K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-11-2017, 11:46   #1
Trex
Hjemmevant på K10
 
Trexs avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2012
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 293
Styrke: 12
Trex er ny på vejen
Hjælp til forståelse af flex ydelse

Hej her inde
Jeg har lige fået mail fra udbetaling Danmark, det spørger om jeg ønsker at betale til flexydelse?
Jeg har læst mailen et par gange, men er stadig ikke helt sikker på hvad det indebærer og hvad jeg skal gøre?
__________________
"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."
Trex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2017, 11:50   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Fleksydelse er en slags efterløns ordning for fleksjobbere så man kan stoppe med at arbejde før pensionsalderen ligesom efterlønnere

Læs mere her: https://www.borger.dk/pension-og-eft...elsesordningen

Man kan komme på fleksydelse 5 år før ens pensionsalder

https://www.borger.dk/pension-og-eft...af-fleksydelse
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2017, 12:50   #3
Trex
Hjemmevant på K10
 
Trexs avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2012
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 293
Styrke: 12
Trex er ny på vejen
Tak for svar Gisne

Nu har jeg betalt til a kasse indtil nu, men det er vel ikke nødvendig mere når jeg nu er tilkendt flex og skal til at betale til flex ydelse? Eller har jeg misforstået noget?
__________________
"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."

Sidst redigeret af Trex; 24-11-2017 kl. 12:57.
Trex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2017, 12:59   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis du som fleksjobber bliver ledig, får du ledighedsydelse.
Som fleksjobber kan man ikke få dagpenge.
Så det giver ikke mening at betale til a-kasse.

Hvis du har betalt til efterløn via a-kasse, kan det vidst overføres til fleksydelse.

Fagforening giver det tilgengæld stadigvæk mening at betale til
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2017, 13:35   #5
Trex
Hjemmevant på K10
 
Trexs avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2012
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 293
Styrke: 12
Trex er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Hvis du som fleksjobber bliver ledig, får du ledighedsydelse.
Som fleksjobber kan man ikke få dagpenge.
Så det giver ikke mening at betale til a-kasse.

Hvis du har betalt til efterløn via a-kasse, kan det vidst overføres til fleksydelse.

Fagforening giver det tilgengæld stadigvæk mening at betale til
Super tusinde tak for svar Misty

Der er betalt til efterløn via a-kasse og håber det overføres.

Jeg har kun betalt til a-kasse indtil nu, men jeg tænker at det giver vil først mening at melde sig i fagforening når jeg får et job og ikke imens jeg går ledig?

Tillægs spørgsmål, jeg så mens jeg roede rundt inde på det flex ydelse at man kan bede om at få det efterløn man har betalt ind til udbetalt, kan man udbetale det til en evt pension man laver?

Jeg er stadig i tvivl om den flexydelse om det er det værd eller man selv skal lave noget pension?og jeg må tilstå at jeg forstår ikke så meget af det
__________________
"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."

Sidst redigeret af Trex; 24-11-2017 kl. 13:59.
Trex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2017, 14:02   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså jeg meldte mig ind i fagforening, da der var udsigt til arbejde.
For fagforeningen kan jo hjælpe med f.eks. lønforhandling
Jeg er i HK, og de har så også holdt noget "netværk for fleksjobbere", som jeg deltog i. Hvilket jeg synes var godt

Når det kommer til pensioner og udbetaling af efterløn må jeg melde pas.

Jeg har personligt valgt at ville indbetale til fleksydelse, fordi jeg tænker at som fleksjobber, er der måske større risiko for, at man har brug for at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet, lidt før tid. Efterløn/fleksydelse er jo lidt i princippet en lidt tidligere pension
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2017, 14:26   #7
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg kunne selv vælge at få det enten overført til min pensionskasse, til fleksydelsen eller udbetalt.

Min pensionskasse anbefalede at jeg fik det udbetalt og så selv indbetalt det i pensionskassen da det ville five mig et skattefradrag.

Ved ikke om man altid kan få det udbetalt eller om fordi det lige var i den periode alle kunne vælge at stoppe indbetalingerne og få det udbetalt
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2017, 15:13   #8
Trex
Hjemmevant på K10
 
Trexs avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2012
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 293
Styrke: 12
Trex er ny på vejen
Misty
Tak for svar

Jeg troede faktisk at jeg var i fagforeningen, men det viste sig at jeg betalte til a-kasse og efterløn.

Hvilke andre steder kan man drage nytte af en fagforening ud over lønforhandling osv? Er lidt blank for har aldrig brugt dem, så vil gerne vide hvor meget der er at hente hos dem.

Jamen tror også det ender med at jeg vælger flexydelse, panikken spredte sig bare lidt da jeg kunne se,at der skulle flere penge ud af i forvejen skrabt budget
Hva så hvis man nu har et job til den tid og det hele køre på skinner, hvis man er så heldig og ikke ønsker,at gå af før tid. Hvad sker der så med de penge man har indbetalt til flexydelse ?

Gisne
Tak for svar

Det lyder super godt, jeg fik fat i den a-kasse jeg betaler til og der lød det til at anciennitet osv ville blive overført til flexydelse. Men er lidt i tvivl for da han fandt ud af,at jeg var på vej ud. Så blev han noget arrogant og hurtig snakkende,så samtalen sluttede hurtigt.

Jeg læste et sted da jeg var inde og kigge på flexydelse at hvis man havde fået udbetalt ATP i 2012,så var man ikke berettiget til flexydelse? Jeg kan helt ærligt ikke huske om det er sket eller ej. Hvor kan man finde de oplysninger
__________________
"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."
Trex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2017, 16:33   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trex Se meddelelser
Misty
Tak for svar

Jeg troede faktisk at jeg var i fagforeningen, men det viste sig at jeg betalte til a-kasse og efterløn.

Hvilke andre steder kan man drage nytte af en fagforening ud over lønforhandling osv? Er lidt blank for har aldrig brugt dem, så vil gerne vide hvor meget der er at hente hos dem.

Jamen tror også det ender med at jeg vælger flexydelse, panikken spredte sig bare lidt da jeg kunne se,at der skulle flere penge ud af i forvejen skrabt budget
Hva så hvis man nu har et job til den tid og det hele køre på skinner, hvis man er så heldig og ikke ønsker,at gå af før tid. Hvad sker der så med de penge man har indbetalt til flexydelse ?
Citeret fra nettet:
"En fagforening er en organisation, der varetager lønmodtagernes interesser. I en fagforening kan du få juridisk hjælp, hvis du fx ikke får din løn, er blevet usagligt opsagt, har fået en arbejdsskade eller er længerevarende syg.

Du kan også få vejledning om trivsel på jobbet, hjælp til lønforhandling, udvikling af din karriere, jobsøgning og tjek af din ansættelseskontrakt."

Og så kan nogen fagforeninger også have forskellige tilbud.
Altså billigere forsikring, kurser, rådgivning ift efteruddannelse osv osv

Som ledig giver jeg 95 kr om måneden, for at være medlem af hk. Det stiger så til omkring 450 kr når jeg komme i arbejde.
(Det kan dog trækkes fra i skat)

Indbetaling til fleksydelse kan også trækkes fra i skat.
Så vidt jeg kan læse mig til, kan man godt vælge at få udbetalt det man har indbetalt.
Jeg kan se at der en gang i mellem er perioder, hvor man kan få det udbetalt skattefrit.
Men det har jeg ikke lige sat mig så grundigt ind i

Jeg er 25 år, og skal senest begynde at indbetale når jeg fylder 30 år. Så jeg har den luksus, at kunne vente med at begynde at indbetale, til når jeg er i arbejde (hvilket jeg forhåbentligt er fra 1/1 2018)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2017, 16:56   #10
mand
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2011
Indlæg: 971
Styrke: 13
mand er ny på vejen
Kan kun anbefale dig og betale ind til fleksydelsen.

fleksydelsen er i stedet for a kasseen ( så meld dig ud af a kassen )

Når du betaler ind til fleksydelsen kan du få fleksydelse når du går på efterløn, du skal have betalt ind til a kasse eller fleksydelse i 30 år for at kunne få efterløn, (nu ved jeg ikke hvor gammel du er ) om du kan nå det.

Hvis ikke du har betalt ind til a kassen eller fleksydelsen i 30 år vil du kun få bistand sats når du går på efterløn, bortset fra de første 6 mdr.
__________________
mand er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension