K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-05-2012, 18:27   #1
Culotten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2012
Alder: 50
Indlæg: 59
Styrke: 12
Culotten er ny på vejen
Afslag af forlængelse af sygedagpenge

Hej Alle

Jeg er ny herinde, dog har jeg været inde og kigge flere gange, men dette er mit første indlæg, håber jeg skriver det rigtige sted

Jeg er sygemeldt og mine 52 uger er brugt her den 30 juni 2012, min sagsbehandlers leder har ikke villet forlænge mine sygedagpenge fordi han stiller spørgsmål ved om mine 5 børn er skyld i at jeg ikke kan arbejde.

Jeg er på nuværende tidspunkt sendt på et forløb ved job dk, og jeg kan så ikke gøre det færdigt hvis de ikke vil forlænge

Jeg har følgende diagnoser: fibromyalgi, keglehornhinde, migræne, stress og mavesår og det er på grund af disse ting jeg er sygemeldt (og ikke mine børn )
Jeg syntes det er utrolig diskriminerende at de bruger det at jeg har 5 børn, til at trække min afklaring i langdrag og muligvis vil sende mig på kontanthjælp.

Sagsbehandler har anmodet om en general helbredsattest fra lægen og en udtalelse fra job dk, om de mener at mine børn er så krævende at de dræner mig for energi Altså jeg vil da mene, at der må være andre som har børn og godt kan passe et job, det er da helt vildt at man ikke må have børn fordi man desværre er syg...

Jeg tror nu ikke det er noget problem idet min læge nok skal beskrive overfor jobcentret at mine børn ikke er skyld i at jeg ikke kan arbejde fuldtid men at det er mit helbred der gør det... Det fortalte jeg også sagsbehandler, men idag ringede hun så og kom med endnu et problem, og det er at job dk damen har nævnt at jeg skal sendes på smertetacklingskursus, og det syntes min sagsbehandler også var en god ide, fint det vil jeg da også gerne, men vil de så forlænge mine sygedagpenge spurgte jeg? det var hun i tvivl om.... Jeg forstår simpelthen ikke hvad jeg har gjort siden det skal være så svært :,(


Er der nogle der kan berolige mig lidt, jeg er så bange for at gå på kontanthjælp, da jeg jo så ikke må eje noget og huset står i mit navn

Venlige hilsner Culotten
Culotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2012, 10:23   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"han stiller spørgsmål ved om mine 5 børn er skyld i at jeg ikke kan arbejde." citat.
Det er selvsagt mere krævende at have 5, end et barn, men nu har du dem altså.

"Sagsbehandler har anmodet om en general helbredsattest fra lægen og en udtalelse fra job dk, om de mener at mine børn er så krævende at de dræner mig for energi Altså jeg vil da mene, at der må være andre som har børn og godt kan passe et job, det er da helt vildt at man ikke må have børn fordi man desværre er syg..." citat
Lægen bør her lægge vægt på din sygdom, og benægte at give børnene skyld for din manglende arbejdsevne!

"Jeg er på nuværende tidspunkt sendt på et forløb ved job dk, og jeg kan så ikke gøre det færdigt hvis de ikke vil forlænge"citat.
Dette bør netop give en forlængelse på sygedagpenge, hvis det er afklaring af arbejdsevne!.
Er det afklaring af arbejdsevne, eller alm. praktik?

"Er der nogle der kan berolige mig lidt, jeg er så bange for at gå på kontanthjælp, da jeg jo så ikke må eje noget og huset står i mit navn " citat.
Hvis du skulle havne der, kan du sagtens få kontanthjælp, selvom du er husejer. Kun hvis du har ægtefælle, der tjener over ca. 250.000-300.000kr om året, skal han forsørge dig.

"det er at job dk damen har nævnt at jeg skal sendes på smertetacklingskursus,"citat.
Dette skal din læge jo anbefale, hvis dette vil gøre en forskel. Be ham om at nævne dette, og tage stilling. Husk at han skal skelne mellem arbejdsevne, og livskvalitet.

Få fat i din fagforening, straks.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 12-05-2012 kl. 10:26.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2012, 11:59   #3
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
hej og velkommen...det her er alle tiders sted og alle herinde vil gøre alt for at hjælpe dig - hvor de kan...
jeg vil bare sige,at nogen kan ha svært ved at passe 1 barn og andre kan ha en flok uden det kan mærkes..det er jo hvem man er..hvis dine børn er så at sige rene og pæne - ik misforståes og passer deres skole og trives og ikke render til læge hele tiden,kan jeg ikke se hvorfor de skal true dig..lægen kender dig vel godt og du må bede ham gøre opmærksom på de ting..jeg har også fået lavet den attest engang,men kan ikke præcis huske alt.mem er det ikke den,hvor de spørger ind til alt også de hjemlige ting....og ikke mindst der er vel også en far der kan hjælpe...op m.humøret det skal nok gå altsammen..personlig er jeg lidt misundelig - 5 stk..jeg kunne kun få en,men har dog en.....smiler..god weekend
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2012, 13:22   #4
Culotten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2012
Alder: 50
Indlæg: 59
Styrke: 12
Culotten er ny på vejen
Det har du ret i, selvfølgelig er det mere krævende at have 5 børn end 1, men ja de er der og er ikke skyld i mine diagnoser..

Lægen er enig i at det er sygdommene og ikke børnene, heldigvis...

Det er en afklaring af arbejdsevne.

Jeg er ikke gift, kun samboende, men skal man ikke sælge sit hus for at få kontanthjælp?

Ja det er min læge der skal henvise til smerteklinik, og det tror jeg også gerne at hun vil medmindre vi bliver enige om at det ikke er en god ide, men må man afvise det overfor sb? og min sagsbehandler fik også sagt i tlf igår at lægen skulle have en meget god og uddybende forklaring på at det ikke skulle være en god ide. Men jeg forstår ikke hvorfor sb er i tvivl om jeg kan få forlængelse af sygedagpenge hvis jeg skal på sådan et forløb, når de selv beder om det???

Tak for dine svar vh Culotten
Culotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2012, 13:25   #5
Culotten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2012
Alder: 50
Indlæg: 59
Styrke: 12
Culotten er ny på vejen
Hej igen Nej det er fuldstændig rigtigt, alle er heldigvis forskellige, og mange kunne slet ikke forestille sig at have 5 børn, hvor jeg ikke kunne forestille mig kun at have 1

Jeg tror problemet i mine børn er bragt på bane fordi lægen på et tidspunkt har skrevet at jeg har et barn der er specielt krævende. Alle mine børn er præmature og specielt en som er født 3 mdr før tid, har haft et anderledes forløb end de andre og har været meget syg, jeg gik på tabt arbejdsfortjeneste til pasning af syg barn i hjemmet indtil han var to år gammel, hvorefter han kom i dagpleje og siden børnehave, han er nu 4 år og ikke meget anderledes end andre børn, ikke noget der vil gøre at jeg ikke kunne arbejde, hvis altså ikke det havde været fordi jeg ikke kan holde til det fysisk...En anden af mine børn er i udredning for ADHD/Aspergers, men han går på speciel skole og er også taget hånd om. Mange andre har jo også børn med sådanne problemer og passer et job ved siden af, så jeg forstår simpelthen ikke hvorfor sagsbehandlers leder ikke kan forstå at mine sygdomme havde været til stede børn eller ej, og det er både jobkonsulent fra job dk og lægen enige i, så jeg vil mene det må være svar nok til jobcenter...

Men nu har jeg læst paragrafferne, og hvis det er som jeg forstår, må de jo heller ikke bare afvise at forlænge mine sygedagpenge når jeg ikke er blevet udredt, er det ikke korrekt?? og selvom de vil sende mig på smerteklinik skal de så ikke også vente på det svar, det er da også en del af at være udredt, og hvis det ikke kan nåes indenfor de 39 uger skal de vel bare forlænge igen eller hvad???

Sagsbehandler sagde igår efter at hun havde modtaget svaret fra job dk, om at mine børn ikke er skyld i min manglende arbejdsevne, at hun ikke længere så det som en grund til at afvise min sag, men at job dk havde foreslået smertetackling og så var hun pludselig igen i tvivl om det kunne blive et problem????? hvad mon jeg har gjort forkert siden de er sådan efter mig

Årh ikke sjovt at holde weekend med alle de spørgsmål og tanker Håber i alle får en dejlig weekend
Culotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2012, 13:31   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg kan se at job dk er beregnet til alm ledige og ikke syge, hvilket fortæller mig at kommunen fra start af enlig ikke mener du er syg, men mener du bare skal i gang igen.

Er du i behandling? og hvis du er hvad har lægerne givet af tids prognoser for helbredelse? hvis helbredelse overhovedet.
Hvad har de ellers sagt i forhold til din funktionsevne? (ikke at forveksle med arbejdsevne)

Er du ikke i behandling for en eller flere af de ting du døjer med, så skal du se af at komme i gang i en hvis fart (og faktisk er jeg bange for at det er for sent) for en betingelse for at modtage sygedagpenge er at man gøre alt hvad man kan for at blive rask (så rask som muligt) gør man ikke det inden for ALLE ting man døjer med (uanset at man er op et eller andet kursus) så vil det sten sikkert blive brugt imod en.

En anden grund er at for at man kan tilkendes fleks eller FP, er det en betingelse at alle behandlingsmuligheder er HELT udtømte, og at de ting man døjer med er stationær.

Umiddelbart ser jeg 2 forlængelses muligheder i sygedagpenge loven
Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når


2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,


4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,
For at du kan slå på punkt 2 er det tvingende nødvendigt at du får udtalelsen om smertecenter på skrift fra din SB´er, uden BEVISER! kar du absolut intet at have det i, og vil få afslag.

Der ville jeg vælge at skrive et brev til SB´er:

Den xx/xx-12 kl (hvis du kan se hvad kl) ringede du xxx (SB navn) til mig hvor vi snakkede om at du xxx har modtaget en udtalelse fra job dk, hvor job dk blandt andet giver udtryk for at mine børn er en hindring for at arbejde, denne udtalelse må jeg stille mig meget undrende over for, og har meget svært ved at se hvad mine børn har med min job situration at gøre, i det de ikke var at problem i forhold til at passe et job før jeg blev syg. Jeg skal i det hele taget stille mig undrende over at det overhovedet kan være lovligt at blande mine børn ind i mit arbejdsliv på den måde.

Under samtalen sagde du xxx at job dk er kommet med en vurdering der siger at jeg bør komme på smertetacklingskursus, hvilket jeg meget gerne vil, og vil derfor anmode om at jeg bliver henvist til sådan et kursus snarest muligt, så jeg kan få afklaret min situation snarest mulig.

Jeg forventer at modtage et brev dato tid og sted for smertetacklingskursust hurtigst muligt, og senest inden for 14 dage, får en skriftlig reaktion på dette brev.

Yder mere vil jeg her med anmode om at modtage en aktindsigt, og forventer naturligvis at min sag udskydes til 14 dage efter modtagelse af denne, så jeg har et reelt grundlag at blive partshørt på i forbindelse med sygedagpenge stoppet.

venlig hilsen... Du skriver inden en mail, eller aflevere det selv mod stempel på at de har modtaget brevet.

det er super vigtigt at du holder fast i at du vil på det kursus i en fart, og lige sp vigtigt at du holder fast i at du VIL have noget skriftligt omkring det, for uden kan du ikke forlænges efter stk 2 i det du ingen beviser har.

Mht stk 4 afhænger det i høj grad af hvad lægerne har skrevet, er det slået fast at du uanset behandling aldrig kommer op på fuld tid, så har du en sag der (også) med mindre det er en arbejdsprøvning du er i hos job dk, det kan også hede praktik, men praktik kan også bare være alm praktik, så det er vigtigt du får fundet ud af om det er en enlig arbejdsprøvning bare kaldet praktik, eller alm praktik (hvis ordet praktik er brugt fra kommunens side) er du i tvivl kan du roligt spørge i det brev du sender til SB´er

Du skal IKKE starte med sygedagpenge loven, men starte med aktindsigten, der i SKAL udtalelsen fra job bk være, og der i vil du jo så kunne se at de anbefaler smertetacklingskursus, sættes det sammen med en bekræftelse fra din SB´er står du ret stærkt i forhold til forlængelse efter stk 2.
Når du har det anker gør du din kommune opmærksom på stk 2 sammen med de 2 udtalelser, holder de fast i stansningen anker du også ved anken sender du beviserne med (kopier naturligvis *ss*)

Når alt det så er sagt, så skal du under alle omstændigheder se af at få indrettet din økonomi efter KHJ, de fleste sager tager 5-7 år før de kan afsluttes, så i teorien har du stadig 4-6 år tilbage, så selv om at du forlænges vil du stadig havne på KHJ før eller siden, det er ikke fedt, men sådan ER det, så du kan lige så godt forberede dig og din familie på at det vil ske.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2012, 14:56   #7
Culotten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2012
Alder: 50
Indlæg: 59
Styrke: 12
Culotten er ny på vejen
Hej LUM

Job.dk er egentligt for flexjobbere uden job eller som skal have lavet sit timetal om, så 2/3 flex og så er der plads til 1/3 sygemeldte i afklaringsforløb

Jeg er i medicinsk behandling for Fib, migræne og mavesår, min øjensygdom er der ingen beh. for udover nye hornhinder, som jeg har været skrevet op til i snart 10 år.. Der er ingen helbredelse for fib. Migrænen er optimalt behandlet så ved ikke hvordan det er betegnet, og øjnene bliver formodentligt aldrig 100 % gode, men kan muligvis blive bedre ved hornhinde transplantation. Mavesår er ikke blevet bedre pga jeg tager de andre slags medicin.
Min Egen læge har skrevet til jobcenter at jeg aldrig kommer til at arbejde på fuld tid, men ved ikke hvor meget det tæller? Jeg ved ikke hvad det betyder med funktionsevne/arbejdsevne??

Sb har haft sendt mig på et 3 mdr forløb ved anden aktør Quick care med træning for at se om det gav nogen forskel, men uden gevinst..Og nu er jeg som skrevet hos job.dk hvor jeg skal sendes ud i afklarende praktik, jeg var egentlig henvist til cbr men der var ventetid og der kom job.dk på banen, men nu 4 uger inde i forløbet, får jeg så beskedn om at de lige skal have styr på om mine børn er skyld i min ringe arbejdsevne inden de forlænger.. det har de så fået svar fra job.dk om at de ikke mener og får også samme besked fra min læge. Så hvorfor mon Sb tvivler på om jeg kan få forlængelse fordi de pludselig snakker om smertetacklingsforløb???

Jeg har anmodet om aktindsigt, for det betyder bare at jeg får en kopi af min resurse profil, med alt hvad de har fået af lægeudtalelser ikke?? Jeg har modtaget min resurseprofil og læst den igennem.

Jeg fik igår også en mail fra sb indeholdende udtalelsen fra job.dk hvor de fortæller sb at de ikke ser mine børn som skyld i jeg ikke kan arbejde, og at jeg vil have gavn af et smertetacklingskursus, er det nok som dokumentation eller skal jeg have sb til at skrive at det er hende der syntes at det er en god ide?? det ringede hun jo bare og sagde at jeg skulle sige til min læge og så vise lægen mailen fra job.dk ....

Jeg er meget bange for at ryge på khj da jeg jo ved at man så ikke må eje noget, og jeg har hus dog skylder jeg lige så meget som det er værd, så ved ikke om de så forlanger at man skal sælge det?? og har også bil..

Tak for dine svar
Culotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2012, 15:21   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Har ik en masse tid, men mht KHJ så må man ikke have friværdi i det, det har du jo ikke, men de forlanger ikke at man sælger.
Bil må du også gerne have, så længe den ikke kan sælges med god overskud, og så byttes ud men en billigere. Men bil må man gerne have, der må bare ikke være værdi i den.

Privat pensionsopsparing mås man heller ikke have.

MEN de penge dine ting er værd skal du jo "bare" leve af, når de er brugt (altså man må jo ikke bare købe fx et sommerhus for hurtigt at få brugt pengene) kan man modtage (igen) KHJ.

Men KHJ kan du godt regne med at du ikke slipper for, det vil komme før eller siden uanset hvor meget du hopper og danser.

Aktindsigt er alle dine sagsakter OGSÅ SB´ers notater fra samtlige samtaler... ALT der har været ude af huset har du ret til at få udleveret.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2012, 15:54   #9
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
hej colutten...jeg fik mine sygdagpenge forlænget,da jeg gik på smerteklinikken..det kan lade sig gøre,men vil lige tilføje,at min sag ikke ligner gen.herinde...jeg havde stor glæde af smerteklinikken..jeg søgte paragraf 1oo - mener jeg det var til transport..havde 80 km pr,gang..det ku altså lade sig gøre..de kunne ikke fjerne mine smerter,men det hjalp lidt..det gode v.smerteklinikken for mig var,at det var en tværfaglig og der var både læge,sygeplejeske,akupunktør,socialrådgiver og psykolog på stedet..den sidste var jeg kun inde ved engang,men hun skulle også lave rapport.men alle dem var der for mig - efter behov..min livskvalitet blev øget af at gå der og det var en stor ting.nu ved jeg ik om det er en tværfaglig du skal på..jeg gik der et år og var frede¨t den tid..men det var også hårdt..alt det medicin man skulle prøve af..noget blev man jo dårlig af..og de hjalp mig også i forhold til kommunen..de var rigtig søde og proffesionelle oog jeg fortryder ik jeg var der
ftp 2o1o
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2012, 16:24   #10
Culotten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2012
Alder: 50
Indlæg: 59
Styrke: 12
Culotten er ny på vejen
Hej stribe Det er dejligt at høre at det hjalp dig Jeg ved ikke om det er det samme som de mener jeg skal, sb kalder der smertetacklings forløb, jeg syntes også det lyder spændende og man vil jo gerne hvis noget kan hjælpe... Men jeg mener jo at det må være en del af udredningen om sådan et forløb kan hjælpe mig til at få det bedre, så forstår ikke tvivlen i hvorvidt mine sygedagpenge kan forlænges..

Tak for dit svar
Culotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vedr. forlængelse eller afslag. ZikZak Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 26-06-2013 20:41
Forlængelse af SDP, 2. afslag. Soleil Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 28-09-2012 16:44
Afslag på forlængelse af sdp ,kan ikke rigtig finde rundt. arh Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 0 28-09-2012 09:05
forlængelse af sygedagpenge kao1205 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 17-11-2011 18:26
Ressourceprofil og afslag på forlængelse Håber Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 10 24-03-2011 00:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension