K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-02-2009, 16:28   #1
pruttenQ34
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2008
Indlæg: 303
Styrke: 17
pruttenQ34 er ny på vejen
§17

syntes jeg har hørt om en paragraf 17 ....har jeg misforstået at man kan søge om pension uden man behøves komme i arbejdsprøvning... har været i et komunalt beskæftigelses projekt i 3 mån..+..cortex jobsøgning og de sidste 6 mån fået lov til kun møde op til snak i to timer ugentligt hos job og krop hvor jeg så skulle træne 2 timer om ugen også, har haft det elendigt i de 2 år de har hertzet efter mig psykisk...nu har jeg så været til en psykiatrisk vurdering og i den står jeg virkelig har det slemt og at ingen arbejdsgiver er rummelig nok til mig ....han skrev feks dette
: i personlighedsmæssigt sammenhæng,tænker her
på arbejdsrelationer,syntes pt at være reelt
socialt handicappet med et funktionsniveau,
der er så lavt,at det kun teoretisk interesse
at diskutere,om det findes.....!
derfor tænkte jeg at jeg måske skulle søge en pension?
ved godt man skal være mega mega syg for undgå arbejdsprøvning men jeg har haft SÅ mange nederlag i alt det komunen gennem 15 år på kontanthjælp har sendt mig ud i...og det er mange aktiveringer og er blevet fyret fra de fleste plus jeg i de sidste 2 år er blevet hevet rundt og kørt ned psykisk ved trækning af penge osv....som om de har til job at køre en helt psykisk ned for se om man virkelig er syg......!!
pruttenQ34 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2009, 16:42   #2
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
syntes jeg har hørt om en paragraf 17 ....har jeg misforstået at man kan søge om pension uden man behøves komme i arbejdsprøvning...
Nej du har ikke misforstået noget... du kan søge pension på det foreliggende grundlag efter den paragraf, dvs. at kommunen skal behandle sagen og beslutte om du er berettiget til pension på de oplysninger der allerede findes...

de fleste paragraf 17 bliver afvist pga manglende oplysninger men fordelen kan så være at der skal være beskrevet hvad oplysninger der mangler... og det kan så være en hjælp til at få kommunen til at indhente manglende oplysninger i stedet for at trække dig rundt i manegen...
Da du allerede er på kontanthjælp har du ikke noget at miste ved at søge og måske kan alene det at du nævner overfor kommunen at du søger sætte gang i din sag...
Der er da en del der får tilkendt pension uden arbejdsprøvning... trods alt...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2009, 17:15   #3
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Hvor længe siden er det at du har været til en psykiatrisk vurdering?
For mig kunne det lyde som om, at kommunen selv nærmer sig en pensionsansøgning.
Har du søgt om aktindsigt for nylig?
Ellers kunne det måske være en god ide at gøre det, og evt. spørge ind til hvad næste skridt er.
Held og lykke.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2009, 08:47   #4
Nusli
Elsker at være her på K10
 
Nuslis avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2008
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 96
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Nusli er ny på vejen
Mht §17 så blev jeg anbefalet af sagsbehandleren mandag d. 23/2-09 at han indstillede mig efter denne da det så maximalt må tage 3 mdr ellers kunne de forhale sagen i det uendelige., han sagde at med alle de lægepapirer der lå på mig ville det være formålsløst at sætte mere i værk, han ville for det første ikke være med til at gøre mig mere syg og det havde lægekonsulenten tydeligt peget på ville være overvejende sandsynligt, ligesom hun skrev at min erhvervsevne er kronisk og varigt nedsat til det ubetydelige, men det er så åbenbart ikke nok...for det andet kunne han slet ikke forestille sig at der kunne blive tale om afslag...

Men nu bliver jeg da bekymret, kan jeg have "gravet min egen grav=afslag" ved at takke ja til denne paragraf i stedet for §18 ?
__________________
Nusli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2009, 10:27   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er svært at svare på fordi:

1. det kan være, at sagsbehandler kun må indstille efter §16, DVS om sagen overhovedet skal behandles efter regler om pension.
Det kan netop betyde , at sagen trækkes i langdrag(ingen tidsfrist), og at du alligevel ender med afslag.

2. Fordelen ved § 17 kan så være at oplysninger samles, resourceprofil opdateres, mv.

Husk ved partshørring og udarbejdelse af resourceprofil, at vigtige konklusioner indgår. gerne få sagsbehandler til at stå for dette.

er han ikke samarbejdsvillig, så pres ham evt på at du vil skrive, at du er anbefalet af ham til at søge pension efter §17 og hvorfor.

Husk du bestemmer alene hvad der skrives under egne bemærkninger.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2009, 09:04   #6
pruttenQ34
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2008
Indlæg: 303
Styrke: 17
pruttenQ34 er ny på vejen
tusinde tak for jeres svar.......!!
jeg var til vurdering sidste mandag..og jeg går til job og råd...og det er min sagsbehandler der mente jeg skulle op til ham og psykiatrisk vurderes og i den henseene snakkede han om pension og job og råd har svært ved finde en arbejdsplads til arbejdsprøvning til mig........
en anden ting???? må der godt stå lægekonsulentens mening i min ressource profil???troede det var forkert de måtte det??har aldrig set manden og omvendt aligevel kan han sidde bedømme mig psykisk???
pruttenQ34 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2009, 19:30   #7
Nusli
Elsker at være her på K10
 
Nuslis avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2008
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 96
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Nusli er ny på vejen
Up-date

Citat:
Oprindeligt indsendt af Nusli Se meddelelser
Mht §17 så blev jeg anbefalet af sagsbehandleren mandag d. 23/2-09 at han indstillede mig efter denne da det så maximalt må tage 3 mdr ellers kunne de forhale sagen i det uendelige., han sagde at med alle de lægepapirer der lå på mig ville det være formålsløst at sætte mere i værk, han ville for det første ikke være med til at gøre mig mere syg og det havde lægekonsulenten tydeligt peget på ville være overvejende sandsynligt, ligesom hun skrev at min erhvervsevne er kronisk og varigt nedsat til det ubetydelige, men det er så åbenbart ikke nok...for det andet kunne han slet ikke forestille sig at der kunne blive tale om afslag...

Men nu bliver jeg da bekymret, kan jeg have "gravet min egen grav=afslag" ved at takke ja til denne paragraf i stedet for §18 ?

Jeg faldt i dag i snak om min pensionsansøgning med en bekendt, jeg fortalte at det undrede mig at jeg havde modtaget brev fra socialforvaltningen hvori der stod at de havde modtaget min ansøgning hvori jeg bad dem optage en sag om førtidspension på "det foreliggende grundlag", der stod ikke at de havde modtaget Jobcentrets ansøgning, så snart jeg havde sagt disse ord så han meget opmærksomt på mig og spurgte om jeg var sikker på at det var det der stod.....

Da jeg bekræftede sagde han at det lyder ikke særligt godt, det er nærmest selvmord som han sagde, man må aldrig ansøge på det foreliggende grundlag, for der får man aldrig tilkendt pension, denne § giver altid afslag...

Jeg ringede med det samme og talte med sagsbehandleren som sagde at det for så vidt var rigtigt, oftest- men i min sag stod det så stærkt at han ikke havde haft skrubler over at (lade mig) ansøge på disse vilkår og at han havde givet mig alle sine gode begrundelser for hvorfor det skal være førtidspension, men vedkommende var ikke tilfreds og sagde at det var derfor man aldrig må gå til sådanne møder alen.

Har nogen her nogen viden om at det skulle være helt umuligt at få pension når man søger på "det foreliggende grundlag" ?

Men hvorfor pokker skulle en iøvrigt meget venlig og rar sagsbehandler ville bede mig gøre noget der ville skade mig ??? Han sagde at det var fordi han mente at jeg skulle have en hurtig sagsbehandling og afklaring.

Suk
__________________
Nusli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2009, 20:01   #8
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Da jeg var til indledende møde om at søge pension, sagde de, at de gav afslag i 9 ud af 10 §17 sager, netop pga. manglende dokumentation. Jeg tror, man skal have en usædvanlig stærk sag for at være sikker på at klare den den vej. Det sagt, så er det jo altså ikke helt umuligt.
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2009, 06:46   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej det er IKKE umuligt....

Men som sagt....så skal man være sikker på at kommunen har nok dokumentation i ens sag...
Jeg søgte selv en §17 og fik den igennem...men kommunen havde også alle de papirer der skulle til...
Så umuligt er det ikke...

Samtidig skal man også lige tænke...at hvis man sidder ubehjælpelig fast i ens sag og der intet sker...ja så er det også en måde at få nogle nye øjne til at se på sagen...
For skulle det give afslag....ja så skal kommunen jo give en grund og fortælle hvad man så kan/skal....
Der har man jo muligheden for at anke afslaget...og så går ankenævnet sagen igennem og ser at alle regler er overholdt...

Er der fejl i sagen...ja så hjemvises den til fornyet behandling hos kommunen....og denne gang efter reglerne...
Samtidig har man jo vist kommunen at de hellere må overholde alle regler...da de ellers ved at du vil gå videre med sagen...

Ni ud af ti mennesker....de klager ikke videre over et afslag....og det ved kommunerne udmærket godt....og det ser ud til at de faktisk handler efter denne viden...
Tro mig....de sparer mange penge på denne konto...

De fleste mennesker er jo opdraget til at tro på at når en myndighed siger noget...ja så er det sandt...
Som alle kan se herinde på K10...så forholder det sig langt fra sådan...
Der er masser af kassetænkning i kommunerne...og dem det går ud over...når de ikke har nok penge....ja det er arbejdsløse, syge osv osv...

Så vi kan kun opfordre alle mennesker til at gå videre og klage over de afslag de får...
Selvfølgelig skal man ikke bare klage for at klage...men er man ikke enig i en kommunes afgørelse.....ja så KLAG OVER AFGØRELSEN!!!!
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2009, 08:05   #10
Nusli
Elsker at være her på K10
 
Nuslis avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2008
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 96
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Nusli er ny på vejen
Godmorgen Webmaster

Du har netop reddet min weekend, bare det at læse at det faktisk kan lade sig gøre har dæmpet min angst og uro betydeligt.,

Om ikke andet får jeg som flere har svaret her, samlet trådene og det er jo også vigtigt og min sag er helt i hårknude, jeg er på kontanthjælp og sagen har stået stille i 1½ år så rent logisk har jeg jo intet at tabe, men tanken om at det ansøgte alene havde til formål at få mig til at *tie stille* for en stund har da strejfet mig, men pågældende sagsbehandler har bare slet ikke haft min sag før og har derfor heller ikke haft med mig at gøre, så i og for sig har han jo ingen grund til at få mig til at *tie*.

"Alle" siger at min sag er så stærk, de sidste lægekonsulenter har skrevet at der ikke findes grundlag for at indhente flere oplysninger da alt er belyst og at jeg hverken kan arbejdsprøves, eller har udsigt til at min erhvervsevne kan forbedres da mine sygdomme er varige, kroniske, alle behandlingsmuligheder er udtømte og udsigtsløse og at min arbejdsevne er varigt nedsat til det ubetydelige- tja hvad mere kan man skrive..... Men dog har jeg heldigvis ikke udsigt til at min levetid er betydeligt forkortet eller er ufravigeligt døende, som jeg har også har hørt skulle være den eneste mulighed for at få en pension gennem på §17, hvilket du så jo heldigvis er et levende bevis på.

Men 1000 tak for dit meget beroligende svar og rigtig god weekend
__________________
Nusli er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension