K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-06-2011, 17:14   #11
LimoGert
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2011
Lokation: Hørsholm
Alder: 68
Indlæg: 108
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
LimoGert er ny på vejen
Hvis en borger er godkendt til flexjob, kan der ikke indstilles til en førtidspension.

Hvis en borger har fået tildelt en førtidspension, kan der ikke tildeles et flexjob.

Når en borger har fået førtidspension, kan en borger få Løntilskud til førtidpensionen, det som før blev omtalt som et skånejob.

Hvis en borger på førtidspension vil på et senere tidspunkt afprøve sin arbejdsevne kan dette ske ved, at gøre førtidspensionen hvilende.

Mvh. Gert
LimoGert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2011, 21:15   #12
Road66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2009
Indlæg: 132
Styrke: 15
Road66 er ny på vejen
Puha...det lyder jo ikke opløftende

Jeg har egentlig de nødvendige lægepapirer. Nu "mangler" der bare arbejdsprøvningen. Den er jeg pt. sygemeldt fra. Idet jeg ikke engang kunne holde til 6 timer ugentligt.

Jeg føler dog, at kommunen holder mig hen. Med ikke at tage stilling til noget. Jeg kunne forestille mig, at de bare vil forlænge...og forlænge...og forlænge....blot for "ikke" at tage stilling.

Det er derfor, at jeg tænker på at søge via § 17.
Er det overhovedet muligt????

Er der nogen, af jer der har fået en pension igennem på det??

Derudover vil jeg da gerne have på det rene, at hvis jeg fx. om 10 år, mener at kunne holde til et fleksjob. Er det så muligt, og hvis ja, hvilken forsørgelse vil jeg så få, indtil jeg finder et job??
Road66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2011, 21:56   #13
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Kære Road66,

Hold endelig fast i dine sygedagpenge indtil du er afklaret mod enten fleks eller pension. Du skal endelig ikke søge pension iht. §17 medmindre du har en bon på de ligkiste søm dine læger har doneret til dig

Jeg har selv formidable læge papirer iht. ftp. og en 6 måneders lang arbejdsprøvning, der gns viste max 8 timer ugentiligt. Kommunen indstillede mig til ftp. iht §18 og jeg fik afslag med foreslag om arbejdsprøvning på et erhvervscenter.

Så følg din afklaring ved kommunen, få forlænget dine sdp. så vidt muligt ind til du er afklaret og videre stillet i systemet til alt andet end kontanthjælp.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 09:08   #14
Road66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2009
Indlæg: 132
Styrke: 15
Road66 er ny på vejen
Det er jo der problemet er!!
Jeg for ingen sygedagpenge
Jeg er uden forsørgelse....Derfor er jeg meget desperat for en afklaring.
Jeg forstår jo godt dem, som har forsørgelse, er villig til at afprøves i længere tid. De er jo ikke presset økonomisk i forhold til dem der ingen forsørgelse har.

Er bare fyldt op, af den usikkerhed
Har været i "systemte i 8 år, og ærlig talt kørt psykisk ned
Road66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 09:42   #15
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Road66 Se meddelelser
Puha...det lyder jo ikke opløftende

Jeg har egentlig de nødvendige lægepapirer. Nu "mangler" der bare arbejdsprøvningen. Den er jeg pt. sygemeldt fra. Idet jeg ikke engang kunne holde til 6 timer ugentligt.

Jeg føler dog, at kommunen holder mig hen. Med ikke at tage stilling til noget. Jeg kunne forestille mig, at de bare vil forlænge...og forlænge...og forlænge....blot for "ikke" at tage stilling.

Det er derfor, at jeg tænker på at søge via § 17.
Er det overhovedet muligt????

Er der nogen, af jer der har fået en pension igennem på det??

Derudover vil jeg da gerne have på det rene, at hvis jeg fx. om 10 år, mener at kunne holde til et fleksjob. Er det så muligt, og hvis ja, hvilken forsørgelse vil jeg så få, indtil jeg finder et job??
Hvis du er på pension om 10 år, og mener du kan holde til et fleksjob til den tid, så er det ikke muligt at "bytte" pensionen til fleksjob. Men du kan gøre pensionen hvilende, og så prøve kræfter med det ordinære arbejdsmarked og kan du så ikke klare det alligevel, så er du tilbage til pensionen igen. Er man på pension er det også muligt med et skånejob i de få timer man kan klare. Skånejobordningen for pensionister, includerer også ordninger som f.eks hjælp til arbejdsredskaber m.m.

Det er meget firkantet når man ER på pension, det er enten hvilende pension mens man afprøver arbejdsmarkedet, eller også er det skånejob.

Skånejobordningen er rigtig fin, når der er en smule arbejdsevne tilbage, og man ikke kan opfylde betingelserne (timerne) for fleksjob.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 09:44   #16
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LimoGert Se meddelelser
Hvis en borger er godkendt til flexjob, kan der ikke indstilles til en førtidspension.

Hvis en borger har fået tildelt en førtidspension, kan der ikke tildeles et flexjob.

Når en borger har fået førtidspension, kan en borger få Løntilskud til førtidpensionen, det som før blev omtalt som et skånejob.

Hvis en borger på førtidspension vil på et senere tidspunkt afprøve sin arbejdsevne kan dette ske ved, at gøre førtidspensionen hvilende.

Mvh. Gert
Citat:
Oprindeligt indsendt af sibt Se meddelelser
Hvis du er på pension om 10 år, og mener du kan holde til et fleksjob til den tid, så er det ikke muligt at "bytte" pensionen til fleksjob. Men du kan gøre pensionen hvilende, og så prøve kræfter med det ordinære arbejdsmarked og kan du så ikke klare det alligevel, så er du tilbage til pensionen igen. Er man på pension er det også muligt med et skånejob i de få timer man kan klare. Skånejobordningen for pensionister, includerer også ordninger som f.eks hjælp til arbejdsredskaber m.m.

Det er meget firkantet når man ER på pension, det er enten hvilende pension mens man afprøver arbejdsmarkedet, eller også er det skånejob.

Skånejobordningen er rigtig fin, når der er en smule arbejdsevne tilbage, og man ikke kan opfylde betingelserne (timerne) for fleksjob.
Hvorfor skulle man ikke kunne blive indstillet til og ikke mindst tildelt førtidspension hvis man tidligere er godkendt til flexjob???????

En flexjobber kan jo sagtens få det væsentligt dårligere, så de bliver berettiget til pension.

Og det samme gælder vel den anden vej rundt:

Der er heldigvis nogen som efter en længere årrække på førtidspension får det væsentligt bedre end da de blev tildelt pension, så de bliver klar til et flexjob.

Man er vel ikke TVUNGET til at være på hvilende førtidspension resten af sit liv selvom man bliver klar til arbejdsmarkedet (flex)...?

Så vidt jeg ved kan kommunen efter et vist stykke tid på hvilende pension tage sagen op til revurdering - altså om man fortsat er berettiget til den.

Sidst redigeret af annagw; 15-06-2011 kl. 09:55.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 10:06   #17
Road66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2009
Indlæg: 132
Styrke: 15
Road66 er ny på vejen
Jeg er godt nok også forundret, ligesom annagw, over hvor firkantet pensionsreglerne er

Hvormeget må så arbejde/tjene i et skånejob??

Er det overhovedet muligt at få et skånejob?
Road66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 12:21   #18
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Road66,

Havde forviklet det hele til at du var på sdp. men kan se at du intet får. Har du undersøgt om du kan få særlig ydelse når nu du ikke kan få kh ?

På en førtidspension har man "lov" til at tjene kr. 66.000 mener jeg udover ftp. inden de trækker 1/3 af indtægten fra til kommunen. De tjente penge kan bestå i renteindtægter, arbejde og udbetaling af tab af erhvervsevne fra den forsikring man muligvis har.

Skånejobs hænger ikke på træerne og tegnes de via kommunen, er det til en meget lav timeløn. Jeg mener den er helt nede på nogle og tyve kr, så der er jo langt op til de 66K.

Det er i alle henseender noget mere ønskværdigt med et fleksjob, hvis man altså kan visiteres hertil.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 14:42   #19
Road66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2009
Indlæg: 132
Styrke: 15
Road66 er ny på vejen
Hvilken jongel

Er er egentlig nogen herinde, der har en god erfaring med at søge en § 17 pension??

Jeg kan nemlig forstå på min sagsbehandler, at det ikke kun er hende der skal give grøn lys til en pensionssag, men også hendes leder. Dette skal ske inden sagen overhovedet bliver forlagt et pensionsteam.

Jeg er bare så forvirret og rastløs.
Min psyke kan bare ikke holde til arbejdsprøvning, selvom det slet ikke er min psyke, som jeg arbejdsprøves for.

Men jeg er nok ikke den eneste, der har fået problemer med psyken, efter jeg er trådt ind i det danske system
Road66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 14:54   #20
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Road66,

Hvis du føler får en §17 og dine papirer er til det, så gør det dog du har jo intet at miste. Men uden en arbejdsprøvning er du allerede ringe stillet hvis ikke dine helbredspapirer skriger til himlen om pension og kontraincidering af arbejdsprøvning, men så var du jo næppe i en sådan nu.

Til skræk og advarsel kan jeg fortælle dig at jeg sluttede min arbejdsprøvning for 2 år siden, hvorefter det blev besluttet at gå ad førtidspensionsvejen. De sidste 2 år er så blevet brugt på at afklare mig helbredsmæssigt i form af erklæringer via læger, psykologer, psykiatere og endnu flere psykiatere efter afprøvning af medicin. Tror der ville være det samme hvis man havde en fysisk lidelse. Nu var min sag så endelig klar til indstilling primo 2011 i ht. §18 fra kommunens side af og jeg fik så afslag. Tjaaa, så det er svært at pege på hvad man skal gøre, jeg kan kun sige så langt så godt.

Søger du en §17 får du måske afslag hvis du altså ikke har "fede" papirer og det ved vi jo ikke om du har. Andre kommer nok til for der jo nogle der er bevilget ftp. iht. §17, måske skulle man bo i deres kommunen for dem i mellem er afgørelserne jo også forskellige!!
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleks/førtidspension niklukda Alt det andet 41 23-12-2012 18:50
førtidspension/fleks nielsen69 Spørgsmål ang fleksjob 14 18-10-2012 21:40
Førtidspension med til Sverige...hvad siger reglerne ? mig73 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 15-05-2011 03:16
Fra fleks til førtidspension henrico Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 05-02-2010 19:13
Jens Vibjerg vil derfor have ændret reglerne for førtidspension Stella Midlertidig Førtidspension 7 10-02-2009 19:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension