K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-03-2009, 09:27   #1
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Ingen tidsbegrænset førtidspension -

lyder temmelig lovende...

Kommission: Ingen tidsbegrænset førtidspension
JyllandsPosten, 1. sek. s. 8
27.03.2009
Politikerne skal ikke regne med, at Arbejdsmarkedskommissionen vil støtte ønsket om en tidsbegrænset førtidspension. Her få måneder før kommissionen kommer med sit udspil, siger Arbejdsmarkedskommissionens formand, Jørgen Søndergaard, at han er særdeles skeptisk over for tanken om en indbygget tidsbegrænsning i tildelingen af førtidspension. Politikerne bag førtidspensionsreformen holder i dag endnu et møde, og SF's socialordfører, Özlem Sara Cekic, ser frem til, at der snart kommer gang i nogle konkrete forhandlinger: "240.000 førtidspensionister har snart i lang tid gået rundt i uvished og venter på en afklaring. Derfor er der brug for en snarlig afklaring. Det er et problem, at flere og flere unge med sindslidelser parkeres på førtidspension i stedet for at få hjælp til at komme sig, og det er et problem, at alt for mange stadig ender i en gråzone på kontanthjælp, fordi de er for syge til at arbejde og for raske til at få førtidspension," siger Özlem Sara Cekic.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2009, 09:29   #2
akizuri
Føler sig hjemme på K10
 
akizuris avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2009
Lokation: Horsens
Indlæg: 46
Styrke: 16
akizuri er ny på vejen
Det lyder da lovende...

Det lyder da temmelig lovende - håber det kommer igemmen!!!
akizuri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2009, 11:16   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har aldrig fattet den sætning ''for syg til at arbejde, men for rask til førtispension'' - hvordan fanden skal dén forståes???

- jeg troede at man kunne få tilkendt førtidspension hvis man var for syg til at arbejde....er det ikke meningen med det hele??

I øvrigt koster det kommunen adskillige tusinde kroner (vi taler om beløb oppe mod en kvart million PR KLIENT) med psykisk sygdom der kræver behandling, regningen kan også blive højere! Og der er ikke en der aner om klienten/patienten får det SÅ godt at denne bliver selvforsørgende. Så den model tor jeg desværre ikke de fremover vil benytte sig af. Den slags hjælp skal sættes ind OMGÅENDE når klienten kommer med de første spæde symptomer...sgu da ikke efter 21 år eller der omkring!!

Kommunen er dårlige tænkere. De kan ikke tænke fremaf. Jeg har fået så mange afslag gennem årene på psykologrådgivning/behandling ' fordi der ikke var penge i kassen/fordi puljen var opbrugt/fordi jeg ikke havde det slemt nok. Kommunen kunne have forebygget mine diagnoser, og ved at i gangsætte hjælpen når man bad om den, istedet for at lade det hele slå til, så jeg tilsidst må søge førtidspension...

Man ser det også på ældreområdet. Nej til det ene og nej til det andet. Og bum, så må klienten pludselig have hjælp til næsten ALT, fordi kommunen fejlede genoptræning, medudgifter osv, så patienten blev alt andet end selvhjulpen.

Sidst redigeret af Ninja; 27-03-2009 kl. 11:18.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2009, 11:37   #4
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Meningen med den sætning er NETOP det Helene... at det sætter borgeren i en umulig situation, men aligevel er det det der sker.

Hvis kommunerne ikke vil give FP fordi man ikke har gennemgået en arb. prøvning, og siger det er sådan ifølge lovgivningen at man SKAL igennem en arb. prøvning for at kunne blive tilkendt FP, men borgeren samtidigt fra speciallæger har skriftlig indikation af at arb. prøvning er kontraindiceret, så KOMMER nogle borgere til at stå i denne umulige situation.

Du er hermed for syg til arb. prøvningen, men da du ikke har gennemført den er du samtidigt "for rask" til førtidspension... du kommer altså til at side i et socialt twilight zone hvor du er for syg til noget som helst... andet end at blive syltet på kontanthjælp på ubestemt tid.

Det er nok ordet "for rask" der er tvetydigt, for det burde nok hede:

"For syg til at arbejde, og for syg til afklaring".

Når man tænker nærmere over det, er dem der KAN gennemføre en arb. prøvning faktisk mindre syge i forhold til dem der ikke kan, men det er dem der KAN "gennemføre", eller rettere deltage i en arb. prøvning der får førtidspensionen "nemmere", da de kan tilfredsstille kommunernes afklaringsræs. Paradoksalt nok.

Sidst redigeret af Razmo; 27-03-2009 kl. 11:42.
  Besvar med citat
Gammel 27-03-2009, 11:44   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja Razmo, det ville da lyde mere normalt, for det andet passer da ingen vegne.....og jeg kan da godt blive harm når jeg læser en politiker OGSÅ slynge om sig med den sætning, som var det sandheden.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ingen førtidspension saturn Fremtiden for fleksjob og førtidspension 17 05-01-2012 22:58
Tidsbegrænset førtidspension uldjyden Politik og Samfund 8 04-08-2010 09:26
Arbejdsmarkedskommissionen har ikke foreslået at gøre førtidspension tidsbegrænset Kimse Politik og Samfund 1 08-07-2008 20:47
Er min førtidspension tidsbegrænset?? Sabel Midlertidig Førtidspension 3 13-06-2008 22:11
Tidsbegrænset førtidspension Hejdien Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 12-05-2008 18:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension