K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-09-2011, 19:43   #1
canvas
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 18
Styrke: 13
canvas er ny på vejen
Tilskud til læsebriller

Hej.

Vil høre om nogen kan svare på dette...

Jeg ved man kan få tilskud til læsebriller. Men hører det under de ting hvor man automatisk er berettiget til tilskud, eller skal man dokumnetere både det ene og det andet omkring sin økonomi (altså hvor der er tale om en individuel vurdering)?

Førtidspensionist efter den gamle ordning.

På forhånd tak.
canvas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 20:13   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af canvas Se meddelelser
Hej.

Vil høre om nogen kan svare på dette...

Jeg ved man kan få tilskud til læsebriller. Men hører det under de ting hvor man automatisk er berettiget til tilskud, eller skal man dokumentere både det ene og det andet omkring sin økonomi (altså hvor der er tale om en individuel vurdering)?

Førtidspensionist efter den gamle ordning.

På forhånd tak.
Jeg ved ikke, om man selv skal dokumentere éns økonomi. Måske gør de det selv. I hvert fald afhænger det af din økonomi, om du vil kunne få tilskud til brille. Hvis du skulle dokumentere din økonomi, vil de nok sige det.

Jeg vil anbefale at du henvender dig til en optikker (brilleforretning) og få lavet et prisoverslag på den brille, du vil have, så kan de søge tilskud for dig. Mange optikkere hjælper folk med at søge tilskud til de briller, folk skal købe.

Da du er førtidspensionist på den gamle ordning, så kan du søge brille som helbredstillæg:
https://www.borger.dk/EMNER/PENSION-...ield2Bookmark3

Ellers kan du blot kontakte din førtidspensions-rådgiver i din kommune for råd og vejledning.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 20:24   #3
canvas
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 18
Styrke: 13
canvas er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
I hvert fald afhænger det af din økonomi, om du vil kunne få tilskud til brille.
Hvor har du din viden fra? Er det noget du ved på baggrund af egne erfaringer, eller noget du har researchet dig til på nettet?
på den side du linker til står der rigtig nok at man skal "søge" om det. Men det kan jo både betyde at der - når man har bedt om det - automatisk udbetales et beløb (regnet ud på baggrund af prisen), eller at man skal dokumentere at man har behov for hjælp...

På forhånd tak.

Sidst redigeret af canvas; 28-09-2011 kl. 20:32.
canvas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 20:36   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af canvas Se meddelelser
Hvor har du din viden fra? Er det noget du ved på baggrund af egne erfaringer, eller noget du har researchet dig til på nettet?
på den side du linker til står der rigtig nok at man skal "søge" om det. Men det kan jo både betyde at der - når man har bedt om det - automatisk udbetales et beløb (regnet ud på baggrund af prisen), eller at man skal dokumentere at man har behov for hjælp...

På forhånd tak.
Det står klart og tydeligt, at det afhænger af din og evt. ægtefælles økonomi i den link. Og siden borger.dk kommunernes fælles portal. Såeh... Helbredstillæg afhænger af hvor meget tillægsprocent, du kan få.

og nej jeg har ikke selv søgt f.eks. briller, men jeg arbejder selv med sociale sager og har ofte set ansøgninger om briller til førtidspensionister. Derfor er jeg en del inde i det.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 20:43   #5
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
nu er der jo stor forskeld på briller og læsebriller. briller koster hurtigt op til flere 1000 kroner hvor et par læsebriller koster fra 50 kroner.men nåt vi snakker FP fra før 2003 alså gammel FP så er det dit heldbredtillæg der går ind så er du samlevende med en fx ledig flexjobber vil den være = 0
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 20:48   #6
canvas
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 18
Styrke: 13
canvas er ny på vejen
Okay. Det har jeg overset...

Men så kan det være helt lige meget. Er der tale om noget man kun kan få tilskud til, såfremt man fremlægger sin økonomi, er jeg ikke interesseret (det syntes jeg nemlig er ydmygende). Så betaler jeg hellere selv.

Høre for øvrigt heller ikke til dem der søger om hjælp til dit og dat i tide og utide. Faktisk har jeg i løbet af 15 år ikke gjort det en eneste gang. Så hvorfor så egentlig begynde på det nu.

Sidst redigeret af canvas; 28-09-2011 kl. 20:53.
canvas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 21:26   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
For et par måneder siden var jeg oppe og få lavet læsebriller - var den helt store tur igennem, men synsprøve mm.

Den totale pris 345 kr alt inklusive, og så fik jeg endda en spray med til at pudse glassene med, gratis.
Jeg kunne også have fået dem billigere, men jeg faldt for et stel der kostede LIDT mere end de helt billige.

Børnenes Far har også lige fået lavet læsebriller, han måtte slippe 490 kr, men han er også altid så overgearet.....

Læsebriller er som regel ret billige, modsat almindelige briller som koster kassen - oftest er det glassene der æder budgettet.

Men du kan da lige forhøre dig når du kommer forbi brillemanden - de fleste har også en afdragsordning, såfremt man ikke lige har råd.

Jeg har kun søgt om hjælp 1 gang, og det er i forbindelse med tandlæge. Det første prisoverslag fra tandlægen lød på over 25.000 kr og dén kunne jeg ikke selv klare - nu er vi så kommet op på over 38.000 kr, og den stiger nok fortsat da jeg langt fra er færdig der oppe.

Resten æder jeg også selv, ekstra varmeregninger, årsopgørelser på el osv, selvom jeg godt ved jeg kan få hjælp til det.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 22:59   #8
canvas
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 18
Styrke: 13
canvas er ny på vejen
Jeg har allerede været inde hos en optiker.
Fik også lavet den helt store synstest. Og faktisk har jeg allerede bestilt brillerne. Det er så en lidt anden pris jeg har valgt at betale. Små 3000,- Og ja, det er glasset der koster.

Ved godt mindre kan gøre det, men vil helst have det bedste.


Nåh ja, tandlæge...
Så er det jeg skrev tidligere ikke helt rigtigt. Det tager jeg også mod tilskud til. Det er så også det eneste. Og det er man jo nærmest tvunget til. Ellers kan man - i nogle situationer - hurtigt blive halvvejs ruineret!
Her skal jeg så heller ikke dokumentere noget som helst omkring økonomi, da der (for mit vedkommende) er fastlagte regler for hvad der gives tilskud til. Så det er bare at sende regningen, så betales den del af den uden bøvl…

Sidst redigeret af canvas; 28-09-2011 kl. 23:16.
canvas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 23:21   #9
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
3000 kroner for et par læsebriller holda op er det guld med diamanter .da min kæreste fik almindelige nye briller ok jeg forkælede hende lidt på stel og glas med læsefeldt osv. fik hun bla tildbud læsebriller med den styrke osv til små 670 mener jeg det var også igen stel der kostede extra .men hun ville ikke have dem så hun nøjeste med briller så 3000 for læse briller av for den

min kæreste er også FP fra før 2003 hun skal aflevere papir osv hvis hun søget tandlæge hjælp eller abre søger om noget forlanger de papir betalinger osv hmm.der kunne hun intet få PGA heldbredtillæget var = 0 PGA jeg er ledig på ledigdhedydelse.så vi måtte selv betale de 15.000 kroner heldidvis var tandlæge behjlpelig med betalings ordning
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2011, 10:54   #10
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
læsebriller

Hej

Når du er FP efter gammel ordning kan du søge om personlig tillæg

se https://www.borger.dk/Emner/pension-...-tillaeg.aspx?

Men du kan kun få hjælp til en billig brille, og kun hvis din økonomi er så dårlig at du ikke kan betale selv

Hilsen
NPH
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tilskud til køb af bil Miss-crone Hjælpemidler til handicappede 7 22-05-2013 20:32
Tilskud Stueplanten Alt det andet 9 27-11-2011 14:14
Tilskud til en bil? Molly67 Hjælpemidler til handicappede 13 09-09-2011 06:15
Tilskud Dinky67 Dit og Dat 7 18-03-2011 10:06
Ang. Tilskud docholiday Spørgsmål ang fleksjob 1 29-11-2008 18:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension