K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-11-2010, 12:04   #1
LLA
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2009
Indlæg: 18
Styrke: 15
LLA er ny på vejen
Exclamation arbejdsprøvning

Hej

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe med et svar.

Visitationsudvalget kræver en arbejdsprøvning selvom de gentagne gange har fået det på skrift fra psykiaternen fra jobcentret at det er kontraindiceret ( staves ). Jeg har bunker af udtagelser fra egen læge, psykiatere, psykolog, jobcentrets egne læge / psykiater at jeg har flere varige kroniske lidelser og ikke kommer tilbage på arbejdsmarket. At der ingen behandling findes som kan ændre på mine diagnoser.

De havde oveni købet den frækhed at skrive i deres foreløbige afslag på start af fpsag, at jeg skulle skynde mig på socialcentret for at få mine 2 børn på 16 år og 10 år i aflastning for at jeg så kunne arbejdsprøves. Den ide kommer hun dog ikke langt med, for jeg har samtlige andre instanser bag mig som støtter op om mig om børnene, at der på intet tidspunkt har været et behov for aflastning og at der stadig ikke er et behov. At man under ingen omstændigheder sætter børn i aflastning pga at en formand for et visitationsudvalg på et jobcenter ønsker aflastning på trods af alle de papir hun har modtaget med en løftet pegefinger overfor hendes udtagelser.

Mit spørgsmål er derfor : hvad skal der til før man får dispensation fra arbejdsprøvning ? Jeg ved hvor meget det kommer til at "koste" mig da jeg lider af kronisk belastnings syndrom ( når ptss er blevet kronisk ), generaliseret angst, panik angst ( stress udløst ), socialfobi/angst, ængstelig personlighedsforstyrrelse, OCD, irretabel tarm ( stress udløst ) som giver mange smerter.
Jo mere de presser og truer desto mere syg bliver jeg.

Min sag har stået på i 3 år nu .......: Psykiater på jobcentret har nu 2 gange efter hinanden slået fast at han siger at arbejdsprøvning er kontraindiceret og at han mener at min sag er mere end rigeligt belyst og at den burde kunne afgøres på de foreliggende grundlag. Men de bliver ved med den arbejdsprøvning, jeg skal til samtale hos insita i næste måned...

Hvordan søger man om dispesation fra arbejdsprøvning, og hvem skal den indgives til ?

Sidst redigeret af LLA; 28-11-2010 kl. 13:24.
LLA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2010, 13:54   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
det ved jeg kun af at man gør som det er gjort med dig og det lyder underligt alt sammen, men når alle papir nu bakker dig op som de gør så burde det vel være en mulighed at søge en pension på forliggende grundlag og så er der ingen der kan give afslag på behandling af sagen men kun afslag på selve pensionen og så er det jo at du har mulighed for at anke og få andre til at se på din sag i ankenævnet..


Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Ergo siger du at de skal behandle din sag på det der ligger nu så skal de det og ikke først have den igennem evt teame , de skal behandle den give afslag med begrundelse og ankevejledning og du skal så anke sagen
  Besvar med citat
Gammel 28-11-2010, 15:46   #3
LLA
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2009
Indlæg: 18
Styrke: 15
LLA er ny på vejen
arbejdsprøvning

Jo men problemet ligger også lidt i at jeg er blevet frarådet ( af sagsbehandler ) at søge en §17 for han siger de altid giver et afslag pga manglende arbejdsprøvning og så jeg jo tilbage til 0 igen...... det har jeg slet ikke overskud til at gå igennem.

Mit problem er at jeg ikke ved hvad mine rettigheder er iht arbejdsprøvning og dispensation fra denne.

Hvor få timer kan man blive arbejdsprøvet i om ugen / pr dag ?

Sidst redigeret af LLA; 28-11-2010 kl. 17:10.
LLA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2010, 17:19   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LLA Se meddelelser
Jo men problemet ligger også lidt i at jeg er blevet frarådet ( af sagsbehandler ) at søge en §17 for han siger de altid giver et afslag pga manglende arbejdsprøvning og så jeg jo tilbage til 0 igen...... det har jeg slet ikke overskud til at gå igennem.
Hans påstand skal du ikke tage for gode varer.

Jeg kender en, der måtte klage til borgmesteren før de accepterede nul arb.prøvning.

Ved afslag på §17 får de netop mulighed for at anke.

Men husk: på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2010, 17:46   #5
LLA
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2009
Indlæg: 18
Styrke: 15
LLA er ny på vejen
Tak vovse Har prøvet at google med der kommer ikke konkret svar på hvem der er borgmester i Kbh`s kommune....
LLA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2010, 17:52   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LLA Se meddelelser
Tak vovse Har prøvet at google med der kommer ikke konkret svar på hvem der er borgmester i Kbh`s kommune....
Det er jo Klaus Bondam, som har ansvar for styringen i jobcentrene i KBH. Han er beskæftigelses-borgmester... - indtil videre, hans stopper... Der kommer en ny.

Men som Vovse siger, du kan søge selv på foreliggende grundlag.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2010, 19:18   #7
LLA
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2009
Indlæg: 18
Styrke: 15
LLA er ny på vejen
Så fandt jeg det.. tak for hjælpen.

Den nye borgmester bliver Anna Mee Allerslev efter nytår.

MEN... hvad kan hun egentlig gøre for mig ? Kender ikke så meget til den boldgade desværre, og hvor mange papir skal man sende med sit brev til hende. Det jo ret personlige oplysninger.
LLA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2010, 19:29   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LLA Se meddelelser
Så fandt jeg det.. tak for hjælpen.

Den nye borgmester bliver Anna Mee Allerslev efter nytår.

MEN... hvad kan hun egentlig gøre for mig ? Kender ikke så meget til den boldgade desværre, og hvor mange papir skal man sende med sit brev til hende. Det jo ret personlige oplysninger.
Ok jeg kunne nemlig ikke huske, hvem den nye skulle være....

De går ikke ind i enkeltsager. Så du må nøjes med at klage over sagens forløb. Det er forskelligt, hvor meget de vil se på den, men nogle gange sender de klagen videre til forvaltningen og får dem til at se på den, mens borgmesterens sekretariat f.eks. følger op på klagen, som bliver behandlet i forvaltningen, dvs. i jobcentret....

Selv har jeg klaget over en langsommelig sagsbehandling, hvor de sendte klagen videre til forvaltningen, og afdelingen som arbejdede for borgmesteren, fulgte op på sagen.... Det var så ikke noget med jobcenter at gøre, men en social sag.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2010, 19:31   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal vide nu eller senere at.....

I Københavns kommune findes der en Borgerrådgiver.....en slags Ombudsmand
som der kan klages til.
http://www.kk.dk/Borger/Borgerraadgi...nKlagerDu.aspx

Jeg bemærker dit afsnit "De havde oveni købet den frækhed at skrive i deres foreløbige afslag på start af fpsag, at jeg skulle skynde mig på socialcentret for at få mine 2 børn på 16 år og 10 år i aflastning for at jeg så kunne arbejdsprøves."

At drage børn ind i sagsbehandlinger har vi på k10 desværre set før. Fin måde at presse folk på.

Men nu kender du muligheden med Borgerrådgiveren.

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-11-2010, 22:10   #10
MineBørnsMor
Hvor skulle jeg ellers være
 
MineBørnsMors avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2009
Indlæg: 197
Styrke: 15
MineBørnsMor er ny på vejen
Altså jeg tænker lige umiddelbart at

1) Du burde ha nok i de udtalelser om at du ikke må arbejdsprøves...det er så bare lige et spørgsmål om hvem du skal klage til og hvordan. Men det lyder som om der er andre der har givet gode råd på det punkt.

2) Mht arbejdsprøvning, så tænker jeg at hvis det nu ER noget de bliver ved med at kredse om og giver afslag på ftp pga manglende arbejdsprøvning osv, så kan det godt være det er noget du 'bare' skal ha overstået. Forstået på den måde at du skal sige ja til en arbejdsprøvning og meget gerne møde op der første dag og så ellers hurtigt få meldt ud at du ikke kan holde til det.
Jeg blev sendt i arbejdsprøvning der som udgangspunkt skulle være 30 timer - til trods for at jeg sidst blev vurderet til 6-10 timer. Da de læste min journal så opdagede de da lige kravet om skånehensyn i form af få timer, og gik så ned til 20 timer om ugen!! Det blev så til et forslag om 10 timer og jeg endte med at møde op mindre end 5 timer og efter 2 uger blev arbejdsprøvningen droppet helt.
Det jeg mener med det er at du ikke må lade dig slå ud af at du kræves arbejdsprøves (selvom jeg nu mener du burde gå fri hvis du har de udtalelser ) men mere acceptere at du skal det, og så hurtigt melde fra når du ikke kan mere. Så selvom de siger mange timer i fx 8 uger, så skal du ikke se det som 8 ugers kommende mareridt, men bare få meldt fra fra start...!

Held og lykke med det
MineBørnsMor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning nuller Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 13-10-2013 19:06
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
Arbejdsprøvning/ikke arbejdsprøvning empowerment Dit og Dat 15 08-12-2010 16:30
Arbejdsprøvning lillemis Dit og Dat 4 11-05-2009 18:45
arbejdsprøvning. ?? 2840 Alt det andet 2 19-03-2009 20:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension