K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-08-2011, 13:14   #1
akizuri
Føler sig hjemme på K10
 
akizuris avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2009
Lokation: Horsens
Indlæg: 46
Styrke: 16
akizuri er ny på vejen
FP = Bevilling af §100???

Hej alle.

Har søgt §100 og måtte anke den nogle gange - første gang blev den tilbagesendt til kommunen, men denne gang har statsforvaltningen stadfæstet afgørelsen med begrundelsen at "min funktionsevne ikke er så nedsat at det er af indgribende karakter".

Men hvis man bliver tilkendt FP, så er det da NETOP fordi ens funktionsevne er meget nedsat???

Så mit spørgsmå er: Er det lettere af få tilkendt §100 hvis man er tilkendt FP?
akizuri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2011, 13:44   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
I forbindelse med tilkendelse af FP, bliver der lagt vægt på ens arbejdsevne, ikke funktionsevne.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2011, 13:44   #3
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Du skal selvfølgeligt anke sagen videre til Ankestyrelsen. Måske har de en anden opfattelse. Er selv i gang med en ansøgning der har været hele møllen igennem og som er endt med at der skal laves en ny afklaring hos kommunen.

Men når du skriver at du er tilkendt fp, er det vel ikke pga funktionsevnen, men arbejdsevnen????
Funktionsevnen er vel i bund og grund noget helt andet.

Således kan man være diabetes patient type 1 og have normal arbejdsevne = arbejde på normale vilkår,
Men i forhold til §100 nedsat funktionsevne der gør en omfattet af ordningen.

Selv synes jeg det er svært at forstå logikken bag nogle af de kriterier som bliver benyttet til henholdsvis det ene og det andet - men sådan er lovgivningen nu engang.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2011, 13:45   #4
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af akizuri Se meddelelser
Hej alle.

Har søgt §100 og måtte anke den nogle gange - første gang blev den tilbagesendt til kommunen, men denne gang har statsforvaltningen stadfæstet afgørelsen med begrundelsen at "min funktionsevne ikke er så nedsat at det er af indgribende karakter".

Men hvis man bliver tilkendt FP, så er det da NETOP fordi ens funktionsevne er meget nedsat???

Så mit spørgsmå er: Er det lettere af få tilkendt §100 hvis man er tilkendt FP?
Man får ikke nødvendigvis FP p.g.a ens funktionsevne er meget nedsat, det er arbejdsevnen der tæller. Så det er ikke lettere at få tilkendt §100 fordi man har fået tilkendt pension, da pension intet fortæller om funktionsevnen.

§100 er merudgiftsydelser, og det er ligegyldigt om man er på pension eller ej. Er man omfattet af personkredsen, så er det merudgifterne det drejer sig om og ikke indtægt eller indtægtsgrundlaget.

Men et godt sinal at sende i forhold til ens funktionsevne, er, at søge hjælpemidler, boligindretning, kronikertilskud, hjælp til hygiejne m.m har man behov for dèt - for det fortæller en del om selve funktionsevnen i den daglige livsførsel og kommer under begrebet af indgribende karakter.

Pension fortæller kun om din arbejdsevne, og har intet med din funktionsevne at gøre.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2011, 15:11   #5
blj
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Indlæg: 117
Blog Indlæg: 4
Styrke: 14
blj er ny på vejen
det vil sige at§§ er vigtiger ind hvis vi har været hos mange spec. læger og egen læge og kommunen har alt så ser de bort fra hvad de skriver også når men får tilsendt en att. som er for gammel eks idag fik jeg en at jeg skal gå til mig egen læge 18.04 2011 og kommune skal modtage den 28.04 2011 eller mister jeg sine sygedagpenge HA Ha
men jeg har da stadig ikke fået min profil fra nov 2010 selv om min fagforening har skrevet meget til kommunen
blj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2011, 15:14   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er meget svært og få ydeligere tilskud når man har en FP
fordi det man få er beregnet udfra man kan leve af en FP

boligsikring er nemere og få, men der er hvis noget med man ikke må have over
100.000 kr stående.

funktionseve er noget andet end arbejdsevne som man får en FP på

der er jo mange som har FP, men som ikke har brug for hjælpemidler
som regel er det jo hjælpmidler man søger tilskud til
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2011, 15:36   #7
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Som de andre skriver er det ikke arbejdsevnen men funktionsevnen det kommer an på.

Allerførste afgørelse er om man er omfattet af personkredsen ....
dernæst om merudgiften er over 6000 kr.

Det kan være en indviklet og langvarig sag om man kan få §100

I mit tilfælde tog det 2 år før den gik igennem ...først ansøgning til kommunen ...dernæst afslag på det meste ...så ankes ...så tilbage til kommunen til ombehandling og ja gud ved hvad sagsbehandlingen har kostet i forhold
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2011, 16:03   #8
LimoGert
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2011
Lokation: Hørsholm
Alder: 68
Indlæg: 108
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
LimoGert er ny på vejen
Det er meget svært, at have en dialog omkring Servicelovens §100, da borgeren som ansøger efter denne paragraf kan have forskelligt indkomstgrundlag, hvilket kan medføre forskellige afgørelsesgrundlag.

En anden ting er funktionsevnen. Ved enhver ansøgning til Servicelovens §100 skal funktionsevnemetodeskemaet anvendes og dette udarbejdes sammen med sagsbehandleren eventuelt kun slutlig sammen med sagsbehandleren.

Det er en betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.

En tredje ting er så de lægelige papirer. Hvis disse ikke tydeliggører grundlaget for ansøgningen og hermed forstået, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne , at denne er af en varig lidelse og at der er sat ind med betydelige foranstalninger for at afhjælpe denne funktionsevne, så kan der ikke tildeles ydelse efter Servicelovens § 100!

Så det er ikke bare at søge efter denne lovgivning, der er rigtig mange delelementer, som skal være såvel opfyldt lige som særdeles lægefagligt veldokumenteret!

Mvh. Gert
LimoGert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2011, 16:12   #9
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Bare lige Limogert....indkomstgrundlaget har intet med §100 at gøre ...
den er uafhængig af indkomst.
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2011, 21:15   #10
LimoGert
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2011
Lokation: Hørsholm
Alder: 68
Indlæg: 108
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
LimoGert er ny på vejen
Til Jomfruen.

Vi er enige om, at indtægtsgrundlaget intet har med ansøgning til Servicelovens §100 at gøre men det var heller ikke det jeg skrev!

Jeg ser i dagligdagen, at en borger med en lille overførselsindkomst oftere får imødekommet sin ansøgning efter §100 end f.eks. en borger med førtidspension efter 1. januar 2003.

Det var det jeg prøvede at skrive med min tekst.

Mvh. Gert
LimoGert er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Bevilling af førtidspension petersenmia Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 24-09-2013 23:00
Fleksjob bevilling simsons Spørgsmål ang fleksjob 15 11-06-2013 08:56
Bevilling af Førtidspension Lost10 Din historie 22 13-07-2010 17:05
½ bevilling iceb Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 19-09-2009 22:48
Min vej til fleksjob-bevilling 1966 Din historie 5 16-12-2008 10:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension