K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-09-2012, 19:20   #321
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Nogen der kender svaret på dette?
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2013, 18:36   #322
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ny bilguide fra RYK

http://www.ryk.dk/bilguide_forside

Hvor man også kan købe "On the Road Again - efter en rygmarvsskade"

"En flot portrætbog med fokus på BILEN. Bilister med bevægelseshandicap vil blive inspireret, og professionelle kan hente menneskelig indsigt og nyttig viden i RYKs bog: ON THE ROAD AGAIN – - efter en rygmarvsskade. Gennem 16 portrætter berettes om en variation af praktiske løsninger og bilens personlige betydning, når man til daglig er begrænset af kørestolens hastighed og distance. Portrætterne varierer mellem lange interviews og korte, personlige statements. Bogen er illustreret af fotograf Mads Eneqvist, der har fundet spændende locations til de mange og flotte helsidefotos."

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2013, 20:07   #323
KBR
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 254
Styrke: 12
KBR er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Jeg er ikke med på hvad forskellen mellem en bevilget erhvervsbil og trivselsbil?
En erhvervsbil kan man fåbevilliget, hvis man er i arbejde eller under uddannelse f.eks. for at du ikke er udtrættet, når du når frem til arbejde/uddannelses sted. Det kan man måske blive med offentlig transport. Trivselsbil søges, hvis man er ude af arbejdsmarkedet, og er vanskeligere, at få tildelt.
KBR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2013, 12:39   #324
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Anvendelse af overskud ved salg af handicapbil

http://www.dukh.dk/netradgivning/tra...af-handicapbil

"Nej, I må ikke selv bestemme, hvordan pengene I får for den gamle bil skal bruges. I kan ikke bare disponere over disse penge til at købe en dyrere bil for.
Hvis I selv har lagt penge oveni bevillingen på den gamle bil og købt en dyrere bil, har I imidlertid krav på at få en forholdsmæssig del af provenuet som I kan bruge som I vil, herunder til at købe en dyrere bil for."

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2013, 15:08   #325
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stoktoft Se meddelelser
Hej Allesammen

Da jeg formoder, at andre måske kunne være interesseret i emnet invalidebil/trivselsbil, starter jeg denne tråd.

I forbindelse med min egen søgen efter oplysninger, om hvordan det foregår når man søger invalidebil, har jeg kun kunnet finde love og paragraffer, men desværre ingenting der kunne beskrive hele processen, og hvad man skal igennem.

Jeg har dags dato været ved min egen læge, for at være sikker på, at hun støtter mig i ansøgningen om invalidebil, jeg har da fundet ud af, at egen læge bliver spurgt, f.eks. om en generel helbredsattest. Forskellige personer har anbefalet mig at søge om dytten, der i blandt ergoterapeut, fys osv.

I morgen mellem kl. 8 og 9 starter jeg med ansøgningen, da ergoterapeuten der har med bilansøgning at gøre har telefontid.

I denne tråd vil jeg løbende fortælle hvad der sker, og hvad jeg bliver trukket igennem. Dette gør jeg for at andre forhåbentlig kan få gavn af det, og fordi jeg vil blive glad for input fra andre der måske har erfaringer med området.

Jeg ansøger om en bil på det trivselsmæssige grundlag, d.v.s. at jeg ikke skal bruge den til arbejde eller uddannelse, men udelukkende til trivselsmæssige forhold, så som fritid, behandlinger, familiebesøg, læge, frisør, kørsel med børn og så videre.

Jeg håber I kan få gavn af dette, og jeg vil gøre mit bedste for at beskrive det hele så alle kan forstå det, ellers må i jo spørge.

Det kan jo gå hen og blive et negativt resultat, men jeg håber i kan bruge mine beskrivelser alligevel.

til jer alle

Stoktoft


Hej

Jeg skal til denne samtale her i starten af juni, så jeg følger din tråd, for jeg skal bruge den til det samme som dig
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2013, 22:14   #326
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bilvejldning Tjekliste for konsulent

http://hmi.dk/default.aspx?id=800&dummy=1#ta_wkufm

OBS!
Dette er en ældre afsluttet tråd, som jeg bruger til at samle alle relevante faktuelle love og regler i.


Checkliste:

Funktionsevnen
Diagnose?

Beskrivelse af funktionsnedsættelsen:
Hvor langt kan brugeren gå?
Hvordan er gangen?
Bruges der stok, rollator eller andet ved gang?
Bruges der kørestol?
Hvilken slags kørestol?
- Manuel transportkørestol
- Manuel kørestol
- Elektrisk kørestol
Kan brugeren forflytte sig fra kørestol og over på et bilsæde?
Hvordan er prognosen for de næste 6 år?
Behov for bil
Hvad skal bilen bruges til?
Erhverv?
Uddannelse?
Trivsel?
Hvem skal bruge bilen og hvor ofte?

Hvor er boligen placeret i forhold til transportbehov?
Job eller uddannelse:
Afstand?
Antal timer om ugen?
Nærmeste offentlige transport:
Afstand fra bopæl?
Kan offentlig transport anvendes til at komme på arbejde eller på uddannelse?
Hvor lang tid ville det tage?
Fritidsaktiviteter:
Nævn hvilke fritidsaktiviteter, hvor ofte brugeren deltager i dem, og hvor langt væk de er.
Kan offentlig transport anvendes til fritidsaktiviteterne?
Hvor lang tid ville det tage?
Indkøb:
Beskriv indkøbsmønster – hvor foretages daglige indkøb, og hvor langt væk foregår de?
Kan offentlig transport anvendes til indkøb?
Hvor lang tid ville det tage?
Lægebesøg:
Hvor langt er der til lægen?
Hvor ofte foretages lægebesøg?
Kan offentlig transport anvendes til lægebesøg?
Hvor lang tid ville det tage?
Besøg hos familie og venner:
Hvor ofte besøges familie og venner?
Kan offentlig transport bruges til besøgene?
Hvor lang tid ville det tage?
Skal der hjælpemidler med i bilen?
Hvilke?
Aktiviteter i forbindelse med at anvende bil – undersøgelse af krav til bilen
Er der påtegninger i brugerens kørekort?
Hvilke?
Hvordan kommer brugeren ind og ud af bilen? I forbindelse med afprøvning, tjek følgende punkter og beskriv krav:
Sædehøjde og sædets placering i bilen – sidder sædet godt til brugeren?
Pladsforhold under rattet – er der plads nok til benene?
Indstigningskant – kan brugeren komme hen over den?
Dørens størrelse, åbning, plads og greb – kan brugeren lukke døren?
Sikkerhedssele – kan brugeren betjene den?
Udsyn og indretning:
Udsyn fra førerplads – er det godt for brugeren?
Placering af rattet – kan brugeren betjene det?
Kontakterne på instrumentbrættet – kan brugeren nå dem og betjene dem?
Kan brugeren åbne og lukke vinduerne?
Kan brugeren indstille spejlene?
Bilsædet:
Sidder brugeren godt og stabilt i sædet?
Kan sædet indstilles, så kørestillingen kan varieres, og magter brugeren det?
Er der behov for et drejesæde?
Bagagerum:
Skal brugeren medbringe hjælpemidler eller andet i bagagerum?
Kan brugeren gå fra bagagerum til førersæde?
Kan brugeren læsse tingene ind over bagagerumskanten?
Er læssehøjden passende?
Er der plads nok i bagagerummet til hjælpemidlerne?
Andre relevante oplysninger
Diagnose?
Hørelse?
Syn?
Kognitiv funktion?
Hvilke ressourcer har brugeren i forhold til at anskaffe og køre bil?

Analyse og vurdering
Fundene i undersøgelsen listes op – derved fremkommer krav til bil og til indretningen.
De fundne krav vurderes, og bilmarkedet undersøges med henblik på at finde den billigst egnede bil. De nødvendige indretninger beskrives.

Forslag til løsning
Der kan være flere løsninger at vælge imellem – løsningerne prioriteres. Den endelige løsning findes ved afprøvning i praksis.
Til top
Spørgeskema til ansøger

Download Spørgeskema til ansøger i Word-format her (åbner nyt vindue)

Formålet med dette skema er at sikre, at ansøgning om støtte til køb af bil efter Servicelovens § 114 kan behandles hurtigt, og at udfaldet af sagen bliver så korrekt som muligt.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 05-05-2013 kl. 22:17.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2013, 09:07   #327
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til bil.socialstyrelsen.dk

http://bil.socialstyrelsen.dk/

Netværket bil.socialstyrelsen.dk er et fagligt forum for terapeuter og sagsbehandlere, der arbejder med servicelovens §114 dvs. støtte til køb af bil til personer med nedsat funktionsevne.

Formålet med netværket er at stille en platform til rådighed, så deltagerne får let adgang til:
videns- og erfaringsudveksling
samlet information på området
juridisk bistand.

Venligst ingen videre debat på denne gamle tråd!

Den bliver brugt til at indsamle faktuel viden om §114.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2013, 20:28   #328
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tro og love-erklæring bla §100 lægeerklæring betaling

https://www.retsinformation.dk/Forms...d=139224&exp=1

"Stk. 3. Ved genbevilling efter stk. 1, kan kommunalbestyrelsen anvende en forenklet sagsbehandlingsprocedure, hvor afgørelse træffes uden, at der indhentes yderligere oplysninger i forbindelse med ansøgning og genbevilling af bil. Proceduren kan anvendes, hvis ansøgerens funktionsnedsættelse og kørselsbehov i al væsentlighed er uændret siden kommunalbestyrelsen sidst traf afgørelse om støtte til køb af bil, og ansøgeren underskriver en tro og love-erklæring herom."

Baggrund
http://scleroseforeningen.dk/netraad...se-af-kørekort

Jeg lider af dissemineret sclerose. Jeg fik det konstateret som 16 årig men lever godt og er i fuldtidsarbejde. Nu har jeg lige skulle forny mit kørekort. Det har jeg tidligere fået gjort - uden omkostninger - men da jeg kom til lægen denne gang kostede det 500 kr. Jeg er netop kommet fra sygehuset, hvor sygeplejersken synes det lød mærkeligt, når man nu har en kronisk sygdom. Er det nye regler, der er vedtaget?"

http://scleroseforeningen.dk/merudgifter-pga-handicap

Bedste hilsner
Peter

Venligst ingen debat i denne gamle tråd. Vidensbank.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2013, 15:28   #329
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Vægttab ved ansøgning til invalidebil...

Varigt nedsat funktionsevne - og betydningen af overvægt

For at få støtte til bil og merudgifter til voksne efter serviceloven skal borgeren have en varig nedsættelse af funktionsevnen, som ikke kan forbedres ved behandling.

En kommune kan i sager om merudgifter og støtte til køb af bil som udgangspunkt stille krav om vægttab, hvis begrænsningen af funktionsevnen helt eller delvist er forårsaget af overvægten. Borgeren har pligt til at medvirke ved behandlingen, hvis det har betydning for funktionsevnen.

Ved vurderingen af, om overvægt i sager efter serviceloven er en varig lidelse uden mulighed for behandling, kan der som udgangspunkt lægges vægt på mulighederne for behandling af overvægt under forudsætninger, som er nærmere beskrevet i Principafgørelsen.

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...ni/083-13.aspx

"Det skal være dokumenteret, at overvægten i sig selv har indflydelse på funktionsevnen"

Hilsen Peter

Venligst ingen debat, da tråden er gammel og bruges som vidensbank.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2013, 22:22   #330
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ligesom der også skal forelægge en relevant behandlingsmulighed/plan for evt vægttab.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning af trivselsbil søsser98 Hjælpemidler til handicappede 15 18-08-2013 19:43
Trivselsbil forløb frup Alt det andet 27 02-07-2013 16:07
handicap/trivselsbil Chin Alt det andet 1 04-04-2010 14:40
Trivselsbil nielsen Hjælpemidler til handicappede 1 16-01-2009 01:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension