K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-04-2010, 12:14   #1
Physen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Physens avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2010
Alder: 37
Indlæg: 105
Styrke: 15
Physen er ny på vejen
Grædefærdig !

Hej alle på K10 :-)

Dette er min første tråd så i må bære over med mig hvis ikke den er lagt rigtig..

For ca. 4år siden gik jeg jævnligt i ungdomspsykiatrien hvor de satte diagnosen OCD på mig - med mistanke om ADHD oveni, psykologen på daværende tidspunkt synes det var utrolig jeg havde gennemført en studenter eksamen og mente ikke jeg ville kunne magte en videregående uddannelse.. Da jeg var blevet 21 blev jeg sendt til distrik psykiatrien da jeg jo var blevet så gammel.. Der fik jeg diagnosen adhd og fik en mase medicin.. Medicinen gjorde mig til en zombie og jeg havde svært ved at klare de daglige ting og komme i skole.. Jeg valgte derfor at stoppe med det og det resulterede så i at de ikke kunne hjælpe mig yderligere.. Så der stoppede jeg for godt 4mdr siden. Også der mente min behandler ikke at jeg kunne klare min uddannelse og ville egentlig på et tidspunkt gerne sygmelde mig da jeg var gået helt ned og hun mente jeg havde fået en dyb dep. Jeg takkede nej og kæmpede mig op indtil for 3 uger siden hvor en mand kørte op bag i mig det kostede mig min bil samt et piskesmæld, dog har jeg ikke ret mange smerter længere - dette påvirkede naturligvis min uddannelse da jeg af gode grunde var sengeliggende.. Det dumme er så at vi havde en masse opgaver igang som vi skulle godkendes for og dette har jeg ikke kunne fuldfører grundet min piskesmæld! Og har egentlig i længe ( inden uheldet) været utrolig stresset - ked af det - haft svært ved at spise osv. over studiet, jeg føler jeg er kommet i et sort hul atter engang ! Jeg tror nu det er på tide at stoppe mens legen er god og jeg ikke ødelægger mig selv yderligere.. Jeg tror grunden til jeg har fastholdt mit studie er først og fremmest at jeg selvfølgelig vil klare mig selv men tror inderstinde det er fordi jeg ved at jeg ikke kan klare et fuldtidsarbejde !
Jeg har fået sygemelding og henvisning fra min læge ! Jeg har fået tilsendt akt indsigt fra de forskellige psykiatrier som jeg vil tage med til kommunen når jeg skal søge kontanthjælp ! Jeg skal til samtale med min studievejleder i morgen og vil derefter ned på jobcenteret og søge kontanthjælpI forbindelse med min aktindsigt kan jeg se de har givet mig en diagnose jeg ikke har fået besked om før jeg fik disse papier, kontaktede min tidligere behandler og fik bekræftet at den var god nok ! Det drejer sig om
F60.30 emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse. Dette kom selvfølgelig som et chok men da jeg læste om diagnosen faldt MANGE ting på plads for mig ! Mit spørgsmål er - jeg har læst lidt her på K10 og kan nu ikke finde tråden jeg mener igen :-/ MEN der stod at man kunne søge forøget kontanthjælp hvis man havde denne diagnose men ikke hvis det var noget med den impulsive type !

Mit spørgsmål til jer er - vil jeg kunne søge den forøget kontanthjælp og er det kontanthjælp jeg skal søge ? Hvad hvis jeg stadig er sygemeldt om 6mdr falder jeg så i kontanthjælp ?

Har fået at vide jeg også skal søge disse paragraffer aktivloven § 82 - § 34 - § 25 stk 2 nr 3 !

Er så forvirret og har det virkelig af h til da jeg virkelig ikke har lyst til at skulle ligge samfundet til "last" !
Physen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 12:41   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
alle kan søge kontanthjælp, det har intet med sygdom at gøre.
men hvis man ikke har andre muligheder for en indtægt.
du skal snakke med din kommune og de laver så en vudere af dig om du kan få.
Men som sagt har det ikke noget med sygdom at gøre.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 12:44   #3
Physen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Physens avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2010
Alder: 37
Indlæg: 105
Styrke: 15
Physen er ny på vejen
Nej ved godt det intet med sygemelding har at gøre - men tænkte bare dette kunne være relevant at vide for nogle der måske kunne forklare hvad jeg kunne gøre - tænker bare at hvis man er sygemeldt om man så også rammes af det "loft" der er efter 6 mdr på kontanthjælp ! Samt om jeg evt. kunne søge de § er :-)

Men tusind tak for dit svar :-)
Physen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 15:15   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg er ikke inde i reglerne, men der er vist godt nok noget med at unge under 25 med bestemte diagnoser (Bla den du nævner) har ret til KHJ svarende til det dem over 25 får

Har du prøvet at bruge søgefunktionen? og har du ledt inde på retsinfo??

Noget andet er så, din ADHD "hevm" har uredt dig, jeg tænker er det en med forstand på ADHD?

ADHD og borderliner symptomerne ligner hinanden RIGTIG meget, så meget at kun det trænede øje kan se forskel, og ud fra at du både beskriver at ADHD medicin ikke virker, samt at brikkerne først faldt på blads da du fandt ud af at du også har border diagnosen, kan jeg ikke lade være med at... jeg tror squitte du er ADHD´er.

Jeg kender den fra mig selv, bare omvendt, min psyk, mente så bestemt jeg er border, godt nok fik jeg ikke medicin imod det, det nåede jeg ikke, men jeg kunne ikke se mig selv i diagnosen, jeg kunne godt se at nogle symptomer passede, men der ud over passede det altså bare ikke, ADHD der imod, der hører jeg hjemme, brikkerne faldt på plads, tingene stemte der.

Faktisk er det almindeligt kendt at specielt kvinder med border diagnose, ofte slet ikke er det, der er lavet en undersøgelse der viser det, men ADHD´ere, om der er lavet nogle undersøgelser den anden vej (ADHD diagnose på en border) ved jeg ikke.

Jeg får lidt ondt af dig, hvis din hoved sygdom er border, og PCO´en så er sekundær, men du er blevet behandlet med ADHD´en som hoved problem, for så har behandlingen mod OCD´en været langt mindre effektiv end den kunne have været. Dog skal det siges at jeg faktisk ofte ser at de ikke er meget for at fortælle hvis de mener en patient har en personligheds forstyrelse (jeg fik det også først af vide efter jeg havde fået ADHD dignosen, og kun fordi hun kunne se at det stemte langt bedre på mig, samt fordi medicin har en virkning, så der var ingen tvivl om ADHD´en) så det behøver ikke være sådan at de har regnet ADHD´en for dit hovedområde.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 16:11   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hejsa.

Her er noget jeg ved alt om

Det er slet ikke ualmindeligt, at ADHD og Emotionel Ustabil Personlighedsforstyrrelse forveksles eller findes samtidig. Mange af symptomerne ligger ganske tæt op ad hinanden. Det er en skam at du ikke har været bevidst om den diagnose tidligere.

Jeg formoder, at den psykiater der ikke mente du ville kunne klare et studie, baserede sit udsagn på, at man med den diagnose helt naturligt har udsving i overskud og evner og har svært ved at fastholde sin tilknytning til skole/arbejde.
Desuden syntes jeg også det lyder som om, og undskyld mig nu, at du vist ikke helt har indsigt i hvilke problemer du har. Du skriver jo at du længe har været stresset, ked af det osv., og jeg tror virkelig, at du vil have rigtig godt af at blive mere bevidst om dine psykiske issues og komme i behandling; både terapeutisk og medicinsk.
Jeg tror måske også, at dine tidligere behandlere har kunne se ting du ikke selv har kunnet. Og jeg må sige, at det lyder meget bekendt for mig... Jeg fik også tidligt i mit forløb at vide af en psykolog, at jeg skulle indstille mig på et liv med fast struktur og at jeg ville få svært ved at klare store omvæltninger. Jeg troede ham ikke over en dørtærskel... Jeg skulle være sygeplejerske og ud med Læger uden Grænser. Startede også på sygeplejerskeuddannelsen, men droppede ud efter kort tid med en dyb depression. Jeg er nu, 5 år senere, stadig ikke i fast beskæftigelse, på trods af utallige praktikforsøg, studiestart o.a. Jeg har det godt for tiden, men jeg kan "bare" ikke fastholde stabilitet i hverken overskud, interesse eller energi. Jeg er for tiden tilknyttet Springbræt gennem Københavns Kommune gennem hvem jeg er i et tilbud med fysisk træning for at øge den psykiske stabilitet. Men nok om mig...

Du stoppede medicinering og ikke er i psykiatrisk behandling og fik så et piskesmæld oveni. Jeg syntes det er ganske naturligt at din verden så ser ret sort ud nu, for piskesmældet må da så sandelig i sig selv kunne give én en ordentlig nedtur...

Med hensyn til medicinering, så er det bestemt ikke meningen at man skal blive zombie. Det er vigtigt at finde det præparat som er bedst for DIG. Jeg vil anbefale dig, at du hurtigst muligt tager kontakt til din praktiserende læge, og fortæller om at du har det skidt, og at du ikke længere er tilknyttet distriktpsykiatrien. Jeg vil mene, at du bør kunne få en henvisning til en praktiserende psykiater, som du IKKE selv skal betale for.
Med Emotionel Ustabil Personlighedforstyrrelse er det normalt at få antidepressiv medicin og eventuelt andet stemningsstabiliserende.

Du bør besøge http://www.borderlineforeningen.dk og http://thecrazies.freeforums.org


Angående studie:

Hvis du ikke har udmeldt dig fra studiet endnu, så kan du tale med studievejlederen om hvorvidt det er realistisk at fortsætte på studiet med det fravær du nu har haft på grund af piskesmæld og du kan spørge, om der er mulighed for at studere på nedsat tid.
Med diagnosen Emotionel Ustabil Personlighedsforstyrrelse har du mulighed for at søge Handicaptillæg til SU, hvilket dig en betydeligt større månedlig udbetaling.
Der er også mulighed for at din skole sender en ansøgning om mentor-ordning til SU-styrelsen. Dermed kan du få tildelt en vejleder på studiet som hjælper dig med alt der har med det at fastholde studiet at gøre.
Hvis du har været glad for dit studie, og stadig mener at det er realistisk for dig at beskæftige dig med det, hvis du kan komme over de hæmsko der er for tiden, så syntes jeg helt bestemt at du skal tage en eller flere alvorlige samtaler med studievejlederen inden du melder dig ud.


Med hensyn til kontanthjælp:

Kontanthjælpssatsen for unge under 25 år er lavere end den er for "voksne". Det er en regel fra dengang de unge skulle tvinges på arbejdsmarkedet - og så er det ikke blevet ændret nu hvor der ingen jobs er. Anyways...
Når du har diagnosen Emotionel Ustabil Personlighedsforstyrrelse kan du HVIS DU ER UNDER 25 ÅR få den fulde kontanthjælpstakst; altså det samme som "voksne". Hvis du er fyldt 25 år er der intet ekstra at komme efter.

Jeg kender godt tanken om ikke at ville være samfundet til last... Men vores samfund er nu en gang opbygget således, at når man ikke er i stand til at forsørge sig selv, så kan man få understøttelse. Og det er ganske tydeligt for mig at læse at du ikke kan klare et job lige nu. Det lyder som om

Hvis du udmelder dig fra studiet og skal søge kontanthjælp, skal du tage på kommunen og:
  • Vise dokumentation for at du er udmeldt fra studiet.
  • Fortælle, at du er udmeldt fra studiet på grund af psykiske problemer og piskesmæld.
  • Fortælle, at du har det svært for tiden, og anser det for helt umuligt at klare et fuldtidsjob.
  • Fremvise dokumentation for diagnosen Emotionel Ustabil Personlighedsforstyrrelse (kopi af det papir det står på), så du kan få den forhøjede sats hvis du er under 25 år.
  • Fortælle at du har brug for hjælp til at finde ud af hvad du på sigt kan magte.
  • Medbringe dokumentation for dine udgifter, fx. husleje, el osv.

Det er MEGET vigtigt, at du ikke giver dem indtryk af at det her nok skal gå over lige om lidt, og du så skal igang med at arbejde. Du må og skal være ærlig over for dig selv, og også over for dem. De har ingen chance for at tilbyde dig den støtte du har brug for, hvis du giver dem indtryk af at sagtens kan klare dig selv.
Du har brug for at få ro på, komme i kontakt med en psykiater og finde ud af hvor meget du magter. Det kan afklares gennem en af kommunens leverandører. Det er firmaer/steder de henviser borgere til, og de steder skal så gennem samtale og forskellige aktiveringstilbud afklare hvor meget du kan magte.

Du er meget velkommen til at kontakte mig hvis det er :-)

Venligst Anna

P.S. Hvad er det du mener med om du bliver ramt af loft over kontanthjælpen efter 6 måneder??? Jeg har fået kontanthjælp i fem år og har ikke ramt noget loft.

Citat:
Det drejer sig om
F60.30 emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse. Dette kom selvfølgelig som et chok men da jeg læste om diagnosen faldt MANGE ting på plads for mig ! Mit spørgsmål er - jeg har læst lidt her på K10 og kan nu ikke finde tråden jeg mener igen :-/ MEN der stod at man kunne søge forøget kontanthjælp hvis man havde denne diagnose men ikke hvis det var noget med den impulsive type !
Det drejer sig om, at det er borderline-type der berettiger til den forhøjede kontanthjælp, men da jeg i sin tid fik tildelt forhøjet takst, stod der i lægepapirerne "emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse med tendens til selvskadende adfærd" - så det er vist ikke som sådan så vigtigt hvordan det står skrevet....

Sidst redigeret af Stezu; 07-04-2010 kl. 21:32. Årsag: indlæg slået sammen - brug venligst redigerfunktion ved tilføjelser og skriv til flere brugere i samme indlæg
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 16:53   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
FAKTA om loftet
Loftet over kontanthjælpen blev indført ved årsskiftet 2003/2004 som en del af regeringens "Flere i Arbejde" plan, for at få flere kontanthjælpsmodtagere ud på arbejdsmarkedet.

Kontanthjælpsloftet betyder, at der er en øvre grænse for den samlede hjælp i form af kontanthjælp, boligstøtte og særlig støtte, når en kontanthjælpsmodtager har modtaget hjælp i over 6 måneder.

Hvis man når over loftet, nedsættes den særlige støtte og boligstøtten. Kontanthjælpen røres der ikke ved!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 17:13   #7
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Hej Lille-My.

Sødt nick

Jeg har også næsten lige læst den der med, at den forhøjede kontanthjælp ikke gælder for impulsiv type.
Det synes jeg er underligt... men det er der jo så meget, der er...

Hvis du er den 'impulsive', lissom jeg er, så ville jeg nu alligevel 'bare' sige, at jeg har diagnosen Emotionel Ustabil Personlighedsstruktur.

Kh. Mella
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.

Sidst redigeret af Mella; 07-04-2010 kl. 17:18.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 18:54   #8
Physen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Physens avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2010
Alder: 37
Indlæg: 105
Styrke: 15
Physen er ny på vejen
Puha TUSIND TUSIND tak for hjælpen ! Det gav en smule ro !
annagw - din histore lyder PRÆCIS lige som jeg har det - jeg kan og vil ikke indse jeg ikke kan det som alle andre kan ! Derfor mente jeg også at psykologen ikke vidste hvad han talte om og jeg sagtens kunne klare det ! Men er kommet frem til den erkendelse at jeg ærlig talt ikke aner hvad filan jeg kan og magter i mit hovede ! Jeg har fået stillet ADHD diagnosen i distrikt psykiatrien og må ærligt indrømme at jeg ikke kan sætte mig ind i den diagnose hvilket jeg også har givet udtryk for ! Men hun fastholder den - jeg har fået en henvisning derop til igen og venter nu på de har en behandler til mig og skal starte i medicinsk behandling igen ! Det med impulsiv type - så vidt jeg har kunne læse mig frem til kan man ikke søge den forhøjede kontanthjælp ?! Eller er det mig der har misforstået dette ? Jeg skal som sagt på skolen i morgen og forventer at få orlov ( papir med udmelding ) på. Og så søger jeg kontanthjælp derefter !
annagw da jeg er ny herinde ved jeg ikke hvordan jeg kan komme i kontakt med dig ? Har du evt. en mail eller noget ?

Endnu engang tusind tak for alle svarene :-)
Physen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 19:11   #9
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Du kan godt søge den forhøjede takst! Jeg vil tro, at du får den - og hvis ikke, så har du da prøvet :-)

Hvis du trykker på mit brugernavn, så kan du skrive en privat besked til mig :-) Ved at trykke på et brugernavn, kan du også se vedkommendes profil, hvor du kan finde de indlæg vedkommende har skrevet, de tråde vedkommende har oprettet, og læse lidt om dem, hvis de har skrevet en profiltekst.

Ellers kan du kontakte mig på thecrazies.freeforums.org hvor jeg er co-admin. Det er et forum for alle med psykiske lidelser; omend det ikke er overrendt Mit brugernavn der er vegan.

Det lyder rigtig godt, at du har lidt andre behov de fleste. Det er en knaldhamrende svær ting at acceptere - men det SKAL accepteres før du kan komme videre. Så er det med at finde ud af hvor det er kæden springer af for lige dig. Så er det til at arbejde med.

Jeg har dårlige perioder, hvor mit liv falder totalt fra hinanden (jvf. min tråd herinde "Hvad skal der dog blive af mig?". I andre perioder går det glimrende, men svingende, og så er der perioder som for tiden hvor jeg har det rigtig godt og er positiv omkring fremtiden. Jeg er begyndt på ny medicin, som ser ud til at tage min hverdagsstemningssvingninger. Jeg er dog bevidst om, at jeg helt og aldeles sikkert får en ustabil periode igen. Og for hver eneste gang bliver jeg bedre og bedre forberedt og bedre rustet til at håndtere den omvæltning det er.

Hvor i landet bor du? Og må jeg lige få afklaret med hensyn til kontanthjælpen om du er over eller under 25 år?
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 19:18   #10
Physen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Physens avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2010
Alder: 37
Indlæg: 105
Styrke: 15
Physen er ny på vejen
Hej igen og tak fordi du gider tage dig tid til at svare :-)

jeg bor i sønderjylland og er 23 år gammel !
Jeg tænker allerede nu - hvad skal der blive af mig - skal jeg "nasse" på samfundet resten af mit liv og får jeg nogensinde mulighed for hus - børn og ægteskab ! Da man på kh ikke ligefrem er berettiget til ret meget ! HÅBER SÅ meget at jeg kan få den forhøjede kh da jeg ikke aner hvordan hverdagen ellers skal hænge sammen, jeg er dog ikke i tvivl om efter jeg har læst om borderline at jeg ikke "kun" har dem impulssive type men jeg har alle tegnene på borderline diagnosen og det vil jeg tale med min behandler om så snart jeg får en tid hos dem igen !

:-)
Physen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jeg er grædefærdig!! Tullepigen90 Hjælpemidler til handicappede 8 18-10-2012 14:09
Jeg er grædefærdig(lægekonsulent)langt indlæg Evaave Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 66 22-08-2012 20:43
Fik afslag idag... er grædefærdig.. frhansen Spørgsmål ang fleksjob 47 22-08-2008 21:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension