K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-01-2011, 17:06   #1
TætPå50
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 63
Indlæg: 27
Styrke: 14
TætPå50 er ny på vejen
definitionen på samliv når man er på ftp

Hej til alle ...

Jeg har et spørgsmål som I evt kan hjælpe mig med at belyse:

Jeg er tilkendt ftp pr 1.1.2011 og deler en stor lejlighed med en anden. Vi har intet med hinanden at gøre udover at dele udgifterne til husleje, strøm og varme.

Er man så samboende?

Har fundet et lignende spørgsmål og svar på en anden side:

---------------------------------------------------------
Tak for dit spørgsmål.

Jeg opfatter dit spørgsmål sådan, at du ønsker at vide, hvornår en pension bliver omregnet fra reelt enlig til takst svarende til samboende/-levende.

Pensionister regnes som "reelt enlige", når de ikke lever i et samlivsforhold, hvor parterne gennem kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden måde bidrager til den fælles husførelse, og hvor samlivet kan føre til ægteskab efter dansk ret.

Flytter der en person ind til dig, vil man automatisk forvente, at I deler huslejen, og derfor er du pligtig til at oplyse sådanne ændringer i dine forhold til kommunen.

Din pension bliver kun berørt, hvis I lever i et samlivsforhold.

De fleste kommuner har en blanket, som du får fremsendt, så du kan attestere, hvis I reelt ikke deler udgifter.

Med venlig hilsen
xxxxxx
Socialrådgiver
--------------------------------------------------------------

På forhånd tak
TætPå50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2011, 19:40   #2
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Hejsa

Jeg vil da gerne svare på dit spg :-)

Hvis det forholder sig på den måde, at du lejer en del at din bolig ud og I INTET!! har med hinanden at gøre udover at dele udgifterne til husleje, strøm og varme. Så er I IKKE! samboende i den forstand, som nogle kommuner lægger op til

Man er kun at betragte som samboende, hvis man lever sammen med modparten, altså deler seng og avis men man har ikke forsørgerpligt over for hinanden. Det har kun over for børn og hvis der er indgået ægteskab.

Vh
Maybeline2you
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2011, 20:02   #3
TætPå50
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 63
Indlæg: 27
Styrke: 14
TætPå50 er ny på vejen
maybeline

tak skal du have .... for min kommune tolker det som samliv og vi deler kun adressen (husleje, varme og strøm) og har intet ellers med hinanden at gøre

må i gang med en klage så
TætPå50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2011, 20:45   #4
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
JA desværre er der ikke andet at gøre ....SUK.

Men jeg syntes du skal læse lidt i ægteskabsloven... der står menlig klart og tydeligt at kun ægtefolk har forsøegerpligt over for hinanden og børn... Det kan du jo så bruge som dokumentation over for kommunen.


Vh
Maybeline2you
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2011, 21:28   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af maybeline2you Se meddelelser
. der står menlig klart og tydeligt at kun ægtefolk har forsøegerpligt over for hinanden og børn...
Det er så ikke helt korrekt, dette er sakset fra pensionsloven, som findes under nyttige links:

"Beregning af førtidspension

Indtægtsgrundlag

§ 32 a. Indtægtsgrundlaget for førtidspension opgøres på grundlag af pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers samlede indtægt. Indtægtsgrundlaget opgøres således:
"
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2011, 21:41   #6
Viper
Afhængigheds tegn af K10
 
Vipers avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: Odsherred
Alder: 63
Indlæg: 319
Blog Indlæg: 5
Styrke: 16
Viper er rigtig godt på vej
Samliv eller???

Hej tætpå50.

Lige et spørgsmål. Bor din ven/whatever til leje hos dig eller er I venner eller hvad er I?

Årsagen til spørgsmålet er at du risikerer at komme i klemme i lejeloven og få et ordentligt økonomisk smæk af skattefar hvis du nu siger til kommunen at han/hun bare lejer et værelse hos dig. Det skal der nemlig betales afgift af som en indtægt og vist nok også som udlejer. Er ikke helt sikker på reglerne omkring udlejning af værelser.

Mvh.
Viper
__________________
Failure Is Not an Option. (Gene Krantz, Mission Control, Apollo 13)

Enhver soldat kan slå ihjel, men kun den sande kriger kæmper for at redde liv. Any Soldier Can kill, but only the true warrior fights to save lives. (russisk ordsprog)
Viper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2011, 23:37   #7
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kig lige her :

http://www.socialjura.dk/index.php?id=1187#10393

Enlige
98. Begrebet »enlig« i modsætning til »samlevende/ gift« er defineret i lovens § 49, stk. 2.
Ved samlevende forstås personer, der lever i et samlivsforhold,
hvor parterne gennem kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden måde bidrager til den fælles husførelse.Det er endvidere en betingelse, at samlivet kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2011, 23:57   #8
TætPå50
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 63
Indlæg: 27
Styrke: 14
TætPå50 er ny på vejen
Viper

Vi er 2 venner der deler lejligheden. Jeg har lejet mig ind hos ham så det er hans problem at opgive indtægt til skat. (har flere gange gjort ham opmærksom på det)
TætPå50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2011, 23:58   #9
TætPå50
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 63
Indlæg: 27
Styrke: 14
TætPå50 er ny på vejen
florken

mange tak for svaret og linket

vil bruge § 98 til at slå min pensions sb oven i hovedet med
TætPå50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2011, 00:01   #10
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Fino !

Lad os lige høre, hvordan det er gået, ikk ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål ang. pension, og samliv. anitaelisabet Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 07-11-2011 00:11
Et spørgsmål om ægtestand/samliv Ragdoll Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 23-08-2009 23:11
kronisk sygdom definitionen buster Dit og Dat 2 09-02-2009 23:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension