K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-09-2009, 02:39   #1
Nullemus
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 142
Styrke: 15
Nullemus er ny på vejen
Kørt helt fast

Hej

Jeg er helt ny herinde, så jeg ved ikke om det er den rigtige kategori.

Men jeg trænger lidt til råd, da jeg snart ikke ved hvad jeg kan forvente fra kommunens side og hvad jeg selv kan gøre...men det vender jeg tilbage til, først lidt baggrund:

Jeg er 52 og har været sygemeldt siden 1997.
Først på sygedagpenge og de seneste 9½ år på kontanthjælp.
Jeg har været hos flere læger og speciallæger, nogen af dem på kommunens forlangende, og har fået hæftet følgende skavanker på mig:

Hypermobile led i ankler, knæ, hofter og abuer.
"Dårlig" ryg
Kronisk frosne skuldre
En kronisk tennisalbue
Slidgigt/gigtknuder i yderste fingerled (3 på den ene hånd og 2 på den anden)
Periodevis svimmelhed og synsforstyrrelser
Så hyppigt forekommende migræneanfald, at det af speciallægen anses for invaliderende.
Fibromyalgi (reumatologen siger nul arbejdsevne tilbage)

Jeg har prøvet et hav af forskellige medikamenter, migrænemedicin forebyggende og anfaldsdæmpende, smertestillende m.m
Men tåler generelt medicin meget dårligt, og ofte er bivirkningerne næsten værre end det medicinen skal hjælpe mod.

Praktiserende læge og speciallæger har i flere år ment at jeg ikke havde arbejdsevne tilbage af betydning og burde tilkendes pension.

Siden 2002 har jeg været gennem flere arbejdsprøvninger, virksomhedspraktikker, afklaringsforløb og fået udfærdiget ikke mindre end 4 ressourceprofiler, der dog unægteligt ligner hinanden meget.
Men hver gang fået at vide, at det ikke var fyldestgørende nok, og at alle muligheder ikke var udtømte, at "pension er udelukket på det nuværende grundlag".
Jeg har heller ikke selv luftet tanken om førtidspension, fordi jeg har håbet, at jeg i det mindste ville kunne bestride et fleksjob, også set ud fra et økonomisk synspunkt.
Og fordi man hele tiden får at vide, at man er dårligt stillet såfremt man selv søger og så får afslag.

Der har været udskiftning af sagsbehandlere mange gange, og hver gang var det som at starte helt forfra.
Jeg har prøvet i næsten 2 år ikke at høre andet fra kommunen end 11 breve om, at jeg pr. den og den dato havde fået en ny sagsbehandler.



Men jeg har kunnet mærke de senere år, at kræfterne bare ikke rækker længere, og at det psykiske pres bliver større og større.
Samtidig med at skulle kæmpe sig igennem diverse afprøvninger, og acceptere, at man i de perioder ikke har noget liv fordi kræfterne ikke rækker til noget som helst, får man så at vide igen og igen og igen, at fraværet er for stort...intet kan vurderes ud fra ringe fremmøde.
Trusler om fradrag i kontanthjælpen for de dage man ikke møder op..
Jamen for pokker, hvad forventer de.
Det er jo da fordi man ikke kan, at man bliver hjemme og melder sig syg.

Senest var jeg her først på året 4 måneder i et afklarings- og vurdering af arbejdsevne forløb.
Det blev vurderet at min arbejdsevne er ca 8-9 timer om ugen med en arbejdsindsats på ca 50 % i de timer.

Så kort tid før det forløb var færdigt var der statusmøde hvor sagsbehandleren fra kommunen og dem fra afklaringscenteret var til stede.
Sagsbehandleren fik forelagt resultatet.
Og hun havde selvfølgelig alle de tidligere papirer i min sag og ressourceprofilen.

Resultatet af mødet blev så, at sagsbehandleren ud fra alle sagens akter, læge- og speciallægeerklæringer o.s.v. , mente at førtidspension ville være den eneste mulige udvej, og spurgte om jeg kunne affinde mig med den løsning.
Og det kunne jeg så kun sige ja til, at det efterhånden også var det jeg selv var nået frem til at erkende. Hun ville færdiggøre ressourceprofilen og starte en førtidspensionssag op, og jeg ville høre nærmere. Noget hun kaldte partshøring m.m. Og at papirerne skulle omkring lægekonsulenten, men at jeg kunne forvente at tidshorisonten ville være 8-9 uger grundet ferie o.s.v., så jeg skulle bare tage hjem og vente at høre nyt i sagen.

Endelig tænkte jeg, og var lettet..12 års uvished er endelig slut.
Så til H****** med at blive fattig på pension fordi beløbets størrelse beregnes ud fra samleverens indkpmst.

Det var omkring 1 juni.
Jeg hørte dog ingenting før nu i fredags.
Der var så brev fra kommunen og jeg tænkte så, at det sikkert var nyt i min pensionssag.
Men jeg blev meget klogere da jeg åbnede brevet og samtidig totalt uforstående, for brevet var en indkaldelse til et møde:

"Du indkaldes hermed til jobsamtale i dit kontaktforløb. Vi skal på mødet tale om din jobsøgning, samt hvilke muligheder du har ifølge lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Du har mødepligt...og blablaba"

Jeg blev totalt chokket. Hvad sker der lige, tænkte jeg.

Er der nogen der har prøvet tilsvarende? kan sagsbehandleren bare sådan lige ombestemme sin egen beslutning om at starte en sag om førtidspension?
(Jeg har et referat af mødet hvor hun tog beslutningen, at der skulle søges pension til mig)
Har min sag været gennem nogen instanser og er blevet afvist uden jeg får noget at vide?...

.....jeg er så træt og er fyldt med bange anelser
Nullemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2009, 05:34   #2
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
hold da op sikke en redelighed, hvis du har det hele på skrift kan de ikke løbe fra det, er det stadig samme sagsbehandler?

Hvis jeg var dig ville jeg prøve og kontakte hende og høre hvad det nu er for noget? det kan også være et uheld det brev er sendt ud, jeg fik en længere forklaring om at systemet selv sendte sådanne breve ud, efter hvem der har stået "ledig" længst, måske er det blot en fejl.

Samtidig skal du se efter og få aktindsigt i dine papirer hvis du ikke allerede har det, så du kan få vished over hvad det er de går og lumrer med. Ude på forsiden, er der en standard skabelon til aktindsigt, den skriver du ud i 2 eksemplarer, og tager ned på kommunen og afleverer på den ene får du dem til at kvittere for modtagelsen og tager den med hjem igen, så den ikke pludselig bliver "væk" i systemet.

Jeg tænker også lidt at hvis ikke det er en fejl, er du nok nødt til at skal have dygtigere folk med ind over, fx en advokat, hvis de bliver ved med bare at udskyde sagen.
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2009, 05:54   #3
bla-bla
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Fyn
Indlæg: 231
Styrke: 16
bla-bla er ny på vejen
Kære Nullemus!!

Velkommen til helvedet.
Og desværre er du ikke den første der er kommet dertil, jeg ved ikke hvad jeg skal råde dig til, men om ikke andet må du ta` en tur rundt på k10, og det er sikket andet her, som har noget til dig.

Måske du skulle læse de her bøger om systemet, se denne tråd ”At skabe en klient"
http://www.k10.dk/showthread.php?t=9738

H&L og velkommen til
Bla-bla
bla-bla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2009, 07:13   #4
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nullemus Se meddelelser

"Du indkaldes hermed til jobsamtale i dit kontaktforløb. Vi skal på mødet tale om din jobsøgning, samt hvilke muligheder du har ifølge lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Du har mødepligt...og blablaba"

Jeg blev totalt chokket. Hvad sker der lige, tænkte jeg.
Det kan meget vel være et standardbrev.
Du kan evt. sende sagsbeh. en mail og skrive, at medmindre dagsordenen er som det fremgår af mødeindkladelsen, så vil du gerne oplyses om dagsordenen for mødet.

Selv om jeg er ledig flex'er på kontanthjælp, så står der i mine mødeindkaldelser, at vi skal snakke om beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked.
Og hver gang sender jeg en mail, og beder om at få den korrekte dagsorden oplyst.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2009, 01:09   #5
Nullemus
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 142
Styrke: 15
Nullemus er ny på vejen
Tak til jer.

Tije, ja det er samme sagsbehandler, og jeg har det på skrift, og ligeledes kopier af de andre papirer der er udfærdiget gennem årene, kopier fra lægeerklæringer m.m.

En advokat..det har jeg ikke en gang råd til at tænke på at hyre.

bla-bla- tak for linket.

Trold, jeg håber da også det er en fejl eller en standardskrivelse,


Jeg prøvede at få fat på sagsbehandleren i dag, men hun var der ikke..
Nullemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2009, 07:03   #6
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nullemus Se meddelelser
Jeg prøvede at få fat på sagsbehandleren i dag, men hun var der ikke..
Hvis du vil tage mod et godt råd, så lad være med at ringe mere, du står dig bedst ved at lade al kontakt foregå på skrift.
Nogle sagsbehandlere har det med at sige ting i tlf., som ikke kan tåle at komme på papir, og du kan ikke bevise en dyt.

Prøv at se på mødeindkaldelsen, om hendes mailadresse står der, ellers bruger du kommunens mailadresse og skriver hvem det er til.

Har du noget på skrift fra dit sidste afklaringsforløb?
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2009, 07:47   #7
cape
Elsker at være her på K10
 
capes avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2008
Lokation: ODSHERRED
Alder: 45
Indlæg: 72
Styrke: 16
cape er ny på vejen
Hejsa...

Det er bare en standart skrivelse, jeg fik den samme skrivelse.

Mødet går ud på hvad du skal i din fremtiden og hendes menning var at indstille dig til pension, så jeg vil tro det er det du skal vide og hvordan det hele vil komme til at løbe fremover....

Held og lykke
Cape
cape er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2009, 09:10   #8
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Hej og velkommen.

Din sag er stort set magen til min, dog har jeg aldrig været i arbejdsprøvning og mine sygdomme er lidt andre.

Allerførst, aktindsigt. Du skal straks søge aktindsigt, hvis du ikke allerede har gjort det.

Du skal have en bisidder med til HVERT møde, alternativt, optag samtalen.

Kontakt din borgmester og fremlæg din sag for ham, du kan bare kopiere den, du har lagt her.

Så vil der muligvis ske noget.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2009, 23:03   #9
Nullemus
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 142
Styrke: 15
Nullemus er ny på vejen
Trold ja jeg har papirer fra sidste afklaringsforløb, og fra alt det andet jeg har været igennem i den retning.

cape, jeg håber du har ret i det.

Jeg prøvede at sende en mail til sagsbehandleren, men fik blot sådan et autosvar, at hun ikke var til stede, men at mailen ville blive besvaret så hurtigt som muligt.
Nullemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 07:00   #10
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nullemus Se meddelelser
Trold ja jeg har papirer fra sidste afklaringsforløb, og fra alt det andet jeg har været igennem i den retning.
Det vil jo sige, at kommunen/sagsbehandleren ikke kan løbe fra realiteterne.
Og på den baggrund virker det jo endnu mere sandsynligt, at det er en standardskrivelse.

Jeg håber at mødet er om ikke alt for længe, så du snart kan få det overstået.
Jeg tror ikke du har noget at være nervøs for.

Det værste jeg tror de kan finde på nu, er at visitere dig til flex istedet for fp.
Det handler jo rigtig meget om kassetænkning, og jeg kan forestille mig, at de har mistet deres refusion på dig, og derfor gerne vil have dig væk fra kh.

Hvis de så visiterer dig til flex kan de få refusion i 18 mdr. mere.

Jeg blev selv visiteret til flex for snart 18 mdr. siden, efter en arb.prøvning som endte ud i 6-9 timer om ugen.
Det gjorde mig p.... frustreret, indtil en herindefra gjorde mig opmærksom på, at jeg nu var halvvejs til en fp, eftersom de nu havde erkendt, at jeg havde et problem som gjorde at jeg ikke kunne fungere i et ordinært job.

Og nu tror jeg, at jeg er på vej til en fp.

Men prøv at tage den med ro, og hvis de så har noget andet i ærmet, så vend lige tilbage hertil, og fortsæt i denne tråd.

Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp, er kørt fast Bamsen Alt det andet 4 03-11-2011 21:36
Kørt fast i systemet Dandanell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 11-02-2011 00:20
hjælp til klage!! er kørt fast! frumulle Spørgsmål ang fleksjob 12 07-09-2010 22:59
kørt helt ned af kommunen olsen72 Din historie 13 11-02-2010 14:09
jeg er kørt i stykker håbetervæk Alt det andet 40 08-12-2009 19:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension