K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-11-2010, 11:21   #1
Niels S.
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Niels S. er ny på vejen
Lovet et, tilbudt andet, men tvunget til at tage det

Når man er ny, kan man godt komme til at starte en tråd, der muligvis findes 100 af - så på forhånd undskyld. Jeg har løbet de forskellige fora igennem og også benytte søgefunktionen, men kommer til kort. Derfor denne lille historie:

Forestil jer en mand, der efter endt fleks-praktik i et, hmm, lad os sige vognmandsfirma bliver kaldt til samtale hos chefen, der faktisk synes, manden skal begynde som lastvognschauffør. Han garanterer, det er det, der er tale om, og han accepterer lønnen, dog ikke skriftligt, men trods alt med tredjepart som vidne.

I løbet af nogle uger lader det dog til, chefen fortryder. Han ender derfor med at ville ansætte manden i fleks som lagerarbejder til en noget lavere løn (som oven i købet virker til at være i strid med en domsafsigelse på området), selv om det faktisk ikke ændrer på jobbeskrivelsen, hvori det stadig står, han skal køre lastvogn.

Manden er selvsagt trist. Lovet et, tilbudt andet. Det er da snyd. Han er i forvejen ikke god til stress og rod på linjerne. Nu er den da helt galt. Hans kone og børn er dybt påvirket af det hele. Tilmed vil manden miste en tillægspension, såfremt han bliver ansat. Alt i alt venter fallitten lige om hjørnet.

Men kommunen er ligeglad. Skriv under, forlanges det af sagsbehandleren, der direkte beder en tredjepart fortælle ham, at er manden syg mandag morgen, vanker der fem ugers karantæne - og så skal hun nok ellers finde ham et job! Hun er iskold overfor, manden er blevet ført bag lyset. Hun er ingen betænkninger ved at knuse familiens økonomi. Hun er faktisk ligeglad. Og det gør manden en smule harm.

Nu kommer mandens spørgsmål så: Kan han sige nej til tilbudet? Hvis ja, med hvilke konsekvenser (og gerne dertil hørende paragraffer - jeg skal jo kunne sige det til ham)?

Som nævnt beklager jeg, hvis jeg ikke har ledt ordentligt efter svaret, eller hvis forummet er det forkerte.

Med bøn om hjælp.
Niels S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 11:47   #2
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Hej Niels S.

Sikken behandling - den skal du da ikke finde dig i!

Du skal ansættes under helt normale vilkår - dvs. arbejdsmarkedets bestemmelser.

1. Din kontrakt skal være i overensstemmelse med det job du rent faktisk skal bestride!

2. i denne skal stå de begrænsninger du har i forhold til jobbet - penslet helt ud!

3. Din socialmishandler må ikke gå i mord lovgivningen på området - dvs. de aftaler
der er på arbejdsmarkedet.

4. Hvis jeg var dig ville jeg - under statens lovgivning - søge på fleksjob - og se hvilke
bestemmelser der står (hvis ikke en eller anden klogere k10 bruger kommer med
dem) ;-))))

5. Opsøg din læge (hav altid din læge med) især når der er de nævnte begrænsninger
med i din situation.

6. Hvis du stadig skulle være medlem af en fagforening ville jeg opsøge den straks.

Håber dette hjalp dig lidt - men igen - fordi man er flexer skal man ikke finde sig i alt
det er jo ikke slavetiden vi lever i ..mere....eller er det?

Go weekend til dig
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 11:52   #3
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Henvend dig omgående til den fagforening der varetager overenstkomsten på det område dit arbejde reelt er - start med 3F. Fagforeningerne SKAL være med, når en fleksjobber forhandler løn og arbejdsvilkår. Meld dig eventuelt ind så du får den beskyttelse der ligger i overenskomsterne for chauffører og/eller lagerarbejdere.

Din jobkonsulent/SB er åbenlyst skide ligeglad med dine vilkår, og er kun interesseret i at få dig ud. Desværre har de magten til at vurdere, at siger du nej så får du karantæne fra din ledighedsydelse i 5 uger.

Men magt kan fordufte, især når en fagforening ser på en sag. Enten er du lastvognschauffør eller også er du lagerarbejder. Får du fagforeningen ind over, og er din sag ulden - så er jeg ret sikker på at de hjælper dig.

Endnu da, er fleksjobbere ikke slavearbejdere. Derfor er det vigtigt at fleksjobbere beholder medlemsskab af en fagforening og kun melder kontingent til understøttelse fra.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 11:57   #4
Niels S.
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Niels S. er ny på vejen
Hej PiaCP og sibt

Det var god hjælp.

Det store problem er umiddelbart, tingene har artet sig sådan, at jeg i går omkring 17.30 fik besked på, kontrakten skal være underskrevet og afsendt i dag.

Jeg tør næsten ikke skrive den under - men tør jeg lade være?

Jeg kan læse i mange af trådene, der generelt er enorme problemer med anstændigheden. Øv.

Sidst redigeret af Niels S.; 05-11-2010 kl. 12:07.
Niels S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 12:19   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ville med det samme skrive til sagsbehandler (er du sikker på at det er sagsbehandler og ikke en jobkonsulent ) og give historien på skrift hvad der er sket hvad der er blevet overholdt og hvad der ikke er (lige som du har gjort her) så ville jeg skrive hvad sagsbehandler har sagt og bede sagsbehandler om at bekræfte at dette er rigtigt forstået ..

Så ville jeg i samme skrivelse bede om at få på lov og § at du vil miste din ledighedsydelse og jeg ville henvise til dette ...


Lov om aktiv socialpolitik
§74b

Stk. 4. Afslår modtageren et rimeligt tilbud om fleksjob, kan der ikke udbetales ledighedsydelse til modtageren i 5 uger. Hvis modtageren 2. gang inden for en periode på 12 måneder afslår et rimeligt tilbud om fleksjob, mister modtageren retten til ledighedsydelse. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse.



Spørgsmålet er så om det er en rimelig grund du har til ikke at tage jobbet, derfor ville jeg nok skrive under på ansættelse kontrakten, og samtidig aflevere en klage over hvordan det er foregået hvad der er blevet sagt og ikke sagt, pointere at du ikke har haft fagforeningen med som man skal når man ansættes og man snakker løn (havde du nogen fra kommunen med til det møde? ) og jeg ville klage over trusler fra en kommunalt ansat ..
Og skrive at den ansættelse kontrakt er skrevet under , pga trusler om stop af ledighedsydelse og under protest og at du agter at henvende dig til fagforeningen og gå videre med sagen ...

Tror det vil være for farligt at nægte at skrive under, for gør du det ikke kan det godt være du ville vinde ved en anke men det vil så også gøre at du ikke har nogen forsørgelse indtil en evt vunden sag og desforuden så falder der nogen underlige ankeafgørelser ...

Tag det brev du skriver og send det både til personen det vedr (og er det kun en jobkonsulent så send kopi til din sagsbehandler) send en kopi til afdelingsleder og borgmester og kommunalbestyrelse og lad det fremgå af alle klager over sagsbehandlingen hvem der ellers har fået brevet ...

ringe ringe service ...

og jeg kan da heller ikke forestille mig at en arbejdsgiver er glad for at få en flekser der skal trues på arbejdet ...
  Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 12:24   #6
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Hej igen Niels

Jeg ville under ingen omstændigheder skrive under!!

Og gør du det så skriv hvilke punkter du ikke er tilfreds med i kontrakten og at den derfor underskrives pga tvang, da du ikke synes denne kontrakt opfylder de krav der er til dig eller området!


Som Sibt skriver : Kontakt en fagforening omgåede og få hjælp - underskriv INTET!
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 12:27   #7
Niels S.
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Niels S. er ny på vejen
Hej Hejdien

Det mest ærgerlige er, jeg faktisk gerne vil have arbejdet. Jeg vil bare også behandles ordentligt og have den løn, der tilkommer mig. Hvem vil ikke det?

Men jeg er vist havnet det rette sted. Også mange tak for hjælpen til dig .
Niels S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 12:31   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaCP Se meddelelser
Hej igen Niels

Jeg ville under ingen omstændigheder skrive under!!

Og gør du det så skriv hvilke punkter du ikke er tilfreds med i kontrakten og at den derfor underskrives pga tvang, da du ikke synes denne kontrakt opfylder de krav der er til dig eller området!


Som Sibt skriver : Kontakt en fagforening omgåede og få hjælp - underskriv INTET!
Piacp ja det vil være fristende ikke at underskrive kontrakten men men man er nok nød til at vælge sine kampe kommune kan stoppe ledighedsydelse efter et skøn og så skal man gå uden forsørgelse mens man anker og kæmper og det ved vi jo alle hvordan det kan tæer på ressourcerne

Så derfor ville jeg til hver en tid kæmpe kampen med forsørgelse , men det er jo nok et temperaments spørgsmål


Niels hvis du ønsker jobbet, så er det endnu mere forbandet for der er ikke noget så dumt som at være på et job hvor man faktisk kan lide det men man føler sig dårligt behandlet af en chef eller en kollega, håber i finder ud af det på jobbet evt med fagforeningens hjælp det ville helt klart være det bedste, men syntes nu alligevel ikke at du skal lade sagsbehandler (eller hvem det er ) dø i synden...

En der er så magtarrogant bruger det med garanti også mod andre borgere og kan skade mange en flekser

held og lykke med det hele ...
  Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 13:17   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Niels S. Se meddelelser

Han ender derfor med at ville ansætte manden i fleks som lagerarbejder til en noget lavere løn (som oven i købet virker til at være i strid med en domsafsigelse på området), selv om det faktisk ikke ændrer på jobbeskrivelsen, hvori det stadig står, han skal køre lastvogn.
Hvis lønnen er i strid med lovgivningen, og jobbeskrivelsen ikke passer sammen med det reelle job, så tror jeg du vil have held med at kontakte en fagforening, også selvom du har skrevet under.

Jeg ved, at SID har en del fokus på nogle problemer ang. vognmænd, så måske er det dem du skal have fat i.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 16:02   #10
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Jammen Hejdien hvor du har ret - har du jo ret :-)

Man skal bestemt vælge sine kampe med omhu -
det der er så rart med k10 - vi giver alle vores besyv
og vi lærer alle dagligt nyt synes jeg!

Tak for den...
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Syg men tvunget til raskmelding? Frøken syg Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 25-08-2013 12:50
tvunget til operation østerbro Politik og Samfund 5 02-06-2013 15:31
Blev lovet opstart §18 4 dec - ingen kontakt siden (svær socialfobi) thoughtfox Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 15-03-2013 15:46
Tilbudt arbejde, dog på mindre timer end jeg er visiteret til! Mani Spørgsmål ang fleksjob 18 13-12-2011 12:47
Har kommunen tvunget dig til at tage lykkepiller? MortenB Alt det andet 32 04-03-2011 23:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension