K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-11-2012, 23:18   #1
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Har du som ftp måttet tvangshæve en pensionsopsparing?

Er med på sidelinjen i en sag, hvor en ftp dels er blevet foreholdt et udtræk fra SKAT fra januar dette år, ( husk vi er i november nu) hvor indestående på bankkonto kunne ses, og dels er blevet påduttet at hæve en gammel Kapitalpensionsopsparing på under 12.000 kroner, for at kunne betale en tandlægeregning.

Det virker jo direkt sindssygt, når man samtidig som ftp bliver opfordret til at indbetale til/spare op gennem SUPP (- den supplerende pension specielt til ftp'ere) hvor man selv lægger 1/3 af beløbet, og Staten lægger de resterende 2/3 ?!?

Man bliver jo 'straf-beskattet' af beløbet, så man mister en stor del af det, når man hæver før tid


Jeg har før kun hørt om den slags opførsel fra kommunal side overfor bistandsklienter.


Hvad er jeres direkte erfaring med, som ftp'ere, at blive sat til at bruge små opsparinger eller hæve mindre pensionsopsparinget, i forbindelse med et afslag på ansøgning om økonomisk hjælp til noget sundhedsrelateret?

Altså kun direkte erfaringer som beskrevet i starten af indlægget.

Sidst redigeret af L.S.; 18-11-2012 kl. 00:16.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2012, 10:24   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Den var ny for mig.
Det sker næsten altid over for kontanthjælpsmodtagere, der må de dog maks forlange at det der står på en pension OVER 50.000 må hæves...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2012, 10:55   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når man søger en enkeltydelse som du omtaler, har det jo intet at gøre med om man er lønmodtager, førtidspensionist eller kontanthjælpsmodtager... det har udelukkende noget at gøre med om man selv er i stand til at skaffe pengene til at betale eller ej... man skal jo også dokumentere at banken ikke vil låne en pengene.

Betingelser for at modtage økonomisk hjælp til enkeltudgifter

Der skal være sket ændringer i dine forhold, der ikke kunne forudses.
Der skal være tale om en engangsudgift.
Det skal være en rimeligt begrundet enkeltudgift.
Afholdelse af udgiften skal vanskeliggøre, at du og din familie fremover kan klare sig selv.
Kan du ikke selv betale, kan der efter ansøgning ydes hjælp til eksempelvis sygebehandling, tandbehandling og medicin,

Behandlingen skal være nødvendig for dit helbred, og behandlingsmulighederne i det offentlige behandslingssystem skal være udtømt.

En tandbehandling skal også godkendes først, da der kun gives til billigste behandling, som f.eks ville være at trække tanden ud.. reglerne er ret stramme, men er ens uanset om du er førtidspensionist eller noget andet...

Sidst redigeret af Pip; 18-11-2012 kl. 11:03.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2012, 12:37   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
En tandbehandling skal også godkendes først, da der kun gives til billigste behandling, som f.eks ville være at trække tanden ud..
Du får det til at lyde som om, at man ikke vil kunne få hjælp til f.eks. en porcelænskrone, da det jo vil være billigere at trække tanden ud.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2012, 13:12   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja det har jeg. Her er selvfølgelig tale om et mindre beløb, men helt til yderlighederne kan man jo ikke binde sine penge og så få tilskud fra det offentlige.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2012, 15:27   #6
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Den var ny for mig.

Det sker næsten altid over for kontanthjælpsmodtagere, der må de dog maks forlange at det der står på en pension OVER 50.000 må hæves...
Tak for svar - ja, frisk tilgang må man sige.....


Kan du evt. henvise til noget på skrift om de 'over 50.000' ??

Billigste løsning giver dårlige tænder i hele munden på sigt

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Du får det til at lyde som om, at man ikke vil kunne få hjælp til f.eks. en porcelænskrone, da det jo vil være billigere at trække tanden ud.
I denne her sag drejer det sig faktisk om afslag på en krone OG et hul i en anden tand - det er blevet affejet med: "du kan nøjes med én plastfyldning, og den kan du selv betale!"

Tandlægekonsulenten negligerer totalt udgiften til undersøgelse, røntgenbillede(r), bedøvelse(r) sprøjter, som er dyre - lattergas tåles ikke) og at der kan dukke ting op undervejs, som ikke kunne forudses ved overslagsgivning - hvilket der også altid tages forbehold for.

Borgeren går rundt med dunkende tandrodsbetændelse på 9.uge - og skal nu vente min. 6 uger mere, på behandling af klagen over afslaget......det er det mest umenneskelige jeg har hørt om længe...
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2012, 16:02   #7
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Hermed erfaring fra en tidligere myndighedsrådgiver:

Det fremgår af Aktivlovens § 15 - se vejledning: http://www.socialjura.dk/content-sto...28-af-63-2012/. Opmærksomheden henledes på, at denne bestemmelse er ift. tildeling af kontanthjælp - og ikke når der ansøges om en enkeltydelse.

Ved ansøgning om hjælp til enkeltudgifter (§81) eller sygebehandling m.v. (§ 82) skal kommunen derfor ikke se bort fra en kapitalpensionsopsparing. Dette betyder at kommunen skal forholde sig til om din ven, hvis kapitelpensionen hæves, kommer i besiddelse af midler så han selv kan afholde en del af eller hele udgiften. Når der handler om ansøgninger er der heller nogen formuegrænse.

Hjælp efter Aktivlovens bestemmelser er subsidiære - det vil sige, at kan man på nogen måde selv afholde udgiften så skal man det. Så derfor kan kommunen give afslag med henvisning til at din ven selv burde kunne afholde en del af eller hele udgiften hvis han hævede kapitalpensionen.

Enig i at det er noget barokt.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.

Sidst redigeret af FrkM; 18-11-2012 kl. 16:33.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2012, 16:21   #8
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Lov der siger at man ikk altid kan tvinges til at hæve under 50.0000 i Kapitalpension

Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkM Se meddelelser
Det fremgår af Aktivlovens § 15 - se vejledning: http://www.socialjura.dk/content-sto...28-af-63-2012/

Bekendtgørelse om kapitalpensioner m.v.
Arbejdsmarkedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 228 af 6/3 2012.

I medfør af § 15 i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012 fastsættes følgende:

§ 2. Kommunen ser efter udløbet af karensperioden bort fra formue i form af kapitalpension m.v., jf. § 1, stk. 1, som ikke overstiger 50.000 kr., for ægtefæller 100.000 kr., før afgifter efter pensionsbeskatningsloven samt gebyrer o.l.



OBS: Bemærk at dette kun gør sig gældende for folk der søger Kontanthjælp -

Sidst redigeret af L.S.; 18-11-2012 kl. 16:58.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2012, 16:39   #9
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Jeg er nu lidt bekymret for, at glæden ikke holder så længe, for bekendtgørelsen er kun gældende når der ansøges om kontanthjælp - desværre ikke når der søges om enkeltydelser.

Når jeg lige får lidt bedre tid tjekker jeg lige hvilke afgørelser der er på området - jeg kan ikke forestille mig andet end at der ligger nogle afgørelser fra Ankestyrelsen vedr. denne problemstilling. Du hører nærmere.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2012, 16:42   #10
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Tak for indsats Frk.M,

så er det på det rene, og h*n må lægge det halve af Kapitalpensionsopsparingen i skat....

H*n troede den var urørlig til folkepensionsalderen indtrådte...)

Sidst redigeret af L.S.; 18-11-2012 kl. 17:03.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pensionsopsparing ? Humlebi07 Spørgsmål ang fleksjob 12 04-02-2013 14:19
Udbetaling af min pensionsopsparing Menneskebarnet Alt det andet 18 24-10-2012 10:54
Pensionsopsparing som fp? flora Nyttigt at vide for Førtidspensionister 9 07-02-2012 14:20
Pensionsopsparing til førtidspensionister? logikeren Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 03-04-2011 18:50
Pensionsopsparing Krammemusen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 26-11-2006 11:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension