K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-02-2009, 14:10   #1
palette
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2009
Indlæg: 42
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
palette er ny på vejen
praktik uden mulighed for efterfølgende ansættelse

26-02-2009
Startede på jobsøgningskurset for fleksjobborgere fra Tårnby / Dragør kommune d. 24-11-08
I går udtalte jobkonsulenten, at alle skulle i praktikforløb, uanset om vi ville eller ej og uanset hvilken holdning vi ellers havde til det. Et praktikforløb der ikke som udgangspunkt havde formålet med efterfølgende ansættelse.
Jeg spurgte om han lovmæssigt kunne tvinge os til det.
Han argumenterede, der ingen lovmæssighed var men, at praktikforløb er gavnligt i forhold til, at vi blev bevidst om hvilke kompetencer vi besad, som han udtalte, det vidste de ikke noget om på jobdk Han gjorde i hvert fald ikke.
Samtidig sagde han det var lang tid siden, at vi alle havde været på arbejdsmarkedet, så det var nok på tide vi kom ud for, at afprøve hvad vi kunne, socialt ville det også være godt for os.
Jeg mente vi havde arbejdet grundigt med vores kompetencer og fået gode råd til, at skrive aktuelle ansøgninger.
Vi havde gennemgået en personlig test. Der fortæller hvordan vi indgår i sociale og jobmæssige relationer og på baggrund af denne test og personlige samtaler har konsulenten og hans kollegaer hos Aktøren udarbejdet en erhvervs og kompetence profil som er underskrevet af os og dem.
Hvis han ikke ved hvilke kompetencer vi er i besiddelse af, vil jeg mene han har forbrugt sin tid useriøst.
Personligt har jeg selv fået meget ud af samtalerne ligeledes er jeg blevet mere bevidst om hvilke job jeg kan søge og endvidere på overnævnte baggrund fået udviklet en handleplan.
I min kompetence profil skrives, at jeg er rolig og arbejder engageret i gruppesammenhæng, jeg arbejder konstruktivt og stiller seriøse spørgsmål til tingene og er aktivt jobsøgende.
Vi har flere gange i kursets forløb været i dialog vedrørende fordele og ulemper omkring ulønnet praktik konsulenten og jeg er uenige på dette punkt.
Min mening er, at jeg meget gerne vil tilbyde min arbejdskraft i ulønnet praktik hvis det er med henblik på mulighed for efterfølgende ansættelse ellers kan jeg ikke se et formål, uden at jeg føler det er gratis arbejdskraft eller endnu en arbejdsprøvning, hvilket vi alle har været igennem. Desuden er det ikke muligt for mig i en praktikperiode samtidigt, at søge job og skrive ansøgninger da det er ressourcer krævende og det er netop på grund af manglende ressourcer, at jeg er tilkendt fleksjob.
I går følte jeg mig truet og krænket af jobkonsulenten, han ville henvende sig til kommunen og sige, at jeg var usamarbejdsvillig, hvis jeg ikke ville i ulønnet praktik nu.
I den underskrevne kompetence profil står, at konsulenterne i samarbejde med mig skal finde en eventuel praktikplads med efterfølgende mulighed for etablering af fleksjob. At de hos vil bruge de nødvendige muligheder på, at finde et rimeligt tilbud om arbejde.
At påtvinge mig i praktik uden det formål, at blive ansat er, at afvige fra den underskrevne aftale.
En på holdet sagde, at finde job, var som, at finde en nål i en høstak, konsulenten udtalte, at det var nødvendigt, at vi nærmede os høstakken, jeg bad ham om, at han uddybede denne udtalelse og han forklarede, at han ikke mente vi hver i sær gjorde nok for, at komme i arbejde. Han modsiger det der er skrevet i min kompetence profil, nemlig, at jeg er aktivt søgende og meget motiveret for, at komme i job. Jeg mener ikke det er hans faglige opgave, at være fordømmende, men at være behjælpelig med, at matche os på kurset til de rette job.
Jeg har behov støtte til, at finde et reelt job, så jeg kan forsørge mig selv.
Situationen er utryg og jeg føler mig truet, synes ikke, at det er befordrende for et frugtbart og udbytterigt samarbejde.
Har nogen et godt råd? Skal jeg selv gå videre til kommunen inden han melder mig for, at være usamarbejdsvillig? Kan jeg tvinges i en praktikplads uden det er med henblik på job?
palette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2009, 14:28   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejsa og velkommen til.

Dit forløb er desværre set før, og det er frustrerende.

Der findes desværre mange muligheder for at tvinge borgere til at "arbejde gratis"... prøv at se på www.ladk.dk, så bliver du rystet.

Du kan evt. klage til borgmesteren over jobkonsulenten over, at jobkonsulenten INTET GØR for at forsøge at skaffe dig et arbejde... at han er passiv.

Du kan også skrive, at du er så udmattet af at foretage dig latterlige og ligegyldige ting, så du ikke har overskud til at søge rigtige job.

FORLANG at få et fleksjobbevis. Det SKAL udstedes til dig, når du beder om det... så viser det jo også, at DU har initiativ, mens de andre er sløve.

Men andre her på siden har måske flere ideer.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2009, 14:34   #3
palette
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2009
Indlæg: 42
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
palette er ny på vejen
Hej tak ,for dit hurtige svar ja det er frustrende, men jeg mener ikke det står nogen steder i lovgivningen, jeg prøver lige ladk.dk
palette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2009, 14:46   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det står i lovgivningen, at man (min "oversættelse", fortolkning), at man kan afprøve, om man står til rådighed.

Det handler også om, at man skal "lære at stå op om morgenen" og passe et job.

Der er også den variant, at man skal finde ud af, hvilke skånebehov en person har.

Der er mange muligheder for at "parkere" folk i aktivering i det uendelige... eller arbejdsprøve folk. Man kan arbejdsprøve i det uendelige, indtil "alle muligheder er afprøvet"... og det svarer til, som jeg plejer at sige, at så kan man jo arbejdsprøve på MÅNEN!!!

Du kan tjekke lovgivningen her:

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31034

Og den her .... især kapitel 10:

https://www.retsinformation.dk/Forms...d=115624#Kap10

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2009, 16:13   #5
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Jeg synes lige jeg vil fortælle, hvad min jobkonsulent hos anden aktør fortalte m.h.t. praktik.
Det almindelige er at man er i praktik i en måned (med henblik på fleks-job), hvis arbejdsgiver så synes at han gerne vil have en måneds praktik mere, så kan man lave den aftale, at hvis det kikser i den ekstra måned (altså at man ikke kan klare jobbet), så har det været gratis for arb.giver, MEN hvis den ekstra måned går fint (og det ender med ansættelse) så betaler arb.giver løn for den måned.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2009, 16:41   #6
palette
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2009
Indlæg: 42
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
palette er ny på vejen
Ja mange tak for svarene.
Har været inde og læse formålet med praktikforløb
1.Afdække/ optræne personens faglige og sociale kompetancer ell. sproglige
2.afklare personens beskæftigelsesmål
3.For fleksjob afprøve personens rådighed
Problemet er at jeg ikke vil arbejde gratis med mindre der er chance for et job
Hos den aktør jeg er i jobkursus hos forlanger de, at jeg bare skal i praktik det er vel også en økonomisk gevinst for dem, at de kan vise resultater overfor kommunen
palette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2009, 16:51   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er altså en hårfin balance, du bevæger du ud i (bare ment som en advarsel i en god mening).

Hvis "nogen" mener, at du ikke står til rådighed, så mister du penge.

Det er meget vigtigt at samarbejde med kommunen.

Jo, jeg har da hørt om nogen, der blev "arbejdsprøvet" i mere end eet år... og dermed har arbejdet gratis, fordi man håber på fastansættelse.

Så hvis du vil klage over at arbejde gratis, så gør det med begrundelsen, at du anser det for at være formålsløst og urimeligt, da din arbejdsevne, rådighed osv. jo allerede er fastlagt.

Og at du meget gerne vil have en fastansættelse og blive selvforsørgende i et fleksjob.

Så viser du, at du samarbejder, og det er vigtigt.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2009, 16:56   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Pallette du har ret...det skulle være med henblik på ansættelse...men i mange mange år har folk skulle finde sig I at arbejde gratis det er noget der blev indført under Nyrup regeringen...det hedder tvangsaktivering i folkemunde.

Jeg skal også ud i en arbejdsprøvning , som det hedder og det er uden job i enden.

Total spild af tid og penge og de skulle hellere se at indse at det ikke nytter os noget men det nytter arbejdsgiveren at få en gratis hjælp i 3 måneder.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2009, 18:17   #9
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Vær forsigtig

Jeg forstår godt din modvilje mod at arbejde gratis. Men pas på - Både mennesker der er visiteret til fleksjob og andre arbejdsløse i a-kasse og på kontanthjælp skal bevise at de står "til rådighed" for arbejdsmarkedet. En af de måder man skal bevise det er netop ved at arbejde gratis i et praktikophold. Hvis du er blivet sendt til anden aktør, fordi de skal vurdere din rådighed, kan du miste retten til ledighedsydelse hvis du kun vil arbejde gratis hvis der er mulighed for job bagefter. - Jeg skriver ikke dette fordi jeg synes det er retfærdigt. Selvfølgelig vil du have et rigtigt job til rigtig løn. Jeg har også selv været i praktik - og læste på reglerne dengang. Juridisk står du meget svagt hvis du afviser at komme i praktik.
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2009, 18:24   #10
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Ida det er rigtigt ..men uretfærdigt...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ansættelse efter praktik forløb energizer Spørgsmål ang fleksjob 15 12-09-2013 21:05
2241 mindre om måneden? og praktik uden betaling? aso Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 36 11-02-2013 23:49
efterfølgende genoptagelse af sdp? Håber Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 16-05-2011 09:42
Mulighed for at komme i praktik Vej86 Jeg er kommet i praktik. 3 30-09-2010 12:22
Kan Kommunen forlanger Praktik uden for normal arbejdstid? Dorah Jeg er kommet i praktik. 4 22-01-2009 17:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension