K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-08-2014, 16:23   #1
hanne111
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Indlæg: 7
Styrke: 0
hanne111 er ny på vejen
Rådighedsbeløb

Er der nogen af jer kloge hoveder der ved om der er en fastsat grænse på rådighedsbeløb når man søger om enkeltydelser til tandlæge ?
hanne111 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 16:27   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det er altid baseret på en individuel vurdering Hanne.

Kommuner har forskellige praksis for hvordan de beregner det.
Derfor vil det være en god idé, at kontakte ydelsesrådgiveren, og forhøre hvad din kommunes holdning er til rådighedsbeløb pr måned, samt hvilke udgifter de fratrækker de beregningsgrundlaget.


Her er en gammel artikel: hvor man kan se hvad der tages højde for.

http://politiken.dk/indland/ECE91997...oner-om-dagen/


Rådighedsbeløb 2014:

MIN KOMMUNE'S vejledende rådighedsbeløb, er som udgangspunkt til enlige 4339 og til gifte er det 8678. Herudover vil der i vurdering udover ovenstående ligeledes blive taget højde for, hvis ansøger har børn. Der er således tale om en individuel konkret vurdering, hvor rådighedsbeløbet kun er en del af den skønsmæssige vurdering.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 17:09   #3
hanne111
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Indlæg: 7
Styrke: 0
hanne111 er ny på vejen
tak

for dit svar Hvor er det mærkeligt at der er foreskel fra kommune til kommune hvad man mener rådighedsbeløbet bør være for at kunne modtage enkeltydelser ville ønske der var en tabel man kunne slå op i , så man ikke behøvede alt det papirarbejde og finden div kvitteringer og udskrifter fra bank osv, det ville jo også spare kommunen for arbejdsgangen med behandlingen af ansøgninger hvis de kun modtog dem der reelt var berettige til ydelsen ... nå men det er nok ikke meningen at det skal være ligetil og logisk
hanne111 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 17:13   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Nemlig.

Det er fordi, at der står i loven et sted, at kommunen selv skal stå for det..Det er ikke Beskæftigelsesministeriets opgave..


Start med:

1. Kontakt ydelsesrådgiver - spørg til Rådighedsbeløb 2014 i din kommune (så kan vi sammenligne - UDEN at inddrage de tal jeg har skrevet)
2. Prøv at lav din egen beregning udfra den artikel med mit rådighedsbeløb og dit faktiske rådighedsbeløb
3. Indsend dokumentation til kommunen, bed dem om at træffe en afgørelse om du er berettiget til det.
4. spørg om beregningsgrundlaget (et stykke papir)
5. Sammenlign rådighedsbeløb samt om beregningsgrundlag stemmer overens med det som står i artiklen.

- Er der store problemer med udsving i forskellen af rådighedsbeløb - så står jeg til rådighed med det personlige dokument jeg har modtaget af min kommune.

Sidst redigeret af Bodrum; 14-08-2014 kl. 17:16.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 18:21   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når det er til tandlæge vil de også vurdere om det er en nødvendig udgift, om det kan vente, eller om der er billigere behandling.
F.eks vil det være billigere at trække en tand ud, end at lave en krone..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 21:56   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg har søgt om enkeltydelse til tandlægebehandling nogle gange, jeg har endnu aldrig oplevet, at få en ansøgning accepteret i første hug, de gange jeg er endt med, at få pengene har det været ved kommunens genbehandling af sagen, altså efter at have anket et afslag.

Pt har jeg 2 sager kørende, én der er ca. et år gammel og pt er til genbehandling hos kommunen efter, at have været i ankenævnet og så en helt ny.

Det er 2 ting i sådan en ansøgning.
Dels skal du dokumentere, at du ikke ikke har råd til, at betale for behandlingen og dels skal behandlingen være nødvendig.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så skal du finde et ansøgningsskema på din kommunes hjemmeside eller få et på kommunen.
Dette skal du udfylde med alle de oplysninger du har.

Hvis du låner pengene til behandlingen af f.eks. dine forældre, så sørg for, at have dokumentation på dette, ved hjælp af googl kan du finde et gældsbevis til, at printe ud.

Almindeligvis skal man søge om hjælpen inden behandlingen sættes i gang, men jeg har et par gange set mig nødsaget til, at få behandlingen udført straks p.g.a. tandpine, og har begge gange fået pengene bevilget.

Du skal være forberedt på, at sådan en sag kan tage lang tid. Hvis kommunen giver afslag bør du anke det og her handler det om, at pille deres afslag fra hinanden bid for bid med henvisning til lov, § og fakta.
Hvis kommunen så fastholder afslaget sendes din anke videre til ankestyrelsen og der kan gå ½-1 år før du får en afgørelse fra dem.

Jeg ankede en afgørelse i september sidste år, for en måneds tid siden fik jeg brev fra ankestyrelsen, at den er sendt tilbage til kommunen, som skal genbehandle sagen.

Grunden til, at ankestyrelsen har bedt kommunen om, at genbehandle den er, at normalt tages der ikke hensyn til afbetaling på gæld, da de mener, at de ellers ville være med til, at betale folks gæld.
Men, for ca. 3 år siden søgte jeg om økonomisk hjælp til en 3-leddet bro, kommunen gav afslag og henviste mig til, at låne pengene i banken, ankestyrelsen gav kommunen medhold.
Jeg lånte de 12.000 kr. i banken.
Da jeg så søgte om økonomisk hjælp til tandbehandling sidste efterår skrev jeg afdragene på dette lån på som udgift.
Kommunen gav afslag, i anken argumenterede jeg for, at at afdragene på dette lån skulle tages med i beregningen da kommunen havde givet afslag på hjælp med den begrundelse, at jeg kunne låne pengene i banken.
Ankestyrelsen skrev, at når kommunen har givet afslag med henvisning til, at man kan låne pengene kan de i nogle tilfælde blive nødt til, at acceptere afdragene ved en senere ansøgning om hjælp.

Hvis du indenfor det sidste år eller 2 har haft store udgifter til tandlægeregninger, som du selv har klaret, så send dokumentation med, som forklaring på, at du ikke har været i stand til, at spare sammen til udgiften.

Må jeg have lov at spørge hvad du lever af (kh, fp, sdp ell.a.) og hvad du skal have lavet?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Når det er til tandlæge vil de også vurdere om det er en nødvendig udgift, om det kan vente, eller om der er billigere behandling.
F.eks vil det være billigere at trække en tand ud, end at lave en krone..
Jeg har været hos kommunens cheftandlæge nogle gange, og det er min erfaring, at han også ser på, om man har passet sine tænder ordentligt.
F.eks. har jeg et par gange hørt ham sige, at "du har jo ofret mange penge på dine tænder".

Jeg har endnu aldrig fået afslag på hjælp til en krone med den begrundelse, at det er billigere, at få den trukket ud.

Men jeg kender en, der fik afslag på hjælp til en krone fordi cheftandlægen mente, at det kunne laves med plast.
Og her er det mit indtryk, at nogle tandlæger er hurtigere end andre til, at mene, at der skal en krone på.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2014, 17:16   #7
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
og tandlægekonsulenter - i min kommune i hvert fald - er hurtig til at affeje kroner som nødvendige, og mene 'det kan ordnes med en plastfyldning'.......


Den tand fik endelig et lille år senere, en STÆRKT tiltrængt krone på.

Ét helt år med tandsmerter!






husk:

Citat:
Oprindeligt indsendt af hanne111 Se meddelelser
Er der nogen af jer kloge hoveder der ved om der er en fastsat grænse på rådighedsbeløb når man søger om enkeltydelser til tandlæge ?
Søg her på k10, på ordet' rådigshedsbeløb', eller klik på mit profilnavn, og vælg derefter 'alle mine imdlæg' - så kommer en liste frem, med det seneste øverst.
Jeg har svaret uddybende på spørgsmålet, i en tråd for få dage siden.


Ansøgningsskemaet er ens over hele landet, uanset hvilken ydelse du søger hjælp til, og der er faste rubrikker der viser.......... læs videre i nævnte tråd.

FORTOLKNINGEN af loven, især hvilke ekstraposter Borgeren kan argumentere for at få medtaget, er dog vidt forskellig fra kommune til kommune, og derfor er det anerkendte 'rådighedsbeløb' variabelt med flere tusinde kroner på landsplan - hvilket selvfølgeligt er aldeles forkasteligt.






glem ALDRIG:
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension