K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-12-2010, 03:18   #11
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Karo, det du henviser til drejer sig om straffeattester, herunden informationer i Det Centrale Kriminalregister...??

Ved godt regeringen ser syge som en form for kriminelle - men vi taler dog kun om en sag på kommunen.

Selv har jeg fået aktindsigt i min egen sag, der gik 20 år tilbage, og fik således papirer helt tilbage fra 1988.
helenekr, du læser ikke hvad der står under disse links.
Der står ba., at
"For den offentlige forvaltnings vedkommende omfatter loven stort set alle former for forvaltningsvirksomhed, hvor der anvendes elektronisk behandling af personoplysninger. Det gælder både i forbindelse med afgørelsessager og ved faktisk forvaltningsvirksomhed."

og

" Der gælder således ikke efter persondataloven en absolut frist for hvor længe oplysninger må opbevares. Det skal vurderes konkret hvor længe behandlingen er nødvendig".

Kommunen nævner 5 år, fordi der blev vurderet af kommunen at behandling af sagen var afsluttet og i forbindelse med det var der ikke nødvendigt at anvende dokumentation længere.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 08:29   #12
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det lyder underligt at de sletter papir der ikke er ældre da jeg fik aktindsigt i sin tid fik jeg papir der gik tilbage til den dag jeg blev sygemeldt og frem til den dag jeg bad om aktindsigt (8år ) hvis man har været på kontanthjælp og der slet ikke er andet end det at man bare har været på kontanthjælp så kunne jeg forestille mig at de kunne slette dem, men det lyder som om det er en igangværende sag og at den har været i gang hele tiden ...

Det må være til at finde ud af (prøver at skrive til KL senere i dag ) for jeg ville da også mene at det var smart at få papir til at forsvinde ...

Jeg ved at min egen søn havde en sag ved den kommunale psykolog pga ptsd da han var 15 år da han fyldte 18 fik vi et brev om hvorvidt vi ønskede de papir slettet eller om kommunen skulle gemme dem til evt senere brug (netop fordi der jo i dem var konstateret at han led af ptsd og hvorfor)

Min søn valgte at få dem slettet, men det er jo noget helt andet han var under 18 og han blev spurgt det lyder som om det med din veninde har været en sag der løbende har været i gang og der ryger jo mange værdifulde oplysninger når man bare sletter .. så underligt det lyder det, jeg skriver hvis og når jeg finder ud af noget ...

(har skrevet til jura og forvaltning hos KL så må vi se om de gider svare )

Sidst redigeret af Hejdien; 21-12-2010 kl. 08:37.
  Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 08:46   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Det lyder underligt at de sletter papir der ikke er ældre da jeg fik aktindsigt i sin tid fik jeg papir der gik tilbage til den dag jeg blev sygemeldt og frem til den dag jeg bad om aktindsigt (8år ) hvis man har været på kontanthjælp og der slet ikke er andet end det at man bare har været på kontanthjælp så kunne jeg forestille mig at de kunne slette dem, men det lyder som om det er en igangværende sag og at den har været i gang hele tiden ...

Det må være til at finde ud af (prøver at skrive til KL senere i dag ) for jeg ville da også mene at det var smart at få papir til at forsvinde ...

Jeg ved at min egen søn havde en sag ved den kommunale psykolog pga ptsd da han var 15 år da han fyldte 18 fik vi et brev om hvorvidt vi ønskede de papir slettet eller om kommunen skulle gemme dem til evt senere brug (netop fordi der jo i dem var konstateret at han led af ptsd og hvorfor)

Min søn valgte at få dem slettet, men det er jo noget helt andet han var under 18 og han blev spurgt det lyder som om det med din veninde har været en sag der løbende har været i gang og der ryger jo mange værdifulde oplysninger når man bare sletter .. så underligt det lyder det, jeg skriver hvis og når jeg finder ud af noget ...

(har skrevet til jura og forvaltning hos KL så må vi se om de gider svare )
Uha ja, kunne du ikke gøre det!!!

Bortset fra at det er af interesse for min veninde, så er det vist af stor interesse for rigtig mange brugere herinde,
Den der påståede slettetendens er jeg nemlig alvorligt bange for kan skade en masse mennesker.

Hvis de sletter (nu) for det har de ikke altid gjort, så må vi jo her på k10 anbefale folk at søge aktindsigt årligt, da papirene ellers vil forsvinde og blive slettet på et tidspunkt.

Og hvad så, når jeg har været førtidspensonist i 5 år - bliver hele min sag så også slettet, så baggrunden for førtidspensionen mm bare forsvinder ud i den blå luft?? Eller er det mon kun når man har en verserende sag på kommunen, at der er åbenlyse fordele ved at slette klienternes sager, så de hvert 5 år står som nye i systemet?

Håber KL kan komme med et bud på det. synes ikke det lyder særlig betryggende.

Gudskelov jeg har hele min sag og den ikke nåede at blive slettet.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 08:55   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
helenekr, du læser ikke hvad der står under disse links.
Der står ba., at
"For den offentlige forvaltnings vedkommende omfatter loven stort set alle former for forvaltningsvirksomhed, hvor der anvendes elektronisk behandling af personoplysninger. Det gælder både i forbindelse med afgørelsessager og ved faktisk forvaltningsvirksomhed."

og

" Der gælder således ikke efter persondataloven en absolut frist for hvor længe oplysninger må opbevares. Det skal vurderes konkret hvor længe behandlingen er nødvendig".

Kommunen nævner 5 år, fordi der blev vurderet af kommunen at behandling af sagen var afsluttet og i forbindelse med det var der ikke nødvendigt at anvende dokumentation længere.
Jo men Karo, hendes sag har altid været fysisk (alm skrevne sider papir) - det er først de senere år det er blevet elektronsik.
Synes bare det er frækt de kan smide en hel sag på bålet.

Hele min egen sag var repræsenteret i ressourceprofilen. Det var i de ældre sagsakter jeg fandt guldkornene og kunne bevise overfor kommunen, at jeg havde været syg i de 21 år jeg havde været i systemet. Tænk om de havde slettet det.

Jeg skriver ikke at du ikke har ret, jeg undrer mig bare, og for mig er det ganske nyt. Og det er første gang jeg er stødt på problemet med, at kommuner sletter sager, og da denne sag har været betændt fra start, så undrer det mig endnu mere...

Jeg er glad for det du har fundet frem og det var ikke en kritik
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 09:15   #15
Synf
Føler sig hjemme på K10
 
Synfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 46
Styrke: 14
Synf er ny på vejen
Hejsa.

Jeg var ude for det samme, da jeg søgte aktindsigt første gang - de gik kun tilbage til 2007.
Da jeg henvendte mig for at høre, hvor resten var blevet af - kunne de kun svare, at det var alt der var.
Nu har jeg været i systemet i hvert fald siden 2002, så det kunne bestemt ikke passe!
"Prøv at kigge på KMD!", sagde jeg så - og vupti - to dage efter havde jeg det hele!!

Hvordan kan det nu være?? Joh, for deres nye, smarte systemer kan ikke altid arbejde sammen med det gamle..
Hvornår de sletter det, ved jeg ikke, men jeg fik som sagt mine papirer 8 år tilbage

Jeg håber, at det løser sig for jer.

Kh Synf
Synf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 09:29   #16
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Vis skal som borgere selv gemme vores papir 5 år tilbage (skattesager osv) ellers kan det gå os grueligt galt .. så tror ikke på at det er ok at slette papir fra 09 feks de skal vel for hulen gemme 5 år tilbage ...

nå har skrevet men den første jeg skrev til kom først tilbage sep 2011 så har lige sendt til en ny ...
  Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 10:41   #17
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Hej Heidi



KL (Kommunernes Landsforening) varetager udelukkende kommunernes interesser og besvarer derfor ikke spørgsmål fra private.



Du kan henvende dig til din bopælskommune og bede om at få oplyst efter hvilke regler de opbevarer oplysninger og hvor længe de opbevarer oplysninger.



Biblioteket kan sikkert også være dig behjælpelig med at finde de relevante regler for opbevaring af oplysninger.





Med venlig hilsen



Marianne Hansen

KL

KL's Juridiske Kontor

Weidekampsgade 10

2300 København S



Tlf.nr. 33 70 32 81

Fax 33 70 30 62
Jamen så prøver vi da bare noget andet
  Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 10:43   #18
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
nu har jeg ikke undersøgt det.. men i september oktober blev det meldt fra Inger Støjberg at der ville komme nye regler angående aktindsigt.

så jeg tror det er i forbindelse med det vedtaget, at i ikke kan få mere end hvad i har fået nu.. havde i derimod gjort det for et par måneder siden så havde i fået den fulde aktindsigt..

men mener at det før hed sådan, at man skulle gemme sine papir 5 år tilbage og det offentlige skulle gemme i 10 år.

hvor i mod at det i dag er 3 år for private og offentlige er 5år..

Sidst redigeret af maja-bell; 21-12-2010 kl. 10:45.
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 10:55   #19
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
3.5 Aflevering af arkivalier og sletning af oplysninger

Elektroniske arkivalier vil blive afleveret til Statens Arkiver langt tidligere end det i dag er tilfældet med papirarkivalier, idet det, som myndighederne afleverer, blot er en kopi af deres elektroniske arkiv.

Myndighederne bevarer således arkivet hos sig selv efter afleveringen til Statens Arkiver. Hvor længe myndigheden beholder sit eksemplar af arkivet, må afhænge af, hvor længe der er et administrativt behov herfor, herunder hvor længe der vurderes at være behov for at kunne imødekomme anmodninger om aktindsigt. For arkivalier med personoplysninger vil Registerlovens sletningsbestemmelser sætte en overgrænse for, hvor længe myndigheden må opbevare sin kopi.

Når Statens Arkiver har godkendt, at en myndighed overgår til elektronisk arkivdannelse, vil Statens Arkiver som altovervejende hovedregel hverken kræve eller være indstillet på at modtage papirdokumenter, der afleveres i elektronisk form.

Papirbaserede sagsakter opbevares i dag hos den pågældende myndighed i op til 30 år, før der tages stilling til, om sagsakterne skal kasseres eller overføres fra det lokale arkiv til Statens Arkiver.

Med elektroniske sagsakter bliver det muligt for myndighederne at aflevere til Statens Arkiver langt hurtigere. Det, der afleveres, er blot en kopi, og de samme arkivalier kan derfor efter afleveringen være både hos myndigheden og i Statens Arkiver.

De uddybende regler og retningslinier for elektroniske arkivalier, som Statens Arkiver vil udsende, vil bl.a. fastlægge, på hvilket tidspunkt arkivalier skal afleveres. De fleste myndigheder bruger i dag journalperioder af 5 års varighed. Fortsættes denne praksis, vil det være en nærliggende mulighed, at myndighederne afleverer kopi af deres elektroniske arkivalier efter udløbet af hver journalperiode, eller på dette tidspunkt får bemyndigelse til at kassere materiale, som ikke er bevaringsværdigt.

Med afleveringen af det elektroniske kopi-arkiv er der gjort endeligt op med myndighedens forpligtelse til at aflevere det elektroniske materiale til Statens Arkiver. Myndigheden skal producere en »afleverings-version«, der opfylder Statens Arkivers krav til dokumentformater og lagermedier på afleveringstidspunktet, og herefter overtager Statens Arkiver pligten til løbende konvertering af materialet til nye formater.

Den hurtige aflevering til Statens Arkiver gør det nødvendigt for myndigheden at overveje, i hvor lang tid efter afleveringen til Statens Arkiver (henholdsvis opnåelse af bemyndigelse til kassation) myndigheden selv bør opbevare arkivalierne. De forskellige dele af forvaltningslovgivningen kan her trække i hver sin retning, idet reglerne om aktindsigt (Offentlighedsloven og Forvaltningsloven) taler for lang tids opbevaring, medens reglerne om beskyttelse af personoplysninger (Registerloven) omvendt taler for hurtig sletning af oplysninger.

Som udgangspunkt bør myndigheden bevare sin kopi, sålænge den har et administrativt behov for at bevare materialet i egne arkiver.


Offentlighedsloven og Forvaltningsloven sætter ikke nogen undergrænse for, hvor længe en myndighed skal opbevare sagsakter, men kassation af sagsakter efter en kort årrække bør i hvert fald ske efter generelle retningslinier, så kassationen ikke får karakter af vilkårlighed.

Uanset at sagerne er »afsluttet«, kan der opstå behov for at finde akterne frem påny, fordi en sag genoptages, eller fordi der fremsættes anmodning om aktindsigt. Hvis en myndighed på et tidligt tidspunkt tilintetgør sagsakter, er muligheden for aktindsigt i sagens natur bortfaldet.

Hvis en myndighed stilles over for en anmodning om aktindsigt i en sag, som er afleveret til Statens Arkiver i papirform, kan myndigheden godt låne materialet hos Statens Arkiver for at kunne imødekomme anmodningen. Spørgsmålet om almindelig aktindsigt efter Offentlighedsloven og parters adgang til aktindsigt efter Forvaltningsloven ændres nemlig ikke ved, at sager afleveres til Statens Arkiver. Sager og dokumenter, der efter disse love er undergivet aktindsigt, vil også efter aflevering til arkiverne kunne benyttes i overensstemmelse hermed. Om dette også vil være tilfældet, når der er tale om en sag i elektronisk form, som indgår i et register omfattet af Registerloven, kan give anledning til tvivl, jf. nedenfor.

Der er i dag ikke nogen lov, som påbyder en myndighed at slette oplysninger i papirbaserede sagsakter efter en vis tid, heller ikke selvom der er tale om personoplysninger. Men et elektronisk arkiv med sagsakter, der indeholder personoplysninger, vil som tidligere nævnt udgøre et register i Registerlovens forstand, og dokumenterne bliver omfattet af Registerlovens sletningsbestemmelser.

Disse findes i Registerlovens § 9, der bestemmer, at registrerede oplysninger, der på grund af deres alder eller af andre grunde har mistet deres betydning for varetagelsen af registrets opgaver, skal slettes (eller overføres til opbevaring i arkiv). Bestemmelsen fører til, at elektroniske sagsakter kun kan opbevares (lagres lokalt), sålænge der af hensyn til sagsbehandlingen eller andre anerkendelsesværdige grunde kan være behov for dem. Registerloven sætter dermed en overgrænse for, hvor længe elektroniske arkiver må opbevares lokalt.

Registertilsynet har haft lejlighed til at tage stilling til spørgsmålet i forbindelse med udfærdigelse af registerforskrifter for »elektroniske dokumentarkiver i Undervisningsministeriet« (bekendtgørelse af 14. august 1995). I forskrifterne er fastsat følgende sletningsbestemmelser:
http://www.ladk.dk/meddelelser/artik...orvaltning.htm

Stadigvæk den med papir der er væk fra 09 er langt ude..

Så spørgsålet Helene er vel om ikke det kunne betale sig at skrive til kommunen igen ...

Noget ala

I oplyser om at alle sagsakter er destrueret dette stille vi os uforstående overfor især da der indgår papir fra 09 ergo papir der er mindre end 5 år gammel

Vi ønsker oplyst hvad kommunens retningslinjer er for destruereing af papir ligeledes henviser vi til Statens Arkiver hvor vi formoder papirene endnu ligger ?

Hvis dette ikke er tilfældet skal vi meddele at vi akter at gå videre med sagen da der i tidligere akter ligger meget brugbar materiale for netop xxx sag


jeg ville skrive noget i den stil og samtidig ville jeg sende det til hele kommunal bestyrelsen .. jeg tror ikke på at de papir er væk ....
  Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 11:27   #20
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Super fundet af dig Hejdien Og et fint sammensat brev.....tror jeg ville få røde ører.

Men jeg kan da godt blive bekymret over at man kan " smide" papir væk fra kommunernes side. Her må vist nogle politikere ind og se om det kan være rigtigt.

Helene det er så skønt du hjælper din veninde sådan og hvor er det dejligt med k10.......tænk på alt den hjælp man får her. Hvad skulle man ellers gøre.

Håber sørme de forsvundne papir dukker op.....ellers er det da en lækker sag for aviserne
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
slettet indlæg mukke Alt det andet 0 24-09-2013 17:55
Sagen er gået i hård knude og hvad skal jeg gøre.... cape Din historie 3 24-01-2009 20:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension