K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-01-2011, 14:15   #11
brønshøj
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2010
Indlæg: 15
Styrke: 14
brønshøj er ny på vejen
Jeg blev slået ud af 25 mg, Jeg kunne ikke komme op efter 9 timers søvn ( jeg sover normalt 5 timer pr. nat) Jeg fik hovedpine af seroquel. Det hjalp ikke på depressionen. Jeg stoppede efter 8 uger.
brønshøj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 15:17   #12
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej MTVRV1!

Jeg kan ikke lade være med at ønske, du ikke skulle have brug for stærk medicin, når jeg læser om bivirkninger i medicinsk håndbog, som Multe har henvist til

Du er jo først for nylig ramt psykisk - af sagsbehandling, som vi skammer os over at høre om - oprindelig var du kun ramt fysisk.

Bed om forsøg med samtaleterapi - i et år - hos psykiater - da du er så ung - og psykiske problemstillinger er nye - før valg af brug af meget kraftig medicin - psykiatere er faktisk gode til samtaleterapi med deres store viden og erfaring gennem masser af samtaler med patienter - ved jeg af erfaring.

Jeg synes, du har nok i bekymring for svær fysisk sygdom!

Der må være hjælp gennem samtaleterapi for psykiske følger af sagsbehandling - og det er samtidig interessant at lære sig selv at kende - og blive stærk personligt igen gennem samtaleterapi!

Jeg har prøvet at slå op i medicinsk håndbog, som Multe henviser til:

http://www.medicinhaandbogen.dk/Seroquel.prp :

Her står om bl.a. om seroquel:

"Seroquel®

Anvendes
Seroquel® anvendes til behandling af skizofreni og andre psykoser. Anvendes desuden til behandling og forebyggelse af mani og depression ved bipolar affektiv sindslidelse. Kan også anvendes sammen med et antidepressiva til behandling af depression, når det ikke har været tilstrækkeligt at behandle med et antidepressiva alene.


Virker
Virker ved at ændre aktiviteten af flere signalstoffer i hjernen, så overførslen af nerveimpulser i hjernen hæmmes. Midlet har således en beroligende og antipsykotisk virkning uden at virke helbredende.
Den antipsykotiske virkning kan først forventes efter behandling i 1-2 uger, undertiden 1-2 måneder. Virkningen kan vare flere uger, efter at behandlingen er ophørt.

Mulige bivirkninger

Meget almindelige (over 10%)
Vægtøgning.
Mundtørhed.
Hovedpine, søvnighed, svimmelhed.

Almindelige (1-10%)
Kraftesløshed, øget appetit.
Fordøjelsesbesvær, forstoppelse.
Blodtryksfald - især hvis man rejser sig hurtigt op, væskeophobning i fx arme og ben, snue, hjertebanken.
Abnorme drømme, selvmordstanker, irritabilitet, besvimelsesanfald, bivirkninger fra bevægeapparatet.
Sløret syn.

Ikke almindelige (0,1-1%)
Synkebesvær.

Jeg værdsætter din åbenhed og optimisme og din opmærksomhed og omsorg for andre - for mig er du ikke ramt grundlæggende psykisk - du har oplevet belastende sagsbehandling - med sund reaktion på unaturlig situation - det tror jeg også psykiater vurderer - ønsk evt. støtte ved samtaleterapi ved psykiater - hvis du ønsker at afprøve om samtaleterapi vil kunne hjælpe.


Sidst redigeret af Katharina; 06-01-2011 kl. 19:11.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 17:01   #13
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
@ Time Guest: dvs hvis man bliver slået totalt omkuld af de 25 mg, så er det måske ikke den rette medicin? Eller skal det monitoreres i blodet? Jeg har lov til at gå op på 100 mg, men det føler jeg bestemt intet behov for pt!!
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 17:36   #14
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
tak for alle svar

skal starte i morgen med det så jeg kommer nok til at sove godt, kan jeg hører
grunden til det er jeg skal have det er pågrund af Skizofreni
kender samt sagt flere der har den og snakket med flere da jeg var indlagt
diagnosen er dog ikke 100 procent endnu, men har desværre en del træk
synes snart jeg har taget min del af sygdomme
Jeg må se hvad der sker

Sidst redigeret af MTVRV1; 06-01-2011 kl. 17:39.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 18:13   #15
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
katharina

tak for roserne
har været indlagt i 2 måneder, så nej det er desværre ikke bare oplevet belastende sagsbehandling
jeg har heller ikke depression i bred forstand
bliver fulgt af sygeplejerske og psykiatrien og de vil gerne have jeg kommer på bostøtte
da jeg ikke kan klare mig selv i egen bolig, bor hjemme hos de gamle
har solgt mit hus

Sidst redigeret af MTVRV1; 06-01-2011 kl. 18:16.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 19:46   #16
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
katharina tak for roserne

Tak - de er mente!

har været indlagt i 2 måneder, så nej det er desværre ikke bare oplevet belastende sagsbehandling

Det vidste jeg ikke - jeg oplever dig jo glad, medlevende, "i dig selv hvilende",omsorgsfuld og vidende - på K10! Og tak for det!

jeg har heller ikke depression i bred forstand

Nej!

bliver fulgt af sygeplejerske og psykiatrien og de vil gerne have jeg kommer på bostøtte
da jeg ikke kan klare mig selv i egen bolig, bor hjemme hos de gamle
har solgt mit hus

Det gør mig ondt at høre - det har været en hård omvæltning - samtidig med en urimeligt lang og hård sagsbehandlingstid - uden økonomisk dækning for dig - og jeg ved, du har en god uddannelse og har haft et betroet job - jeg ønskede dig bare hurtig vej tilbage til bedst muligt helbred igen med virke i job og eget hus - men godt dine forældre støtter - og godt du vil få støtte til egen bolig igen - så mangler bare ftp - men den må være på vej - så må du tage den derfra!
Måske tager du en ny spændende uddannelse lige pludselig - du er jo ikke så gammel - og har sejhed og gåpåmod - som jeg kender dig!

Læs om Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer, som kom slemt til skade ved knallertuheld som 16-årig - og blev kørestolsbruger - og alligevel tog ønskeuddannelse og fik ønskejobs - med hjælperordning:

http://www.handicap.dk/om-dh/histori...earchterm=Stig

Så jeg ønsker dig snarlig ro på ftp - og bagefter videreuddannelse i eget tempo!

Sidst redigeret af Katharina; 06-01-2011 kl. 19:59.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 20:17   #17
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Jeg er ved at trappe ud.

Fik 400 mg, og sov hele dagen - når jeg var vågen, sov jeg næsten stadig. De gav mig hjertebanken, tørre slimhinder og jeg tog på....!

Og de hjalp ikke på mig (har heller aldrig været psykotisk), så blev hurtigt trappet ned.

Er også ved at blive trappet ned på anti-depressiv.
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 21:58   #18
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Jeg kom på seroquel 25mg 1-2 tabletter til natten, pga fysiks kronisk sygdom hvor jeg har stærke smerter 24 timer i døgnet, som gør jeg har meget svært ved at sove og det medicin som jeg for i forvejen hjælper ikke såen jeg kan sove bedre, så blev henvist til børne- og ungdoms psyk hvor jeg kom til samtale ved en psykiater og han synes jeg skulle prøve seroquel.
Så det gjorde jeg men de hjalp ikke en skid og havde en del trælse bivirkninger som kraftig hovedpine, meget kvalme , svimmelhed og mundtørhed
__________________
Mvh Annemette ung kronisk syg og blev førtidspensionist pr. 1/4 2012

Sidst redigeret af Annemette; 06-01-2011 kl. 22:01.
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 22:29   #19
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af malofa Se meddelelser
@ Time Guest: dvs hvis man bliver slået totalt omkuld af de 25 mg, så er det måske ikke den rette medicin?
Det er noget du skal tale med den behandlende læge om - også fordi det kan afhænge af fx formålet med behandlingen.

Du skal i øvrigt være OBS på, at der over tid sker en vis tilpasning til dosis - eller sagt på anden vis: bla. din produktion af P450 iso-enzymerne (CYP3A4 og CYP2D6 kodet) vil over måneder tilpasse sig.

Som jeg skrev, så er 25 mg mindstedosis, der produceres både til ind- og udland (til tider kan man være heldig at medicin markedsføres i forskellige styrker i forskellige lande - men altså ikke for Seroquel).

Principielt kan de 25 mg ikke deles (filmovertrukken pille) ... men ... men ... men, det sker altså, at behandleren giver grønt lys for det alligevel.

Du kunne jo snakke med din behandler om, hvorvidt det var et forsøg.


Et alternativ til Seorquel kunne evt. være : Zyprexa alt efter hensigten med behandlingen.


Citat:
Eller skal det monitoreres i blodet? Jeg har lov til at gå op på 100 mg
Man kan overveje, hvorvidt der er indikation for en rutinemæssig P-Quetiapin (QTP) blodprøve ... igen afhænig af hensigten med behandling og dosis.

Du kan læse lidt om, hvad en P-Quetiapin prøve er for en "fætter" fx her:

http://www.kliniskbiokemi.net/GULD/A..._quetiapin.htm


Citat:
men det føler jeg bestemt intet behov for pt!!
Det er forståeligt ...
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 22:30   #20
mølski
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
mølski er ny på vejen
Hej, jeg syndes at du skal prøve det et stykke tid, så kan du / din psykriater tage en snak om hvordan, og hvilken virkning det har på dig, eller om du skal have noget andet, jeg får selv seroqel, jeg får 2 x 25 mg 3 gange om dagen, jeg får 100 mg til at sove på, og som pn må jeg få op til 6 - 8 ekstra 25 mg om dagen, og Jeg har det fint med seroquel og jeg bliver ikke træt af at få det, Men jeg får så en hel del andet medicin,
mølski er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Bivirkninger ved medicin Julcha Dit og Dat 22 21-04-2018 14:37
Medicin og bivirkninger? tm1978 Alt det andet 39 07-08-2013 09:00
Medicinbrugere el. pårørende kan SELV melde bivirkninger gunvor Et godt link! 0 21-05-2011 09:35
Bivirkninger ved forhøjet dosis? TinaB Alt det andet 5 13-05-2011 09:05
Nyt Om Bivirkninger! buster Alt det andet 2 22-03-2010 10:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension