K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-07-2009, 13:21   #1
palette
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2009
Indlæg: 42
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
palette er ny på vejen
nerve ramt under lokal bedøvelse

Opsøgte en svensk tandlæge jg tidligere havde god erfaring med
10- 06- 09 Fik bedøvelse, røntgen og komposit fyldninger i over munden
18 -06- 2009 Først blegning af alle tænder. Blegningen sveg og brændte måtte stoppe inden 1 time, bagefter fik jeg bedøvelse røntgen og fyldninger i undermunden da jeg skulle gå fik jeg smurt et middel på tænderne for, at dæmpe de meget følsomme tænder og gummer i højre side.
d. 14-07- 09 Sveg og brændte i mit tandkød og havde meget følsomme tænder og gummer i højre side, da dette fortsatte måtte jeg på tandlægevagten i Danmark. Der var intet, at se på røntgen men fik igen smurt følsomme tænder
d. 20. juli.Jeg ringer og får en akut tid kl. 11.
Min ene tand i undermunden var så følsom, at jeg blev bedøvet op til flere gange, uden resultat, jeg var stadig meget følsom, jeg tog hjem uden yderligere behandling.

22. juli tid igen, Blev bedøvet fik rodbehandlet samme ovennævnte følsomme tand, ved bedøvelsen ramte tandlægen en nerve i undermunden, det føltes som stød i tunge og læbe, han sagde det nogen gange kunne ske, samtidig fjernedes 2 bageste fyldninger i højre side, i anden bageste kindtand var var en revne under fyldningen og der var karies. Jeg fik midlertidigt lagt noget på tanden.
D. 23-07-09 Ringede tandlægen op pga. irritation i tand nr. 3 bagest da den var trykket af fyldningen fra den 2. bageste. Jeg blev igen bedøvet og fik filet lidt af fyldningen af og gjordt plads imellem de 2 tænder og fortalte, at det stadig snurrede i min underlæbe, aftalte derfor, at jeg skulle ringe næste dag.
Om aften snurrede det lidt mere i underlæben.
d. 24-07-09 Da det stadigt snurrede i læben, skulle jeg ringe, hvilket jeg gjorde, samtidig var jeg stadig meget følsom i området
Jeg skulle ringe igen mandag hvis det var slemt. Fredag aften efter telefonsamtalen, blev hævelsen og smerten endnu værre.
d. 25-07-09 lørdag var jeg hævet endnu mere op i højre side i underlæbe, hage og underkæben det sveg, brændte og samtidig begyndte jeg, at hæve op langs til øret, det gjorde forfærdeligt ondt, måtte tage mange smertestillende ibuprofen og kodein
D.27-07-09 Da jeg ikke kunne holde smerten ud mere måtte jeg derfor ringe til en klinik i København. Jeg fik tid kl. 8.45 de kunne ikke se noget på røntgen, men mit tandkød var rødt hævet og inficeret og jeg fik derfor ordineret antibiotika og stærke smertestillende tabeletter. De kunne ikke gøre yderligere for mig, da jeg var meget smertebelastet og ikke kunne åbne munden ret meget.

Dalacin 300 mg som jeg fik ordineret hjælper på min betændelse i kæben men det har ikke hjulpet på min hævede hage, tunge, læbe og underkæbe, det svier, brænder og snurrer stadig, det gør ondt i højre side, når jeg taler, spiser eller bare bevæger min mund.
Jeg har stadig fornemmelsen af, at være bedøvet i underlæben efter, at nerven er ramt, det gav mig et slags stød under bedøvelsen d.22. juli.

Er der nogen der har prøvet det?
Hvor lang tid vare det?
Hvis det ikke forsvinder. Hvad skal jeg så gøre?
Hilsen Palette
palette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 14:15   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Uha ja... Jeg er ikke sikker på, hvad det kan være, MEN...
Jeg har selv fået foretaget 2 rodbehandlinger, så jeg ved godt, at det kan gøre ondt bagefter, også inden...
Jeg kan nu godt huske, at jeg efter rodbehandlinger har haft følelsen af, at der kan være lidt trykken i den tand. Det tror jeg, at jeg stadigvæk engang i mellem mærker. Det kan godt tage lidt tid, før sådan en tand falder til ro, tror jeg.
Jeg havde i en lang periode haft følelsen af at være småsvimmel og følelsen af utilpashed i kæben og op til næsen og øjnene.
Jeg læste mig lidt frem på netdoktor, at de symptomer godt kan være tale om kæbehule-betændelse(noget med at i nogen tilfælde skulle man opereres for det)...(det var det så ikke det jeg havde)
Jeg havde selv henvendt mig til tandlægen flere gange om utilpashed, men de kunne aldrig finde ud af, hvad der var galt. Der var dog en smule betændelse, men det kunne gå væk, sagde de. Jeg blev dog ved med at have denne utilpashed og følte mig forkølet. De mente så pludselig, at jeg skulle have en guldkrone, da den anden tand ellers ville knække og falde af... Jeg tænkte "nej nu kan det være nok"... Jeg tog så til Sverige, her havde de en anden mening... Min rodbehandlede tand som ellers er i fin stand(ikke før knækket eller noget) skulle da ikke udskiftes til en guldkrone. Der var et hul i den rodbehandlede tand... Den fik de lappet, og jeg fik det bedre !!!

Jeg synes din historie lyder slemt, synes du skal tage til tandlægevagten på Oslo Plads(hvis du bor i København), hvis det bliver voldsomt - altså hvis det er efter normal lukning og i weekenden. Jeg var der den første gang, en lørdag, jeg fik mange mange voldsomme smerter i en tand, som måtte rodbehandles - de var ekstrem dygtige og havde mig der i vist nok 2 timer.... Godt nok skal man betale nogle penge selv der, men smerterne var uuholdelige, så det var nødvendigt. Eller tag en tur på skadestuen, det har jeg hørt, at man godt kan i nogle tilfælde.

Men synes du måske skulle tjekkes, om der er noget med kæben?? Eller om der er et hul i den rodbehandlede tand, som kan give dig de smerter, du har? Min tandlæge her i Danmark opdagede slet ikke hullet...

En anden ting, brug tandtråd, det kan godt hjælpe på tænderne, hvis der er noget, der irriterer..

Håber virkelig du får det bedre... Ikke sjovt at have de der smerter...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 14:29   #3
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Hvis din situation ikke bliver bedre i den nærmeste fremtid, så synes jeg
du skal få en henvisning til kæbekirurgisk afdeling enten via. din tandlæge
eller læge, du kan også finde noget på nettet det hedder vistnok tand og
mund, de besvarer spørgsmål og har en bred viden, held og lykke.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 15:14   #4
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
Har du meldt det som fejlbehandling? Altså det at han under rodbehandlingen ramte en nerve. Hvis ikke syntes jeg du skal tage en snak med ham om det. Her i DK er det lovpligtigt at tandlæger skal have en forsikring i de tilfælde hvor det går galt. Min mor blev selv fejlbehandlet i forbindelse med en rodbehandling og det blev meldt, så hvis der skal yderligere behandling/operation til så kan hun få det dækket af forsikringen.
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 15:59   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er jo nogen der får sådan en 'bedøvelsesskade' og faktisk altid har fornemmelsen af at være bedøvet. Det kan man desværre ikke gøre noget ved!!!

Håber dit 'bare' er eftervirkninger, og at nerverne er lettere medtagede. Sådan noget kan godt vare 3 måneders tid. Jeg fik beskadiget en nerve da jeg skulle opreres i benet, og det tog omkring 3 mdr før jeg kunne føle en bedring, og hen mod 6 mdr hvor jeg var helt fri for symptomer.....

Hvad siger tandlægen?? Har han ikke et bud på hvor lang tid du skal rende rundt og have det ubehageligt??

Bortset fra dét, så lyder det jo også lidt som om du har fået en alergisk-reaktion over for ét eller andet du er blevet behandlet med, og som stadig sidder nager, giver hævelse, smerter mm.........

Mine børns Far kan Feks ikke tåle det plastik de bruger til at lave hullerne med. Første gang han fik det i to tænder, lignede han en med fåresyge og kunne hverken tale eller holde noget ud (pga smerter). Det tog desværre flere måneder før end de fandt ud af at han ikke kunne tåle nogle komponenter i det plastik. Og da han endelig fik amalgam (staves) i tænderne, fik han det bedre med det samme!!

Sidst redigeret af Ninja; 30-07-2009 kl. 16:05.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 17:16   #6
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
palette, jeg kan desværre ikke hjælpe dig med gode råd. Jeg har haft utroligt meget bøvl med mine tænder, og jeg har været bedøvet et utal af gange, men jeg har ALDRIG oplevet, at min tandlæge har stukket forkert.

Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Jeg kan nu godt huske, at jeg efter rodbehandlinger har haft følelsen af, at der kan være lidt trykken i den tand. Det tror jeg, at jeg stadigvæk engang i mellem mærker. Det kan godt tage lidt tid, før sådan en tand falder til ro, tror jeg.
Alle mine kindtænder er rodbehandlet, og flere af dem har krone på.
Hver gang er det startet med smerter, der har opført sig som muskelinfiltrationer i nakken, og er endt med at gøre så ondt, som kun en tand der skal rodbehandles kan gøre. AV
Og min erfaring er, at indenfor et døgn efter at tanden er rodbehandlet, så letter smerten. Pyyha (lettelse)

Hvis man har kroner på sine tænder kan det ikke anbefales at bruge tandstikkere, da disse vil/kan skubbe kronerne af, ganske langsomt.
Hvis man har kroner på tænderne skal man bruge tand-mellemrums-børster.
Det er jo ikke ligefrem gratis at få limet kronen på igen.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 17:26   #7
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Mine børns Far kan Feks ikke tåle det plastik de bruger til at lave hullerne med. Første gang han fik det i to tænder, lignede han en med fåresyge og kunne hverken tale eller holde noget ud (pga smerter). Det tog desværre flere måneder før end de fandt ud af at han ikke kunne tåle nogle komponenter i det plastik. Og da han endelig fik amalgam (staves) i tænderne, fik han det bedre med det samme!!
Når man går til tandlæge for at få udskiftet en plombe og gerne vil have plast i stedet for kviksølv - skal man forinden sikre sig, at den pågældende tandlæge i virkeligheden IKKE har noget imod plastmaterialer.

Det er nemlig således, at mange tandlæger fortsat foretrækker at fylde tænderne med amalgam idet plastbehandlingen er i sig selv, en større videnskab end bare amalgam.

Det betyder, at det er meget nemmere for en tandlæge at anvende amalgam end anvende plastmaterialer. Det sidste kræver af tandlægerne en del efteruddannelse og at skulle lære en ny måde at håndtere deres håndværk på. Ikke alle tandlæger har lyst til det, når de ellers kan tjene deres penge meget nemmere på amalgam.

Der findes over et par tusinde forskellige plastcompositer med hvert sit særlige sammensætning. Når en tandlægeklinik blot indkøber det billigste osv. og så fylder det ukritisk på patienternes tænder - kan det ikke undgå at skabe problemer for nogle patienter. Det er altså ikke noget galt med plastcomposit, men udelukkende er det tandlægen, der ikke har læst på lektien.

Jeg har selv udskiftet mine amalgamplomber for snart 20 år siden hos en tandlæge, der gennem forenlighedstester forinden fandt det helt rigtige for mig plastmateriale. Jeg har nu haft de samme plastplomber i alle kindtænder i snart 20 år og har kun oplevet, generelt blive raskere i tiden efter udskiftningen og frem til i dag.

Som min gamle tandlæge sagde altid: "Der findes ikke dårlige plastmaterialer. Men der findes dårlige tandlæger, der hverken vil uddanne sig i at udvælge de rigtige for patienten materialer, endsige uddanne sig i det rette håndværk til at anvende dem."

Så inden man snakker "plast" med ens tandlæge, bør enhver patient først stikke fingeren i jorden og finde ud af, om tandlægen i virkeligheden er en modstander af plast i tænderne, da amalgam er let for tandlægen at anvende.... hurtigere og mere givende for klinikkens omsætning.

Bemærk, at jeg IKKE siger, at tandlægerne med vilje leverer dårligt plast-arbejde. Jeg siger blot, at når tandlæge ikke behersker "plast-håndværket" godt nok, bliver plomberne derefter.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 17:51   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Den gang han fik det lavet, blev han ikke engang spurgt! Tandlægen sagde bare, at plast var sundere??!! Hvilket han jo købte med det samme.

Min egen tandlæge, en af danmarks førende, siger at plast er udmærket, men man skal være obs på, at plast hurtigt kan sætte karies i de omkring liggende tænder, hvorfor hun fortalte, at det ikke var helt uden problemer når børn nu blev stoppet fulde af plast.

Selv har jeg ingen problemer med plastfyldningerne, og får skiftet amalgamen ud med plast, når plomben skal udskiftets......

Men tak for info Tante Ana.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 20:38   #9
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se meddelelser
Det er nemlig således, at mange tandlæger fortsat foretrækker at fylde tænderne med amalgam idet plastbehandlingen er i sig selv, en større videnskab end bare amalgam.
Her kom jeg til at tænke, om ikke der var noget med, at der kom et forbud mod at bruge amalgam.

Det eneste jeg har kunne finde er dette: http://politiken.dk/indland/article451954.ece
Men det er fra starten af 2008, er der nogen der ved om det blev vedtaget, at forbyde amalgam?
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2009, 20:47   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ifølge mine børns tandlæge (skoletandlæge) må de ikke længere bruge amalgam til børnene, hvorfor de kun tilbyder plast.

Om det kun er denne skoles holdning, eller om der er tale om et direkte forbud, tør jeg ikke svare på.....
Men på deres skole er det forbudt.

Min egen tandlæge siger, at man ikke længere bruger amalgam til mælketænder.
Men det siger jo ikke så meget.....

Sidst redigeret af Ninja; 30-07-2009 kl. 20:50.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Som ramt af lynet! Delph Alt det andet 8 04-09-2011 20:20
Behandler fra lokal psyk. med til kommunen? Zania Alt det andet 6 31-03-2010 18:57
langtidssyge ramt buster Dit og Dat 4 27-10-2008 09:23
Centralismen har ramt Danmark Stella Politik og Samfund 0 06-11-2007 11:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension