K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-03-2016, 01:04   #1
mullamulla3
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Alder: 32
Indlæg: 50
Styrke: 13
mullamulla3 er ny på vejen
Udbetaling og ATP?

Hej

Jeg har fået brev om udbetaling fra Marts måned, men jeg forstår den ikke helt.

Uddannelseshjælp: 10.968,00
ATP/opsparing: 95,00 + 0,00 -95,00
Skat: 3.933 39% af 6.940,00 -2.707,00
I alt udbetalt i perioden 01.03.16-31.03.16: 8.166,00

Hvad betyder det med ATP?
Har kigget på mine tidligere udbetalinger, og der har aldrig stået ATP før.. ?
mullamulla3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 01:50   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det er fordi du er kommet op på den høje sats, og har været på kontanthjælp i mere end 6 mdr
https://www.borger.dk/Sider/ATP-offentlige-ydelser.aspx

"ATP Livslang Pension er et supplement til folkepensionen. ATP Livslang Pension er en lovpligtig ordning, som næsten alle indbetaler til.

Du indbetaler, hvis du:

-er lønmodtager
-er fyldt 16 år
-arbejder i Danmark eller er udsendt af en dansk arbejdsgiver til kortvarigt arbejde i udlandet
-arbejder mindst 9 timer om ugen eller
-modtager en række sociale ydelser (overførselsindkomst)

Det er en kollektiv pensionsordning. Princippet er, at du selv og din arbejdsgiver eller staten betaler til din pension i ATP Livslang Pension.

Du kan først få udbetalt din ATP Livslang Pension, når du når folkepensionsalderen. Visse efterladte kan få udbetalt et engangsbeløb fra ATP Livslang Pension, når du dør. ATP har ikke nogen forsikring tilknyttet, som bliver udbetalt ved kritisk eller livstruende sygdom."

https://www.borger.dk/Sider/ATP-Livs...1-068fccc70362
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 01:59   #3
mullamulla3
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Alder: 32
Indlæg: 50
Styrke: 13
mullamulla3 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Det er fordi du er kommet op på den høje sats, og har været på kontanthjælp i mere end 6 mdr
https://www.borger.dk/Sider/ATP-offentlige-ydelser.aspx

"ATP Livslang Pension er et supplement til folkepensionen. ATP Livslang Pension er en lovpligtig ordning, som næsten alle indbetaler til.

Du indbetaler, hvis du:

-er lønmodtager
-er fyldt 16 år
-arbejder i Danmark eller er udsendt af en dansk arbejdsgiver til kortvarigt arbejde i udlandet
-arbejder mindst 9 timer om ugen eller
-modtager en række sociale ydelser (overførselsindkomst)

Det er en kollektiv pensionsordning. Princippet er, at du selv og din arbejdsgiver eller staten betaler til din pension i ATP Livslang Pension.

Du kan først få udbetalt din ATP Livslang Pension, når du når folkepensionsalderen. Visse efterladte kan få udbetalt et engangsbeløb fra ATP Livslang Pension, når du dør. ATP har ikke nogen forsikring tilknyttet, som bliver udbetalt ved kritisk eller livstruende sygdom."

https://www.borger.dk/Sider/ATP-Livs...1-068fccc70362
Årh okay, på den måde :-) Tusind tak for svaret :-)
mullamulla3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 02:09   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Er selv først begyndt at betale til det for nyligt, så forstår godt din undren, for jeg undredes også, indtil jeg fik læst op på det
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 02:44   #5
mullamulla3
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Alder: 32
Indlæg: 50
Styrke: 13
mullamulla3 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Er selv først begyndt at betale til det for nyligt, så forstår godt din undren, for jeg undredes også, indtil jeg fik læst op på det
Ja, man undrer sig jo når man ikke har set det før på ens udbetaling. Men nu ved jeg det da :-)

Forresten, jeg er vurderet aktivitetsparat, og får derfor aktivitetstillæg på 1.059 kr.
Kan det passe at når man fylder 25 år, at det så stiger til 4.958 kr. (udeboende)?
Synes det lyder lidt som en voldsom stigning, ikke at man siger nej tak til det, men det er lidt af en sjat, hvis det skulle passe..

(Skal lige nævnes at jobcenter lige har taget mit aktivitetstillæg, da jeg har fået "fri" i et år, til at fokusere på behandlingen i psykiatrien, så jeg får pt. 800-900 (efter skat) mindre end normalt)

Sidst redigeret af mullamulla3; 25-03-2016 kl. 03:04.
mullamulla3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 10:05   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ja, det er helt rigtigt at en aktivitetsparat ikke-forsørger får det aktivitetstillæg, når man fylder 25
Som aktivitetsparat kommer alle, undtagen ikke-forsørgere under 25 år, op på højeste sats, altså sats+aktivitetstillæg. Og det er 10968 kr før skat, for en ikke-forsørger

Du er berettiget til aktivitetstillæg så længe du ønsker at tage imod tilbud fra kommunen. Men deres tilbud skal være rimelige ift din situation

"§ 24. Kommunen yder et aktivitetstillæg til uddannelseshjælpen til en person, der er visiteret som aktivitetsparat og deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 4 og 6. En person har endvidere ret til aktivitetstillægget, når personen har tilkendegivet, at pågældende ønsker tilbud."

"§13
Stk. 7. Ønsker ansøgeren eller dennes ægtefælle at modtage eller modtager ansøgeren eller dennes ægtefælle eller samlever hjælp som uddannelses- eller jobparat, har de dog ikke pligt til at udnytte deres uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved at tage imod et tilbud om uddannelse eller arbejde efter stk. 1, eller tilbud eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger efter stk. 5, hvis

1) tilbuddet ikke kan anses for et rimeligt tilbud på grund af forhold, der vedrører tilbuddets indhold,

2) den pågældende ikke kan deltage i uddannelse eller arbejde på grund af sygdom, eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis den hidtidige uddannelse eller det hidtidige arbejde fortsættes, "

Så hvis du mister dit aktivitetstillæg fordi du ikke vil tage imod tilbud som nævnt i §24, synes jeg du skal ændre det til, at du godt vil tage imod tilbud. For de må IKKE sætte dig i tilbud du får det værre af

Sidst redigeret af Webmaster; 25-03-2016 kl. 20:59. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 16:54   #7
mullamulla3
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Alder: 32
Indlæg: 50
Styrke: 13
mullamulla3 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
"§ 24. Kommunen yder et aktivitetstillæg til uddannelseshjælpen til en person, der er visiteret som aktivitetsparat og deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 4 og 6. En person har endvidere ret til aktivitetstillægget, når personen har tilkendegivet, at pågældende ønsker tilbud."

"§13
Stk. 7. Ønsker ansøgeren eller dennes ægtefælle at modtage eller modtager ansøgeren eller dennes ægtefælle eller samlever hjælp som uddannelses- eller jobparat, har de dog ikke pligt til at udnytte deres uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved at tage imod et tilbud om uddannelse eller arbejde efter stk. 1, eller tilbud eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger efter stk. 5, hvis

1) tilbuddet ikke kan anses for et rimeligt tilbud på grund af forhold, der vedrører tilbuddets indhold,

2) den pågældende ikke kan deltage i uddannelse eller arbejde på grund af sygdom, eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis den hidtidige uddannelse eller det hidtidige arbejde fortsættes, "

Så hvis du mister dit aktivitetstillæg fordi du ikke vil tage imod tilbud som nævnt i §24, synes jeg du skal ændre det til, at du godt vil tage imod tilbud. For de må IKKE sætte dig i tilbud du får det værre af
Jeg har fra Februar fået satsen for psykisk syge, udeboende. Derfor jeg nu får de 10.968 før skat, fremfor de 6.010 jeg fik før. Aktivitetstillægget kommer jo oveni grundsatsen..

Det mindst indgribende tilbud de har til mig er mentor, som jeg pt. er ude af stand til, da de vil have at mentor skal hjælpe mig til at finde frem til uddannelsesønsker, og der er jeg slet ikke endnu.
Jeg er lige startet i behandling for borderline, og derfor er jeg blevet fritaget fra kontakten til mentor i et år, for at kunne koncentrere mig om behandlingen i psykiatrien. Derfor får jeg ikke længere mit aktivitetstillæg.
Sidste måned fik jeg nemlig 12.027,00 før skat.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Ja, det er helt rigtigt at en aktivitetsparat ikke-forsørger får det aktivitetstillæg, når man fylder 25
Som aktivitetsparat kommer alle, undtagen ikke-forsørgere under 25 år, op på højeste sats, altså sats+aktivitetstillæg. Og det er 10968 kr før skat, for en ikke-forsørger

Du er berettiget til aktivitetstillæg så længe du ønsker at tage imod tilbud fra kommunen. Men deres tilbud skal være rimelige ift din situation
Jeg har hele tiden fået 7.069,00 før skat, hvilket tilsammen er uddannelseshjælp og aktivitetstillæg. Det er kun fordi jeg nu har diagnosen borderline at jeg får satsen der hedder 10.968,00 før skat. Aktivitetstillægget kommer oveni i det beløb..

Sidst redigeret af Webmaster; 25-03-2016 kl. 20:59. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
mullamulla3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 16:59   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mullamulla3 Se meddelelser
Jeg har fra Februar fået satsen for psykisk syge, udeboende. Derfor jeg nu får de 10.968 før skat, fremfor de 6.010 jeg fik før. Aktivitetstillægget kommer jo oveni grundsatsen..

Det mindst indgribende tilbud de har til mig er mentor, som jeg pt. er ude af stand til, da de vil have at mentor skal hjælpe mig til at finde frem til uddannelsesønsker, og der er jeg slet ikke endnu.
Jeg er lige startet i behandling for borderline, og derfor er jeg blevet fritaget fra kontakten til mentor i et år, for at kunne koncentrere mig om behandlingen i psykiatrien. Derfor får jeg ikke længere mit aktivitetstillæg.
Sidste måned fik jeg nemlig 12.027,00 før skat.
Sats for psykisk syg udeboende, er hvis du har en af disse diagnoser:
"skizofreni,
skizotypisk sindslidelse,
vedvarende psykotisk tilstand,
korterevarende psykotisk tilstand,
skizoaffektiv lidelse,
uspecificeret ikke organisk betinget psykose
emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype"

Så hvis du har diagnose på at din borderline er den der er nævnt sidst på listen, skal du have mindst 10968 kr før skat, og det er uden aktivitetstillæg. Man kan nemlig ikke få aktivitetstillæg til den sats.

Jeg undres meget over at du har haft fået 12.027 kr før skat, for det er der ingen ikke-forsørgere der får. Enten er det en fejl, ellers er der noget §34 eller befordringsgodtgørelse med i det tal.

Hvis du pt ikke er i stand til at klare at have en mentor, er det jo ikke et rimeligt tilbud. De kan ikke forlange at du tager imod et tilbud der ikke er rimeligt.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 17:02   #9
mullamulla3
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Alder: 32
Indlæg: 50
Styrke: 13
mullamulla3 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Sats for psykisk syg udeboende, er hvis du har en af disse diagnoser:
"skizofreni,
skizotypisk sindslidelse,
vedvarende psykotisk tilstand,
korterevarende psykotisk tilstand,
skizoaffektiv lidelse,
uspecificeret ikke organisk betinget psykose
emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype"

Så hvis du har diagnose på at din borderline er den der er nævnt sidst på listen, skal du have mindst 10968 kr før skat, og det er uden aktivitetstillæg. Man kan nemlig ikke få aktivitetstillæg til den sats.

Jeg undres meget over at du har haft fået 12.027 kr før skat, for det er der ingen ikke-forsørgere der får. Enten er det en fejl, ellers er der noget §34 eller befordringsgodtgørelse med i det tal.

Hvis du pt ikke er i stand til at klare at have en mentor, er det jo ikke et rimeligt tilbud. De kan ikke forlange at du tager imod et tilbud der ikke er rimeligt.
Jeg får ikke §34.
Jeg har selv snakket med min økonomiske rådgiver, og har fået fortalt at man også får aktivitetstillæg til satsen psykisk syg.

Kan du evt. henvise til et sted hvor der står at man ikke kan få aktivitetstillæg hvis man får satsen for psykisk syge?
mullamulla3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 17:06   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"§24
Stk. 4. Personer, der modtager uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 3, 4 eller 5, kan ikke modtage et aktivitetstillæg til uddannelseshjælpen. "

"§ 23. Uddannelsesparate og aktivitetsparate personer under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse modtager uddannelseshjælp.

Stk. 2. Uddannelseshjælpen udgør et månedligt beløb på

5) 10.968 kr. for personer, der ikke bor hos en eller begge forældre, og har en dokumenteret psykisk lidelse som anført i nr. 4, "

http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c6589
(De satser de har i §23-25, er ikke 2016 satser)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension