K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-05-2013, 03:02   #1
FarvelDanmark
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
FarvelDanmark er ny på vejen
Søger førtidspension §17, udfyldning af resourceprofil og div andre spørgsmål.

Jeg er psykisk syg og søgte §17 28/12, da jeg var bange for hvad de nye regler ville betyde.
Først nu er de nået frem til, at jeg selv kan bestemme om jeg vil på ny eller gammel ordning. Jeg valgte gammel, og har lige fået tilsendt en resourceprofil, som jeg er ved at udfylde.
Hvad er vigtigt at skrive og undlade at skrive?

Yderligere oplysninger:
jeg er diagnosticeret skizotypisk i 1996, og skizoid, emotionel presonlighedsforstyrrelse og "særegen personlighed", i en speciallægerapport fra Nov 12. rapporten blev efterspurgt af min sagsbehandler, da hun ikke mente at udtalelserne fra egen læge og distriktspsykiatri var stærke nok til en pension.
Jeg har været på kontanthjælp siden jan 12.

På forhånd tak.
FarvelDanmark er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 04:00   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Selv kan bestemme om du vil på ny eller gammel ordning....næ nej...det passer ikke...

Hvis du søgte en paragraf 17 på det foreliggende grundlag før 2013....ja så SKAL det være efter de regler som var gældende på det tidspunkt...altså de gamle regler....

Men fint nok at du selv "har valgt" det...

Du kan læse alt om ressourceprofilen her http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

Det er super vigtigt at profilen giver et klart billede af lige netop dig....hvad du kan og ikke kan...

Man plejede som regel at udfylde alle punkter...men det er ikke sikkert at de alle vil blive brugt i vurderingen....

Nu ved jeg ikke om du bare har fået en blank ressourceprofil som de har sagt du skal udfylde...

Sådan en ressourceprofil skal laves i samarbejde med din sagsbehandler...

Så du udfylder det du kan...og så beder du om at i skal lave resten sammen....

Mind dem evt om at dette er/var en garantiforskrift...at den skulle laves i et samarbejde imellem borgeren og sagsbehandleren....og hvis den ikke bliver det...ja så vil den kunne lide af alvorlige mangler...

Husk at hvis du får førtidspension....ja så skal det være med tilbagevirkende kraft...til 3 måneder efter d. 28/12-2012.....det vil sige fra d. 28/3-2013....

Har du noget bevis på at du søgte førtidspension d. 28/12-2012...

Har de ikke skrevet til dig undervejs...med at de ikke kan nå at træffe en afgørelse....

Hvis de ikke har...ja så er det klart en stor fejl....for det skal de...altså skrive at de ikke kan nå det og så skal de fortælle hvornår de så forventer at de kan træffe en afgørelse...

Lige så du ved det....det er ikke på grund af en bestemt sygdom eller diagnose at man får en førtidspension....

Det er din arbejdsevne der afgøre om du kan få en førtidspension...

Har du overhovedet været arbejdsprøvet undervejs i dit forløb?
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 13:58   #3
FarvelDanmark
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
FarvelDanmark er ny på vejen
Tak for svar.
Det lyder måske utroligt, men jeg fik altså valget af Lollands kommune, efter at en socialrådgiver havde presset dem til at melde ud, om jeg skulle behandles efter nye eller gamle regler.

- Jo jeg har fået en blank ressourseprofil (RP) som jeg skal udfylde. Derefter vil sagsbehandleren arbejde videre med den, og sende den til partshøring hos mig. Er det godt nok?

- Ja, jeg sendte ansøgningen anbefalet, og det er skriftligt konfirmeret fra kommunen, at den er modtaget før 1/1 13.

- Nej, de har ikke skrevet til mig om nogen forsinkelser. Det var først da jeg fik hjælp af retshjælpen, at der skete noget. Men al korrespondance mellem dem har været på mail.
Først idag, har jeg fået besked om, at sagen tidligst kan komme for pensionsrådet d. 24/6.

- I min speciallægeerklæring skriver psykiateren, at jeg ikke har nogen arbejdsevne og at der ikke er noget man kan gøre for at ændre det. Man kan højst lindre min lidelse.

- Nej, jeg har ikke været arbejdsprøvet, for min sagsbehandler vurderede at det var nyttesløst.

Sidst redigeret af FarvelDanmark; 21-05-2013 kl. 14:00.
FarvelDanmark er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 15:14   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det bør være sagsbehandleren der udfylder ressourceprofilen - DEREFTER sender hun den til dig, så du selv kan kommenterer på det hun har skrevet.

Det bedste er om i udfylder den sammen.

Det er meget uoverskueligt at selv sidde med en tom ressourceprofil og skulle udfylde den.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 16:13   #5
FarvelDanmark
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
FarvelDanmark er ny på vejen
Ja, men min sagsbehandler prøver kun at sylte min sag.
Så jeg skal kunne henvise til en paragraf, hvis jeg skal have chance for at ændre noget.
Og ja, det er meget uoverskueligt og ville være meget bedre og rimeligere, hvis hun udfyldte og jeg kommenterede.
FarvelDanmark er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 16:36   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vil hun have paragraffer, så kan hun jo starte med disse......læs specielt §7 stk 8.

§ 7. Udarbejdelsen og anvendelsen af ressourceprofilen skal tage udgangspunkt i en samtale med borgeren. Denne dialog er afgørende for hvilke elementer i ressourceprofilen, som det er relevant at arbejde videre med, og i hvilket omfang elementerne skal beskrives og vurderes i forhold til kravene på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. I beskrivelsen og vurderingen af de udvalgte elementer skal indgå:

1) Borgerens faktiske ressourcer, der kan anvendes i forhold til arbejdsmarkedet.

2) Mulighederne for yderligere udvikling af borgerens ressourcer i forhold til arbejdsmarkedet.

3) Mulighederne for at reducere eller fjerne de barrierer, der kan gøre det vanskeligt for borgeren at anvende eller udvikle sine ressourcer i forhold til arbejdsmarkedet.

Stk. 3. Elementerne i ressourceprofilen beskrives og vurderes i en løbende fremadrettet proces i takt med afklaringen og udviklingen af borgerens ressourcer i forhold til kravene på arbejdsmarkedet. Borgerens eget bidrag til oplysning af sagen skal indarbejdes i ressourceprofilen.

Stk. 4. Kommunen skal på grundlag af den samlede beskrivelse og vurdering af elementerne i ressourceprofilen efter stk. 2 tage stilling til, om der er behov for at indhente yderligere oplysninger eller sætte aktiviteter i gang, der kan afklare eller forbedre borgerens arbejdsevne, jf. § 9.

Stk. 5. Til brug ved beskrivelse og vurdering af elementerne i ressourceprofilen skal kommunen tage stilling til hvilke oplysninger, der skal indhentes fra læge, hospital, revalideringsinstitution, virksomheder, de faglige organisationer, staten i jobcenteret, arbejdsløshedskassen m.fl.

Stk. 6. Der skal ikke indhentes flere oplysninger, end det er nødvendigt for at beskrive, udvikle og vurdere borgerens ressourcer som grundlag for vurdering af borgerens arbejdsevne.

Stk. 7. Der skal ikke indhentes yderligere oplysninger, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler.

Stk. 8. Kommunen skal forelægge den samlede beskrivelse og vurdering af ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer for borgeren. Hvis borgeren er uenig i beskrivelser og vurderinger, skal kommunen tage stilling til, om der er grundlag for at fastholde beskrivelsen og vurderingen på trods af uenigheden. Hvis kommunen vælger at fastholde beskrivelsen og vurderingen, skal borgerens bemærkninger tilføjes, således at de kan indgå i den samlede vurdering af arbejdsevnen.

Og der er flere hvor de kommer fra, hehe

https://www.retsinformation.dk/forms....aspx?id=31034
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 16:48   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis du selv kan udfylde det du nu kan....og at sagsbehandler så arbejder videre med den og sender den til partshøring hos dig....ja så er det fint nok og helt efter bogen...

Du skal dælme sikre dig at den del hvor din sagsbehandler har sagt at du ikke skal arbejdsprøves....at den er med i profilen....

Alle skal arbejdsprøves før de kan få en førtidspension.....der er dog undtagelser....hvis en arbejdsprøvning vil væsentligt forværre dit helbred....

Normalt skal man have en læges udtalelse på dette...

Så det er ret vigtigt at det er din sagsbehandler der ikke har ville arbejdsprøve dig og sagt at det ikke kan nytte....det SKAL stå i din ressourceprofil....hvis ikke...ja så får du bare et afslag uden videre....

Fint at du har dokumentation på din ansøgning....

Dette gør at du faktisk kan sende en klage over sagsbehandlings tiden....da de skulle have haft skrevet til dig da de fandt ud af at de ikke kunne overholde tiden...

Man kan godt klage sideløbende med at man søger sin pension.....

Men det kommer an på hvor meget overskud du har til det...

Det vigtigeste er at du får udfyldt det du kan af den ressourceprofil....

Du kan selv skrive i den at det er din sagsbehandler der ikke mener at du skal arbejdsprøves.....mere hvis de ikke selv skriver det...

Du kan også vente til du får den til partshøring med at skrive det...for der kan du jo se om de har skrevet det af dem selv...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 17:41   #8
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Jeg udfyldte også selv min ressourceprofil, og fik den siden til partshøring, da sagsbehandler havde udfyldt sin del.

Mht arbejdsprøvning, så er jeg altså heller ikke blevet arbejdsprøvet - selvom der ingen steder i mine lægepapirer stod noget om, at en arbejdsprøvning var kontraindikeret. I min ressourceprofil valgte jeg netop at argumentere for, hvorfor en arbejdsprøvning i mit tilfælde ville være nyttesløst og dette blev siden bakket op i ressourceprofilen af sagsbehandler. Så det KAN lade sig gøre at tilkendes pension, selvom der i lægepapirer ikke står direkte, at en sådan vil forværre ens sygdom.
Om det så også kan lade sig gøre i dit tilfælde, ved jeg ikke.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2013, 01:06   #9
FarvelDanmark
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
FarvelDanmark er ny på vejen
Tak for jeres svar, det var meget afklarende!
(Det fremgår at min speciallægeerklæring, at min tilstand vil blive forværret af en arbejdsprøvning. Kan ikke huske ordlyden.)

Jeg stresser helt vildt over det her og er nu gået i skrivekrampe. Men da den alligevel ikke kan komme for pensionsnævnet før 24/6, så har jeg bevilliget mig selv godt tid og prøver at tage det roligt.

Sidst redigeret af FarvelDanmark; 22-05-2013 kl. 01:08.
FarvelDanmark er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2013, 07:32   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af FarvelDanmark Se meddelelser
Men da den alligevel ikke kan komme for pensionsnævnet før 24/6, så har jeg bevilliget mig selv godt tid og prøver at tage det roligt.
Det lyder fornuftigt.

Skriv evt. lidt af gangen, og gå så og tænk over det næste punkt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvis jeg søger pension spørgsmål pippi75 Dit og Dat 2 14-06-2012 13:38
Udfyldning af papirer til borgerservice LOS Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 10-12-2011 21:10
Førtidspension og andre pensioner? 3xstress Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 17-10-2011 10:12
Integro Aarhus og andre spørgsmål Saugmann84 Spørgsmål ang fleksjob 4 08-02-2011 02:43
Søger andre... Flex Alt det andet 14 14-11-2009 14:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension