K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-07-2014, 09:15   #31
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du og din læge skal kende disse nye regler..

Kære Snille.

Fordi du nævner, at dit sygefraværs problem er forholdsvis nyt, jeg går ud fra at du har modtaget sygedagpenge UNDER 22 uger?

Hvis dette er korrekt, så læs videre.

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...22%20uger.aspx

Du har 1. juli 2014 modtaget sygedagpenge i mindre end 22 uger

Forlængelsesmuligheder

"Hvis du er under eller venter på lægebehandling. Forlængelsen kan være op til 134 uger, hvis den lægelige vurdering er, at du vil blive arbejdsdygtig inden for perioden. Ventetid på behandling på sygehuse tæller ikke med i de 134 uger."


Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-07-2014, 10:35   #32
Snille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2014
Indlæg: 26
Styrke: 10
Snille er ny på vejen
Tak popiae tror jeg springer det led over, da kulturen må være syg i den afdeling og det kommer jo et sted fra.

gosh - så tror da pokker hun prøver at presse mig ud
Snille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2014, 18:18   #33
Snille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2014
Indlæg: 26
Styrke: 10
Snille er ny på vejen
Så har hun taget sygedagpengene med tilbagevirkende kraft. Også denne gang har hun timet henvendelsen til weekend og lukketid sådan at jeg skal stresses mest muligt.

Trods henvendelse fra læge om at jeg af helbredsmæssige årsager ikke kan deltage i aktivering så er hendes begrundelse at der ikke foreligger oplysninger om helbredsmæssige årsager. Hun har fået 2 lægeerklæringer og har her den sidste uge desuden fået en skriftlig udtalelse fra lægen og et opkald fra lægen kun om at jeg ikke kan deltage pga. helbredsmæssige årsager.

så er der brugt absolut sidste energi på at klage - ellers får jeg ikke mental fred i weekenden alligevel - I får hele klagen herunder, så kan nogle måske genbruge noget en dag

(kære K10 - bare smid den ud hvis den fylder for meget

Kære .......(borgmester)

Jeg skriver til dig i din egenskab af borgmester, idet jeg idag har fået besked fra Arbejdsmarkedstyrelsen om at det er min borgmester jeg skal klage til.

Jeg vil gerne klage til dig over en sagsbehandler i jobcentret som idag, og med tilbagevirkende kraft, har meddelt mig ophør af sygedagpengene og dermed xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Sagsbehandleren ønsker ikke at følge læges anvisning på behandling af min sygdom (stress) og vil, trods mange skrivelser fra lægen, istedet have mig aktiveret. Alene de mange møder hun indkalder mig til og med kun 1-2 dages varsel og hen over en weekend er uoverskueligt for mig. Min læge har nu lavet to lægeerklæringer, en udtalelse og en telefonsamtale med sagsbehandleren for at få hende til at forstå at jeg skal have ro og fred - ikke aktivering, møder, tvang, trusler, samtaler og stress. Min læge skriver direkte til hende, at hendes tiltag er forstyrrende for hans behandlingsforløb.

Min læge mødes hele tiden med nye ting som hun vælger at misforstå i hans skrivelser og som hun vælger at fortolke som at jeg kan deltage i erhvervsrettede kurser. Først skrev min læge at hans behandling bestod i samtaler. Så fik jeg trusler om at skulle deltage i erhvervsrettede kurser for dér var der samtaler. Min læge frabad sig aktivitet da jeg har stress, hvorpå hun mente jeg skulle deltage i et stress- og depressionsforløb. Min læge skrev så til hende at han stod for min behandling, at jeg ikke skulle noget for det var netop behandlingen hvorpå sagsbehandleren mente, at der dermed ikke stod at jeg ikke kunne deltage pga. helbredsårsager.

Da jeg meldte mig syg fik jeg tilsendt Jobcentrets ”information til sygemeldte borgere”. Her står der at det er min pligt at ”følge de anvisninger lægen giver, opsøge hurtigere udredning og evt. behandling”. Dette føler jeg at sagsbehandleren gør sit ypperste til at forhindre mig i.

Når behandlingen iflg. lægen skal bestå af ikke at stresse, skære ned på aktiviteter og give ro, så nytter det ikke noget at en sagbehandler uden lægelig baggrund og uden lægelig konsultation sammensætter et modsatrettet behandlingsforløb. Det er modsatrettet at tvinge patienten til at deltage i 10 ugers aktivering med trusler om ellers at stå uden forsøgelse samme dag patienten må melde afbud pga. sin sygdom – som jeg har været nødt til.

Idag har jeg fået brev om, at hun ikke kan se, at det er af helbredsmæssige årsager at jeg ikke kunne deltage i et hurtigt indkaldt møde. Det siger hun altså efter at hun har modtaget 2 lægeerklæringer, en udtalelse og efter at min læge har ringet til hende om at jeg ikke bør belastes med det hun kræver som er:

- Aktivt vejlednings- og afklaringsforløb
- Coaching
- Individuelle samtaler
- Hjemmeopgaver til undervisning
- Samtale med sundhedskonsulent
- Socialrådgivning
- Virksomhedskonsulent rådgivning
- Fysioterapi
- Program i motionscenter
- Samtaler med socialfaglig medarbejder
- Samtaler med psykiatrivejleder

Udover at jeg slet ikke har overskud eller helbred til at deltage, så kan jeg heller ikke tage ansvaret for at tilsidesætte min læges diagnose og anbefalede behandling – og jeg kan slet ikke overlade det til en sagsbehandler uden lægefaglig viden, og kendskab til mig eller min situation iøvrigt, at lave et behandlingsforløb til mig.

Arbejdsmarkedstyrelsen har her til aften skrevet i mail til mig: ”Det kan vejledende oplyses, at det fremgår af sygedagpengelovens § 15, at kommunen skal foretage en samlet vurdering af den sygemeldte behov for hjælp. Det fremgår endvidere af § 15, stk. 6, at indsatsen skal tilpasses den sygemeldtes forudsætninger og behov samt den sygemeldte helbredstilstand og ressourcer.”

Min læge kan ikke sige det mere tydeligt til hende end han har gjort i udtalelse skrevet til hende af 23. juni 2014:

”det vil være forstyrrende hvis hun bliver sendt ud i diverse terapiformer og samtaler. Hun behøver først og fremmest fred og ro for at komme videre med forløb, som jeg tager hånd om.”

Jeg kan derfor ikke se, at der er taget hensyn til min ”helbredstilstand eller ressourcer” og det er ikke vurderet hvilken hjælp jeg har brug for. Sagsbehandleren har iøvrigt svaret mig på mail, at det alene er hende som har tilrettelagt indholdet af mit aktiveringsforløb og altså på kort tid (kun een arbejdsdag) og uden at der har indgået en lægelig bedømmelse fra kommunens side.

Iflg. bekendtgørelse af lov om sygedagpenge §15a står der: ”Kommunen kan kun iværksætte indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis det kan fremme arbejdsfastholdelse og en hurtigere tilbagevenden til arbejdet”. Det er svært at forstå at aktivering af en stresspatient som iflg. lægen skal have ro, er en indsats til at fremme hurtigere tilbagevenden til arbejdet. Jeg kan kun forstå den kraftige indsats fra sagsbehandlers side som en indsats for at skaffe kommunen 50% statslig refusion af sygedagpengene, samt udnytte reglerne for at få kr. 13.700,- som en aktiveringstart for mig udløser uanset at det så vil vise sig at jeg ikke magter at deltage. Derudover forestiller jeg mig, at en misforstået korpsånd eller muligvis en resultataflønning, kan ligge til grund for denne kraftige tilsidesættelse af reglerne. Jeg er ihvertfald stresset som aldrig før pga. hende og sur som bare pokker når en ansat i kommunen bedriver kvaksalveri og begynder at lege med mit helbred på denne måde. Jeg finder det helt urimelig, at jeg som menig stresspatient skal kæmpe imod kommunens spareøvelse med sygedagpengene og at jeg tvinges udi at finde en advokat, jeg ikke har råd til, for at klare mig.
Jeg har nu fået brev fra hende. Og om altid fredag lørdag så jeg kn stresse over det i weekenden uden at kunne gøre noget, og hun har givet mig kun tre hverdage til at forsvare mig, hvilket ikke engang vil give mig tid til at få aktindsigt i min egen sag.

Som jeg ser det, er kommunen fuldstændig uden mulighed for at vinde en klagesag og det virker aldeles urimeligt at jeg skal kastes ud i kontanthjælp (indebærer så salg af hus og bil) mens jeg venter på 7-12 måneders behandling i Beskæftigelsesankenævnet. Kommunens formål med dette er meget uklar, men godt for min stress og tilbagevenden til arbejdmarkedet er det ikke.

Ja, jeg håber du kan stoppe dette vanvid. Desværre så haster sagen meget, da altså sagsbehandleren har stoppet sygedagpengene nu og med tilbagevirkende kraft. Jeg har klippet lidt ind fra nettet om hvordan Sundhedsministeren, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Ombudsmanden, Sundhedsloven og DUKH som er under Social-, Børne- og Integrationsministeriet alle understøtter at lægen er 1.instans i min helbredelse og ikke kommunen. Som du kan se af retningslinierne for jobcentret skal der være tungtvejende grunde hvis ikke kommunen følger lægens udtalelse.


Med venlig hilsen

xxx



Sundhedsminteren:
http://www.ft.dk/samling/20101/almde...3147/index.htm

"For det andet, så er der tale om en lægefaglig vurdering af,om behandlingen er nødvendig og helbredende. Det er lægernes vurdering. Det er vigtigt for mig at slå fast, at det ikke er kommunerne - hverken sagsbehandlere eller lægekonsulenter - eller politikerne - som Bertel eller jeg - som skal bestemme, hvornår en behandling er relevant


Sygefraværsguide til jobcentre:

”Tilbuddet skal være tilpasset den sygemeldtes helbredstilstand og ressourcer”. (Arbejdsmarkedsstyrelsen )
http://ams.dk/da/Viden/Indsatser/Syg...ivetilbud.aspx

Hvis jobcentret er i tvivl om, hvorvidt indsatsen er forenelig med sygdommen, skal sagsbehandleren kontakte den syges egen læge eller sygehuslægen. Hvis den sygemeldte selv mener, at et foreslået tilbud ikke er muligt, skal der også tages kontakt til den sygemeldtes læge. Kommunen skal, i sin helhedsvurdering, som udgangspunkt følge lægens udtalelse. Hvis kommunen ikke følger lægens udtalelse, skal der være tungtvejende grunde hertil, og de skal fremgå af sagen.

Kommunen kan til enhver tid få indhentet en speciallægeerklæring, såfremt de mener at din læge IKKE handler korrekt.
Men de kan IKKE selv anvise behandling, til sygdom eller andet du netop er sygemeldt for!

Folketingets ombudsmand
I den konkrete sag fandt Ombudsmanden, at det var yderst kritisabelt at kommunen uden nogen form for accept fra den sygemeldtes side af en mulig psykiatrisk sygdom, og uden forudgående speciallægeundersøgelse stillede krav om, at den sygemeldte skulle underkaste sig psykiatrisk behandling, som forudsætning for at undlade at standse dagpengeopfølgningen. Ombudsmanden tilsluttede sig fuldt ud Ankestyrelses opfattelse af, at en kommune i samråd med sin lægekonsulent kan kræve, at en henvisning til en psykiater efterkommes, men at det alene er speciallægen, der kan tage stilling til, om en egentlig behandling er indiceret"


Sundhedsloven

Kommunen udøver sundhedfaglig virksomhed uden autorisation (kvaksalveri) og uden kontrol. En sagsbehandler i Vordingborg Kommune kan ikke tilsidesætte §15 stk. 1-3 og §16 stk. 1 og stk. 4 i Sundhedsloven:

Kapitel 5
Patienters medinddragelse i beslutninger
Informeret samtykke
§ 15. Ingen behandling må indledes eller fortsættes uden patientens informerede samtykke, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af §§ 17-19.
Stk. 2. Patienten kan på ethvert tidspunkt tilbagekalde sit samtykke efter stk. 1.
Stk. 3. Ved informeret samtykke forstås i denne lov et samtykke, der er givet på grundlag af fyldestgørende information fra sundhedspersonens side, jf. § 16.

§ 16. Patienten har ret til at få information om sin helbredstilstand og om behandlingsmulighederne, herunder om risiko for komplikationer og bivirkninger.

Stk. 4. Informationen skal omfatte oplysninger om relevante forebyggelses-, behandlings- og plejemuligheder, herunder oplysninger om andre, lægefagligt forsvarlige behandlingsmuligheder, samt oplysninger om konsekvenserne af, at der ingen behandling iværksættes. Informationen skal tillige omfatte oplysninger om mulige konsekvenser for behandlingsmuligheder, herunder om risiko for komplikationer og bivirkninger, hvis patienten frabeder sig videregivelse eller indhentning af helbredsoplysninger m.v. Informationen skal være mere omfattende, når behandlingen medfører nærliggende risiko for alvorlige komplikationer og bivirkninger.


DUKH
Kan jeg miste min ret til sygedagpenge, hvis jeg ikke kan deltage i de tilbud, som kommunen kræver af mig?
Kan jeg miste min ret til sygedagpenge, hvis jeg ikke kan deltage i de tilbud, som kommunen kræver af mig?
Jeg er sygemeldt med stress og min psykolog siger, at jeg skal geare helt ned.
Svar
(......)
Det fremgår af loven (se note), at kommunen er forpligtet til at iværksætte tilbud, der kan fremme, at den sygemeldte hurtigt kan vende tilbage i arbejde/bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet. Den sygemeldte får pligt til at tage imod et rimeligt tilbud, der kan være med til at bringe vedkommende tilbage til arbejdsmarkedet.
Det fremgår dog også af loven, at kommunen kun giver tilbud, hvis det er i overensstemmelse med behandlingen og sygdommen. Tilbud må ikke modvirke helbredelsen.
Henvisninger
• § 15 i lov om sygedagpenge: https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=152326
• Vejledning om sygedagpenge punkt 15.5: Link til vejledningen sygedagpenge
Snille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2014, 14:18   #34
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Snille, du skriver i anden tråd, at du blev indkaldt med 3 dages varsel til sygedagpenge-samtale, og at det gjorde, at du fik det meget skidt.

Jeg tænker, at du nok "skal" vende dig til, at sådan er det at være i dette system. Når du er sygemeldt tænker de sandsynligvis, at du jo netop "går hjemme" og derfor naturligvis har mulighed for at komme til et møde med 3 dages varsel.

Jeg har hørt om andre, der er blevet ringet op hvor mødet skulle ligge dagen efter, og det er igen nok ud fra den betragtning, at en sygemeldt jo ikke skal aflyse andet eller få sådan et møde til at passe ind i arbejdsliv m.v. - "for man er jo sygemeldt".
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2014, 15:01   #35
Snille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2014
Indlæg: 26
Styrke: 10
Snille er ny på vejen
Tja du har ret, jeg skal forsøge at forklare min stress hvad den skal vænne sig til ikke at stresse over....

Er der mon nogen som ved hvad en opfølgningsplan er? er det f.eks. brevet hvor sagsbehandleren skriver at jeg vil blive indkaldt til møde med anden aktør

Er der mon nogle regler for hvad en opfølgningsplan er?
Snille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2014, 21:12   #36
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Læs her under paragraff 16: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=161736

Men ved ikke om der stadig skal bruges opfølgningsplan efter de nye regler er kommet denne dommer, eller om der skal bruges andet.

Nye regler her: http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...engemodel.aspx
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.

Sidst redigeret af gisne; 05-07-2014 kl. 21:14.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2014, 09:40   #37
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du må rykke for dit svar på brev, da du efter min mening IKKE bør til andet aktør, for at komme i aktivering, når din læge siger fred og ro!

Opfølgningsplan kan godt bestå i at du skal have fred og ro, men din sagsbehandler skal, efter min overbevisning, lave denne, IKKE anden aktør.

Ring byrådsservice, for at rykke borgmester(det er formodentlig dem der svarer).

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2014, 13:08   #38
Snille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2014
Indlæg: 26
Styrke: 10
Snille er ny på vejen
Igen mange tak for hjælpen til jer kære K10ére - borgmesteren holder velfortjent ferie men en anden fra kommunen hjælper mig. Jeg har fået kreeret denne klage i weekenden af en sød juridisk hjælper - trods god hjælp har jeg pga. stress så slet ikke har fået sovet, men nu er diverse klager heldigvis sendt og det kan måske give lidt ro:

Til Sygedagpengekontoret

Jeg vil gerne bede om, at nedenstående mail gives i kopi til rehabiliteringsteam og jobcenterchef:

Jeg modtog fredag den 4. juni 2014 brev fra jer om at mine sygedagpenge er suspenderet indtil sagen om udeblivelse er afgjort. Jeg kan se, at jeg skal ”fortryde” for at få genoptaget sygedagpenge, mens sagen behandles – det er hermed gjort. Eftersom I ikke har oplyst herom går jeg ud fra at jeg ikke derved mister retten til partshøring, afgørelse og klagemuligheder. Jeg vil bede jer sende mig regelgrundlaget om fortrydelse, da det ikke fulgte med afgørelsen. Jeg beder jer også sende regelgrundlaget for opfølgning, da der henvises til Sygedagpengelovens kap. 6 som slet ikke har relevans (noget med selvstændigt erhverv). Jeg beder jer sende mig reglerne for at retten til sygedagpenge bortfalder, da retsinformation siger at det medsendte regelgrundlag er historisk.

Vedr. ophørstids- og meddelelsestidspunkt: Jeg fik meddelt ophøret i fredags den 4. juli 2014 hvor jeg modtag brevet med almindelig post. Det var ikke muligt at få kontakt med jer herom i fredags. Jeg har forstået det sådan, at sygedagpengene først kan suspenderes fra meddelingstidspunktet, mens I har afgjort at der suspenderes fra 2 juli. I bedes sende mig regelgrundlaget, som ikke fulgte med afgørelsen.

Jeg begærer hermed aktindsigt i min sag – jeg beder samtidigt om ny svarfrist for partshøring, da jeg skal have mulighed for at tage stilling til materialet, forberede sagen til rådgiver, udarbejder svarskrift sammen med rådgiver og starte klagesag. Jeg vil selv mene at min. 14 dage efter modtagelse af sagens akter er rimeligt, da jeg har stress og kun kan arbejde i få og korte intervaller med materialet og pga. sagen ikke kan få sovet om natten. Dertil er regelområdet helt nyt for mig, da jeg aldrig har været på sygedagpenge før.

Jeg vil også gerne bede om kontaktoplysninger på kommunes borgerrådgiver eller anden uvildig person som kommunen kan tilbyde mig som bisidder og rådgiver. Jeg vil gerne have denne oplysning senest idag på mail, hvis I stadig forventer svar i overmorgen. Såfremt det ikke er muligt for rådgiver at se på sagen idag eller imorgen vil jeg bede om at svarfristen kan udsættes.

Til brug for sagen bedes I oplyse mig om, om Team Tidlig Indsats er anden aktør, ligesom jeg gerne vil oplyses om sagsbehandler xxxxxx organisatoriske tilknytning til Jobcentret eller anden aktør og uddannelsemæssige baggrund eftersom at sagsbehandler har suspenderet min læges behandlling. Endvidere ønskes oplyst antal og indhold af telefoniske samtaler eller mailkorrespondance mellem min læge og sagsbehandler i tidsrummet 23.juni 2014 – 2. juli 2014.

med venlig hilsen
xxxxxxxxx


Derudover har jeg klaget over selve aktiviteten, også med god hjælp:

Til Beskæftigelsesankenævnet
Til Jobcenter/Sygedagpengekontoret

Jeg beder Sygedagpengekontoret give nedenstående klage i kopi til Rehabiliteringsteam og jobcenterchef:

Jeg klager hermed over Vordingborg Kommunes Jobcenter/Sygedagpengekontors afgørelse af 13. juni 2014 om, at jeg skulle påbegynde aktivt sygeforløb hos anden aktør, Team Tidlig Indsats.

Afgørelsen indholdt ikke klagevejledning, var ikke begrundet, var ikke blevet talt med mig om og sagsbehandler har ikke samarbejdet med min læge om det hensigtsmæssige i forløbet. Aktiviteten indgår endvidere ikke i en helhedsplan for mig og er iøvrigt i modstrid med det oplyste fra læge om diagnose og behandling.


Med venlig hilsen
xxxxxxxxxxxx
Snille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2014, 10:30   #39
Snille
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2014
Indlæg: 26
Styrke: 10
Snille er ny på vejen
Så en klage over ophør af sygedagpenge pga. påstået manglende medvirken, den såkaldte partshøring, med cc til borgmesteren:

8. juli 2014
Til Sygedagpengekontoret
Til Jobcenterchef, Rehabiliteringsteam og Beskæftigelsesankenævnet

Sagsbehandler xxxxxxxxxxxx har den 4. juli 2014 meddelt pr. post at sygedagpenge er ophørt, fordi jeg pga. sygdom havde meldt afbud til et møde med anden aktør. Det er skønnet, at jeg dermed modsætter mig kommunen.
Sagsbehandler skal give en begrundelse. Sagsbehandlers begrundelse er, at jeg tidligere har deltaget i møde hos kommunen og derfor kan gøre det igen.
Mit svar hertil er, at deltagelse i et møde, lang tid forinden, ikke kan bruges som begrundelse for at jeg dermed aldrig er syg til et fremtidigt møde.
Sagsbehandler uddyber med, at eftersom jeg før har kunnet være til møde skal der ligge en helbredsmæssig begrundelse for at jeg ikke kan være til møde igen.
Mit svar er, at imellem det møde jeg oprindelig var til og nu, er der lavet to lægeerklæringer om mit helbred udsprunget af lang samtale med læge, foranlediget af sagsbehandler selv. Yderligere har jeg været til lægen igen hvor han har måtte lave en udtalelse, da det viste sig at sagsbehandler ikke forstod sygdommen og (uden lægefaglig viden) igangsatte alternativ behandling som stod i modsætning til lægens behandling. Derudover har lægen i ugen før afgørelsen, kontaktet sagsbehandler pr. telefon, da hun heller ikke forstod udtalelsen og uddybet over for hende, at det er af helbredsmæssige årsager at jeg ikke kan deltage pt.
Da jeg ikke har fået sagsakterne som jeg har bedt om, og dermed notat af samtalen, har jeg nu fået en skriftlig bekræftelse fra lægen om at han har haft en samtale med sagsbehandler hvor han meget tydeligt forklarede at mit fravær er af helbredsmæssige årsager.
I reglerne står, at hvis den syges helbred og ressourcer er til hinder for fremmøde til en individuel samtale, så er det muligt at foretage samtalen på mail eller lign., ligesom det er muligt ikke at have samtalen. Jeg modtog i forbindelse med mit afbud ikke nogen mail, heller ikke om at jeg skulle uddybe eller om at der var behov for at lægen skulle dokumentere min sygdom på ny.
Ud over ovenstående problemer, mener jeg at dette er skøn under regel som lider af, at saglige konkrete kriterier på forhånd udelukkes. Skulle man bruge sådanne afgørelser er det ensbetydende med at ingen patienter eller deres læger må melde afbud pga. sygdom til et kontor som administrerer syge mennesker, hvilket overflødiggør de politisk vedtagne undtagelser som, netop pga. målgruppen, er skrevet ind i reglerne for fremmøde. Hertil kommer at Arbejdsmarkedsstyrelsen i sin sygefraværsguide til kommunerne har bedt dem følge lægens vurdering, helt i tråd med at jeg som sygedagpengemodtager har pligt til at gøre mig selv så rask som muligt, og så hurtigt som muligt, ved at følge lægens vurdering.

Vedr. denne partshøring:
Jeg har bedt om aktindsigt i min sag for at kunne give dette partsindlæg til afgørelsen om ophør af sygedagpenge. Jeg har ikke fået svar og ikke fået sagsakter tilsendt, samt ikke hørt tilbage på min anmodning om at svarfristen på kun 3 hverdage kunne forlænges. Jeg sender derfor hermed et begænset svar inden for fristen uden at kende akterne i min sag og uden at have fået regelgrundlaget for afgørelsen. Jeg har endvidere bedt om at få oplyst hvem som er borgerrådgiver eller lign. i kommunen som kan vejlede mig om reglerne, da jeg aldrig har været på sygedagpenge før. Jeg har ikke fået svar. Jeg har derfor måtte ty til gode venner for at få hjælp til besvarelsen, da jeg selv er syg. Alt i alt gør det, at jeg forbeholder mig ret til tilføjelser når jeg en dag får udleveret min sag og får kontakt til borgerrådgiver eller lignende funktion.

Med venlig hilsen
xxxxxxxxxxx
Snille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2014, 11:34   #40
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Held og lykke med det. Du viser i al fald, at du har stor energi. Bare et godt råd. Fat dig i korthed og tag kun det væsentlige med, ellers kan netop det drukne i mængden. Men spændende at høre om det videre forløb.
En borgerrådgiver er en politisk ansat person, der skal guide borgerne gennem systemet til gavn for alle parter, så ikke en, der bahandler din sag.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension