K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-08-2013, 15:56   #1
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
fleksjob og pensionsordning

Hej,

Spørgsmål - kender nogle herinde loven eller paragraffer vedr. fleksjob og pensionsordning.

Jeg mener at have læst et eller andet sted at hvis en fleksjobber får et job og en pensionsordning så kan denne pensionsordning evt. flyttes til fx ens gamle pensionsselskab så man ikke taber al sine rettigheder osv.

Nu får vi faktisk at vide at de ikke vil gøre det, min mand er ansat i fleksjob 9 t/u med pensionsordning i Foa, men han ønsker faktisk at få den indbetalt til PKA.

PKA siger det kan lade sig gøre og FOA siger det kan ikke lade sig gøre.

Hvem har ret, jeg kan ikke finde noget lige nu, måske ved I noget herinde?

Tak.
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2013, 17:14   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Det har FOA intet med at gøre, så de skal absolut holde op md at rådgive om det.
FOAs område er Pensam, det er dem du skal tale med.

Som tilkendt tilkendt til fleksjob, så har man ret til at lade fremtidige indbetalinger gå til det sidste selskab man har betalt til, MEN pas på.
Jeg ved at nogle selskaber, der kan man ikke opretholde sine dækninger når man overgår til den nye lønudregning. Der kommer simpelthen ikke stort nok bidrag ind fra arbejdsgiver.

I Pensam, hvor jeg står, der kan alt være tabt, hvis man skifter fleksjob efter de nye regler... det er meget skræmmende, men sådan er det ifølge deres betingelser, som kan ses på deres hjemmeside.

Jeg har mange gange fortrudt at jeg ikke i det mindste undersøgte de andre muligheder i andre selskaber, da jeg overgik til administrativt arbejde.

Nu er jeg på den vis heldig at jeg ikke kommer tilbage i fleksjob, så derfor ser det ikke ud til at jeg mister noget ved den disposition jeg lavede for 5 år siden.
Men var jeg kommet i fleksjob efter 1.1.2013, ja så ville det betyde at jeg mistede ALT !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2013, 22:40   #3
aid
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
aid er ny på vejen
Fleksjob og pensionsordning

Forstår godt at du er forvirret med hensyn til pensionsordning, for det er ikke så ligetil. Jeg har været medem af Industriens pension, og det har jeg været rigtig glad for. Mens jeg har været sygemeldt, og indtil jeg fik fleksjob, har jeg været selvbetaler. Da jeg fik fleksjob, fik jeg min nye arbejdsgiver til at betale ind til IP, men pludselig fik jeg brev om, at de ikke ville have mig i deres pensionsselskab mere, fordi min arbejdsgiver ikke har overenskomst med I.P. Jeg er så kommet i et nyt pensionsselskab, men der er jeg ikke dækket ved kritisk sygom og invaliditet. Indbetalingerne går udelukkende til pensionsopsparing.Så fik jeg igen en henvendelse fra IP, om at jeg kunne fortsætte som selvbetaler, og ville kunne opretholde retten til udbetaling ved kritisk sygdom og invaliditet.
Jeg indbetaler det mindst mulige beløb, som er 496 kr/mdr. og det kan lige akkurat dække forsikringen, der er således ikke noget tilovers til pensionsopsparing.
Jeg arbejder 13 timer om ugen.
Der er meget der tyder på, at vi ikke som fleksjobbere er særligt attraktive for pensionsselskaberne.
Jeg vil foreslå dig at ringe og snakke med dem, og få dem til at forklare dig hvordan deres regler er, det kan måske være forskelligt fra selskab til selskab, men en ting er sikkert, vi er meget dårligere stillet ved pensionsalderen end før reformen.
aid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2013, 10:59   #4
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Der er ingen regler endnu iflg. Pensams jurister - noget med KL og KTO - herligt!

I PKA vil min mand beholde al sine rettigheder hvis hans nuværende arbejdsgiver som har overenskomst med FOA indbetaler til PKA i.st.f. Pensam, men PenSam vil ikke acceptere dette, så ergo taber han alt i PKA altså de forskellige dækninger og i Pensam vil han blive eksluderet fra disse ordninger - ergo betaler han til glæde for de andre og får selv intet ud af det, var det virkelig meningen med reformen?

Har fremlagt spørgsmålet til beskæftigelsesministeriet - men regner ærligt talt ikke med at få et kvalificeret svar herfra.

Øv øv sikke en rod det nye fleksjobreform.
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2013, 11:16   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Du skal gå til den klage ansvarlige hos Pensam.

Og iøvrigt bør de tidligere regler gælde indtil der er kommet nye.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2013, 08:47   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du ikke kan gøre noget, er det måske en ide om du kan få noget dækning udbetalt, inden du afmelder PKA?

Du er måske dækket, og er berettiget til erstatningen fordi du nu er tilkendt fleksjob, hvor betingelsen er mistet arbejdsevne på over 50%.(Det kommer an på om du er optaget under de gamle betingelser).

Her kan det dog også være afgørende, hvor langt nede din restarbejdsevne er.

Er den mindre end 2/3 dele, er du berettiget til erstatning NU, uanset hvornår du er optaget.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2013, 12:19   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Hvis du ikke kan gøre noget, er det måske en ide om du kan få noget dækning udbetalt, inden du afmelder PKA?

Du er måske dækket, og er berettiget til erstatningen fordi du nu er tilkendt fleksjob, hvor betingelsen er mistet arbejdsevne på over 50%.(Det kommer an på om du er optaget under de gamle betingelser).

Her kan det dog også være afgørende, hvor langt nede din restarbejdsevne er.

Er den mindre end 2/3 dele, er du berettiget til erstatning NU, uanset hvornår du er optaget.

VH Popiae
Det er så gældende specifikt for den pensionskasse du nævner.

Pensam afskaffede den ordning 1.1.2005
Jeg ved det for jeg kom i gevaldig klemme dengang, og der var ikke noget at gøre. Sagen var i forsikringsnævnet der sagde god for hvad pensam havde gjort, også selvom jeg burde gå efter gamle ordninger.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har man altid ret til pensionsordning i fleksjob? amaranth Spørgsmål ang fleksjob 12 10-07-2012 15:10
Pensionsordning og førtidspension frup Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 21-10-2011 15:48
Pensionsordning Simmer Spørgsmål ang fleksjob 4 11-03-2010 17:09
Pensionsordning for fleksjobbere dgilc Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 0 19-02-2008 11:51
pensionsordning udbetaling baldur Dit og Dat 0 08-04-2007 21:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension