En advokat? Hvorfor? For at du bliver aflastet og der så bliver afleveret en endegyldig løsning? Med et girokort, som du så betaler.

Bedste hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension