K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-08-2015, 08:43   #11
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Tak til alle for svar

Jeg har været inde og tjekke ATP og kan se, at der er perioder i de 25år, hvor jeg ikke har arbejdet mindst de 27 t pr uge, der er kravet, omvendt kan jeg læse, at arbejdets karakter kan ligge til grundlag også, så ja, ikke til at vide om det godkendes.

I retinformation.dk står der:

Formålet med regler om seniorførtidspension

Ved lov nr. 1386 af 28. december 2011 om ændring af lov om social pension (Forhøjelse af folkepensionsalder og indførelse af seniorførtidspension m.v.), jf. § 17. stk. 3, indføres regler om seniorførtidspension, således at personer med langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet kan sikres en enkel og hurtig adgang til førtidspension, når de er mindre end fem år fra folkepensionsalderen.

Formålet er:

At sikre personer, der er nedslidte eller har væsentlige helbredsproblemer efter et langt arbejdsliv, en hurtigere og enklere adgang til førtidspension i op til fem år forud for folkepensionen.

– At undgå en langstrakt og unødig brug af aktive beskæftigelsesrettede tilbud med henblik på at afklare en eventuel restarbejdsevne.

– At sikre målgruppen ret til en hurtig afklaring af deres fremtidige forsørgelsesmuligheder.

så mht til min rygsygdom, er det er der, min tvivl opstår, for som jeg læser det, skal det man fejler skyldes en arbejdsnedslidning.

Ærligt, så er jeg snart så opslidt af, at hitte rundt i det hele, at jeg snart mister energien til, at tage vare på min egen sit. har mest lyst til at - lade stå til - men måske det ser bedre ud i morgen ...jeg tror, jeg lader seniorpension ligge lidt, vil vente på udspil fra kommunen og tage det derfra...hvis jeg ikke kan klare et ressourceafklaringforløb er det vel det...hvad der så vil ske...ja, aner det ikke...hvis man dårligt kan løfte sine arme, uden stærke smerter til følge, er man efter min mening ikke i stand til at være en del af arbejdsmarkedet...men min mening og min livskvalitet er vist helt ligegyldig i hele denne sammenhæng
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2015, 12:30   #12
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du skal da bare søge.

Vær obs på, at så meget spm muligt er beskrevet med erklæringer inden ansøgningen, da det kan blive en - på det foreliggende grundlag - afgørelse.

Held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2015, 12:58   #13
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Til Stampe :

Ja, tænker også, at det bliver det, jeg gør.

Det jeg bare ikke helt kan finde ud af er... hvad der sker i forhold til forlængelsen af min sygedagpengeperiode op til 69 uger, hvis jeg får afslag på pension. Fortsætter jeg så bare på sygedagpengeforlængelsen, eller kan jeg risikere at havne på en lavere ydelse...har hårdt brug for sygedagpenge ydelsen en tid endnu, da der er udgifter, jeg ikke kan udelade pt.

Jeg skal til en ny undersøgelse hos reumatolog sidst i oktober, tænker, at det er bedst at vente på resultatet fra den, inden jeg gør yderligere.
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2015, 19:57   #14
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
seniorførtidspension.

Fint at du venter med at søge efter konsultation hos reumatolog.
Du skriver at du ikke kan overskue et ressourceforløb, hvilket er forståeligt.
Hvis du søger SeniorFP, må de ikke sætte dig i ressourceforløb, så uanset om jobcentret indhenter en status attest eller ej har du ret til et journaludskrift, og dette bør du medtage til din eventuelle ansøgning.
Forstår godt du løber sur i det. Lovens tekst er ikke entydig, men endnu engang så kontakt DUKH med dine spørgsmål.
Giv ikke op. Held og lykke
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2015, 08:28   #15
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Senior førtidspension

Har været til samtale i går med sagsbehandler.

Hun spørger ind til mine egne tanker omkring min sygdom og evt fremtidige arbejdsevne. Jeg giver udtryk for, at jeg ikke rigtig kan se muligheder og har tænkt på senior førtidspension. Hun siger, at hun selv har haft den tanke og efter at have læst kommunens egen lægekonsulents vurdering + min læges status, allerede har talt med lægekonsulenten og mener, at der er meget stor sandsynlighed for, at jeg kan få bevilliget FP, så det er det, jeg nu vil gå efter.

Jeg gik fra samtalen med en, for første gang i dette forløb, rigtig god følelse af, at jeg var blevet hørt, taget alvorligt og at man ville mig det bedste

Det er en stor lettelse for mig, at jeg ikke skal igennem afklaringsforløb, som jeg på forhånd frygter kun bliver negative og uværdige, så lige nu føler jeg mig bare glad
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2015, 09:26   #16
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
DUKH

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...fortidspension

Nederst i dette link er der yderligere henvisninger vedr. seniorførtidspension
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2015, 09:55   #17
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det var dog positivt liseg.

Held og lykke
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2015, 10:15   #18
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Rehabiliteringsteamets betydning ?

Hej igen

Jeg har i samråd med min sagsbehandler besluttet at søge senior førtidspension. For en uge siden var jeg til møde med rehabiliteringsteamet i kommunen, som indstillede mig til at søge førtidspension.

Mit spørgsmål er nu: Hvor stor vægt har rehabiliteringsteamets afgørelse i det videre forløb, er det normal praksis i kommunen, at følge deres afgørelse ?

Jeg har svært ved at fatte, hvem der i pensionsnævnet/kommunen skulle være klogere end de 7 fagpersoner fra rehabiliteringsteamet...syntes det er en mere end mærkelig forestilling

Mvh Lise
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2015, 11:15   #19
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Fagpersonerne - som du skriver- har kompetencen til at indstille.
Kommunen - pensionsnævnet - har i følge lovgivningen kompetencen til at tildele.

Ikke et spørgsmål om klogskab.

Godt at vide, at sagsbehandlingstiden skal ligge inden for 6 måneder fra ansøgningstidspunktet.

Held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2015, 12:38   #20
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
seniorførtidspension

til lise.
Du kan ringe til ATP og bede dem sende et udregningsskema.Det står ikke på deres hjemmeside. ATP beløbene er udgangspunktet, og udregningsmetoden viser så, hvordan du kan regne ud hvor mange år du har arbejdet. Jeg fik godkendt min, og hvis det ikke er nok kan du ikke komme i betragtning. Min SB vidste det ikke, og første møde blev udskudt pga. manglende oplysninger. Hvis du ikke opfylder ATP er der kun at søge alm. pension, hvor man ikke skal tage hensyn til arbejdsår. Jeg fik nej alligevel med en kort begrundelse, som ikke giver mening. Husk også at få alle de år du har indbetalt ATP. det kan du bestille via e-Boks. Oplys din sagsbehandler om det, da de åbenbart ikke altid kender loven. Hvis du søger alm FTP. er der risiko for at de sender dig i ressourceforløb. Jeg har indtryk af, at det meget beror på hvilken kommune du bor i.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension