K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-08-2009, 21:02   #1
Maysen
På vej til at lære K10
 
Maysens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Maysen er ny på vejen
Min historie...

Hej til alle jer herinde på K10...

Jeg har længe fulgt med på sidelinjen, og har læst jeres historier som indeholder både godt og ondt.
Jeg synes dette site er en fantastisk støtte for os alle der er i systemet, og har endelig fået taget mig sammen til at dele min historie med jer, og måske giver i mig et par råd med på vejen

Det startede tilbage i 1999 hvor jeg fik en ubeskrivelig stærk smerte i ryggen, som ikke bare gik væk som alle de andre gange. Siden barnsben, har jeg meget tit haft stærke smerter i lænde ryggen, (fik meget nemt hold i ryggen / hekseskud) og fik at vide af min læge dengang, at jeg bare havde det, man kalder en svag ryg, og fik lært ryg øvelser som jeg har lavet siden. Der skulle gå ca. 2 år (2001) før jeg fik en scanning af min ryg som først efter flere lægers vurdering viste en discus prolaps i nederste del af lænden. Jeg er ikke opereret for min prolaps, da der var risiko for forværring ved en operation.
I hele dette forløb har jeg været på kontanthjælp, med diverse tilbud (læs: tvang) om aktivering, og sidenhen blev det til en form for arbejdsprøvninger, med det formål at jeg skulle blive selvforsørgende. Nu efter snart 10 år, hvor smerterne er blevet værre, sidder jeg her i skrivende stund, og er faktisk ikke kommet længere i systemet. Jeg er stadig ikke blevet afklaret ift. min arbejdsevne, og ved faktisk kun, at jeg står til enten flexjob eller FP. Ja, det ved jeg ikke engang med sikkerhed, for det er kun mundtligt fra mine diverse sagsbehandlere det er sagt. Der er ikke noget på skrift, så vidt jeg er orienteret.
Jeg har for nyligt bedt om agtindsigt, men har kun fået kopi af min journal, arbejdsmarkedsportalen og af de lægelige oplysninger kommunen ligger inde med. Det er som om der mangler noget, synes jeg. Med det mener jeg, at der ikke er referater af møder osv. Det er som om jeg bare har fået lidt af min sag, sådan bare de grove træk. Der er heller ikke nogen kopi af min ressourceprofil, men det skal der måske heller ikke være ?? Jeg har aldrig set min ressourceprofil og det kunne da være interessant at se hvad der står i den. Det undrer mig i øvrigt, at jeg startede ud i match 5 og efter ny sagsbehandler blev jeg pludselig match 4. Har andre herinde oplevet det samme ??
Lige p.t. er jeg visiteret til et jobsøgningskursus, via min jobplan, som går ud på at få afdækket min arbejdsevne. Her prøver jeg at finde et praktiksted hvor jeg kan få afprøvet min arbejdsevne, og hvor der er mulighed for at ligge ned på seng, briks eller lign. Det skal afdækkes om der er mulighed for at jeg kan klare flere timer, hvis jeg kan ligge ned i løbet af dagen. Indtil videre er det dog ikke engang muligt for mig at klare 3 timer pr. dag på jobsøgningskurset. I min første rigtige arbejdsprøvning tilbage i 2006 fandt jeg ud af, at jeg ikke engang kunne overkomme 2-2½ time pr. dag, og nu skal jeg over 3 timer og helst op på 4 timer om dagen hvis jeg vil have flex bliver der sagt.... Men hvis jeg kunne klare de 3-4 timer om dagen gik jeg sq da bare ud og fik mig et deltidsarbejde, og så slap jeg for den helt urimelige behandling man får af systemet. Det er da ikke med ens gode/frie vilje at man bliver på kontanthjælp. Hm... De må jo tro at man er komplet idiot !
Jeg har indtil videre kunnet holde til at komme på kurset ca. 1-3 dage om ugen, og så ligge i sengen hver dag når jeg kommer hjem/resten af ugen. Jeg har slet intet liv mere. Orker ikke at se venner eller familie, og har ikke overskud til min kæreste, som også er ladt alene med alt det praktiske herhjemme. Jeg føler mig isoleret og alene og er ved at blive vanvittig af at ligge der i sengen nærmest konstant. Mig og min kæreste har været sammen i 14 år, og han har også fået nok af mig og mit 'kommune-brok' efterhånden. Selvom han prøver at støtte mig, kan jeg mærke at han snart ikke kan rumme flere problemer omkring mig og min afklaring. Bare der dog snart var en afklaring i sigte !!
Det sidste jeg har fået at vide er: at jeg jo ikke kan blive afklaret hvis jeg sygemelder mig så meget !
Jeg er lige vendt tilbage til kurset efter næsten 2 måneder hvor jeg har ligget i sengen fordi jeg ikke kunne gå, stå eller sidde pga. min ryg. De første 6 uger lå jeg i sengen og så havde jeg næsten ingen kræfter i benene, og måtte træne op igen med at kunne gå. Hvad skal man gøre når man ikke kan blive afklaret fordi man er for syg ?? !!
Det skal siges at jeg bor på landet hvor der kun går 2 busser om dagen til kurset. Den ene med 3 timers mellemrum og den anden med 4 timer. Så jeg kan ikke bare komme i 1 til 2 timer og så tage hjem fordi jeg ikke kan holde til mere. Det er bare enten 3 eller 4 timer. Og det bliver så for meget for min ryg så jeg kan kun holde til få dage ad gangen. Jeg startede ud med at tro på, at jeg kunne klare flexjob, men efter de sidste mange års fiasko omkring det hele, er jeg nu blevet overbevist om at jeg skal søge om FP.
Jeg skal til lægen på Mandag, og vil snakke med hende om at det simpelthen ikke kan gå sådan her længere. Jeg må have noget hjælp... Måske kan hun hjælpe mig med at jeg kan blive afklaret uden flere arbejdsprøvninger. Det håber jeg... Er der ikke noget om at det kan være ”kontraindiceret” med at arbejdsprøve, hvis det forværrer ens tilstand ??
Min læge har i øvrigt skrevet i en generel helbredsattest tilbage i 2007 at ”i betragtning af den meget lange anamnese finder hun at prognosen er dårlig mht. at komme på arbejdsmarkedet”.
Vil det vægte noget med den udtalelse hvis jeg skulle søge om FP ??

Puha, det blev en laaaang smøre om mit liv i dette kasse-tænkende system, uden nogen form for medmenneskelighed. Håber I kan bære over med al mit brok

Stooort kram til alle jer herinde som kæmper en daglig kamp mod systemet Hold dampen oppe !
Maysen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2009, 22:48   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.775
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Maysen.
Først hjertelig velkommen. Lige lidt begynderråd. Allerede ved første gennemlæsning er det tydeligt at en del lovgivning er overtrådt bevidst fra din sagsbehandlers side af.

Bliv her på DIN tråd med alle spørgsmål så bliver det lettere at råde dig.

Jeg er på vej i seng men bare rolig der kommer flere råd.

Tag det roligt du er nu på rette vej.
Søg aktindsigt i ALT fra hospitaler, læger, speciallæger.
Oplys venligst navnet på din kommune her eller send mig en PB (personlig besked) så vil jeg undersøge om din kommune overholder Retssikkerhedslovens §3 stk.2 som omhandler sagsbehandlingsfrister.
Alt foregår nu på skrift imellem dig og kommunen. (desværre) Ingen tlf snak.

Mange hilsner Peter søvnig
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-08-2009, 14:48   #3
Maysen
På vej til at lære K10
 
Maysens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Maysen er ny på vejen
Hej Peter.

Mange tak for velkomsten

Jeg er klar over at min sag har kørt meget længe og jeg burde jo være afklaret for længst. Men der er visse omstændigheder som har trukket det hele i langdrag tror jeg... Jeg er bl.a. flyttet flere gange på de 10 år hvor jeg har haft prolaps, dvs. jeg har skiftet kommune flere gange og der har været en kommunesammenlægning i Januar 2007, hvor jeg fik at vide at min sag lå brak, pga. denne sammenlægning, fordi kommunen var overbebyrdet osv.

I 1999 boede jeg i Midtdjurs kommune, hvor jeg bl.a. blev visiteret til Fønix, et privat revalideringscenter, som ikke kunne afklare mig da jeg var sygemeldt for tit. Så flyttede jeg til Randers kommune i 2003 hvor de "opgav mig", dvs. at de, som de sagde: lagde mig bagerst i skuffen og glemte alt om mig. De vidste ikke hvor de skulle anbringe mig i systemet fordi jeg havde det så slemt. Der var ikke nogen "tilbud" der passede til mig Der var jeg så "opgivet" indtil jeg flyttede til Rougsø kommune i 2006 og startede på et afklarings forløb, hvor jeg fandt ud af at jeg ikke engang kunne klare de 2-2½ time om dagen. Lederen af dette sted, mente allerede dengang at jeg nok skulle have pension, men på det tidspunkt syntes jeg at det var for tidligt at tænke i de baner og håbede på at kunne klare et flexjob i fremtiden. Mærkeligt nok ligger lederens udtalelser om dette 3 måneders forløb, ikke i de for nyligt fremsendte dokumenter med agtindsigt. Er det ikke lidt mærkeligt ??
Nå, men så kom vi til kommunesammenlægningen i Januar 2007 og siden da har jeg boet i det der hedder Norddjurs kommune. Her har jeg fået en ny sagsbehandler næsten hver 3. måned, så det er meget svært at følge med i hvem man skal tale med, og man når aldrig at blive fortrolig med ham eller hende man skal tale med. Det er da vildt frustrerende synes jeg.
Efter kommunesammenlægningen, i sommeren 2007 starter jeg i praktik i en SFO, men det blev kun til en uge for det kunne jeg slet ikke holde til og chefen for stedet havde slet ingen forståelse for hvor dårlig jeg rent faktisk var, men ville bare gerne have en gratis hjælp, og det skulle da udnyttes fuldt ud mente han Derefter går min sag nærmest i stå, selvom jeg ringede jævnligt for at høre hvad der skete i min sag og for at høre hvem der var min sagsbehandler, men jeg fik bare at vide at kommunen var overbebyrdet pga. sammenlægningen, så de kunne ikke oplyse mig om så meget. (Øv, lige nu tænker jeg, bare jeg dog havde skrevet, istedet for at ringe. Så havde jeg jo haft noget på skrift nu, og det har jeg da lært af jer herinde på K10 er altafgørende...) Men så sker der endelig noget her i starten af 2009 hvor jeg bliver sendt på et motionshold, og derefter bliver jeg så parkeret på det her jobsøgningskursus, hvor jeg efter flere uger med at skrive CV, endelig må gå igang med at søge en praktikplads med henblik på arbejdsprøvning. Og her er jeg så nu. For syg til at blive afklaret, og for syg til at tage et ordinært arbejde.
Jeg håber at disse oplysninger sætter det hele lidt mere i perspektiv...

Mange hilsner fra Maysen.
Maysen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 18:25   #4
Maysen
På vej til at lære K10
 
Maysens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Maysen er ny på vejen
Hej...

Hvis man selv søger FP, så er det efter §17 ikke ? Så vil jeg spørge om der er nogen derude der ved, om man kan søge flere gange, hvis man får et afslag første gang ?
Og kan man risikere at skulle arbejdsprøves, imens man selv søger FP ? (Jeg vil søge efter §17 da jeg ikke kan overkomme at skulle arbejdsprøves mere pga. forværrede smerter)

Er der andet der er godt at vide, inden jeg springer ud i at søge FP ?? Har I nogle gode råd ??
Maysen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 21:09   #5
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Det er vigtigt, at have lægepapirer, hvor der står at lidelsen/lidelserne
er varige, behandlingsmulighederne udtømte, og at arbejdsevnen er ubetydelig, eller at der ingen arbejdsevne er, arbejdsprøvningerne
beskriver din arbejdsevne.
Når man søger efter paragraf 17, bliver der ikke indhentet yderligere
oplysninger i sagen, og sagen skal afgøres inden 3 måneder.
Hvis du kan få din sagsbehandler med dig, kan der søges under paragraf
18, sagsbehandleren vil så være behjælpelig med alle relevante oplysninger,
og sagsbehandleren ved, hvad der er vigtigt at få med, de fleste sager
under paragraf 18 går igennem, har du talt med din sagsbehandler vedr.
taxi til afprøvningsstedet, det er nogle gange muligt, så et forsøg værd.

Du kan godt søge førtidspension igen, men hvis oplysningerne er de
samme, vil udfaldet sikkert også være det.

Sidst redigeret af Stezu; 13-08-2009 kl. 15:09. Årsag: 2 indlæg slået sammen - huske at bruge REDIGER-funktionen
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 21:25   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tanja... hvis du har tilføjelser til et tidligere indlæg, så kan du bruge "rediger-funktionen" og tilføje dine kommentarer.

Det vil spare de stakkels administratorer meget tid.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2009, 07:12   #7
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
Når man søger efter paragraf 17, bliver der ikke indhentet yderligere
oplysninger i sagen, og sagen skal afgøres inden 3 måneder.
Dette gælder kun hvis man søger efter §17 PÅ DET FORELIGGENDE DOKUMENTATIONSGRUNDLAG. Ellers kører den på samme måde som en §18.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2009, 12:02   #8
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg er blevet oplyst om, at fra man indsender en ansøgning om førtidspension,
hvadenten det hedder paragraf 17 eller 18, så er behandlingstiden max
3 måneder, er det forkert?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2009, 13:29   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tanja...

Sagsbehandlere siger så meget sludder.

Her på siden er det vigtigt at sætte sig ind i lovgivningen, når man rådgiver, for det er juraen, der tæller, ikke en, "man kender, der siger noget".

Hvis du er i tvivl om, hvad Trold skriver, så kan du læse lovgivningen her:

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20625

Der er links til en masse love under "Nyttige links". Det er en rigtig god ide at tjekke der, hvis man er i tvivl om noget.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2009, 14:53   #10
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Udfra lovgivningen står der jo også 3 måneder i behandlingstid,
men hvis dette ikke kan overholdes, skal man have besked om
årsagen.

Sidst redigeret af Tanja; 13-08-2009 kl. 15:53.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Min historie nille60 Din historie 1 30-09-2009 18:19
Min historie. troldepuzz39 Din historie 10 18-11-2008 12:23
Min historie Berit p Hvordan forløb det da du søgte fleks? 0 11-10-2007 11:34
Min Historie TNK Din historie 2 05-06-2007 10:53
Min historie Louise Spørgsmål ang fleksjob 5 20-04-2007 10:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension