K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-08-2015, 10:26   #1
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Senior førtidspension

Hej

Jeg er på sygedagpenge pt, har lige fået forlænget i op til 69 uger og skal på et tidspunkt 8 uger i et ressource afklaringsforløb, for bedre at kunne afklare min arbejdsevne.

D.30.11.14 fik jeg på mit arbejde som Sosu-assistent et voldsomt vrid i min brystryg, siden er der konstateret brud på ryghvirvel + sammenfald + osteporoni( lige før osteoporose) . Blev efterfølgende fyret.

Jeg fik konstateret KOL i september 14, så en ond cirkel, da konstante smerter i brystryggen forværrer min KOL...jeg kan stort set ikke lave noget, en simpel opvask hvor jeg bruger mine arme, får ryggen til at låse fast og udløser giga smerter. Jeg er afhængig af stærk smertelindrende medicin dagligt + døjer med dårlig vejrtrækning ved fysisk udfoldelse.

Egen læge + kommunens lægekonsulent udtrykker, at jeg har varige mén med store begrænsninger i arbejdsevne til følge og ingen udsigt til anden behandling end den jeg får - medicin -

Jeg kan næsten ikke rumme tanken om, at skulle møde op til noget som helt, føler at jeg ikke har mere at give af...ønsker bare at kunne klare min hverdag og min hund

Jeg har læst om senior førtidspension. Jeg er 62år til november, tror jeg opfylder krav om 20-25 års beskæftigelse, har været på 30 t pr. uge det meste af mit liv, men som jeg forstår det, anses 27 t pr. uge som ok...det jeg kan blive i tvivl om er, om min ryg sygdom kan godkendes som nedslidning...har arbejdet mest som Pædagog og i ældreplejen.

Er der nogen, der evt. har erfaring mht at søge senior førtidspension eller nogen, der har styr på reglerne omkring sygdomme/nedslidning og evt. hvor mange det lykkes af få førtidspension på denne måde...hvis det er lige så umuligt som at søge på alm. vis, kan man jo lige så godt glemme alt om den mulighed

Hej fra Lise
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2015, 10:36   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Uden at svare fyldelsgørende...

Kære liseg

... oplyser du følgende: "på mit arbejde som Sosu-assistent et voldsomt vrid i min brystryg, siden er der konstateret brud på ryghvirvel + sammenfald + osteporoni( lige før osteoporose) . Blev efterfølgende fyret."

Er der indgivet en anmeldelse om arbejdsskade?

Hvis ja, har du en skriftlig at AST Arbejdsskadesyrelsen har anerkendt din anmeldelse som en arbejdsskade?

Hvis nej, hvorfor er der ikke indgivet en anmeldelse om arbejdsskade?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-08-2015, 12:07   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Når du søger Senior førtidspension er sagsbehandlingstiden kortere. Du skal stadig opfylde de samme betingelser for at få førtidspension.

http://sm.dk/arbejdsomrader/Ydelser/...fortidspension
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2015, 17:48   #4
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
seniorførtidspension.

Du skal hurtigst muligt søge. Husk at få en skriftlig kvittering. Henvend dig personligt.
Skriv du søger seniorførtidspension paragraf 17. stk 3. Husk at skrive dato på ansøgningen, dit personnr, adresse samt underskrift.
Indhent først de seneste lægelige dokumenter, hvis der er nogle som jobcentret ikke har.
Sagsbehandleren skal sammen med dig udfylde et forberedelsesskema. Herefter skal din læge udfylde attest 265. Dette samt andre relevante papirer skal sendes til rehabiliteringsteamet.
Når du søger denne pensionsform må de ikke sende dig i ressourceforløb eller andet der kan forbedre din arbejdsevne.
Held og lykke!
P.s Der må højest gå ½ år fra ansøgningen ligger på kommunens bord. http://www.k10.dk/images/smilies/smile1.gif
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2015, 22:28   #5
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Tak for svar

Til phhmw:
Ulykke er anmeldt til ASK men fik afslag på, at det var en arbejdsskade, da det vrid jeg blev udsat for, ikke ville forvolde den skade min ryg viste, hvis vriddet var opstået i en rask ryg...man mente, at vriddet kunne have forvoldt en forværring af en i forvejen svag ryg. Mht smerterne, ville de gå over over tid...det er nu 9 mdr siden det skete, og smerterne bliver ikke mindre, tværtimod.

Til AKVAMARIN:
Mht krav for at opnå senior førtidspension, har jeg forstået, at kravene ikke er helt ens...det er afgørende, at der er tale om en arbejdsrelateret nedslidning og at man kun må have været kort tid uden arbejde, før der søges.

Til Vasen:
Tænker, at jeg måske lige skal vende det med sagsbehandler, er som sagt i tvivl om, hvorvidt mine rygskader kan gå ind under arbejdsnedslidning, hvilket jeg har forståelsen af, er et krav.
Hvis jeg søger nu og fx får afslag, vil jeg så fortsætte min nuværende forlængelse af sygedagpenge op til 69 uger, eller vil den blive afbrudt og måske ændret til forløb på en lavere ydelse...åheeeeeeeeeee altså, ikke let at overskue alle de regler, er hele tiden bange for, at jeg kommer til at gøre noget forkert, der vil skade min sit. endnu mere Økonomisk er det også noget af en udfordring, så med mindre end sygedagpenge, som det ser ud lige nu, ja så bliver det helt, helt håbløst

Lise
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2015, 23:21   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af liseg Se meddelelser
Tak for svar

Til AKVAMARIN:
Mht krav for at opnå senior førtidspension, har jeg forstået, at kravene ikke er helt ens...det er afgørende, at der er tale om en arbejdsrelateret nedslidning og at man kun må have været kort tid uden arbejde, før der søges.

Til Vasen:
Tænker, at jeg måske lige skal vende det med sagsbehandler, er som sagt i tvivl om, hvorvidt mine rygskader kan gå ind under arbejdsnedslidning, hvilket jeg har forståelsen af, er et krav.
Hvis jeg søger nu og fx får afslag, vil jeg så fortsætte min nuværende forlængelse af sygedagpenge op til 69 uger, eller vil den blive afbrudt og måske ændret til forløb på en lavere ydelse...åheeeeeeeeeee altså, ikke let at overskue alle de regler, er hele tiden bange for, at jeg kommer til at gøre noget forkert, der vil skade min sit. endnu mere Økonomisk er det også noget af en udfordring, så med mindre end sygedagpenge, som det ser ud lige nu, ja så bliver det helt, helt håbløst

Lise
ja det har du ret i. Det jeg ville pointere var at det fortsat er et krav, at arbejdsevnen er nedsat i et sådant omfang, at personen ikke er i stand til at forsørge sig selv ved almindeligt arbejde eller ved et fleksjob (https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160831).

Mht til forlængelse af sygedagpenge vil du komme over på den forlængelse, du er berettiget til, mens din førtidspensions behandles (sygedagpengelovens § 27 punkt 7). Og da det maks må tage kommunen 6 måneder at behandle en seniorførtidspensionssag vil det kunne afkorte din tid på sygedagpenge i forhold til den op til 69 ugers forlængelse du er på nu.

Du har mulighed for at søge førtidspension senere i dit 69 ugers forløb og da få sygedagpenge forlængelsen efter § 27 punkt 7. Så måske det er bedre du ser tiden an. Afhænger af hvor langt du mener, du er fra at få tilkendt en pension i fald du søger om en.

Sidst redigeret af Akvamarin; 28-08-2015 kl. 23:27.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2015, 00:26   #7
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Hej Liseg.
Jeg forstår ikke hvad du og Akvamarin mener med, at det er afgørende at man skal være nedslidt relateret til arbejde. Hvis det er sandt er det jo en totalt anderledes pensionsform. Det står der intet om i loven. Man kan tilkendes seniorførtidspension på baggrund af nøjagtig de samme betingelser som alm. førtidspension. Forskellen er at man skal have højst 5 år tilbage før pensionsalderen og opfylde betingelsen om 20-25 års ansættelse. Herudover gælder de samme krav. Du kan altså været blevet syg i forbindelse med et trafikuheld, fået en sygdom af fysisk og eller psykisk art, der gør at du ikke kan bestride et arbejde. Hvis du har læst, at man skal være nedslidt pga. arbejde, som betingelse må du meget gerne oplyse kilden.

Muligvis misforstår jeg hvad du mener, men som jeg læser loven står der intet om, at nedslidning skal være pga. arbejde, men man skal dog have haft relation til arbejdsmarkedet i 20-25 år. Man kan jo få en skade/diagnose i sin fritid eksempelvis. Hvor kan du læse at man kun kan søge, hvis man kortvarigt har været uden arbejde?
ASK og pension har intet med hinanden at gøre.
Kontakt evt. DUKH skriftligt eller på mail før du søger hjælp hos sagsbehandler.
Fagforening er også en mulighed.
Venligst
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2015, 01:47   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Hej Liseg.
Jeg forstår ikke hvad du og Akvamarin mener med, at det er afgørende at man skal være nedslidt relateret til arbejde. Hvis det er sandt er det jo en totalt anderledes pensionsform. Det står der intet om i loven. Man kan tilkendes seniorførtidspension på baggrund af nøjagtig de samme betingelser som alm. førtidspension. Forskellen er at man skal have højst 5 år tilbage før pensionsalderen og opfylde betingelsen om 20-25 års ansættelse. Herudover gælder de samme krav. Du kan altså været blevet syg i forbindelse med et trafikuheld, fået en sygdom af fysisk og eller psykisk art, der gør at du ikke kan bestride et arbejde. Hvis du har læst, at man skal være nedslidt pga. arbejde, som betingelse må du meget gerne oplyse kilden.
Reglerne er beskrevet i Skrivelse om reglerne for seniorførtidspension, jf. bekendtgørelse om seniorførtidspension

Det ser ud til at de krav de stiller om for eksempel aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet er meget brede, så som at et arbejdsophør kan være sket for op til 5 år siden. Men der er et tilknytningkrav til arbejdsmarkedet, som der ikke er for almindelige ansøgere.

Det er vigtigt at du, liseg, selv tager beslutning om du opfylder kravene, for din sagsbehandler kan meget vel forsøge at tale dig fra at søge seniorførtidspension. Læs reglerne grundigt igennem og find alle dem du opfylder.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2015, 10:00   #9
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
seniorpension

Sygedagpenge, ledighedsydelse, dagpenge anses også som tilknytning til arbejdsmarkedet. En kort periode med kontanthjælp er ikke en hindring.
Man kan søge fra man er 60 og frem til de 65. alm. FP fra 18- 65. At så det er mere end svært at komme igennem nåleøjet er en anden sag.
Ja, sagsbehandlere generelt oplyser ikke om rettigheder, men har travlt med at oplyse om pligter, så søg hjælp andre steder.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2015, 12:55   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
"Retten til at få behandlet en ansøgning om førtidspension efter reglerne om seniorførtidspension, jf. lovens § 17, stk. 3, er betinget af, at ansøgeren sammenlagt har haft arbejdsmarkedstilknytning svarende til mindst 25 års fuldtidsbeskæftigelse, jf. dog stk. 2-3. I de perioder, hvor der er indbetalt fuldt ATP-bidrag, jf. bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Tillægspension, anses personen for at opfylde kravet om fuldtidsbeskæftigelse.
Stk. 2. Hvis ansøgeren har haft en arbejdsmarkedstilknytning svarende til 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse, jf. stk. 1, 2. pkt., kan betingelsen om langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet, jf. lovens § 17, stk. 3, anses for opfyldt efter kommunalbestyrelsens konkrete vurdering. I vurderingen indgår karakteren og omfanget af arbejdet i nuværende og tidligere [/B]arbejdsforhold. Der kan lægges vægt på antal arbejdstimer, der overstiger mindstekravet på 27 timer ugentligt for indbetaling af fuldt ATP-bidrag, jf. stk. 1, 2. pkt., sammenholdt med antal arbejdsår, og om ansøgerens helbredsforhold er påvirket efter mange års arbejdsmarkedstilknytning."

Sidst redigeret af stampe; 29-08-2015 kl. 13:09.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension