K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-03-2016, 13:51   #31
Rytter16
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Rytter16 er ny på vejen
Hejsa igen.
Har modtaget følgende fra min sagsbehandler:

"Da du ikke har ret til at afholde ferie det første år, mens du er på jobafklaringsforløb i forbindelse med din sygemelding (du opstartede på forløbet 01-01-2016) jf Lov om aktiv socialpolitik § 69, stk. 4, kan feriepengene udbetales uden at blive trukket i ressourceforløbsydelsen.

Der skal være dokumentation for feriehindringen, og denne e-mail kan med fordel medsendes i ansøgning om udbetalingen til det formål – link til yderligere oplysninger på Borger.dk.

Omkring feriepengene for næste ferieår (2016/2017), kan du også læse om dette via ovenstående link.

Ansøgningen kan sendes via dette link:
· Søg om feriepenge ved feriehindring 2015/2016

· Har du ikke NemID - Søg om feriepenge ved feriehindring 2015/2016

Du er naturligvis meget velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til det."

Jeg har lidt tilgode, så de skal søges hjem.

Noget andet er, at jeg står overfor et praktikforløb for at få vurderet min arbejdsevne fremadrettet...... tror nok selv det bliver fleksjob der bliver enden på det.
Min hustru synes jeg skal søge førtidspension på foreliggende grundlag, da hun mener at det vil give mig den ro, som hun mener der skal til. Jeg ser mig selv i fleksjob i fremtiden...måske er jeg naiv. Skal lige sige at hun arbejder i sundhedssektoren og har overblik og viden. Helt faktuelt magter/forstår jeg ikke at sætte mig ind i alle de regler der eksisterer. Derfor spørger jeg måske herinde mange gange dumt.
Hvis vi skal snakke økonomi i fleksjob vs førtidspension, for det spiller jo ind i hverdagslivet.
Kan man generelt sige (fra økonomisk synspunkt) at det ene er bedre end det andet?
Har virkelig svært ved at gennemskue de der beregningsmodeller der gælder for fleksjob.

Undskyld det blev lidt kompliceret....hovedet vil ikke som jeg gerne vil.
Rytter16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2016, 14:44   #32
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Desværre har man ikke et valg mellem førtidspension eller fleksjob.

Du kan prøve at anvende en af flexberegnerne og indsætte din forventede timeløn i flex og dine forventede antal effektive timer. Tror det kan give dig et praj om, hvor du vil befinde dig.
Fx fleksjoblolland.dk

Hvad du vil kunne få udbetalt på en førtidspension som samlevende, kan du beregne via borger.dk

Håber det vil give dig lidt - mere - info.

Obs vedr Pensionslovens §17.2 fra DUKH:

Du har også mulighed for selv at rejse pensionssagen på det, man kalder det foreliggende grundlag. Det betyder, at kommunen træffer afgørelse om, hvorvidt du opfylder betingelserne for førtidspension ud fra de oplysninger, der allerede foreligger i sagen. Kommunen indhenter f. eks ikke yderligere lægelige oplysninger, og din arbejdsevne bliver ikke yderligere belyst i form af arbejdsprøvning. Du skal her være opmærksom på, at det med få undtagelser er en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at arbejdsevnen er afprøvet og beskrevet i praksis via en arbejdsprøvning (se evt. pensionslovens § 17, stk. 2).
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2016, 20:23   #33
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvis du vil forsøge selv at ansøge om pension, så skal du skynde dig.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=33549

Inden du søger skal du naturligvis have fuld aktindsigt og sikre at alle nødvendige oplysninger ligger i sagen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2016, 23:49   #34
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Hvis du ikke kan finde et flexjob, skal du leve af ledighedsydelse, som svarer til kontanthjælp, og du er mere ufri end på førtidspension. Hvis din kone anbefaler førtidspension, er der nok en grund til det. Hun kender dig bedst. Om du kan få førtidspension afhænger dog af dine papirer og din kommune.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2016, 11:40   #35
Rytter16
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Rytter16 er ny på vejen
Hej igen søde mennesker!
Jeg er nu kommet i jobafklaring og starter snart på min 3 måned.
Det har været med opstart på 3 x 1.5 time ugentligt, hvilket var mere end rigeligt. Det er blevet sat op til 3 x 2 timer for at prøve mig af, men det går ikke længere. Det går støt ned af bakke med psyken, jobafklaringen og privatlivet. Jeg magter efterhånden mindre og mindre. Jeg holder pauser, når jeg er afsted.
Jeg tænker at man sansynligvis vil forlænge min afklaring yderligere 3 mdr.
Hvor meget skal min arbejdsevne være for at jeg kan være selvforsørgende?..fleks!
Vil jeg kunne blive henstillet til ftp som tingene er nu, eller venter der mig ressourceforløb?
Jeg ved at ingen sager er ens, men hvad er jeres vurdering?
Tak����
Rytter16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2016, 13:28   #36
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja med 3 x 1.5 time ugentligt vil jeg formode at du er langt væk fra førtidspension forudsat at det er effektive timer.

Vi har set folk der er blevet visiteret til fleksjob med et mindre antal timer.

Om du skal i et ressourceforløb før en evt visitering til fleksjob...ja det kan ingen svare dig på ud over kommunen..

Vil du have at din sag skal gå hurtigst muligt (som det nu kan lade sig gøre i kommunalt regi)...så skal du huske at møde op hver evig eneste dag..

Jo mere sygdom du har altså hvor du ikke møder op...jo længere vil din sag trække ud...

Har man meget sygdom hvor man ikke møder op...ja så vil kommunen bare sige at de ikke har kunne bruge den afklaring til noget...

Så det er vigtigt at møde op....også selvom man er nødt til at kravle over i et hjørne og lægge sig ned uden at kunne lave noget..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2016, 14:16   #37
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Rytter16 Se meddelelser
Hej igen søde mennesker!
Jeg er nu kommet i jobafklaring og starter snart på min 3 måned.
Det har været med opstart på 3 x 1.5 time ugentligt, hvilket var mere end rigeligt. Det er blevet sat op til 3 x 2 timer for at prøve mig af, men det går ikke længere. Det går støt ned af bakke med psyken, jobafklaringen og privatlivet. Jeg magter efterhånden mindre og mindre. Jeg holder pauser, når jeg er afsted.
Jeg tænker at man sansynligvis vil forlænge min afklaring yderligere 3 mdr.
Hvor meget skal min arbejdsevne være for at jeg kan være selvforsørgende?..fleks!
Vil jeg kunne blive henstillet til ftp som tingene er nu, eller venter der mig ressourceforløb?
Jeg ved at ingen sager er ens, men hvad er jeres vurdering?
Tak����
Hvis 3 x 1,5 timer er "mere end rigeligt", er det klart urealistisk. Du må prøve at få sat timetallet ned i samråd med din læge. Husk at der også skal være overskud til privatliv etc. Det skal være et timetal du kan udholde i flere år, hvis du går efter fleksjob. Som du fortæller det her, er jeg dog enig med din kone i, at du skal have pension. Hvad siger din praktiserende læge ?
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2016, 14:34   #38
Rytter16
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Rytter16 er ny på vejen
Min psykiater mener også at pension vil være det rigtige for mig. Psykiateren har også sagt, at jobafklaringen var et nødvendigt "onde" for at evt pension kan komme på tale.
Jeg vil gerne sige at jeg havde håbet på fuld knald på i fremtiden. Jeg kan nu se at det nok var ret naivt at tro på..... jeg har altid været vant til at knokle/arbejde. Det er hårdt, når man i det dybeste af èn selv, nok så gerne vil vise at man kan.
Jeg er selv nu indstillet på pension, selvom jeg havde tænkt det anderledes.
Jeg er +50 og har været langt over 20 år på arbejdsmarkedet.
Rytter16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2016, 15:22   #39
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Og kære Rytter, husk for himlens skyld at lav dagbog hver dag, du er i din afklaring, beskriv kort hvordan din dag er gået, når du er på stedet, samt ikke mindst hvordan din dag er før og efter altså hvilket overskud har du når du er hjemme til div. pligter, fritid familie.

dette er vigtig dokumentation så kommunen kan se hvordan din dag er.

aflever til slut dagbogen til din sagsbehandler, gem selv en kopi, og husk at få en kvittering.

husk i din afklaring af overhold dine skånebehov, som der forhåbentlig er nedskrevet i dine papirer på kommunen.

og pas så på dig selv.

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2016, 15:33   #40
Rytter16
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Rytter16 er ny på vejen
Hej igen!
Jeg har skrevet dagbog fra første dag i afklaringen og jeg beskriver detaljeret hvordan jeg oplever mine dage.
Som det går lige nu, frygter jeg lidt en evt. forlængelse af jobafklaringen, men nu må vi se hvordan det går, men der er ikke meget tilbage i ressourcetanken.
Rytter16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension