K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-07-2013, 10:38   #1
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Førtidspensionister starter egen virksomhed

Der er åbenbart flere udlægninger om man risikere at miste sin pension ved arbejde - men det er da super, at der er nogen der kan - læs artikel :


Citat:
En førtidspension behøver ikke betyde, at man helt mister tilknytningen til arbejdmarkedet.

Det er mønsterdesigner Junette Bay og hendes personlige assistent Troels Nielsen fra Vejle begge levende eksempler på. De er førtidspensionister og alligevel på arbejdsmarkedet.

Junette Bay har startet sit eget design firma Pattern Like , hvorfra hun sælger stof og tapet i retro mønstre.

Junette Bay, siger selv hun er den fødte iværksætter, og
Se link for resten

http://www.dr.dk/P4/Trekanten/Nyhede.../09/090217.htm
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 13:11   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis de har fået deres pension tilkendt før 2003
så kan man alt, da man ikke kan miste sin pension

der er givet 3 FP i min kommune, de sidste 2 år
grunden til det er netop vi ikke har nogen arbejdsevne

de skriver
Førtidspensionisterne har en ubegrundet frygt for at få frakendt deres førtidspension. Ubegrundet, fordi man må gerne arbejde selv om man er på førtidspension.

den nye reform siger fleks ned til 1-2 timer om ugen
så ergo alle som har fået pension efter 2003, kan få deres FP taget og sat på fleks i stedet.

Sidst redigeret af MTVRV1; 09-07-2013 kl. 13:14.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 14:24   #3
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
MTVRV1 - Hvorfor er der forskel på om hvorvidt man kan miste pensionen alt efter om den er tilkendt før eller efter 2003.?

Har det ik været sådan at pension tilkendt imellem 2003 til og med 2012, der kan man også have skånejob ved siden af og tjene op til 60.000, uden at det modregnes pensionen.?

Kan godt se det modarbejder de nye regler for fleksjob der kan bevilliges helt ned til 1-2 timer. Men nu spørger jeg blot til hvordan lovgivningen er udformet for folk på pension som ønsker at arbejde lidt ved siden af, er det ik uafhængigt af hvilke årstal pensionen er tilkendt.?
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 14:29   #4
Reika
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2012
Indlæg: 32
Styrke: 13
Reika er ny på vejen
Ifølge denne artikel er hun 36 år og blev førtidspensionist i 2011.

Se dette link:

http://vejle.lokalavisen.dk/foertids...703199564/2087
Reika er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 15:33   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
der er givet 3 FP i min kommune, de sidste 2 år
Sidst du skrev det fik jeg ikke spurgt om hvor du har den oplysning fra ?

Jeg synes da ikke det er rimeligt at kommunen fortæller det til nogen, set ud fra at der sidder specifikke personer bag disse pensioner.

I et mindre samfund kan det være svært nok at skulle acceptere at leve af en pension, hvis kommunen så oveni begynder at sætte nummer på dem der får det, ja godtnok anonymt, det bryder jeg mig ikke om.

Er det nogle oplysninger man kan se på en hjemmeside ?
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 15:39   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Antaller af bevillede førtidspensioner og afslag er offentlig tilgængelige i dansk stastitik.
Fx er der i år efter de nye regler bevilliget 142 førtidspensioner på landsplan i første kvartal af 2013, hvilket er 55 % mindre end første kvartal af 2012.
Men ankestyrelsen ser det ikke som at der vil blive tilkendt færre førtidspensioner, men at tallene er forsinket pga ressourceforløbene.

Det kan ses på www.ast.dk

Sidst redigeret af gisne; 09-07-2013 kl. 15:42.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 16:25   #7
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Reika Se meddelelser
Ifølge denne artikel er hun 36 år og blev førtidspensionist i 2011.

Se dette link:

http://vejle.lokalavisen.dk/foertids...703199564/2087
Det er korrekt kender Junette fra anden side, og hun er netop nyere pensionist så ikke fra før 2003 som nogen tror.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 16:31   #8
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg tænker netop også at der ligger nogle ophobninger, dels pga ressourceforløb, dels som følge af at der ikke har været sager nok igennem ankestyrelsen til at fastsætte en praksis.

Indtil videre skriger kommunerne bare nej til alt og sender det ud i en lang kø.
Så er det jo klart at tallene ser pæne ud fra kommunernes perspektiv, men det er jo i virkeligheden fordi de sviner folk.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 16:44   #9
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Nu var det ikke meningen at denne tråd skulle kapres, til en diskussion - om hvor mange og hvordan folk får førtidspension -

Men mere om, at der åbenbart er muligheder for, at foretage sig noget meningsfuldt (job, mm), selvom man er pensionist.. Her har vi så et konkret eksempel på sådanne..

Og vi kender jo skræk historier, hvor folk bliver frataget pension osv.. Men jeg har personligt ikke set nogle helt konkrete tilfælde..

Om ikke andet, mener jeg, at det ville være klogt, at søge rådgivning og gerne skriftligt, hvordan man er stillet, hvis man vil forsøge med noget job / firma noget..

http://vejle.lokalavisen.dk/foertids...703199566/2087


Dejligt at der er nogen der kan -
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 16:58   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af simsons Se meddelelser
MTVRV1 - Hvorfor er der forskel på om hvorvidt man kan miste pensionen alt efter om den er tilkendt før eller efter 2003.?

Har det ik været sådan at pension tilkendt imellem 2003 til og med 2012, der kan man også have skånejob ved siden af og tjene op til 60.000, uden at det modregnes pensionen.?

Kan godt se det modarbejder de nye regler for fleksjob der kan bevilliges helt ned til 1-2 timer. Men nu spørger jeg blot til hvordan lovgivningen er udformet for folk på pension som ønsker at arbejde lidt ved siden af, er det ik uafhængigt af hvilke årstal pensionen er tilkendt.?
det er bestemt ved lov at folk fra før 2003 ikke kan få taget deres penison
mener det var i 2008 den lov blev vedtaget.

den nye reform gælder alle dem fra 2003 og op efter. Man er ikke sikkert nogen pension, hvis man får en arbejdsevne som kunne benyttes i et fleksjob.

jeg siger ikke at kommunen vil tage folks pension, hvis de kan arbejde nogle få timer.
men med den nye reform i hånden og man kan få fleks ned til et par timer om ugen. så har kommunen med loven på deres side og kan med rette fra kende en pension hvis denne person viser sig og kunne arbejde et par timer om ugen
det er fakta, om de gør det er en anden sag.
men man har ingen garanti for det ikke kan ske.

det er helt rigtig der kun er givet 142 FP på den nye reform og man venter på alle dem som skal i gennem et ressourceforløb. men de kan vare mange år, da man kan tildele et nyt, selvom man har været i gennem et på 5 år.

hele meningen med den nye reform er netop at der skal gives meget få FP
og hvis der bliver givet for mange på sigt, vil man helt klart se folketinget lave en reform. De kigger nemlig hele reformen efter i 2016.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Sidst du skrev det fik jeg ikke spurgt om hvor du har den oplysning fra ?

Jeg synes da ikke det er rimeligt at kommunen fortæller det til nogen, set ud fra at der sidder specifikke personer bag disse pensioner.

I et mindre samfund kan det være svært nok at skulle acceptere at leve af en pension, hvis kommunen så oveni begynder at sætte nummer på dem der får det, ja godtnok anonymt, det bryder jeg mig ikke om.

Er det nogle oplysninger man kan se på en hjemmeside ?
igennem en sagsbehandler og nej der er ikke nævnt nogen navne

men det viser bare med tydelighed hvor svært det er og opnå en pension i dag
disse er oven i givet udfra de gamle regler fra før 2013
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flexjob i egen virksomhed - med tilbagevirkende kraft Dixie4y Spørgsmål ang fleksjob 9 05-04-2013 23:06
Fleksjob i egen/ægtefælles virksomhed ? Jondot Spørgsmål ang fleksjob 2 15-12-2011 10:15
flex i egen virksomhed 0o-mig-o0 Spørgsmål ang fleksjob 1 02-08-2011 08:50
Hvornår starter en sag? kamma Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 25-08-2010 15:16
hvor dan starter man en ftp sag op?? cosol At søge førtidspension 8 27-06-2009 01:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension