K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-04-2007, 13:14   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ressourceprofilen.

Nu er der snakket så meget om ressourceprofiler i så mange dele af denne debat, så nu må det være på tide med en debat om ressourceprofilen, hvad er det hvornår skal den laves hvem skal lave den og hvad siger loven om den...

Her er hvad der står om ressourceprofilen i lovteksten .

Dette er bare det mest vigtige og det jeg mener at man skal lægge mærke til og forholde sin sagsbehandler når det kommer til ressourceprofil, men der kan læses meget mere om den ude til venstre i nyttige link, og så den der hedder bogen om hvordan man vurdere arbejdsevnen.

under artikler kan kan man se et ressourceprofil skema i alle sine punkter og udformning.
http://www.k10.dk/readarticle.php?article_id=19

Hvad med aller her, har i fået lavet den profil (som efter regeringens mening skulle være det vigtigste redskab for at klarlægge ressourcer) ?


Metode for god sagsbehandling ved vurdering af funktionsevnen

§ 3. Kommunen eller amtskommunen udsender et samtaleskema til borgeren, der skal danne grundlag for en beskrivelse og en vurdering af borgerens funktionsevne ved en efterfølgende dialog om borgerens problemstillinger og behov samt muligheder for kompensation.

Stk. 2. I samtaleskemaet skal indgå spørgsmål om, hvilke begrænsninger der er i de hverdagsfunktioner og aktiviteter, som danner grundlag for, at borgeren kan fungere som enkelt individ og som samfundsborger. Samtaleskemaet skal i den forbindelse omfatte spørgsmål om:

1) Borgerens helbredsmæssige forhold.

2) Borgerens sociale- og arbejdsmæssige forhold.

3) Barrierer i det omgivende samfund, som borgeren kan støde imod.

Stk.3. Borgerens eget bidrag til oplysning af sagen skal fremgå i beskrivelsen og i vurderingen af borgerens funktionsevne. Der udarbejdes derfor i fællesskab mellem borgeren og kommunen eller amtskommunen en sammenfatning som afrunding på samtalen.

Stk. 4. Sammenfatningen indarbejdes i et aftaleskema, hvori kommunen eller amtskommunen noterer, hvad der videre skal ske.

Stk. 5. Hensigten med samtaleskemaet og aftaleskemaet er

1) at sikre, at borgeren får indflydelse på sagsbehandlingen,

2) at sikre, at borgeren får indsigt i sagsbehandlingens forløb, samt

3) at sikre, at sagsbehandlingen udmunder i den rigtige kompensationsindsats.

Stk. 6. Kommunen eller amtskommunen sender en kopi af aftaleskemaet sammen med en kopi af sammenfatningen og det udfyldte samtaleskema til borgeren.

Stk. 7. Hvis borgeren er uenig i beskrivelsen eller vurderingen af funktionsevnen i det sendte materiale efter stk. 6, skal kommunen eller amtskommunen tage stilling til, om der er grundlag for at fastholde beskrivelsen eller vurderingen på trods af uenigheden. Hvis kommunen eller amtskommunen beslutter at fastholde beskrivelsen eller vurderingen, skal borgerens bemærkninger tilføjes, således at de kan indgå i den samlede vurdering af funktionsevnen.
  Besvar med citat
Gammel 09-04-2007, 21:20   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Ressourceprofilen.

Hvem må entlig lave vores ressourceprofil og hvordan og af hvem skal den laves for at være gyldig..

Det er der faktsik faldet en sm- afgørelse om hvori der står


Bekendtgørelse, cirkulære etc.: Socialministeriets bekendtgørelse nr. 866 af 23. oktober 2002 om social pension, § 6 Arbejdsmarkedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 552 af 19. juni 2003 om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne, § 1, nr. 2, § 6, § 7 og § 8

Resumé: Ressourceprofilen skal udarbejdes af sagsbehandleren i kommunen i samarbejde med borgeren i en fremadrettet proces.

Hvis ressourceprofilen ikke er udarbejdet af sagsbehandleren, lider den af sådanne mangler, at den ikke kan bruges som grundlag for en gyldig afgørelse om førtidspension.


Ankestyrelsen lagde vægt på, at udarbejdelse af ressourceprofilen er en myndighedsopgave, som ikke kan uddelegeres.


HUSK en SM-Afgørelse tilsidesætter til hver en tid alle andre afgørelser og det er den der tæller så er det sådan at du har fået afslag og din ressourceprofil IKKE er udarbejdet af din sagsbehandler og dig , så er afgørelsen UGYLDIG

Nummeret du skal søge på for at finde hele afgørelsen er SM P-36-04
  Besvar med citat
Gammel 20-04-2007, 20:28   #3
Socialformidleren
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 46
Styrke: 18
Socialformidleren er ny på vejen
RE: Ressourceprofilen.

Jeg synes ressourceprofilen er et fantastisk arbejdsredskab, hvor man virkelig kommer rundt om nogle ting man ikke gjorde før i tiden - i hvert fald ikke i samme omfang. Her tænker jeg både ressourcemæssigt og barrieremæssigt.

Men omvendt, mener jeg også at den kan være et farligt redskab, hvis en sagsbehandler ikke tænker sig om, når ressourceprofilen bliver skrevet.
Man skriver trods alt, om et menneskes liv, og det kan være hårdt at læse om sit eget liv.

Her to små positive historier ressourceprofilen har medført, og bagefter en lille negativ historie ressourceprofilen har medført.

Jeg havde en borger på sygedagpenge, som bare ønskede sig en førtidspension - han havde været gennem 3 arbejdsprøvninger.
Da jeg fik sagen og læste resultatet af arbejdsprøvningerne var min tanke, det her bliver et afslag, han kan sagtens stå til rådighed for arbejdsmarkedet på almindelige vilkår.
Jeg inviterede ham til en profilsamtale, og gennem min samtale med ham tænkte jeg - han skal absolut have en førtidspension.

Jeg skrev profilen uden mine vurderinger og forelagde sagen for pensionsteamet - de mente, at han som minimum skulle igennem en ny arbejdsprøvning med henblik på afklaring af, om han var revalideringsberettiget - forøvrigt mente de dog, at han skulle raskmeldes til at arbejde på almindelige vilkår.

Jeg ringede til ham, og fortalte hvordan situationen så ud, og opfordrede ham til at søge pension på det foreliggende grundlag, hvilket han gjorde.
Jeg færdiggjorde profilen og tilmeldte sagen til pensionsteamet - afgørelsen var - han fik en førtidspension.

Den anden historie, var en kvinde der var meget opsat på at få førtidspension, trods mange og lange samtaler var hun ikke til at rokke ved. Hun kom altid til samtaler med en pude som hun kunne sidde på og var på ingen måde interesseret i at komme tilbage på arbejdsmarkedet fordi hun var af den overbevisning at kunne ikke kunne mere, at hun var for smerteplaget og for gammel.

En arbejdsprøvning blev i værksat, og ressourceprofilen blev udarbejdet hvor jeg lagde stor vægt på hendes ressourcer. Enden blev, at hun blev fundet fleksjobsberettiget og i dag arbejder i et af ministerierne hvor hun har været i 4 år og er fantastisk glad for sit arbejde - hendes skånebehov er med årene blevet mindre, og hun er steget lidt i arbejdstid.
For kort tid siden mødte jeg hende på gaden, hvor hun fortalte, at hun ofte sidder og læser sin ressourceprofil, og hun er glad for at den faktisk pegede på nogle ressourcer hun egentlig ikke var bevidst om at hun havde.

Så til den negative historie, som desværre omhandler min mor.
Hun har haft et meget kedeligt liv, og stort set altid været i kontanthjælpssystemet. Da hun blev 53 år, blev hun tilkendt en førtidspension på baggrund af en ressourceprofil der faktisk gjorde hende dårligere end hun var.
Kort tid efter hun blev tilkendt pensionen begik hun selvmord - da hun blev fundet (sommeren 2005), blev hun fundet med ressourceprofilen i hånden.
Efter at have læst den ressourceprofil, var jeg så chokeret så jeg var parat til at sætte himmel og hav i bevægelse, men valgte at lade være mest af hensyn til manglende kræfter fra min side, og lidt af hensyn til den sagsbehandler der havde udarbejdet profilen.

Men i profilen var der udelukkende beskrevet hendes barrierer og også barrierer som hun ikke var i besiddelse af - men det har sikkert været i en god mening fra sagsbehandlerens side, for at min mor skulle få den pension hun så gerne vil have (jeg mener dog ikke hun var berettiget til den).

Der var ingen ressourcer overhovedet som fx at hun i en lang periode stod op kl.6 hver morgen og hjalp i et storkøkken for hjemløse. At hun var fantastisk dygtig til blomsterbinding, og ofte tog ud på grønttorvet om morgenen og hentede blomster til et hjem for hjemløse og hjalp andre med at lave blomster m.v.

Jeg tror, at min mor satte sig ned og læste om sit liv, og blev overbevist om, at hun jo ikke havde nogle ressourcer og dermed ikke noget at leve for.

Det på den måde jeg mener at en profil kan være farlig, hvis en sagsbehandler ikke tænker sig om når den bliver udarbejdet.

Egentlig en meget vigtig ting, som jeg ikke selv har tænkt meget over, men gudskelov har jeg altid både beskrevet barrierer og ressourcer - og i de sager hvor barriererne overstiger ressourcerne er det beskrevet på den måde og beskrevet, at de ressourcer borgeren er i besiddelse af, skal gå til at kunne nyde sin tilværelse på en måde så borgeren kan få et tilfredsstillende liv.

Hilsen soc.formidlerne
Socialformidleren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2007, 23:11   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Ressourceprofilen.

socialformidler er da glad for at høre om nogen af de posetive historier der er ang ressourceprofiler og har netop startet den her tråd fordi at jeg syntes den er så enormt vigtig..

Men når det er sagt så syntes jeg også at noget at det allevigtigste i en ressourceprofil er det samspil det (skal) kan give mellem sagsbehandler og borger...

det er mindst lige så vigtigt hvad borgerne (som må formodes at være den der kender sig selv bedst selv ) skriver i den som hvad sagsbehandleren skriver i den...

Jeg har været med til at lave en ressourceprofil for min kærste og jeg endte sq med at blive skrevet ind som en ressource af sagsbehandleren , det endte med at jeg ved det næste møde måtte fortælle hans sagsbehandler at jeg ikke var nogen ressource (he he nogen dage vil han hævde at jeg er en belastning) men mig som ressource kom ud fra at jeg sad og skrev for ham :|:|

Hun havde læst om hans sygdom på nettet og læst at man kunne få hjælp for den, men det hun ikke vidste var at 25 % ikke profitere af behandling og at han var en af dem.

Det jeg mener med det er, at da hun havde skrevet sin del og siddet og snakket med os en time, lavede hun en masse om i den, ting som hun ikke kunne læse ud af lægepapir og som gav barriere i hverdagen .

Det hjælper jo ikke noget at han er god til computer og kan arbejde med computer , hvis han så falder i søvn over den, det hjælper ikke noget at han kan reparer ting hvis han så ikke bagefter kan tage sig af sit barn osv..

Hans ressourceprofil blev en kæmpe hjælp til at han fik sin pension , men havde det været den som sagsbehandleren skrev i første omgang inden samtalen med os, eller havde hun ikke lyttede til os, så havde han aldrig fået den pension, så det er ikke sagsbehandleren der skal skrive den...

Det er sagsbehandler OG borger og begge er lige vigtige
  Besvar med citat
Gammel 22-04-2007, 23:40   #5
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
RE: Ressourceprofilen.

Hvor tit bør en ressouceprofil opdateres??
Er det når der er ændringer i borgerens ressourcer?
Og er det borgeren der er ansvarlig for, at ændringerne tilføjes...?

Spørger fordi min vist er et år gammel...og der er sket mange og væsentlige ting i min sag/mine ressourcer....

cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2007, 12:55   #6
annette
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2006
Indlæg: 91
Styrke: 18
annette er ny på vejen
RE: Ressourceprofilen.

Hej cl8.

Læste lige dit indlæg.
jeg havde også lavet min Ressourceprofil, med kommunens godkendelse.
Og hos mig skete der det, at jeg fik det værre og værre i løbet af 1 år.

Da jeg begyndte at gå i behandling med min slidgigt i rygsøjlen, ringede jeg til kommunen, og orienterede dem om at skrive det i min Ressourceprofil.
For man har pligt til at oplyse når der sker forandringer, og det kunne jeg roligt gøre - men kun til det værre med mit helbred. Det er skrevet ind i min sagsakter / Ressourceprofil.
Hvis man ikke selv oplyser om at man bliver mere og mere syg, hvordan
skal så kommunen vide det fra ? Min Kommune ringede / skrev til ham som gav mig blokader i ryggen, og på denne måde fik det tilføjet i min sag.
Så mit bedste råd er : Hvis du har fået det værre, end da du startede med at beskrive din Ressourceprofil, ja så må du nok gøre noget ved det , altså kontakte din kommune.
Pøj - Pøj
Fra annette
annette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2007, 13:06   #7
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
RE: Ressourceprofilen.

Tak Anette. Har netop i dag bedt min sagsbehandler om et møde med henblik på en opdatering. Profilen er to år gammel.. så det er da vist også på tide...
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2007, 13:31   #8
annette
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2006
Indlæg: 91
Styrke: 18
annette er ny på vejen
RE: Ressourceprofilen.

hej cl8.
Sådan min pige, det er godt at læse at du gør noget ved det.
Lad mig vide hvordan det går med dig okay ?
Knus Fra annetteB)
annette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2007, 23:27   #9
Socialformidleren
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 46
Styrke: 18
Socialformidleren er ny på vejen
RE: Ressourceprofilen.

Profilen er baseret på facts og det skal den også være, for det er det man skal forholde sig til.

Borgeren skal IKKE skrive i ressourceprofilen, det er udelukkende sagsbehandleren der skal det, og lave vurderinger.
Borgeren skal/kan komme men kommentarer til det man har skrevet, men ikke skrive i profilen!

Kh soc.formidleren
Socialformidleren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2007, 09:28   #10
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
RE: Ressourceprofilen.

Så er det vel netop også vigtigt, at de facts der står også er de rigtige....? Skriver sagsbehandleren selv facts ind i den - altså uden borgerens viden?
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourceprofilen? Kid2 Alt det andet 7 12-09-2012 11:37
Opdatering af ressourceprofilen???? Kid2 Alt det andet 8 06-09-2012 11:38
Opdatering af ressourceprofilen. Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 13-08-2012 15:36
hjælp med ressourceprofilen nensypigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 20-07-2010 11:55
Læs mere om ressourceprofilen Webmaster Et godt link! 0 09-04-2007 21:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension