K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-04-2010, 15:25   #11
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Curls

Ja det har man, hvis man fx er startet i et fleksjob, inde i ferieåret.

Men spørgsmålet er jo ikke om hun kan få ledighedsydelse under ferie.
Spørgsmålet er om hun, hvis hun ikke får brugt de dage hun har tilgode på ledighedsydelse (pga af sygdom), inden 30 april, kan få dem udbetalt efter 30 april?.

Det er ikke muligt. Feriepenge er jo ikke en gave fra arbejdsgiver, men optjent af ens løn, altså ens egne penge, modsat offentlige ydelser.

Sidst redigeret af Pophår; 26-04-2010 kl. 18:27.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 17:04   #12
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
Curls

Ja det har man, hvis man fx er startet i et fleksjob, inde i ferieåret.

Men spørgsmålet er jo ikke om hun kan få ledighedsydelse under ferie.
Spørgsmålet er om hun, hvis hun ikke får brugt de dage hun har tilgode på ledighedsydelse (pga af sygdom), inden 30 april, kan få dem udbetalt efter 30 april?.

Det er ikke muligt. Feriepenge er jo ikke en gave fra arbejdsiver, men optjent af ens løn, altså ens egne penge, modsat offentlige ydelser.
Her er jeg helt enig, der er intet at komme efter.

Ledighedsydelsen er kun hvis man ikke selv har sparet op hos en arbejdsgiver.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 18:40   #13
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
Curls

Men spørgsmålet er jo ikke om hun kan få ledighedsydelse under ferie.
Spørgsmålet er om hun, hvis hun ikke får brugt de dage hun har tilgode på ledighedsydelse (pga af sygdom), inden 30 april, kan få dem udbetalt efter 30 april?.

Man skal melde ferien til kommunen INDEN afholdelse af ferie.(uanset hvad) Søger man det efter ferien, kan man IKKE få det, så nej...

Så det afhænger helt af, hvornår lewoni har søgt hos kommunen om ledighedsydelse til afholdelse af ferie. Selv kan jeg ikke lige se i lewonis indlæg, om hvornår vedkommende præcis har søgt om ledighedsydelse - før eller efter feriedagene (2 dage ialt)
Som lewoni skriver, var der tale om kun 2 feriedage - ikke noget med under sygdomsperioden at gøre. Lewoni var rask på det tidspunkt, da vedkommende skulle holde feriedagene.

Hvis man f.eks. har været ledig et stykke tid mellem 2 jobs, så "optjener" man feriepenge fra kommunen. I den periode kan der mangle feriedage på feriekontoen, når man er kommet i job. Her kan man søge ledighedsydelse til afholdelse af ferie. Og det skal man gøre inden.
Selv da jeg søgte 1. gang ledighedsydelse til afholdelse af ferie, fik jeg afslag, fordi jeg søgte efter ferien, men fordi jeg klagede over, at jeg aldrig har fået at vide, at man skulle søge inden, så fik jeg medhold og fik penge.

Man har uanset hvad ret til 5 ugers ferie.

Er enig med sushjer 1 også mht. arbejdsgiver. Arbejdsgiveren giver jo ikke løn for de dage, hvor den ansatte er på ferie med ledighedsydelse fra kommunen.

Sidst redigeret af curls; 26-04-2010 kl. 18:44.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 19:03   #14
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Curls skrev:
Selv kan jeg ikke lige se i lewonis indlæg, om hvornår vedkommende præcis har søgt om ledighedsydelse - før eller efter feriedagene (2 dage ialt)
Som lewoni skriver, var der tale om kun 2 feriedage - ikke noget med under sygdomsperioden at gøre. Lewoni var rask på det tidspunkt, da vedkommende skulle holde feriedagene.


Hun skulle ha' holdt ferie den 15. og 16. april, men bliver sygemeldt den 12 april. og frem til EFTER den 15. og 16. april, som jeg forstår det.

Hvor læser du, at hun ikke var syg den 15. 16. april?.

De 2 dage hun sku ha haft ferie, er jo annulleret fordi hun var sygemeldt på tidspunktet for afholdelse af dem og ikke fordi hun har søgt for sent.

Får man ikke holdt sin ferie på ledighedsydelse man har tilgode, inden 30. april (ferieårets slutning), er dagene tabt.

Det forholder sig anderledes, hvis man har et feriebevis/feriekort og er sygemeldt, men det er en anden snak.

Sidst redigeret af Pophår; 26-04-2010 kl. 19:08.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 19:24   #15
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Pophår...

Jeg har prøvet at læse lewonis 1. indlæg et par gange nu... Kan godt se nu, at jeg har rodet lidt i det her. Sorry... Men fordi Lewoni har skrevet det på den måde, har jeg jo forstået, at hun HAR holdt ferie den 12. og 13. april. Normalt hvis man er syg på feriedage, kan man flytte feriedagene (på 1. sygedag eller inden), så derfor har jeg jo gået ud fra, at lewoni var rask på det tidspunkt. Det har lewoni nok ikke været så. Lewoni burde få annulleret feriedagene fra arbejdspladsen og flytte de her feriedage til andet tidspunkt.

Nå nu må vi se, hvad det ender med i lewonis tilfælde.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 19:42   #16
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Curls
Det er også svært at læse ud fra hendes indlæg .

Hun har sikkert ikke mulighed for at holde ferie inden på fredag (den 30. april, hvor ferieåret slutter) og derfor vil hun ha' pengene udbetalt UDEN at holde ferien pga hendes feriehindring, hvilket ikke kan lade sig gøre på ledighedsydelse, men kun på feriekort/feriebevis.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 10:03   #17
lewoni
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Lokation: Sydsjælland
Alder: 61
Indlæg: 9
Styrke: 0
lewoni er ny på vejen
Jeg søgte allerede i starten af marts om de to feriedage ( så der var jeg ude i god tid ) Den 12. april sygemelder min læge mig så for en periode på 8 uger. Jeg har tidligere fået ydelse under ferie fra kommunen uden problemer. Dagene er optjent mellem 2 jobs før 1. maj sidste år.
Jeg skal nok melde tilbage med resultater. For nu indgiver jeg en klage. Selv min fagforening giver mig ret.
lewoni er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 16:24   #18
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Jeg tror ikke at du får noget ud af det.

ledighedsydelsen er kun et tilbud, hvis man ikke selv har sparet nok sammen, til at holde ferie for.

Jeg har det altså sådan, hvorfor skal det offentlige betale, når man er dækket ind med sygedagpenge, du mister jo ingen indtægt, fordi du måske mangler 2 feriedage.

Er der ikke en regel der siger at man kan få hjælp fra det offentlige hvis man er ubemidledet, det er man jo ikke når man modtager sygedagpenge.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 18:45   #19
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
hvis der er optjent ferie skal det bruges før du kan få ferie med ledighedydelse så har du feroedage tilgode skal de bruges først og bliver modregnet i dine ledighedydelse/sygedagpenge osv.kun hvis man er sygemeldt er der ngoet med man kan få dem ubetalt
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 19:59   #20
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lewoni Se meddelelser
Jeg søgte allerede i starten af marts om de to feriedage ( så der var jeg ude i god tid ) Den 12. april sygemelder min læge mig så for en periode på 8 uger. Jeg har tidligere fået ydelse under ferie fra kommunen uden problemer. Dagene er optjent mellem 2 jobs før 1. maj sidste år.
Jeg skal nok melde tilbage med resultater. For nu indgiver jeg en klage. Selv min fagforening giver mig ret.
Selvfølgelig har du ret til at holde ferie på ledighedsydelse, hvis du har noget tilgode, men det er ikke muligt (officielt) at holde ferie, når man er sygemeldt.

Du skriver at dagene er optjent FØR 1. maj 2009. Så kan du da slet ikke få dem nu?

Jeg har fundet dette om ledighedsydelse:

"er ansættelsen sket i perioden 1. maj til og med 31. juli, har du ret til 15 feriedage
er ansættelsen sket i perioden 1. august til og med 31. december, har du ret til 10 feriedage
er ansættelsen sket i perioden 1. januar til og med 30. april, har du ret til 5 feriedage.
I de efterfølgende ferie har du ret til 25 feriedage med ledighedsydelse.

Har du allerede optjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn til brug i samme ferieår, fradrages de i antallet af dage, hvor du har ret til ledighedsydelse. Fradraget sker dog først, når den optjente ferie med feriegodtgørelse eller løn sammen med retten til ferie med ledighedsydelse overstiger 25 feriedage. Det kan være vigtigt at være opmærksom på, at evt. feriedagepenge ikke kan udbetales, hvis du er ansat i et fleksjob.

Hvis du ønsker at holde ferie og ikke har optjent ret til feriegodtgørelse eller løn, skal du melde det til os senest dagen før, at du ønsker ferien afholdt.

Antallet af dage er opgivet i forhold til en "fem dages uge".
Ferie med ledighedsydelse bortfalder, hvis den ikke er afholdt inden ferieårets udløb.



Kilde: www.horsholm.dk

Har du optjent dagene FØR 1.maj 2009, sku' de også ha været afholdt inden 30 april 2009

Som du også kan læse nederst (jeg har understreget det), vil ikke afholdt ferie på ledighedsydelse bortfalde, hvis den ikke er afholdt inden ferieårets udløb.

Hvordan din fagforening kan mene noget andet, forstår jeg ikke.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ledighedsydelse og ferie fredlyhus Spørgsmål ang fleksjob 8 02-04-2013 09:06
Ledighedsydelse - ferie Zeus33 Spørgsmål ang fleksjob 4 07-05-2012 19:58
Ferie på ledighedsydelse. lila Alt det andet 7 14-01-2011 03:50
Ferie på ledighedsydelse Tullee Alt det andet 1 05-08-2009 09:04
Ledighedsydelse ved ferie Chrisolras Spørgsmål ang fleksjob 4 09-05-2007 23:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension