K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-12-2016, 21:02   #1
Thisted_1970
Hvor skulle jeg ellers være
 
Thisted_1970s avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2016
Indlæg: 124
Styrke: 9
Thisted_1970 er ny på vejen
fra kontanthjælp til ledighedsydelse:ferie og §34

Forsøger at hjælpe veninde som lige er gået fra kontanthjælp til ledighedsydelse(pga visitation til flexjob).
Fik lejlighed til at se hendes E-boks og kan se det hele sejler.
Hun er blevet frataget 34 penge som hun angiveligt har modtaget i årevis under kontanthjælp, men der lå et mange dage gammelt brev fra kommunen om at hun skal genindsende dokumentation for høje boligudgifter.
Mine to spørgsmål er nu:
-Er dette normal procedure for overgang fra kontanthjælp til ledighedsydelse?
-har hun mistet paragraf 34 pengene i tidsrummet fra ophør til genansøgning - hun har nemlig IKKE foretaget sig noget hidtil - og vi skriver 19. december i morgen.??
-og endnu et spørgsmål: min veninde har "ferie" til overs fra konthjælpsperioden - kan denne overføres til ledighedsydelsesperioden? vi talte med en medarbejder som nævnte at man som ny i ledighedsydelse kun har 5 feriedage frem til nyt ferieårs begyndelse?? men jeg ville finde det naturligt at man kan føre feriedage optjent under kontanthjælp over i ledighedsydelsesperioden... er der nogen der ved noget om det?
Thisted_1970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2016, 21:36   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Man optjener ikke egentlig ferie på kontanthjælp.

"Ferien" går ud på, at man har ret til gældende aktiveringsfri perioder mednns man stadig er på kontanthjælp.

Se bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik.

Stk. 11. En person, der har modtaget uddannelses- eller kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder, har ret til op til 4 ugers ferie, hvor personen kan modtage uddannelses- eller kontanthjælp. Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp, mens ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af reglerne i stk. 1-6, mens ferien afholdes. Har personen optjent ret til ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først. Den samlede ferie kan højst udgøre 4 uger. En ferieperiode må højst vare 2 uger.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2016, 21:44   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er rigtigt det med de fem dage, og hun skal huske at søge om ferie, selvom hun vil få ledighedsydelse mens den afholdes.

"Optjeningsregler ved ferie med ledighedsydelse:
Disse regler er gældende, uanset om du er ledig og modtager ledighedsydelse eller om du er ansat i fleksjob, men endnu ikke har ret til feriepenge eller løn fra arbejdsgiver under ferieafholdelse.

Optjeningsreglerne for ferie med ledighedsydelse er flg. (jf. Lov om aktiv socialpolitik § 74 e stk. 3):

Du har ret til 15 feriedage svarende til sammenlagt tre ugers ferie, hvis ansættelsen er sket eller retten til ledighedsydelse er opnået i perioden 1. maj til 31. juli.
Du har ret til 10 feriedage svarende til sammenlagt to ugers ferie, hvis ansættelsen er sket, eller retten til ledighedsydelse er opnået i perioden 1. august til 31. december.
Du har ret til 5 feriedage svarende til sammenlagt én uges ferie, hvis ansættelsen er sket, eller retten til ledighedsydelse er opnået i perioden 1. januar til 30. april.
Du skal være opmærksom på, at ferieåret er fra 1. maj til 30. april, og at såfremt ferien ikke er afholdt inden ferieårets udløb, vil retten til ferie med ledighedsydelse bortfalde for det pågældende ferieår."

Man optjener en ferieret på kontanthjælp, men den kan kun holdes mens man er på kontanthjælp.

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...edighedsydelse
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2016, 21:58   #4
Thisted_1970
Hvor skulle jeg ellers være
 
Thisted_1970s avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2016
Indlæg: 124
Styrke: 9
Thisted_1970 er ny på vejen
ok, tak begge to for gode svar.
Men hvad er så 5 feriedage?
er det hverdage minus helligdage eller hvordan?
hvor mange helligdage i såfald er der i julen?
er det den 25. og 26. december samt 1. januar som er eneste helligdage???(hvis det er som jeg tror, at disse fjernes fra 5-dage regnestykket)
Thisted_1970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2016, 09:51   #5
Thisted_1970
Hvor skulle jeg ellers være
 
Thisted_1970s avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2016
Indlæg: 124
Styrke: 9
Thisted_1970 er ny på vejen
optjening af ferie

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Du har ret til 10 feriedage svarende til sammenlagt to ugers ferie, hvis ansættelsen er sket, eller retten til ledighedsydelse er opnået i perioden 1. august til 31. december.
Jamen overgangen er jo netop sket nu her i november, hvorfor er det så kun 5 dage og ikke 10 dage!!
Thisted_1970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2016, 11:53   #6
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Ja det er kun den 25 og 26 dec der er helligdage og 1 jan.

Iår er hvad man kalder en rigtig arbejds giver jul.


Skal man ha fri mellem jul og nytår er det jo 5 dg hvad jsg kan regne ud.


Stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2016, 12:29   #7
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Jeg vil gerne vide om jeg har forstået det med optjeningsåret korrekt. Hvis man er visiteret til fleksjob i juni måned, har man ret til 3 ugers ferie inden 20.04.2017 - det gælder både hvis man er på ledighedsydelse eller har fundet et fleksjob?
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension