K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-12-2010, 22:58   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Angry De har slettet sagen - hvad så nu?

Jeg skriver for en veninde som pt er ved at søge §17 på det foreliggende grundlag. Både fordi hun er syg, og sagsbehandleren har nægtet at tage en §18, men også fordi sygedagpengene udløber i slutningen af Januar.

I forbindelse med førtidspensionssagen, har jeg anbefalet min veninde at søge aktindsigt. Første gang fik hun kun et par sider. Derefter søgte hun aktindsigt igen, men fik så at vide, at de har slettet sagen fordi den er over 5 år gammel Og fremsendte derfor kun de par A4 sider igen som de har oprettet i sygedagpengeafsnittet.

Kan det passe at de nu sletter sager der er mere end 5 år gamle (vi taler Brøndby kommune)?

Hun har været i ca 18 år i systemet på kontanthjælp, har været psykisk syg (og er det fortsat) har fået en masse forskelligt medicin, kommunen har bidraget med både psykolog, hjemmehosser, og fobiskole mm. Men alle disse papirer....ja, hele sagen er slettet!!!????

Vi forstår ikke en brik, og kan ikke tro det kan være lovligt at slette en sag, som jo er dokumentation på et liv med sygdom, og samtidig også er en form for opslagsværk for sagsbehandlerne, som jo kan se hvad der er forsøgt, hvad der er sket og hvordan min veninde har klaret sig gennem årene. Sagen er jo også et vigtigt dokument for min veninde, som er ved at søge førtidspension.

Min ifølge kommunen er hun nu et nyt og uskrevet blad, helt uden sag (og helt uden pensionssag!), da de papirer der ligger der nu, ikke beskriver de 18 år hun har været i systemet. Og de kun kan se det seneste - at hun har været i arbejde, har en permanent knæskade, lider af psykisk sygdom, som kun er dokumenteret via to korte statusprofiler over de seneste 6 mdr.

Vi mangler alt det med kød på! Hele baggrunden for pensionsansøgningen, om man så må sige. Alle de gamle papirer, de gamle lægepapirer, div tiltag, arbejdsprøvninger mm.

Hvad gør vi så nu - lyver kommunen - eller sletter de sager der er over 5 år gamle nu??

Nogen ideer til hvordan hun/vi kan gribe det hele an - nogen vi kan henvende os til?

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2010, 23:00   #2
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Den tror jeg altså ikke på, selvfølgelig har de hendes papire, man sletter da ikke bare det hele med et penne strøg
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2010, 23:11   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, det kan vi heller ikke forestille os.
Men kommunen hævder det hårdnakket, og fremsender kun de skide sider.....
Aktindsigten er søgt i sygedagpengeafdelingen. Men så sagde jeg til min veninde at hun skulle prøve i afdelingen for kontanthjælp, men de skrev så at alt blev slettet efter 5 år - og så fremsendte de fandeme også de sider hun havde fået én gang før.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2010, 23:31   #4
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828

http://www.bupl.dk/loen__og__vilkaar...ument#Sletning


Efter § 5 stk. 5 ( Lov om behandling af personoplysninger )
gælder, at indsamlede oplysninger ikke må opbevares, så personen kan identificeres længere end nødvendigt af hensyn til de formål hvortil oplysningerne behandles. Der gælder således ikke efter persondataloven en absolut frist for hvor længe oplysninger må opbevares. Det skal vurderes konkret hvor længe behandlingen er nødvendig. Derefter skal oplysninger slettes eller anonymiseres.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 00:22   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Karo, det du henviser til drejer sig om straffeattester, herunden informationer i Det Centrale Kriminalregister...??

Ved godt regeringen ser syge som en form for kriminelle - men vi taler dog kun om en sag på kommunen.

Selv har jeg fået aktindsigt i min egen sag, der gik 20 år tilbage, og fik således papirer helt tilbage fra 1988.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 00:33   #6
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...hmm, mon ikke kommuner har en tidsbestemt opbevaringspligt...

Måske kan der svares på det i KL?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 00:48   #7
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
kommunesammenlægning

Problemet med de manglende papirer kan sagtens være opstået i forbindelse med kommunesammenlægning hvor mange kommuner har ryddet for meget op.

http://www.google.dk/url?sa=t&source...DVHKFw&cad=rja

Sidst redigeret af sourceful; 21-12-2010 kl. 00:52. Årsag: redigeret link
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 00:50   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, jeg tænker jo at det ville være lige lovlig 'smart' at man kan få slettet sin sag løbende - tror vi er flere herinde der ville kunne se en lille fordel i dét - specielt hvis man har haft en lidt belastet fortid

Omvendt kan det også blive et beskidt kneb fra kommunen. Ups, der er en der vil søge førtidspension! en god gammel kending i systemet, HAM sletter vi da lige, så vi kan begynde helt forfra....

....det burde da være ulovligt!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 00:52   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sourceful Se meddelelser
Problemet med de manglende papirer kan sagtens være opstået i forbindelse med kommunesammenlægning hvor mange kommuner har ryddet for meget op.

http://www.ombudsmanden.dk/nyt_og_pr...redegrelse.pdf
Manglende papirer - fair nok! Men en manglende sag over en periode fra 90-2009??

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 00:59   #10
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Forstår godt jeres irritation, jeg siger bare det er muligt at det kan være det der er sket, at hendes sag er røget i forbindelse med den oprydning der har været. Hvor vidt det er ulovligt eller ej ved jeg jo ikke, men tror nu ikke det fordi kommunen ikke vil udlevere sagen til jer.

Men du kunne jo eventuelt efterlyse nogen i samme kommune herinde der har sag der er ældre end fem år og spørge om de vil søge aktindsigt og se om de får papirer fra 2004 og tidligere, så får i jo vished for om det en fejl eller almen praksis.

Sidst redigeret af sourceful; 21-12-2010 kl. 01:04. Årsag: tilføjelse
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
slettet indlæg mukke Alt det andet 0 24-09-2013 17:55
Sagen er gået i hård knude og hvad skal jeg gøre.... cape Din historie 3 24-01-2009 20:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension