K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-11-2005, 13:45   #21
Winther
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 56
Styrke: 19
Winther er ny på vejen
RE: Fleksjob og timer ?

Lige et udpluk fra tilføjelser til brevet fra Det centrale Handicapråd

Fleksjob skal tilbydes på fuld tid
Det fremgår af lovgivningen, at kommunen har pligt til at tilbyde fleksjob på fuld tid. Som en del af skånehensynet kan den fleksjobansatte arbejde på nedsat tid. Ud fra Ankestyrelsens praksisundersøgelse på fleksjobområdet fra 2002 kan man se, at kommunerne har haft en tilbøjelighed til at tilbyde fleksjob i det antal timer, som personen tidligere har været ansat i, og altså ikke har levet op til forpligtelsen om at tilbyde fleksjob på fuldtid. Det fremgår dog af undersøgelsen, at kendskabet til reglen om tilbud på fuldtid formentlig er blevet mere udbredt.

Ligebehandling
Flere personer har forud for ansættelsen i et fleksjob været ansat i et ordinært job på deltid. Deltidsansættelsen har ofte været forårsaget af, at personen på grund af den nedsatte arbejdsevne ikke har kunnet honorere kravene til fuldtidsarbejde. Netop problemet med, at en person kan overgå fra deltids- til fuldtidsansættelse og alligevel kun være på arbejdspladsen på "deltid", opleves af mange som værende et stort problem – det kan gøre det svært for kollegerne at acceptere.

Et andet problem ved den "nedsatte" arbejdstid fremgår af undersøgelsen: "En vej til et rummeligere arbejdsmarked?"[12]. Mange ansatte i fleksjob oplever, at det kan være et problem at være ansat i et fleksjob på nedsat tid, da kollegerne og ledelsen ofte i travle perioder har svært ved at huske, hvorfor det nu er, at personen er ansat på nedsat tid. Dette gør, at mange føler sig pressede til at være på arbejdspladsen i længere tid, og derned overskrider de deres egen grænse.
Winther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2005, 13:56   #22
Winther
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 56
Styrke: 19
Winther er ny på vejen
RE: Fleksjob og timer ?

Her er tilføjelse jeg fandt til brevet fra Det centrale Handicapråd.

>>Fleksjob skal tilbydes på fuld tid
Det fremgår af lovgivningen, at kommunen har pligt til at tilbyde fleksjob på fuld tid. Som en del af skånehensynet kan den fleksjobansatte arbejde på nedsat tid. Ud fra Ankestyrelsens praksisundersøgelse på fleksjobområdet fra 2002 kan man se, at kommunerne har haft en tilbøjelighed til at tilbyde fleksjob i det antal timer, som personen tidligere har været ansat i, og altså ikke har levet op til forpligtelsen om at tilbyde fleksjob på fuldtid. Det fremgår dog af undersøgelsen, at kendskabet til reglen om tilbud på fuldtid formentlig er blevet mere udbredt.

Ligebehandling
Flere personer har forud for ansættelsen i et fleksjob været ansat i et ordinært job på deltid. Deltidsansættelsen har ofte været forårsaget af, at personen på grund af den nedsatte arbejdsevne ikke har kunnet honorere kravene til fuldtidsarbejde. Netop problemet med, at en person kan overgå fra deltids- til fuldtidsansættelse og alligevel kun være på arbejdspladsen på "deltid", opleves af mange som værende et stort problem – det kan gøre det svært for kollegerne at acceptere.

Et andet problem ved den "nedsatte" arbejdstid fremgår af undersøgelsen: "En vej til et rummeligere arbejdsmarked?"[12]. Mange ansatte i fleksjob oplever, at det kan være et problem at være ansat i et fleksjob på nedsat tid, da kollegerne og ledelsen ofte i travle perioder har svært ved at huske, hvorfor det nu er, at personen er ansat på nedsat tid. Dette gør, at mange føler sig pressede til at være på arbejdspladsen i længere tid, og derned overskrider de deres egen grænse.
<<
Winther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2005, 18:47   #23
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Fleksjob og timer ?

winther der står:
Ligebehandling
Flere personer har forud for ansættelsen i et fleksjob været ansat i et ordinært job på deltid. Deltidsansættelsen har ofte været forårsaget af, at personen på grund af den nedsatte arbejdsevne ikke har kunnet honorere kravene til fuldtidsarbejde.

Det er det jeg mener, at der er lagt vægt på i de afgørelser fra Ankestyrelsen jeg har kigget på.
Jeg tror ikke, at der ligger en afgørelse på en, som har valgt deltidsjob fx pga børn, og efterfølgende søger fleksjob og så skal tilbydes er fleksjob på fuld tid.

Tilgengæld fremgår det ikke af lovgivningen, at man skal skelne mellem de to situationer, hvorfor det er et fortolkningsspørgsmål. Det kunne være interessant at se forarbejderne til paragraffen, hvad der er tænkt i den situation - men eftersom der opstår problemer nu, kunne man forledes til at tro, at der ikke er taget højde for situationen i forarbejderne!!
Men som en har skrevet tidligere, regeringen er vist blevet opmærksom på problemstillingen, og vil gøre noget ved det nu, så kommunerne ved hvad de har at forholde sig til.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2005, 19:57   #24
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Fleksjob og timer ?

Citat:
PiaB skrev:
winther der står:
Ligebehandling
Flere personer har forud for ansættelsen i et fleksjob været ansat i et ordinært job på deltid. Deltidsansættelsen har ofte været forårsaget af, at personen på grund af den nedsatte arbejdsevne ikke har kunnet honorere kravene til fuldtidsarbejde.

Det er det jeg mener, at der er lagt vægt på i de afgørelser fra Ankestyrelsen jeg har kigget på.
Jeg tror ikke, at der ligger en afgørelse på en, som har valgt deltidsjob fx pga børn, og efterfølgende søger fleksjob og så skal tilbydes er fleksjob på fuld tid.

Tilgengæld fremgår det ikke af lovgivningen, at man skal skelne mellem de to situationer, hvorfor det er et fortolkningsspørgsmål. Det kunne være interessant at se forarbejderne til paragraffen, hvad der er tænkt i den situation - men eftersom der opstår problemer nu, kunne man forledes til at tro, at der ikke er taget højde for situationen i forarbejderne!!
Men som en har skrevet tidligere, regeringen er vist blevet opmærksom på problemstillingen, og vil gøre noget ved det nu, så kommunerne ved hvad de har at forholde sig til.

Kh Pia
Du har ret i at det nok er et fortolknings spørgsmål.

feks tolker jeg det her ..

Fleksjob skal tilbydes på fuld tid
Det fremgår af lovgivningen, at kommunen har pligt til at tilbyde fleksjob på fuld tid.
Som en del af skånehensynet kan den fleksjobansatte arbejde på nedsat tid. Ud fra Ankestyrelsens praksisundersøgelse på fleksjobområdet fra 2002 kan man se, at kommunerne har haft en tilbøjelighed til at tilbyde fleksjob i det antal timer, som personen tidligere har været ansat i, og altså ikke har levet op til forpligtelsen om at tilbyde fleksjob på fuldtid. Det fremgår dog af undersøgelsen, at kendskabet til reglen om tilbud på fuldtid formentlig er blevet mere udbredt.

som at man skal have tilbud om fuld tid, uanset hvorfor man har arbejdet deltid før...

men jeg ved også at man råder arbejdsministeriet til at lave om på loven, sådan at den mor der har valgt at arbejde deltid også bliver tilbudt fleks på deltid..

Men loven er IKKE sådan endnu (ifølge min tolkning og sådan som jeg læser det)

Men når loven skal omskrives sådan at man tilbydes deltid hvis man kommer fra deltid, så anbefales det også at der bliver skrevet ind at der skal tages socialehensyn, som gør det muligt at få op på en fuldtid løn...
Feks skilsmisse...

Jeg giver dig helt ret i det du tidligere skrev..
Hannes veninde bør få prøvet sin sag, efter alt hvad jeg har læst så skal hun tilbydes fuldtid..

Det kan jo heller ikke være helt fair at ens lønninger tolkes af kommuner sådan at en kommune tolker 20 timer og en anden 37 timer og ikke i henhold til loven, så må loven klargøres noget tydligere
  Besvar med citat
Gammel 24-11-2005, 23:33   #25
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Fleksjob og timer ?

Det at kommunerne har haft tendens til at tilbyde folk deltid fordi deres skånehensyn ligger i nedsat tid, er helt klart en fejl, som jeg ser det - ingen tvivl der!! Meeen jeg er så enig i, at folk der gennem deres liv har valgt deltidsansættelse, skal også tilbydes det i et fleksjob. Jeg er så enig i, at der skal tages hensyn under fx en skilsmisse!!
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2005, 01:05   #26
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Fleksjob og timer ?

Citat:
PiaB skrev:
Det at kommunerne har haft tendens til at tilbyde folk deltid fordi deres skånehensyn ligger i nedsat tid, er helt klart en fejl, som jeg ser det - ingen tvivl der!! Meeen jeg er så enig i, at folk der gennem deres liv har valgt deltidsansættelse, skal også tilbydes det i et fleksjob. Jeg er så enig i, at der skal tages hensyn under fx en skilsmisse!!
Jeg har lige fået en bog fra HK idag, og her står meget klart at man skal have tilbudt fuldtid uanset hvorfor man kommer fra deltid ...

Så hvis forvirringen er så total systemet imellem så er der ikke noget at sige til at fleksere bliver TOTALT forvirret
  Besvar med citat
Gammel 28-11-2005, 10:59   #27
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Ja ja jeg bliver bare ved

med den ansættelse på deltid kontra fuldtid..

Nu har jeg kontaktet juristen i Cabi og sætter her hans svar ind.


Kære Heidi

Det fremgår direkte af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 72, stk. 2, at kommunen har pligt til at give tilbud om fleksjob på fuld tid, medmindre den ansatte foretrækker deltidsansættelse. Det afgørende er således alene, om pågældende af andre grunde end sit helbred foretrækker deltidsansættelse.
Link til loven: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACC...68529_P72-REGL

Pligten til at give tilbud om fleksjob på fuld tid gælder medmindre pågældende af andre grunde end sit helbred foretrækker deltidsansættelse. I forbindelse med tilbud om fleksjob på deltid skal kommunen give vejledning om reglerne om fleksjob på fuld tid med mulighed for nedsættelse af arbejdstiden uden lønreduktion, er dette ikke sket, vil der efter omstændighederne kunne være grundlag for et erstatningskrav mod kommunen.

I SM A-12-00 sag nr. 2 fastslog Ankestyrelsen, at der skulle tilbydes fuldtidsansættelse i et fleksjob uanset, om ansøger tidligere har arbejdet på deltid. Ankestyrelsen fastslog også, at det ikke kunne tillægges vægt, at ansøger før oprettelsen af fleksjobbet i en årrække havde været deltidsansat, når hun ønskede et fleksjob på fuld tid.
Link til SM A-12-00: http://www.dsa.dk/sm/smb.asp?mode=vis&ID=2237

I en dom afsagt den 10. juni 2004 mod Thisted kommune fastslog Højesteret, at kommunen havde pligt til at give A tilbud om ansættelse i et fleksjob på 37 timer ugentligt med mulighed for uden lønreduktion at få nedsat arbejdstiden eller -tempoet under hensyn til hendes arbejdsevne, medmindre hun af andre grunde end sit helbred foretrak deltidsansættelse. Højesteret fastslog også, at det ikke var godtgjort, at A - inden hun tog imod tilbuddet om et fleksjob på halv tid - fik tilstrækkelig vejledning om de nye regler om fleksjob på fuld tid med mulighed for nedsættelse af arbejdstiden uden lønreduktion, ligesom hun ikke fik tilbudt en sådan ansættelse. Højesterets fandt, at kommunens tilsidesættelse af pligten til at tilbyde et fleksjob på fuld tid - en pligt, der fulgte klart af loven - under de foreliggende omstændigheder var ansvarspådragende.
Et resume af dommen kan ses via dette link: http://www.fleksjob2.dk/Lovgivning/A...htm#hretdom136
Dommen kan i øvrigt læses i ugeskrift for retsvæsen 2004 s. 2244 (kan ses/lånes på biblioteket)

Folketingets Ombudsmand har også behandlet en sag vedrørende spørgsmålet om økonomisk kompensation i forbindelse med, at en kommune først tilbød et fuldtids fleksjob ca. 1½ år efter at reglerne herom var trådt i kraft.
Link til FOB 02.509: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/O20020050970

Om reglerne måske snart bliver ændret er en helt anden historie.

Venlig hilsen
John Klausen

CABI - Center for Aktiv BeskæftigelsesIndsats
Åboulevarden 70, 3 Postboks 5067 8100 Århus C
Tlf: 86 12 88 55
E-mail: [email protected]


Sådan...

Så Hanne der skulle vel ikke være tvivl om at din veninde havde krav på at få tilbudt fultid

Og var jeg hende ville jeg tage og printe det her svar ud (det fra advokaten) og sende det til hendes sagsbehandler, med et brev om at hun gerne vil have vejledning i hvordan hun får orden på det...

Jeg ved ikke om PiaB kan råde jer til hvordan hun skal gøre for jeg kender ikke rigtig forretningsgangen for det.

Evt kunne hun selv skrive eller ringe til juristen hos Cabi og høre hvordan og hvorledes hun kommer videre med sagen ...
  Besvar med citat
Gammel 28-11-2005, 21:42   #28
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Fleksjob og timer ?

det er helt klart at loven er sådan..37 timer skal kommunen tilbyde..det står i loven.
Det er jo ikke fleksjobbernes skyld at loven er sådan !
Hvad den ene eller anden ønsker eller mener kan være ret ligegyldigt .
Jeg er ret trist over at vores sagsformidler ønsker stramninger ...også dig Pia...omkring loven fordi der er mange mennesker der har arbejdet deltid fordi de ikke kunne klare et fuldtid og derefter har givet op og søgt om et fleksjob...enlige mødre...eller ledige med problemer af helbredsmæssig grund..folk der bliver syge.
Nu vil regeringen afskaffe ordningen tror jeg ved at udhule den ligesom alt det andet den udhuler og så skal vi kostes rundt i alle mulige ting...jeg syntes det er hamrende uretfærdigt ! Jeg meldte mig ud af fagforening fordi de sagde jeg ikke kunne bruge den til noget og nu vil de ha os ind under AF igen og fagforening...sig mig har de overhovedet en moral de folk der styrer landet i øjeblikket ?:@

Jeg tror der kommer reformer af fleksjobordningen i løbet af de næste par dage.

Og det bliver ikke til det bedre for de der ikke får et fleksjob.

følg med i nyhederne omkring velfærdskommisionens rapport !!!

Jeg er dødtræt af at blive nedgjort af regering og DA...vi burde protestere mod den hetz der har været imod fleksjobbere.:@

Ja det kan godt være nogle mener jeg er grov, men jeg er bitter over den hetz der er mod folk der har gennemgået undersøgelser og faktisk er ude af stand til at arbejde fuldtid og det er rigtigt !

Der er noget helt galt i det samfund der ikke anerkender at en del mennesker blir syge.....!!!!

Jeg går bestemt ikke ind for Hjorts pisk mod dem der har en krop der ikke er så god mere...:@ Jeg er rigtig godt gal på regeringen.

Man kan kun håbe på de selv prøver lidt af deres egen medicin.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2005, 23:41   #29
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Fleksjob og timer ?

Citat:
Stella skrev:

Citat:
Jeg tror der kommer reformer af fleksjobordningen i løbet af de næste par dage.

Og det bliver ikke til det bedre for de der ikke får et fleksjob.

følg med i nyhederne omkring velfærdskommisionens rapport !!!

Jeg er dødtræt af at blive nedgjort af regering og DA...vi burde protestere mod den hetz der har været imod fleksjobbere.:@

Ja det kan godt være nogle mener jeg er grov, men jeg er bitter over den hetz der er mod folk der har gennemgået undersøgelser og faktisk er ude af stand til at arbejde fuldtid og det er rigtigt !

Der er noget helt galt i det samfund der ikke anerkender at en del mennesker blir syge.....!!!!

Jeg går bestemt ikke ind for Hjorts pisk mod dem der har en krop der ikke er så god mere...:@ Jeg er rigtig godt gal på regeringen.

Man kan kun håbe på de selv prøver lidt af deres egen medicin.

Hej Stella..

Jeg forstår om nogen din vrede, der er ikke noget mere dødsygt end at rende hjemme år efter år, eller at se at ens økonomi langsomt og sikkert udhules

Hvis det kan være dig nogen trøst så syntes jeg ikke at du er grov og kan så sandelig godt følge dig i at du er træt af den hetz der køres på fleksjobber pt...

Det kunne være en god ide at følge folketingsdebatterne især når nu velfærdskommisionen kommer med deres udspil her den 7 december, desværre tror jeg at det har været placeret i Claus Hjorts underlige hovde at der skulle gøres noget ved fleksere et stykke tid.....

Jeg syntes også at der skulle gøres noget drastisk ved den store mængde fleksere der er ledige, og mit forslag til regeringen ville helt klart være den at man fik ryddet ud i rækkerne...

Hvad ligner det at der render fleksere rundt der simpelthen er så dårlige at de går i panik om tanken ved job..
Giv dem dog den førtidspension de gerne vil have, og skaf så os andre fleksere et job.
Jeg kunne tænke mig at vide hvor mange ledige fleksere der reelt er ?
og hvor mange der i virkligheden er førtidspensionister på en discount ordning :|

Problemet er nok også at vi ikke er nok fleksere der råber op... se bare på lafs .. der er over 45000 fleksere alligevel har de kun lidt over 1100 medlemmer, hvor er alle de fleksere henne...

Kig på besøgstallet på siden her... behovet for at samle fleksere er enormt...

Tænk dig et problem regeringen ville få. hvis alle de såkaldte svage

Fleksere, arbejdsløse, førtidspensionister, folkepensionister..
Slog sig sammen... Problemet er at når vi sidder og råber op i små fraktioner over hele landet så høres vi ikke...

Vi er ikke nogen trussel for regeringen, vi er bare nogen man kan vade hen over for at få vores højtbesunget velfærdssamfund...

Men undskyld mig, jeg har altid troet at et velfærdssamfund netop skulle hjælpe dem i samfundet der ikke var så heldige at de havde et job, et helbred, og hvad ved jeg....

Men men man kan jo bare håbe at vi en dag bliver så mange der kan finde ud af at råbe op på samme tid.
Og kommer alt igennem som regeringen ønsker så har vi snart også de unge med os....

For nu er det jo deres tur til at stå for skud...
Tre års su også er det slut...

Syntes at vores samfund er ved at udvikle sig og efterhånden er en falliterklæring...

Så jeg forstår din harme... :@:@
Og jeg giver dig helt ret
  Besvar med citat
Gammel 29-11-2005, 22:22   #30
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Fleksjob og timer ?

Hej Stella!!

Tror ikke du læste helt hvad jeg mener vedr. personer der gennem sit liv har valgt at forsørge sig på deltid. Jeg taler udelukkende om almindelige raske mennesker også enlig mødre. Nu er jeg selv enlig mor, arbejder 37 timer ugentligt plus jeg arbejder 5 timer om ugen i hjerneskadeforeningen som frivillig (I kan faktisk se mig derinde på hjemmesiden www.hjsf.dk, under om foreningen og derefter under administration, som kommer jeg frem som nr. 3).

Men jeg mener 100% at der skal være forskel på personer der gennem deres liv har valgt at arbejde deltid - skal ikke "belønnes" med at kunne få løn for 37 timer fordi de er blevet syge. Hvis en person har arbejdet 37 timer, bliver syg, vælger at gå ned i tid uden at indblande kommuner m.v. ind i det, og så senere søger et fleksjob, skal der selvfølgelig tages hensyn til dette - ingen tvivl om det.

Men såfremt man gav en person der har valgt deltid hele deres liv - ville en sådan person være bedre stillet end den person der har arbejdet 37 timer hele deres liv - og det synes jeg er uretfærdigt!!

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob på 25 timer? Mani Spørgsmål ang fleksjob 8 02-02-2012 22:33
Fleksjob 20 timer supersus Spørgsmål ang fleksjob 19 10-01-2012 12:48
Fleksjob på 12 timer Anne-Britt Spørgsmål ang fleksjob 26 01-11-2009 20:36
Fleksjob med fx 28 timer? Xeva Spørgsmål ang fleksjob 10 27-01-2009 12:37
fleksjob- timer jamen Spørgsmål ang fleksjob 14 15-11-2008 13:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension