K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-02-2009, 13:34   #1
akizuri
Føler sig hjemme på K10
 
akizuris avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2009
Lokation: Horsens
Indlæg: 46
Styrke: 16
akizuri er ny på vejen
Smile § 100 - hvordan fastsættes udgifterne???

Hej.

Jeg er ganske ny her i forumet - men jeg håber på lidt hjælp. Jeg er ved at søge dækning af merudgifter i forbindelse med handicap, men jeg aner ganske simpelt ikke hvordan jeg skal få fastsat udgifterne...

Problemet er at jeg lige pt er på kontanthjælp, og vi har derfor ikke reelt disse udgifter - men vi har efterhånden meget hård brug for hjælpen!!!

De udgifter jeg har noterer mig er:

Medicin - den er jo nem, for jeg har en udskrift fra apoteket
rengøringshjælp - ?????
håndsrækninger - ?????
vinduespudser - har tilbud fra vinduespudser
Maler (udvendig vedligeholdelse af huset) - ????

Jeg håber nogen herinde vil hjælpe!!!
akizuri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2009, 19:24   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Både rengøring og Maler kan du jo hente tilbud på.

Ring evt til kommunen og spørg hvad deres timepris er, hvis nu du var beretiget til en time og valgte at få den privat.

Håndsrækninger er du nød til at udspecificere, for det er ikke noget man kan købe sig til, man kan ikke ringe et eller andet sted hen og bestille det eller gå i en forretning og købe det. Er det snerydning, så kan der findes en pris, er det havearbejde, kan der findes en pris, er det lapning af bukser, kan der faktisk også findes en pris på det, spørgsmålet er om du kan få det skrapt sammen til at blive til at det giver "noget" pr måned, da du jo skal op over et hvist beløb (jeg ikke lige kan huske hvad er) pr måned... Men lad dig ikke skræmme at det, jo mere du kan finde på, jo bedre for det giver et billed af at du virkelig har brug for hjælpen.

Men det er nu som udgangspunkt ikke din opgave at finde ud af hvad tingene koster, eller rettere sagt hvad du er berettiget til, du skal udfylde et samtale skema (det hedder det) og det ligger så grunden til hvilken sats du vil få, og om noget evt skal over på en anden § som fx rengøring.

For at lette sagsbehandlingen bør du finde det skema (søg på nettet) udfylde det og sammen med sende et brev hvor du beder om en tid til at få det fipnusset i samarbejde med din sagsbehandler, så du kan få søgt § 100 merudgifter, det giver dem ikke rigtigt mulighed for at forsøge at smide dig over på en anden § (lur mig om de ikke forsøger alligevel, men der skal du bare stå fast på at det er den du vil søge ikke andet... dog måske lige den med rengøringen for der kan du risikere at få afslag, men så kan du jo altid søge efter den relevante § efterfølgende)

Ved helt eller delvist afslag anker du.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2009, 23:23   #3
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Det er bare KANON GODT svaret LUM!
Jeg kan tillige kun råde akizuri til at kigge i de andre tråde omkring §100 her på K10.

Mvh
mAJS
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2009, 00:10   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Behøver ikke at kigge så langt efter samtaleskema til §100 det er under nyttige link sætter det lige her http://www.k10.dk/media/revideret_samtaleskema.rtf
  Besvar med citat
Gammel 02-02-2009, 11:28   #5
akizuri
Føler sig hjemme på K10
 
akizuris avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2009
Lokation: Horsens
Indlæg: 46
Styrke: 16
akizuri er ny på vejen
Hej igen.

Tak for jeres svar - jeg har modtaget det "samtaleskema" fra kommunen - men også et "ansøgning om merudgiftsydelse" (den hedder nr. 0027-1) hvor jeg skal skrive et beløb på - altså: sandsynliggjorte, skønnede merudgifter som følge af funktionsnedsættelsen.

Jeg har jo også noget kørsel - hvordan opgøres det??? Hvilken sats skal jeg regne med der?

Hende jeg fik skemaet ved, sagde at fordi jeg var samlevende, kunne jeg ikke umiddelbart få hjælp til rengøring/vinduesvask - men for *******!!! Min kæreste arbejder fra 9.30-17.30 og står i forvejen for al indkøb, pasning af have, biler og diverse ekstra opgaver!!! Jeg synes det er ret begrænset hvor meget han kan nå!!!

Nå, men jeg takker for al den hjælp jeg kan få herinde - og har for øvrigt søgt på de tråde med §100, men kan ikke finde meget...... Så hvis I har et direkte link - så send det endelig
akizuri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2009, 12:54   #6
pjuske
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2008
Lokation: fyn Middelfart kommune
Indlæg: 134
Styrke: 16
pjuske er ny på vejen
Hej

Du kan få en ud fra kommunen gratis der kan hjælpe dig med at udfylde et skema,det har jeg lige gjord og jeg får svar om 14 dage.

pjuske
pjuske er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2009, 15:12   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
akizuri du kan prøve at scrolle ned i bunden af siden , der er mange gange link til ting der har noget relation til det man diskuttere i pågældende tråd , feks kan jeg se at der er eksempler på 5 Lignende emner her , se om der ikke er noget af det du kan bruge
  Besvar med citat
Gammel 02-02-2009, 23:08   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Mht transport er det ALTID billigste offentlige transport. Nu ved jeg ikke hvad du bruger det iforb med, men er det hver dag er det månedskort, er det ikke skal du finde ud af om klippekort er billigere og så tage det billigste.

Men lige gyldigt er det altså et skema der skal udearbejdes i SAMARBEJDE med sagsbehandler, at du selv gør det først, gør bare sagsbehandlingen lettere og hurtigere, det betyder også at det du ikke kan udfylde fx mht priser lader du stå med et spørgsmålstegn, eller også siger du at DU anslår en ca pris på xx kr

Der står intet sted at man ikke kan få hjælp fordi man er i tosomhed, men desværre er det alligevel noget der bliver praktiseret, også af ankenævnet.

Mit bedste forslag (dvs jeg aner simpelthen ikke om det virker eller om nogen har forsøgt det) er at lave en tidslinje for din partner, dag for dag ugen i gennem, kl 6.00 står op smøre madpakker spiser morgenmad. kl 7.00 kører på job, kl 16.30 hjemme efter job. 16.30 handler 17.00 laver mad osv osv for det er den eneste måde hvor på i kan bevise hvor meget/lidt tid han reelt har i overskud til at klare de ting der skal klares, sammen med er det en god ide at oplyse hvor stort et hus i har (hvor mange timer rengøringen tager ... fremhæv evt de i søger hjælp til, på tidslinjen) hvor stor have ol vigtige tids-røver detaljer lige så er det edder vigtigt at fremhæve at hvile er vigtigt for at lade op til den kommende arbejdsdag og for at undgå stress, fremhæv evt at det er videnskabelig bevist. Måske han også har behov for at have en fritidsinteresse (ham behøver jo ikke have det nu for at have behov for det og for at i udtrykker ønske om at han kan få afsat fx 4 timer til fx at gå til håndbold)

Jeg ved godt at det er et KÆMPE arbejde, men jeg tror det vil lønne sig, netop fordi det beviser hvor lidt tid din partner reelt har til rådighed til at være sig selv, og lade op, og til at få lavet alle de mange ting det faktisk kræver at køre et hjem hvor den ene er meget hjemme, for den der er hjemme roder, også selv om at vedkommende ikke er et rodehoved, det skaber støv og skidt, noget "de" ikke er klar over og ikke forstår,m klart de efterlader jo deres hjem om morgenen og kommer hjem hvor det ser nøjagtigt lige så ud, som da de forlod det, måske lige med undtagelse af dagens post og reklamer gennem brevsprækken.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2009, 14:04   #9
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Jeg vil anbefale dig at udfylde samtaleskemaet i forhold til hvad du selv kan klare af opgaver. Og så vedlægge en oversigt over hvilke merudgifter du har, uden at det behøver at være udregnet i kroner og øre. Send det ind og afvent et møde (skriv hvis det ikke kan holdes på kommunen, så de istedet skal komme ud til dig) hvor du og din sagsbehandler gennemgår det i fællesskab.

Skriv f.eks. på de vedlagte sider:
Transport = jeg går ugentligt til vederlagsfri fysioterapeut og har 12 km til nærmeste.
Medicin = jeg skal tage xx 100 mg, yy 200 mg og zz 300 mg med 1 tablet dagligt imod min funktionsnedsættelse. (Så kan en god sagsbehandler selv udregne egenbetalingen på medicinpriser.dk)
Håndsrækninger = vi er nødt til at ugentligt at betale en bekendt for at komme og gøre rent 1 time, da min mand ikke kan nå det oveni alle de andre opgaver han udfører i hjemmet.

Vær blot forberedt på at de henviser til hjemmehjælp i forhold til de opgaver dé kan løse, uanset om du ikke vil blive bevilget f.eks. 1 time pr. uge, men sandsynligvis kun vil få hver 14.dag.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvordan gør man? adaucke Spørgsmål ang fleksjob 8 29-01-2013 19:18
Hvordan ser en syg ud ?!? Bare Mig Alt det andet 20 18-06-2010 12:42
Hvordan ?? søsser s Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 04-01-2009 19:38
Hvordan vil jeg stå? mumle_mund At søge førtidspension 17 06-03-2008 23:14
hvordan forløber arbejdsprøvning og hvordan forholder jeg mig vonsyld Din historie 5 22-03-2007 19:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension