K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2008, 09:59   #1
Silke
Elsker at være her på K10
 
Silkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Indlæg: 87
Styrke: 16
Silke er ny på vejen
Thumbs down Boligydelse...

Hej alle...

Som helt ny pensionist med den første pensionsydelse 1.6.08 - vil jeg lige dele dette med jer....

Min sagsbehandler rådede mig til at søge boligydelse, da jeg har en temmelig høj husleje - så det gjorde jeg.

Men i går blev jeg ringet op af en anden sagsbehandler, som oplyste mig om at man ikke længere kan få boligydelse, når man bor i en andelslejlighed - man kan kun modtage boligydelse i form af lån - der så siden bliver modregnet når min andel sælges....



Man kan heller ikke få hjælp til tandlæge, medicin og andet mere fik jeg at vide - da pensionen nu er så høj, at den skal betragtes som en løn - og det derfor forventes, at man selv kan spare op til disse ting.

Synes du dette er i orden - eller skal vi i fælles trop stille os op og trampe i gulvet ???

__________________
Venlig hilsen

Silke

Carpe Diem
Silke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2008, 10:06   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
da pensionen nu er så høj, at den skal betragtes som en løn - og det derfor forventes, at man selv kan spare op til disse ting.
Jeg synes, du skal bede om det på skrift.

Men ovennævnte mener jeg afhænger af dit rådighedsbeløb efter betaling af husleje, el, licens, osv. osv.

Så bed om det på skrift, hvis du har søgt om eks. tandlægehjælp, og så klag over det, hvis dit rådighedsbeløb er lavt.

Om der skal en større "indsats" til, må afhænge af, om det er noget, der sker i flere kommuner.

Hvis det "kun" er din kommune, så er det jo et "lokalt" problem, der må kæmpes for og ikke et generelt problem. (Håber, du forstår, hvad jeg mener.)

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2008, 10:53   #3
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Jeg er også blevet oplyst om at man ikke længere kan søge ud fra de paragraffer der gælder før 2003-reglerne. Men samtidig blev jeg altså også oplyst om, at man kan søge hjælpen eks. til tandlæge som en engangsydelse. Hvis man ikke har mulighed for at lave opsparing pga som i dit tilfælde måske høj husleje, så kan man søge på den måde. Det blev noget værre rod, men håber du forstår pointen:-)

Et eller andet sted synes jeg det er ok at man ikke længere kan søge om disse ting som ftp efter 2003 reglerne. Pensionen er siden dengang steget markant, (ikke at det er en guldgrubbe) men dog er den noget højere end dem som får før 2003-reglen. Det er jo også muligt at søge hjælpen som engangsydelse på lige fod med alle andre, men er helt enig i at det ikke er ok, man ikke kan søge boligydelsen. De andre ting kan jeg godt leve med, men når man har en høj husleje, og falder i indkomst fra arbejde til ftp så ville det være på sin plads at man kunne få hjælp til denne del stadig.

Igen noget rod, men håber pointen er til at se..... hihi

Knus Marianne
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2008, 10:56   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hej Silke.

Du kan evt. ringe til SR for yderligere hjælp.

Men du kan godt få omtalte ydelse. Det gives således, at de 40% får du, og de 60% gives som lån. Så din sagsbehandler var lige hurtig nok. Der er ingen begrænsning som førtidspensionist, men selve ydelsen laves efter særlig beregning.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2008, 12:56   #5
mokkasine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2007
Indlæg: 178
Styrke: 17
mokkasine er rigtig godt på vej
Det er ikke korrekt at du ikke kan få boligydelse i en andelsbolig.

Af de penge du kan få, vil 40% være "fri" udbetaling - og 60% kan ydes som et lån (det kan fravælges.)

Så hvis du feks har beregnet at du kan få 3000,- i boligydelse, vil du kunne få 1200,- i ren støtte, som ikke skal betales tilbage.
mokkasine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2008, 13:13   #6
Den udstødte
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Lokation: Vesthimmeland
Indlæg: 278
Styrke: 17
Den udstødte er ny på vejen
Hmmmmm, hvad med samlevende der bor i "eget hus"? Er det de samme regler, som er gældende???

Den udstødte
Den udstødte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2008, 16:27   #7
Silke
Elsker at være her på K10
 
Silkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Indlæg: 87
Styrke: 16
Silke er ny på vejen


Tak for jeres respons....

Det ser ud som om, at jeg muligvis alligevel kan få boligstøtte så - men sagsbehandleren sagde, at det var en ny regel pr. 1.6.08 ????



Jeg vil prøve at ringe til hende på mandag og bede om at få det skriftligt - det er vist altid en god idé.

Og til Zuza : Jeg bor i Københavns Kommune.....


__________________
Venlig hilsen

Silke

Carpe Diem
Silke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2008, 19:47   #8
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
Silke, din sagsbehandler har ret.

Det er dog ikke først d. 1.6 loven træder i kraft. Den er allerede trådt i kraft her pr. d. 1.5. 2008


Her under kan du læse "Lov om ændring af lov om individuel boligstøtte"

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=116803
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2008, 19:56   #9
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
[QUOTE=Den udstødte;28911]Hmmmmm, hvad med samlevende der bor i "eget hus"? Er det de samme regler, som er gældende???


Ja, det er samme regler der gælder. Andelsboligejere er blevet ligestillet med boligejere pr. 1.5 2008.
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2008, 20:32   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Og til Zuza : Jeg bor i Københavns Kommune.....


Jamen, så skriv en klage til kommunen over den bemærkning.

Klagen skal stiles til Det sociale nævn (eller hvad ankeinstansen nu hedder).

Så skal der tages stilling til, om det er gældende praksis.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
boligydelse legolas74 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 13-10-2012 19:52
Boligydelse falentin Alt det andet 23 29-08-2011 08:05
Ftp, job & boligydelse Risa Alt det andet 8 23-08-2011 05:26
ftp & boligydelse knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 16-10-2010 13:08
Ang boligydelse trold70 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 05-01-2010 21:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension