K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-08-2011, 22:57   #1
sh10
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Indlæg: 11
Styrke: 13
sh10 er ny på vejen
Kontanthj. erkender sygedom men ikke sygedapenge? Hvad så?

Jeg har en sag med kommunen, hvor kommunen via reference til lægekonsulenter erklærede mig rask. De havde ikke afprøvet min arbejdsevne. Dernæst måtte jeg jo søge kontanthjælp da jeg ikke var rask. Hverken ifølge min læge eller en anden speciallæge. Sagen er nu i beskæftigelsesankenævnet med 3 måneders ventetid. Jeg taber den sikkert da jeg ikke havde så mange kræfter til pargrafstudier. Men er det korrekt at en læge kan stille en generel raskmelding i sygedagpengelovens forstand uden afprøvning af arbejdsevnen?

Og er det korrekt at kommunen selv må vælge hvem de spørger? De spurgte kun min læge lige da jeg var blevet sygemeldt, men ville ikke have yderligere erklæringer fra ham siden hen. Kan kommunen selv vælge hvilken læge de vil tro på?
sh10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 23:18   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja desværre

men håber du har en god speciallæge bag dig
egen læge er desværre ikke til meget nytte i dette system

problemet med af prøvning af arbejdsevne, kan man faktisk først bruge når det er fastslået at din funktionsevne er nedsat varigt og ingen behandlingsmuligheder
det er først her kommunen skal vurdere om du skal have fleks eller pension

men hvis kommunen vurdere du er rask, så behøver de ikke at teste din arbejdsevne

men hvis du vinder sagen, så skal kommunen indhente ydeligere oplysninger
samt de kan også blive trukket til at vurdere din arbejdsevne

men det må du vente og se

fremover bliv i denne tråd, så vi kan følge din sag
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2011, 02:40   #3
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af sh10 Se meddelelser
Og er det korrekt at kommunen selv må vælge hvem de spørger? De spurgte kun min læge lige da jeg var blevet sygemeldt, men ville ikke have yderligere erklæringer fra ham siden hen. Kan kommunen selv vælge hvilken læge de vil tro på?
Du kan ikke klage over en læge som kommunen har konsulteret sig med, men du kan komme med indsigelser til hans/hendes vurdering.
Kommunen kan godt selv vælge lægen, men hvis den læge har ikke undersøgt dig, skal han/hun dokumentere for på hvilket baggrund er han/hun kommet frem til sin vurdering.

Blå luft? Det ser sådan ud efter, at hverken din lægens eller speciallægens vurderinger er blevet taget i betragtning.

Kommunen var forpligtet til, at indhente fra din praktiserende læge en attest LÆ 255. Længere er den ikke.

Attesterne i det socialt-lægelige samarbejde
LÆ 255 – Attest om mulighed for at varetage et arbejde er særlig beregnet til dette formål. Attestens tema er netop at sætte kommunen i stand til at vurdere prognosen for arbejdsevne og fortsat tilknytning til arbejdsmarkedet på et tidligt tidspunkt i forløbet. Det er en attest, der fordrer kontakt mellem den sygemeldte og lægen, hvilket i høj grad kvalificerer vurderingen. Attesten har to dele, hvor del 1 rækker til de sager, hvor lægen skønner, at der trods alt ikke er fare for arbejdsevne eller tilknytning til arbejdsmarkedet, mens del 2 er til de komplicerede tilfælde. Hvor kommunen anmoder om at få begge dele udfyldt, må lægen gøre dette. Hvor kommunen alene anmoder om del 1, men hvor lægen finder indikation for også at udfylde del 2, skal kommunen modtage og betale for begge dele.

Ofte vælger kommunen imidlertid blot at anmode om LÆ 125 – Statusattest. Denne attest udfyldes alene på grundlag af journalen og lægens kendskab til patienten i øvrigt. Der er således ikke kontakt mellem den sygemeldte og lægen. I tilfælde, hvor lægen har haft god kontakt med patienten i det aktuelle sygdomsforløb, er det da også tilstrækkeligt. Men det er slet ikke ualmindeligt, at lægen ikke har været involveret i det hidtidige sygefravær, og da rækker attesten naturligvis ikke. Dette bør lægen meddele kommunen, enten ved afkrydsning på attesten eller ved kontakt til rekvirerende sagsbehandler.

I det hele taget må lægen gerne være en aktiv part i det socialt-lægelige samarbejde og henvende sig til kommunen, hvis en anden attest end den, kommunen har anmodet om, ville være mere hensigtsmæssig. Har lægen forslag til udviklingsmuligheder, kommunen har overset, kan det også være fornuftigt at gøre kommunen opmærksom på det, når det i øvrigt er aftalt med patienten.

E-post må nok anses for den sikreste kommunikationsform. Endelig kan lægen opfordre kommunen til konkret sagsbehandling ved brug af LÆ 165 – Forslag til socialmedicinsk sagsbehandling.

I sygedagpengesager kunne det f.eks. være en opfordring til, at kommunen undersøger, om der er grundlag for revalidering. Igen efter aftale med patienten.
LÆ-attesterne 135 – Specifik helbredsattest og LÆ 145 – Generel helbredsattest kan kommunen bringe i anvendelse i længerevarende sygedagpengesager. I sådanne sager vil det sædvanligvis være påkrævet, at der er kontakt mellem den sygemeldte og lægen for at sikre, at den nødvendige diagnostik og behandling finder sted.

Sidst redigeret af Karo; 30-08-2011 kl. 02:48.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2011, 19:58   #4
sh10
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Indlæg: 11
Styrke: 13
sh10 er ny på vejen
Tak for svarene. Jeg har lidt meget om ørene med læge mv. og skal nå at komme med bemærkninger til Anken. SÅ jeg kom lidt væk fra tråden.

Er der nogen, der ved om "aftale af afklaring af beskæftigelsesområde i match 2" med kommunen foudsætter at "arbejdsevnen" er vurderet? Det mener jeg. Men jeg ved ikke om man kan sige det rent "lovmæssigt".
sh10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ryg sygedom skæv ryg som er Skoliose Annemette Alt det andet 18 16-05-2018 09:29
Mette Frederiksen erkender: Ikke let at finde nyttejob Webmaster K10 Nyheder 0 15-05-2013 10:50
Tilbage på a-kasse efter sygedom møller89 Alt det andet 1 22-03-2012 00:08
forlænge sygedapenge tulipana Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 09-08-2011 20:35
Fleksjob/sygedom jjsonn Spørgsmål ang fleksjob 0 09-01-2011 10:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension