K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-04-2010, 22:44   #1
Emine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Emine er ny på vejen
Hjaelp til ans. Ftp

Hej
Jeg skriver på vegne af min moder som desværre ikke taler så godt dansk. Hun har været på arbejdsmarkedet siden hun var 7 år hvor hun knyttede tæpper. Blev gift som som 14 årige og fødte mig som 15 årige. Kom til Danmark som 19 årige og har knoklet med hårdt fysisk rengøringsjob. Hun fik dog arbejde som pædagogmedhj. og var rigtig god til dette. Men så kom slidgigten som har gjordt at hendes hænder bare ikke kan bruges og hendes hænder er letter forkrommet. Hun lider af hyperblodtryk (falder og stiger) og stofskiftesygdom samt får antideprasive piller. Hendes rygsøjle er skæv pga. forkerte arbejdsstillinger. Hun tager dagligt en hel pose piller for at kunne klare smerterne mv. Hun er selvfølgelig blevet fyret og været paa sygedagpenge i 2 år. Hun har været i arbejsprøvning hvor de prøvede hende i mange forskellige værksteder med den konklusion at hun IKKE kan bruge hænderne. Da hun samtidig er analfabat og kun taler den smule dansk hun har tillært sig mundligt er hun også svær at omskole til et kontorjob. Hendes sagsbehandler ville først indstille hende til førtidspension, men har idag meddelt at hun ud fra det lægelige dokumenter ikke kan indstille hende (hendes slidgigt er ikke så gral mener kommunen læger) men at hun selv kan ansøge om førtidspension. Hun er idag 50 år og godt og grundig brugt og slidt hvad enten det lægeligt kan bevises eller ej. Hun har trods alt været på arbejdsmarkedet siden hun var 7 år.
Sagsbehandleren håber at pensionsnævnet lægger vægt på hendes tidlig påbegyndt og langvarig fysisk hårde arbejdsliv og ikke blot det lægelige dokumenter. Men er der nogle der på baggrund af egne erfaringer kan sige noget om hvor hun står?? Det skal lige siges at hun fortsat er på sygedagpenge og at sygedagpenge fortsætter indtil der foreligger et svar fra pensionsnævnet. Det er jo íkke alle sygdomme og smerter der kan bevises og dokumenteres så jeg håber ikke hun kommer i klemme i systemmet. For egen læge som kender min mor VED at hun HAR de smerter og det bestemt ikke er pjæktarmen der gøre ondt. Min mor har aldrig været på kontanthjælp så hun gruer for at blive smidt på kontanthjælp (((
Håber på et svar snarest - på forhånd tak for hjælpen.
Emine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2010, 01:38   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Uha, det er lige præcis nogle af de spørgsmål vi ikke med sikkerhed kan svare på.

Normalt er det jo ens læge/læger der udelukker at man har en arbejdsevne, og skriver at alle behandlingsmuligheder er udtømte og tilstanden er varig.
Den dokumentation lyder det til din Mor så ikke har.
Men. I og med hun ikke er født i Danmark og har en anden baggrund end dansk, så er det før set at pensionsteamet bøjer reglerne.
Havde hun været etnisk dansker, så ville førtidspensionen aldrig gå igennem uden veldokumenterede erklæringer fra læger og speciallæger.
Men nu hun ikke er etnisk dansker, så er der stadig en mulighed.
Derfor kan JEG ikke (måske kan andre)? sige hvor hun står...

Dog ved jeg at hun kommer på kontanthjælp hvis hun får afslag på førtidspension.

Er hun berettigt til almindelig førtidspension, eller bliver hun brøkpensionist?
Ved i noget om dét?

Rummeligheden er langt større når det drejer sig om brøkpensioner, fordi de er billigere end alm førtidspensioner, og også kan være langt lavere end kontanthjælpen.

Håber hun kan få alm førtidspension (jeg kender ikke reglerne for kravene) og håber hun får den tilkendt så hun kan få lidt ro og kan nyde livet uden alt den forvirring og uro en sag bringer med sig...

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2010, 06:58   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser

Er hun berettigt til almindelig førtidspension, eller bliver hun brøkpensionist?
Ved i noget om dét?
Der er vist andre der er mere inde i det end jeg, men så vidt jeg ved handler det om hvor længe man har været i DK efter man er fyldt 15 år.
Og eftersom moderen var 19 år da hun kom til DK kan det jo ikke være meget hun mister.
Som jeg forstår det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2010, 07:53   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, det er også min umiddelbare tanke!!

Men bare lige for en sikkerheds skyld, der er VIRKELIG mange mennesker der får chokket når de får oplyst størrelsen på deres brøkpension og kan risikerer at komme i en livslang klemme.

Men jeg mener også retten til alm førtidspension er optjent (eller hvad det hedder), fordi hun var 19 da hun kom.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2010, 08:12   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bliv her på DIN tråd.....

Kære Emine.

Velkommen til. Bliv her på DIN tråd, så bliver det lettere for os andre at råde jer.

Du skal søge aktindsigt i ALT hvad der findes i din mors sag. Kommunen, læger, hospitaler. Hold orden i alle disse vigtige papirer da der kommer mange.
http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

Du skal vide at der er kun een faktor der har betydning: ARBEJDSEVNEN og intet andet, for at modtage pension.

Er din mor gift eller alene?
Er hun tilknyttet en fagforening?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-04-2010, 09:28   #6
Emine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Emine er ny på vejen
Hej alle

1000 tak for jeres svar. Det er rart at vide at man ikke er mutters alene Min mor er gift men har været seperaret i 1 år, da hendes man fik nok af hendes smerter sygdom. Egen læge er ikke tvivl om at hun ikke kan bruge hænderne. Speciellægerne tvivler heller ikke men de kan bare ikke stille en sikker diagnose. Hun har været igennem en scanning af knoglerne hvor det fremgår at hun har sorte skygger ved albuerne. Dette kan de heller ikke finde ud af hvad det er ?? Jeg har lige talt med hendes sagsbehandler som oplyser at hun er i gruppe 3 og skal søge ftp efter paragraf 17 stk. 2 Er det skidt eller godt??? Jeg bor selv i udlandet så jeg kom kun for at hjælpe hende og skal afsted i morgen. ØV men jeg håber jeg vis denne side og dets hjælpsomme mennesker kan hjælpe min mor som vitterlig har KNOKLET hele sit liv og nu er som en brugt karklud ingen ved hvad de skal gøre af. Jeg synes sgu ikke hun fortjener det. Da hun var i arbejdsprøvning kom hun engang til at tisse i bukserne fordi hun ikke kunne lyne sin bukser ned i tide og måtte hjem skifte tøj. Hun var bare såå flov. Hendes hænder er PLAGET af smerter og kan ikke engang klare det daglige gøremål derhjemme. Forøvrigt er der en dame fra hjælpemiddelcentralen for at prøve at gøre tingene lidt nemmerede derhjemme.
Jeg takker jer alle for jeres svar og støtte...
Venligst emine
Emine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2010, 09:29   #7
Emine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Emine er ny på vejen
Ja hun er medlem af pmf.
Emine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2010, 12:28   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Emine der er mange her der nok skal prøve at hjælpe jer igennem men desværre kan vi ikke udrette mirakler eller udstede garantier men vi skal da hjælpe så godt vi kan

Jeg vil lige sige at det hele ikke behøver at være så sort det kan også være optimistisk , jeg har lige fået pension og selv om jeg har diagnoser og lægepapir står der i min pensions tilkendelsen at det hovedsageligt er min ressourceprofil og min arbejds prøvning der gjorde udslaget (jeg har så fået efter en § 18)

Som det første skal du inden du tager hjem få afleveret en erklæring om aktindsigt for din mor ...
du finder en her http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html

Har din mor nogen herhjemme der kan hjælpe hende ?
Jeg tænker på når papir kommer, eller har hun en scanner så hun evt kan scanne det ind og sende det til dig ?

Hvis din mor får afslag på pension , skal kommunen kunne påvise hvad hun så kan lave og det lyder jo ikke helt nemt, er der nogen der har snakket fleksjob med din mor ?
Det kunne jo være løsningen hvis det var for så ville hun ikke overgå til kontanthjælp men til ledighedsydelse som er lidt større og måske hun så kunne bevare tilknytning til arbejdsmarkedet 15-20 timer om ugen ...

Bare en tanke for jeg forstår ikke hvorfor de vil have hende til at søge pension hvis de på forhånd mener at hun ikke kan få det, det lyder lidt langt ude da hun jo så netop overgår til kontanthjælp ved afslag ,men det er desværre ikke helt ualmindeligt at man får den besked mere, åbenbart bryder kommunerne sig ikke om at tage ansvar , ved et evt afslag på pension så er der også mulighed for at anke jo ..

Og så lige til sidst din mor burde med det samme få en aftale med fagforeningen og få denne med på sidelinjen de har ofte mulighed for at hjælpe evt som bisidder eller som parts repræsentant hvis din mor kun har dig til at hjælpe sig, men kan godt se at i har kort tid når du er nød til at rejse hjem i dag ...
  Besvar med citat
Gammel 14-04-2010, 14:14   #9
Emine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Emine er ny på vejen
1000 tak for svar. Jeg vil med det samme kontakte hendes fagforening. Jeg har anmodet om at få tilsendt ressourceprofil pr. mail fra sagsbehandleren. Men jeg tror at jeg vil holde fast i ved evt. afslag at de så finder et job til hende som hun kan bestride. Men tak fordi du har gidet at svare det er helt bestemt noget jeg vil kun bruge i min mors sag. Ja det er lidt ærgeligt at jeg rejser men jeg har heldigvis internet og telefon. Men jeg tror det er vigtig jeg får kontaktet hendes fagforening så jeg ved der er nogle hun kan henvende sig til og som jeg ved er på hendes side. Hun er SÅ ked af det lige nu både fordi jeg skal rejse og fordi hun tror det bliver et afslag. Hun har ikke været ude at rejse i 3 år pga. denne sag så hun er virkelig nede i et sort hul. Men jeg holder nu humøret oppe og jeg har fortalt hende om K10 og om alle de søde og rare mennesker som deler ud af deres erfaringer viden. Det fik hendes humør til at blive lidt bedre. Jeg håber og ber til at hun kommer igennem første gang.

Mange takker og hilsner
Emine
Emine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Noedraab om hjaelp! SmallAngel At søge førtidspension 69 24-05-2013 20:56
hjaelp arbejdsevnevurderingsjournal SlucajX Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 04-02-2012 13:58
hjaelp dreamz786 Din historie 2 18-04-2010 21:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension