K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-10-2011, 16:17   #1
MissSwitchie
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2010
Indlæg: 43
Styrke: 15
MissSwitchie er ny på vejen
Ventetiden er så hård

Hej Alle,

Håber virkelig sådan i kan hjælpe mig nu, for jeg synes godt nok der er gået noget lang tid i min sag. Vi er igang med at søge en ftsp, og det har jeg været siden april ( efter 11 år i kontanthjælpssystemet)

Min praktiserende læge, min sagsbehandler fra distrikts psykiatrien, og min fysi oterapeut havde et møde på kommunen med min sagsbehandler, og det kom da frem det var en ftsp vi skulle søge, da der ikke er mere at gøre.

Alle mine lægepapirer blev samlet i maj, dvs fra 2 psykiatere, min praktiserende læge ( generel helbredsattest), noget fra min fys og mine 3 psykologers udtalelser.

Jeg er så bange for kommunen, fordi de rigtig mange gange har truet mig - enten ved at kalde mig diverse ting, eller ved at sige hvis jeg ikke kan arbejde, at de vil kigge på hvordan jeg passer min datter, og en har endda sagt mig jeg var direkte fed og skulle maveoperes for fedme, måske det kunne hjælpe på min gigt ( Jeg er nok ikke normalvægtig, vejer 79 kilo og er 168 høj) Jeg har så meget angst for kommunen jeg ikke kan komme derned, ej heller snakke med dem.

Min sagsbehandler på kommunen har samlet min sag, men nu er alle blevet syge dernede og har været det de sidste 2 måneder. Dvs der er ingen der kan se på ens sag, min sag skulle ligge et sted hvor de skulle omskrive ressourceprofilen og dernæst skulle til den til lægekonsulent og derefter vist må et møde, og dernæst et andet sted hen og så ved jeg faktisk ikke hvad der yderligere skulle ske.

Men jeg har bare ventet og ventet og ventet - har en sagsbehandler fra kommunen der ringer til mig hele tiden for, at høre om jeg er blevet rask nu og er klar til at komme i arbejdsprøvning? Altså, det kom frem på det møde de ikke skulle kontakte mig, og der er ikke mere at gøre - men min sagsbehandler fra kommunen tror åbenbart, at når jeg ser hvor sød hun er, så bliver jeg rask. Hold nu op!

Jeg blev nødt til få min sagsbehandler fra distrikt psyk til at hjælpe mig til at å hende til at holde op med at ringe hele tiden

Hun SKAL også se min hende fra kommunen, hun siger at min sag ikke går igennem hvis hun ingen personlig kontakt har haft med mig - altså hun har aldrig set mig, men snakket i telefon med mig. Min læge siger det ikke passer, hun har før hørt om sager hvor personen aldrig havde vist sig på kommunen.

Pyha, jeg kan bare snart ikke mere Min sag ligger stadig hvor den gjorde i april måned Jeg har fået psykiatrien til at rykke for den, og psyk har nu sagt, at hvis ikke snart den ligger klar, så må vi jo have hjælp udefra til at få den gjort klar. De har nu endelig givet en dato, d 7/10 - men der er kun ressource profil der er klar til ftsp.

Hvordan er den videre proces så? Skal jeg vente 2-5 yderligere år igen? Jeg kan slet ikke finde ro nogensteder, har været i denne uro siden maj måned hvor der var snak om, at det ikke gik med mig og de ikke kunne mere ( og det kunne jeg ihvertfald slet ikke)

Er der nogen der kan fortælle mig om det videre forløb? Nu er læge papirer samlet, og den der ressourceprofil skulle omskrives ( lyder bare negativt), også ved jeg faktisk ikke mere hvad der skulle ske?

Nogle søde mennesker derude som kunne hjælpe mig?
MissSwitchie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2011, 16:39   #2
sweet girl
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Lokation: Furesø
Indlæg: 22
Styrke: 13
sweet girl er ny på vejen
Det er godt nok ikke sjovt, man kan godt komme til at føle sig som en sag i bunken af sager, når det er den måde det forgår på. Har selv prøvet noget lign.

Du skal huske at når du skal til møde med kommunen, uanset hvad det er for et møde med kommunen, har du til hver en tid ret til at have en bisidder med. Det er en der er med til at lytte hvad de siger, og kunne spørge på dine vegne. Man kan også se denne bisidder som et par ekstra øjne og øre i forhold til at høre hvad kommunen siger. Denne bisidder kan være en hvilken som helst person du vælger at have med, og du behøver ikke meddele det til kommunen. Jeg har også selv benyttet mig af at have en bisidder med jeg var tryg ved, så måske dette kan hjælpe dig lidt.
sweet girl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2011, 16:44   #3
MissSwitchie
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2010
Indlæg: 43
Styrke: 15
MissSwitchie er ny på vejen
Tak for svaret.

Jeg har altid haft en bisidder med, nemlig en fra distrikts psykiatrien, men faktisk har jeg måtte afbryde flere møder fordi jeg ikke kunne klare det ( opkastning ). Nogle gange er hun selv gået for mig.

Min bisidder synes også det lyder underligt, at min sagsbehandler på kommunen vil bedømme mig ud fra evt udseende om jeg er berrettiget til en ftsp.

Der er bare noget lusket efter min mening. Men jeg er indstillet til en ftsp - vi venter bare på alle bliver raske og kan se på sagen. Synes bare det lyder underligt der ikke er andre på kommunen der så kan se på sagen, eller de kan indkalde nogle nye.

Eller også er det en direkte løgn med at alle er syge på kommunen, for så længe de kan sylte min sag, des mere kan de spare. Har ventet i 11 år på hvad der skulle ske, så er næsten ved at springe i luften over vente mere.
MissSwitchie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2011, 17:27   #4
sweet girl
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Lokation: Furesø
Indlæg: 22
Styrke: 13
sweet girl er ny på vejen
Jeg har selv en meget nær veninde der ligger i en lign. kamp med kommunen om hendes førtidpension som hun stadig venter på at blive godkendt til. Og jeg kan se på hende det også tager meget hårdt, så kan godt forstå dig.

Jeg havde også en periode hvor jeg var træt af kommunen, har selv været i systemmet i 2 lange år, og det var også en kamp. Jeg har ikke selv haft det gjort da jeg var klient hos kommunen om man så må sige, men tænkte flere gange på at søge aktindsigt i min sag da det var aktuelt for mig, for derigennem at danne mig et indtryk af hvad kommunen skrev og mente om mig. Måske dette var noget du skulle overveje at gøre? Jeg kan ikke huske om man skal skrive et brev til kommunen eller om man skal udfylde nogle formularer for det er længe siden. Men måske dette kunne hjælpe dig lidt også.
sweet girl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2011, 17:32   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej MissSwitchie

SB/kommune skal skriftlige meddele dig, hvilken dato din FP-sag er startet iflg. Pensionloven:

Citat:
Efter lovens § 21 skal tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension fremgå af sagen og meddeles den pågældende.

§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.
Mine fremhævninger. Kilde: LBK nr 1005 af 19/08/2010 Gældende

Link: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=132869

Ligesom Beskæftigelseankenævnet i nylig undersøgelse har skærpet dette over for kommunerne.

Jeg synes, derfor du bør skrive et brev, hvor du beder om dato for din FP-sag påbegyndelse, som du eft. fornuftig procedure går til skranken m. i 2 eks., hvor du på din egen får datostempel og underskrift for modtagelse, således at du har dokumentation på aflevering.

Når du har modtaget svar på dette brev (hvis ikke sender du en rykker til teamchef og chef og C.C. til SB) så afl. du næste brev på samme måde, hvor du henviser til lovtekst ovenfor omkr. frist for behandling af din FP-sag.

Disse paragraffer er netop lavet for at kommune ikke kan trække en FP-sag ud i langdrag i umindelige tider, selv om de ofte forsøger. Ligesom datoen for start af behandling af din FP-sag kan få afgørelse for udbetaling af din FP.

Mange hilnser

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2011, 17:48   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis de har sagt at din ressourceprofil er klar til d. 7/10, betyder det sikkert at du får den til gennemsyn og underskrift.

Dernæst sender din sagsbehandler den så til et team på kommunen. der skal vurdere om der mangler noget.. og hvis der ikke gør, overgår den til pensionsnævnet.. de vil så skrive at de har modtaget den, og så må sagsbehandlingstiden max være 3 måneder fra den dato.

På det møde du nævner, har aftalen måske været at din sagsbehandler skulle indstille dig til pension... og det er så det der er ved at ske, men det er en proces der kan tage en rum tid.

Hvis du har fået en ny sagsbehandler, der tror du skal i arbejdsprøvning først, foretager hun sig jo ikke mere, før du kommer det.

Og hvis det tidligere er aftalt at du ikke skal det... så skal hun gøres opmærksom på det...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2011, 18:14   #7
MissSwitchie
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2010
Indlæg: 43
Styrke: 15
MissSwitchie er ny på vejen
Tusind tusind tak for svar :-) Det her kunne jeg virkelig bruge. Det er min sagsbehandler fra distriktet der er mit talerør, da jeg ikke kan magte mere angående kommunen. Hun har været en ufattelig stor hjælp i denne meget hårde tid.

Jeg tror bare det også undrer hende, at det virkelig bare er gået så lang tid nu - men det kunne måske hjælpe hvis jeg prøvede snakke med hende, omkring det i nævner med brevene og paragrafferne. For min mavefornemmelse siger mig, at de sylter min sag lige pt, og har gjort det længe.

Min sagsbehandler på kommune er blevet gjort opmærksom på, at en arbejdsprøvning vil forværre min tilstand, samt alle de der telefonopkald og telefonsvarer beskeder fra kommunen "om jeg er blevet rask" forværrer min tilstand så meget, at det må stoppe - det er jo næsten på grænsen til chikane

Jeg har et møde igen med min sagsbehandler i distriktet i næste uge, så tror jeg vil prøve drøfte de ting som i har skrevet herinde med hende, det kunne være jo det kunne sætte lidt skub i sagerne.

Jeg har ikke fået ny sagsbehandler ( har skiftet 36 gange i alle disse år), jeg håber på hende jeg har fået nu når gøre min sag færdig. Min sagsbehandler er også gjort opmærksom på det ikke hedder arbejdsprøvning, men eneste udvej er at give mig roen til måske kunne få det der ligner bare en lille smule livskvalitet.

Mine behandlere har også skrevet i papirerne, at min tilstand betegnes som kronisk, og behandlingsmulighederne er udtømte - hvis der på et tidspunkt kommer nye behandlingstilbud, så vil det aldrig kunne gøre mig klar til arbejdesmarkedet, men kun virke udelukkende livskvalitetfremmende. Min psykiater har skrevet, at jeg aldrig vil kunne klare et job, selv med skånehensyn. Min praktiserende læge har skrevet akkurat det samme, faktisk mange af de samme vendinger - blot fortalt på en anden måde. Min fys har skrevet noget omkring min krops tilstand, og hvordan den er påvirket af det hårde liv jeg har haft.


Men endnu engang tusind tak fordi i tog jer tiden til at svare mig.

Sidst redigeret af MissSwitchie; 03-10-2011 kl. 18:23. Årsag: glemt tekst
MissSwitchie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2011, 21:50   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Jeg synes, derfor du bør skrive et brev, hvor du beder om dato for din FP-sag påbegyndelse, som du eft. fornuftig procedure går til skranken m. i 2 eks., hvor du på din egen får datostempel og underskrift for modtagelse, således at du har dokumentation på aflevering.
gunvor, påbegyndelse af fp-sag = at sagen ryger til pensionsnævnet.

Og så langt er MissSwitchie's sag jo slet ikke nået endnu, derfor vil denne dato jo ikke kunne oplyses på nuværende tidspunkt.

Men MissSwitcie, du kan få din kontaktperson til at hjælpe dig med, at skrive en klage til jobcenterchefen.
Dels bør du klage over, at din pensionssag tilsyneladende er gået i stå, dels bør du klage over deres chikane i form af bl.a. telefonopkald.

Og eftersom du er på kontanthjælp kan du også søge pension efter §17.

Hvis du søger om fp i henhold til §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag bliver sagen afgjort på grundlag ad de oplysninger kommunen allerede har, der bliver ikke indhentet nyt.
Det eneste kommunen må er, at opdatere din rp og sende den til partshøring hos dig, og så har de 3 mdr. til at træffe afgørelse om hvorvidt du skal tilkendes fp.

For at søge sådan en §17, på det foreliggende skal du bar skrive følgende til kommunen:

"Jeg ønsker at søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag-

M.v.h. MissSwitchie + cpr.nr.
"
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2011, 22:00   #9
MissSwitchie
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2010
Indlæg: 43
Styrke: 15
MissSwitchie er ny på vejen
Jeg er bare så frustreret, og man tænker straks det værste.

Min kontakt person i distrikt psyk er vist blevet fyret ( nedskæringer ), og den bedste er så, at kommunen skal til at lave deres arbejde - læs, kommunen behøver ikke følge loven mere og kan gøre med en som de vil Det fandt jeg nemlig lige ud af for et par timer siden, hvor jeg sendte hende en mail.

Jeg er faktisk lidt på herrens mark. Alle papirer er jo lavet osv, og det er jo en ftsp vi er ved at søge, det taget godt nok bare lang lang tid.

Jeg tror jeg ringer til min læge imorgen og hører om måske de vil prøve finde ud af noget hvor min sag står. Og siden jeg også er uden kontaktperson nu, så står jeg jo klart alene. Kommunen må nemlig ikke kontakte mig, så jeg får jo nok heller ikke noget at vide omkring min sag så - og er bare så bange for den bare får lov til at ligge på kommunen, ligesom den har gjort i 11 år.
MissSwitchie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2011, 22:33   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du kunne også kontakte jobcenterchefen og fortælle din historie, og at du er på 11 år, stadig er under udredning mht førtidspension, føler dig syltet, alene, uoplyst omkring din sag og nu også står uden kontaktperson og at din verden er ved at ramle....

Det har før sat skub i sagerne, når man har kontaktet jobcenterchefen.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hård arbejdsprøvning gøjneren Alt det andet 108 13-08-2011 23:59
Hård kritik af selvopfundne diagnoser Webmaster K10 Nyheder 0 20-06-2011 08:10
Københavns borgerrådgiver: hård kritik af sagsbehandling buster Politik og Samfund 5 22-03-2011 09:59
Sagen er gået i hård knude og hvad skal jeg gøre.... cape Din historie 3 24-01-2009 20:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension