K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2013, 10:27   #1
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Er det helt forbudt at søge pension...?

Min mand og jeg talte i går om at vi sammen skulle bede min læge om at indstille mig til pension. Jeg "har ligget ned" ressourcemæssigt, og funktionsmæssigt i flere år nu, min(e) Lidelse(r) er stationære, men også progredierende.

Min (nye) læge talte for et par måneder om at vi skulle søge pension for mig, men jeg blev nok lidt forskrækket, for jeg vidste jo at Kommunen havde andre planer med mig, At udvikle min arbejdsevne, arbejdsprøve mig m.h.p. fleksjob.
Man er nu ved at finde første praktik til mig, men det volder problemer at finde et sted, da jeg ikke kan ret meget fysisk.

Mine egen og min mands og smertecenterets vurdering, har hele tiden ligget på : "et eller andet sted mellem førtidspension og 6 timers arbejde i fleksjob om ugen". Men jeg har simpelthen ikke kræfter til at blive arbejdsprøvet. Jeg orker bare ikke mere. Min mand er enig. Jeg får det dårligere nu, og det går ud over mig selv, mand og børn. (igen). Sidste gang jeg blev arbejdsprøvet, for 2½ år siden, blev min tilstand meget forværret, og jeg har været sygemeldt og under udredning siden. Er også meget bange for at det skal gå sådan igen...

Kan min læge sygemelde mig nu (i forhold til arbejdsprøvning/praktikforløb)? og derefter indstille mig til pension, evt. efter vurdering fra neurolog. Jeg er færdigudredt fra smertecenteret og reumatolog, og mangler kun at blive undersøgt af neurolog til februar (har en tid).

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 11:06   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du mangler at blive undersøgt af neurolog, kan det ikke svare sig at søge noget før det er overstået, for ellers vil du få afslag fordi du ikke er færdigudredt.

Din læge kan ikke indstille dig til pension... det var kun i gamle dage de kunne det.

Du kan kun blive indstillet til pension af din sagsbehandler, eller selv søge en pension på det foreliggende grundlag.

Din læge kan godt sygemelde dig, og så kan du vente på undersøgelsen i februar, og dernæst søge en pension på det foreliggende grundlag selv.

Men da du ikke har en nyere arbejdsprøvning, kræver det rigtigt stærke papirer for at den går igennem.

De fleste vil få afslag med den begrundelse at arbejdsevnen ikke er testet.. og lægerne må kun beskrive din funktionsevne og ikke din arbejdsevne.

Inden du får et svar er vi nok helt henne omkring sommeren næste år.

Får du afslag skal du så i gang med afklaring..

Under alle omstændigheder kan du risikere at de vil underkende den afprøvning de sender dig ud i nu, hvis neurologen kommer frem til at der er behandlingsmuligheder.. så tjek med kommunen hvorfor de vil sende dig ud inden du er færdigudredt..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 17:11   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Apollonia Se meddelelser
Min mand og jeg talte i går om at vi sammen skulle bede min læge om at indstille mig til pension.
Ingen læge kan indstille nogen til pension, det er udelukkende rehabiliteringsteamet, altså ikke engang jobcenteret, selvom jobcenteret kunne efter den gamle lovgivning.
...
Man er nu ved at finde første praktik til mig, men det volder problemer at finde et sted, da jeg ikke kan ret meget fysisk.
Det er vigtigt at det bliver dokumenteret hvorfor du ikke kan være de forskellige steder, det er mindst lige så vigtigt at vide som hvor meget du kan.
...
Men jeg har simpelthen ikke kræfter til at blive arbejdsprøvet.
Uden arbejdsprøvning står man rigtig skidt, for det bliver meget svært at bevise at et arbejde vil bringe en på sammenbrudets rand (selv var jeg i praktik i 7 uger 2x1½ time/uge, og var på sammenbrudets rand, hvor anden aktør så sagde, nu er det nok og afbrød praktikken
...
Sidste gang jeg blev arbejdsprøvet, for 2½ år siden, blev min tilstand meget forværret...
Hvis denne arbejdsprøvning er gennemført under realistiske forhold, og nøje beskrevet/dokumenteret, er det muligt at kommunen æder den (men vikender jo kommuner der nok ikke gør det, og så handler det om at gennemføre arbejdsprøvningen så "ingen kommer til skade")
Hellere en rigtig dårlig arbejdsprøvning end ingen.

--
Kan min læge sygemelde mig nu (i forhold til arbejdsprøvning/praktikforløb)? og derefter indstille mig til pension, evt. efter vurdering fra neurolog.
Din læge kan godt sygemelde dig til arbejdsprøvning/Praktik, men det er ikke sikker at det er en god ide.

Nej din læge kan ikke indstille dig til pension.

...
Jeg er færdigudredt fra smertecenteret og reumatolog, og mangler kun at blive undersøgt af neurolog til februar (har en tid).

Hvis der mangler en vurdering fra en neurolog, så er du i kommunens øjne ikke stationær, idet denne vurdering vil kunne afdække hvilken behandling du vil kunne tilbydes.
Før du er stationær er der ingen grund til at tænke på arbejdsprøvning, for resultatet vil blive misvisende hvis der indledes en ny behandling.
De røde skrift er mine svar.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension